کد خبر: ۳۰۴۳۵
 

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان سیستان و بلوچستان، رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی استان گفت: بیماری برونشیت عفونی یک بیماری حاد و واگیردار دستگاه تنفسی ماکیان است که با علایم تنفسی، سرفه و عطسه در طیور مشخص می گردد. عامل این بیماری یک ویروس با نام اختصاری IBV می باشد که گرایش بافتی آن بیشتر تنفسی، تناسلی و کلیوی می باشد. در مرغ های تخمگذار باعث کاهش تولید و افت کیفیت تخم مرغ می شود، مرگ و میر در نیمچه های گوشتی غالباً در دو هفته آخر زندگی (هفته پنجم و ششم) اوج می گیرد. در دو دهه اخیر سندرم تنفسی در مرغداری ها یکی از عوامل افت تولید و ایجاد خسارت به مرغداران شناخته شده است.

وی افزود: با توجه به این که علایم تنفسی در بیماری های مختلفی از قبیل نیوکاسل، مایکوپلاسموز، برونشیت عفونی، پاستورلوز و ... دیده می شود، بررسی بیماری ها و تعیین دقیق عامل بیماری به طور مستمر در ادارات دامپزشکی استان انجام می گیرد و به مردم و مرغداران توصیه می شود اخبار و رویدادهای مرتبط با دامپزشکی را صرفاً از طریق ادارات دامپزشکی به عنوان مرجع رسمی و موثق پیگیری نمایند، که در حال حاضر شماره تلفن 1512 و همچنین سایت پورتال این اداره به نشانی www.siba.ivo.ir در دسترس می باشد.

 «دکتر روزبه شکوهی» همچنین در خصوص وضعیت بیماری برونشیت عفونی در استان افزود: ویروس عامل این بیماری همانند بیشتر عوامل بیماری زا در محیط وجود دارد و در صورت مستعد بودن شرایط می تواند ایجاد بیماری نماید، ولی با این حال با توجه به انجام واکسیناسیون منظم و همچنین رعایت اصول امنیت زیستی و قرنطینه ای در مرغداری های استان، علی رغم وجود عوامل مستعد کننده ای مانند گردو خاک در مناطقی از استان در روزهای اخیر، خوشبختانه موردی از این بیماری در مناطق پرخطر گزارش نگردیده است و تغییری در الگوی اپیدمیولوژیک بیماری مشاهده نمی گردد.

وی اظهار داشت: توسعه صنعت مرغداری در کشور باعث افزایش تولید گوشت مرغ و به تبع آن افزایش میزان حمل و نقل آن در مناطق مختلف گردیده است و به ناچار در این حمل و نقل ها اجرام بیماری زا نیز جابجا می شود. به طوری که می توان گفت صنعت طیور از دیدگاه کنترل بیماری یک هدف متحرک است. برای پیشگیری از بیماری ها در جمعیت طیور و به منظور کاهش میزان چرخش عوامل بیماری زا، رعایت اصول امنیت زیستی در حمل و نقل طیور زنده به ویژه در شرایط خاص این استان اجتناب ناپذیر است و خودداری مرغداران از عرضه مرغ زنده و حمل آن صرفاً به مقصد کشتارگاه با خودروهای مخصوص حمل مرغ زنده از یک طرف و تامین گوشت مرغ مصرفی توسط مردم از طریق مراکز عرضه گوشت مرغ بسته بندی شده کشتار روز یا منجمد از طرف دیگر می تواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا در واحدهای پرورش طیور، محیط زیست و حتی جمعیت انسانی گردد.
 
 
نظر شما
ادامه