کد خبر: ۳۰۶۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، شازند، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و زنجان

 

واردات دام زنده به استان یزد از طریق مرزهای هوایی انجام می ‌شود
 
معاون برنامه‌ ریزی استاندار یزد از واردات دام زنده به استان یزد از طریق مرزهای هوایی خبر داد.
محمدرضا بابایی در نشست شورای کنترل و نظارت بازار استان یزد اظهار داشت: با توجه به پیگیریها و حمایتهای استاندار یزد در آینده‌ای نزدیک با همکاری جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان یزد از طریق مرز هوایی واردات دام زنده به استان یزد آغاز خواهد شد که با توجه به افزایش گوشت گرم در استان، شاهد کاهش قیمت این فرآورده دامی خواهیم بود.
وی همچنین با اشاره به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف برخی اقلام مصرفی در میان مردم افزود: تمهیدات ویژه ‌ای برای ذخیره‌ سازی این اقلام در استان یزد اندیشیده شده است.
بابایی خاطرنشان کرد: در همین راستا 600 تن مرغ منجمد توسط بازرگانی استان یزد از محل تولیدات داخلی ذخیره‌سازی شده است.
وی ادامه داد: بیش از 170 تن از این میزان مرغ ذخیره ‌سازی شده به قیمت مصرفی هر کیلو 26700 ریال در مرکز استان و 27 هزار ریال در شهرستان‌های طبس، ابرکوه، خاتم و بافق توزیع شده است.
معاون استاندار یزد همچنین از امضای تفاهمنامه کشتار و عرضه روزانه 10 تن مرغ گرم با قیمت مصرفی هر کیلو 30500 ریال و افزایش آن در روزهای ماه رمضان به 16 تن خبر داد.
بابایی خاطرنشان کرد: میانگین قیمت گوشت مرغ گرم در یزد 31500 ریال بوده که این رقم از میزان سرانه کشوری نیز کمتر است.
وی با اشاره به سیر نزولی قیمت‌ها افزود: قیمت گوشت مرغوب در استان یزد هر کیلو 14 هزار تومان تصویب شده و در صورتی که عرضه‌کنندگان گوشت از این قیمت تخطی کنند با آنها به طور قاطع برخورد خواهد شد.
بابایی افزود: 240 تن گوشت قرمز در استان موجود است که با قیمت مصرفی 64 هزار ریال در حال توزیع در سراسر استان است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز طرح نظارتی دو ماهه سازمان بازرگانی استان یزد از تاریخ دوم مردادماه در سراسر استان بیان داشت: در این بازدیدها سه محور گران‌فروشی، کم ‌فروشی و احتکار به شدت مورد بررسی قرار می‌گیرد و با متخلفان برخورد لازم صورت می ‌گیرد.
بابایی همچنین با اشاره به اول مهرماه و زمان بازگشایی مدارس از برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالاهای پر مصرف با تخفیف 15 تا 20 درصد زیر قیمت مصرفی و لوازم مورد نیاز دانش ‌آموزان از جمله دفتر و لوازم التحریر در سراسر استان یزد خبر داد.
بابایی همچنین یادآور شد: نمایشگاه رمضانیه و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم برای ماه رمضان نیز در استان یزد آغاز به کار کرده است.

 

----------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شازند: طرح نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در شازند شدت می‌یابد
 
