کد خبر: ۳۰۷۸۷
 

با توجه به افزايش جمعيت و کمبود غذاي سالم و کافي در دنيا، دانشمندان به دنبال راه‌هايي جديد براي تغذيه جمعيت در حال رشد هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آفرینش، استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک در کليه عرصه‌ها توانسته است راهکاري مطمئن براي حل معضلات دنيا ارائه دهد. مهندسي ژنتيک در پزشکي با توليد واکسن‌ها و داروهاي نوترکيب و در کشاورزي با توليد محصولات تراريخته تحول شگرفي به وجود آورده است.

فناوري مهندسي ژنتيک با همه مزايايي که دارد توانسته است حتي در عرصه دام و توليد حيوانات مهندسي ژنتيک نيز نقش بزرگي ايفا کند. مهندسي ژنتيک در احشام، راهي براي ايجاد غذاي بيشتر و سالم‌تر در دنيا محسوب مي‌شود.

موسسه پژوهشي علوم زيستي «روزلين» در تازه‌ترين يافته‌هاي خود، توليد اولين حيوان مهندسي ژنتيک مقاوم به بيماري را با استفاده از يک روش جديد و ساده‌تر از روش توليد اولين گوسفند شبيه‌سازي‌شده دالي اعلام کرد.

برنامه‌هاي موسسه پژوهشي «روزلين» وابسته به موسسه شوراي تحقيقات علوم زيستي و بيوتکنولوژي (BBSRC) است و هدف آن، تامين امنيت غذايي و سلامت و رفاه حيوانات و کاربرد علوم پايه جانوري در طب انساني و دامپزشکي است.

در همين راستا، پژوهشگران اين موسسه خوک مقاوم به بيماري را با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک توليد کرده‌اند. اين خوک مهندسي ژنتيک شده مقاوم به بيماري، از ژني برخوردار است که آن را نسبت به تب آفريقايي خوکي که مي‌تواند خوک‌هاي اروپايي را ظرف 24 ساعت از بين ببرد، مقاوم مي‌کند. ژن به کار برده شده در اين آزمايش از خوک‌هاي وحشي آفريقايي گرفته شده است.

نتايج اين پژوهش همچنين منجر به توقف سندرم تنفسي و باروري (PRRS) در گله خوک شده است. اين بيماري سيستم ايمني جانور را تحت تاثير قرار مي‌دهد و آن را نسبت به عفونت‌هاي ديگر آسيب‌پذير مي‌کند. عامل اين بيماري، ويروس مخربي است که مقابله با آن، هدف پژوهشگران در موسسه روزلين است.

دانشمندان با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک با بکارگيري ژن مقاوم بهPRRS  در حال غلبه کامل بر بيماري هستند. اگر چه تاثير اقتصادي دقيق ويروس PRRS در اروپا هنوز مشخص نشده است، در آمريکا تخمين زده مي‌شود که حدود 600 ميليون دلار در سال ارزش اقتصادي داشته باشد.

پروفسور «استيو» از پژوهشگران موسسه روزلين عنوان کرده است که در اين دستاورد با استفاده از مهندسي ژنتيک، ارزيابي انواع ژن مقاوم به عفونت و بيماري و تعيين يک نوع ژن خاص براي کاهش اثرات بيماري مطالعه مي‌شود.

دانشمندان در تلاشند با استفاده از فناوري مهندسي ژنتيک بتوانند ساير احشام را نيز به بيماري‌هاي مختلف مقاوم کرده و از گوشت آنها استفاده کنند.

با توجه به رشد جمعيت و در راستاي توليد غذاي سالم و کافي در دنيا، فناوري مهندسي ژنتيک علاوه بر توليد محصولات گياهي تراريخته که باعث ايجاد تحولي شگرف در کشاورزي، محيط زيست و توليد غذاي سالم و کافي در دنيا شده است، گامي به جلو نهاده و در حال توليد حيوانات مهندسي ژنتيک شده با صفات مفيد و مقاوم به بيماري و توليد گوشت مهندسي ژنتيک شده به عنوان غذا است.

دنياي امروز دنياي علم و فناوري است و فناوري مهندسي ژنتيک با دستاوردهاي خود در کليه عرصه‌ها چنان تغيير و تحول بزرگي به وجود آورده است که آينده بدون استفاده از دستاوردهاي آن ممکن نيست.

ليلا سرمدي

کارشناس ارشد پژوهشکده بيوتکنولوژي
 
نظر شما
ادامه