رئیس شبکه دامپزشکی شازند گفت: طرح تابستانی نظارت و بازرسی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی همزمان با ماه رمضان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
ابوالفضل حمزه‌لوئیان افزود: این طرح با تامین امنیت غذایی و سلامت مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی و تخم‌مرغ اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: در این طرح کارگاه‌های بسته‌بندی، خودروهای حمل کننده مواد خام دامی و اماکن عرضه از قبیل قصابی‌ها، مرغ‌فروشی‌ها، تحت کنترل و بازرسی بازرسان بهداشتی هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شازند در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون از 2 هزار و 53 مرکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید و یک هزار و 558 گواهی بهداشتی حمل گوشت صادر و 605 کیلو‌گرم فرآورده‌های خام دامی معدوم شده است.
وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته چند نوبت واکسینه در بین جمعیت دامی شهرستان شازند انجام شده است، گفت: به منظور مقابله با شاربن گاوی تعداد 2 هزار و 501 راس، شاربن گوسفندی تعداد 92 هزار و 989 راس، شاربن علامتی 649 راس گاو و گوساله،‌آنتوروتوکسمی 66 هزار و 700 راس گوسفند و بز، تب برفکی گاوی 43 هزار و 683 راس، تب برفکی گوسفندی 71 هزار و 915 راس، آبله گوسفندی 92 هزار و 963 راس واکسینه انجام شده است.
وی ادامه داد: به منظور مقابله و ریشه‌کنی برخی بیماری‌ها در شازند، نیز تعداد یک هزار 270 راس بز علیه بیماری آبله، 788 قلاده سگ علیه بیماری‌ هاری، 12 هزار 256 راس بره علیه تب مالت بره‌ها، یک هزار و 169 راس گوساله علیه تب مالت گوساله‌ها، 2 هزار و 748 راس گاو علیه تب مالت گاوی و 424 هزار راس علیه طاعون نشخوار کنندگان کوچک در شازند مایه‌کوبی شده‌اند.

 

-------------------------------------------

 

یازدهمین دوره مسابقات فوتسال اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی پایان یافت
 
یازدهیمن دوره مسابقات فوتسال قهرمانی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در شهرستان فریمان به کار خود پایان داد.
رئیس تربیت بدنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در این باره گفت: در این دوره از مسابقات تیم های شبکه دامپزشکی شهرستان های مشهد، سرخس و بسیج اداره کل به ترتیب حائز رتبه های اول تا سوم شدند و تیم شبکه دامپزشکی شهرستان فریمان نیز بر اساس رای کمیته اجرایی مسابقات به دلیل ارائه بازی های جوانمردانه به عنوان با اخلاق ترین تیم انتخاب و جام اخلاق را به خانه برد.
دکتر حمید افشاریان تصریح نمود: در این مراسم، دکتر جواد اعلمی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان و دکتر ناصر ازغدی نایب رئیس نظام دامپزشکی استان هریک در سخنانی جداگانه به حمایت از فعالیت های ورزشی پرداخته و اجرای اینگونه فعالیت ها را لازمه ایجاد روحیه نشاط و شادابی و ارتقای بهره وری دانستند.
وی یادآور شد این دوره از مسابقات به مدت 3 روز در شهرستان فریمان برگزار شده است.

 

توسط اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی صورت می گیرد:

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی ویژه ایام ماه رمضان
 
با توجه به خرید گسترده فرآورده‌های خام دامی از قبیل گوشت سفید و قرمز توسط عموم مردم، طرح ویژه نظارتی ماه مبارک رمضان توسط 40 اکیپ نظارت اداره کل دامپزشکی در خراسان رضوی به اجرا درمی‌آید.
سرپرست اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با اعلام این خبر افزود: در ماه مبارک رمضان، کلیه مراکز نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی از قبیل؛مراکز توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی، خودروهای ویژه حمل این فرآورده ها و کشتارگاه های دام و طیور، سردخانه های نگهداری فرآورده های خام دامی،‌کارگاه های فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی در اقصی نقاط سطح استان و بویژه شهرستان مشهد تحت کنترل و نظارت ویژه قرار گرفته و بطور مستمر بازرسی خواهند شد.


دکتر جواد  اعلمی خاطرنشان ساخت: با توجه به استقبال گسترده عموم مردم جهت تامین مایحتاج و فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی و نیز توزیع گسترده فرآورده‌های فوق به صورت تازه و منجمد در فروشگاهها مراکز عرضه سطح شهر در ماه رمضان و نیز احتمال سوء استفاده برخی از افراد سودجو، بویژه افراد دوره‌گرد و دست فروش جهت عرضه فرآورده‌های خام دامی غیربهداشتی و ارزان قیمت از قبیل عرضه گوشت قرمز بدون مهر دامپزشکی، عرضه گوشت از پیش چرخ شده، عرضه مرغ قطعه‌بندی شده فاقد هویت، حمل و نقل و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز با وسایل فاقد سردخانه و عرضه فرآورده‌های بسته‌بندی شده غیرمجاز بدون تاریخ تولید و عرضه و کد دامپزشکی، لازم است کلیه شهروندان جهت پیشگیری از ابتلای به انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و نیز حفظ سلامتی خود در صورت مشاهده هرگونه تخلف، بویژه تخلفات فوق، مراتب را مشهد با شماره‌تلفن‌های 7250035،7250025(شبکه دامپزشکی مشهد) 6233075(پیام‌گیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان)، 7624208(مرکز پیام جهادکشاورزی ) و در شهرستان‌ها به نزدیکترین شبکه دامپزشکی اطلاع داده تا برخورد قانونی و لازم صورت پذیرد.
وی یادآور شد در این خصوص و در جهت اجرای هرچه بهتر طرح در جهت تامین امنیت غذایی جامعه، هماهنگی لازم با سایر نهادها، از جمله؛ استانداری، فرمانداری ها، شهرداری ها، سازمان جهادکشاورزی استان، ائمه جماعات استان، مراکز بهداشت، اداره کل تعزیرات حکومتی و ... در حال انجام است.
وی تعداد مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی مشهد را بیش از 6 هزار واحد دانست.

 

----------------------------------------------

 

فعالیت 40 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی جهت نظارت بر فرآورده های خام دامی در خراسان جنوبی
 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان خراسان جنوبی از فعالیت 40 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی جهت نظارت بر فرآورده های خام دامی در خراسان جنوبی در ماه مبارک رمضان خبر داد.
دکتر محمد علی رضائی گفت:برای تأمین امنیت غذایی شهروندان در ماه مبارک رمضان، کارشناسان و بازرسان دامپزشکی در قالب اکیپ‌های‌ویژه بازرسی‌، نظارت بر مراکز تولید، عرضه و فروش فرآورده های خام دامی را بر عهده خواهند داشت.
وی تصریح کرد: این طرح در ماه مبارک رمضان و با مشارکت 18 اکیپ ثابت و 22 اکیپ سیار متشکل از کارشناسان دامپزشکی در دو نوبت کاری انجام خواهد شد.
وی هدف از اجرای طرح فوق را تامین بهداشت فرآورده های خام دامی مصرفی مردم در این ایام مبارک عنوان کرد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان خراسان جنوبی در ادامه از ضبط و معدوم سازی 4 تن و 108 کیلو گرم فرآورده غیر بهداشتی از ابتدای سالجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: طی این مدت 7 هزار و 550 مورد بازدید بهداشتی از مراکز مذکور صورت گرفته که در این راستا 17 مورد تخلف عرضه فرآورده های خام دامی به مراکز ذیربط ارجاع شده است.
دکتر رضائی از شهروندان خواست فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز فروش و عرضه مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه و در حین خرید به تاریخ تولید، انقضاء و مجوز سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند.

---------------------------------------------

 

تشدید اقدامات کنترلی و نظارتهای بهداشتی دامپزشکی در استان زنجان


مدیر کل دامپزشکی زنجان از افزایش نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی توسط بازرسان و ناظران دامپزشکی در ماه مبارک رمضان خبر داد.
دکتر کرمی در ادامه اضافه کرد: به همین منظور 20 اکیپ بازرسی ثابت و سیار دامپزشکی در ماه مبارک رمضان بر سلامت فرآورده های خام دامی در مراحل تولید، توزیع و عرضه نظارت دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با افراد متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
وی افزود: کلیه فرآورده‌هایی که در مراکز عرضه ارائه می گردد بایستی ضمن رعایت زنجیره سرد، دارای تاریخ تولید و مصرف معتبر بوده و مورد تایید دامپزشکی باشند.
وی از شهروندان خواست به منظور حفظ سلامتی و بهداشت فردی از خرید هر نوع فرآورده خام دامی از قبیل ماهی، جگر و..... از افراد دستفروش جداً خودداری کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه اعلام نمایند.

 

نظر شما
ادامه