کد خبر: ۳۰۹۰

حکیم مهر -  با هدف ارتقای سلامت جامعه و ترویج فرهنگ کیفیت و مدیریت کیفیت در تولید محصولات غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی تحت نظارت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جایزه ملی کیفیت غذا و دارو تاسیس شد.

این جایزه به استناد مصوبات یکصدو چهارمین جلسه شورای عالی استاندارد و براساس مدل ارزیابی ایرانی که در جایزه ملی کیفیت نیز مورد استفاده قرار دارد، تحت نظارت معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت تاسیس شده است.

برپایه این گزارش، در اولین جلسه شورای سیاست گذاری این جایزه که به ریاست احمد شیبانی - معاون غذا و دارو وزیر بهداشت - و با حضور اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای مذکور و نمایندگانی از وزارت صنایع و معادن، موسسه استاندارد، صنایع داروسازی، صنایع غذایی تشکیل شد، اساسنامه این جایزه به تصویب رسید.

این گزارش می‌افزاید: براساس مفاد این اساسنامه، جایزه ملی کیفیت غذا و دارو یک جایزه در سطح کشوری و در بخش های غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است که کلیه بنگاه های مرتبط با این محصولات چنان چه دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشند، قادر خواهند بود تا در آن شرکت نموده و براساس مدل ارزیابی کیفیت، توسط ارزیابان دارای صلاحیت مورد ارزیابی قرار گیرند.

این گزارش می افزاید: در ابتدای جلسه شورای سیاست گذاری، شیبانی در سخنانی به بیان علل شکل گیری، جایزه ملی کیفیت غذا و دارو پرداخت و گفت با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سال همت مضاعف و کار مضاعف و نیز ارتقاء کیفیت محصولات ساخت داخل و همچنین در راستای اجرای مصوبات یکصدو چهارمین جلسه شورای عالی استاندارد که دستگاه های اجرایی را موظف به برگزاری جوایز بخشی کیفیت و شناخت واحدهای برتر ومعرفی آن ها به جایزه ملی کیفیت می‌کند، از ابتدای سال جاری تاسیس جایزه ملی کیفیت غذا و دارو در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات اولیه، پیش نویس اساسنامه آن جهت تصویب اعضای شورای سیاست گذاری آماده شد.

وی سپس با اشاره به انتخاب سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی به عنوان دبیرخانه این جایزه، گفت: در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش های غیر دولتی و نیز مشارکت بیشتر واحدهای صنعتی و همچنین با عنایت به اینکه سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در شکل گیری ایده و تکوین جایزه ملی کیفیت غذا و دارو نقش داشته، دبیرخانه و امور اجرایی این جایزه تحت نظارت معاونت غذا و دارو برای سه دوره به این سندیکا واگذار شد.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه ریاست این سندیکا، مدیر برگزیده صنایع داروسازی بوده و در صنایع غذایی نیز دارای تجربیات مدیریتی است و با موضوع مدیریت کیفیت آشنایی دارد، به عنوان دبیرخانه جایزه منصوب شد.

بر پایه این گزارش در این جلسه، همچنین زهره سوفالی - مدیر کل نظارت بر سیستم های کیفیت موسسه استاندارد و دبیر جایزه ملی کیفیت ایران - نیز که به عنوان نماینده ریاست موسسه استاندارد در جلسه حاضر شده بود با اشاره به طرح موضوع تاسیس جایزه ملی کیفیت غذا و دارو در آخرین جلسه شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت ایران و استقبال ریاست و اعضای این شورا، گفت: ریاست موسسه استاندارد و اعضای شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت که در آن نمایندگان شورای عالی استاندارد حضور دارند، از ایجاد جایزه کیفیت در معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت استقبال کردند.

وی افزود: موسسه استاندارد و دبیرخانه جایزه ملی کیفیت ایران در راستای برگزاری هرچه بهتر جایزه کیفیت در بخش های غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی توسط معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت و براساس مدل ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران، آماده همکاری های لازم خواهند بود.

این گزارش می افزاید: در این جلسه محمود نجفی - دبیر جایزه ملی کیفیت غذا و دارو - نیز ضمن ارایه گزارش فعالیت های دبیرخانه این جایزه به اعضای شورای سیاست گذاری، گفت: از آن جا که مهم ترین بخش جایزه ملی کیفیت غذا و دارو همانند جایزه ملی کیفیت ایران، آموزش ها و ارزیابی ها است، پیشنهاد ما به موسسه استاندارد این است که فهرست مراکز و افراد حایز شرایط و اعتبار برای ارایه آموزش ها و انجام فرآیندهای ارزیابی را رسماً منتشر کند. تا ما نیز در فرآیند جایزه ملی کیفیت غذا و دارو، از همان مدرسان و ارزیابان مورد تایید استفاده کنیم.

وی افزود: جایزه ملی کیفیت غذا و دارو که براساس مدل ارزیابی ملی، توسط ارزیابان مستقل و معتبر انجام می شود جایزه‌ای است که مدیریت کیفیت محصول در راستای رضایت مشتریان را مورد توجه قرار خواهد داد و به سازمان های متقاضی دارای پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، براساس ارزیابی ها دقیق در سطح گواهی اهتمام و تقدیرنامه اشتهار برگزار خواهد شد.

دبیر جایزه ملی کیفیت غذا و دارو، افزود: براساس اساسنامه پیشنهادی از میان واحدهای متقاضی سطح اشتهار آن واحدی که بیشترین امتیاز را دریافت کرده، مشروط بر اینکه حداقل امتیاز وی 550 از هزار امتیاز باشد، در سطح تندیس به فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران معرفی شده و تمامی هزینه های این حضور از سوی دبیرخانه جایزه ملی کیفیت غذا و دارو، تامین خواهد شد.

وی افزود: مراسم پایانی اولین دوره جایزه ملی کیفیت غذا و دارو در ایام دهه فجر برگزار خواهد شد.

گفتنی است، براساس اساسنامه مصوب در جلسه 13 مرداد سال جاری، اعضای شورای سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت غذا و دارو 13 نفر و شامل معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان رییس شورا، دبیر، 3 نفر به نمایندگی از صنایع دارویی، غذایی و آرایشی و بهداشتی، 2 نفر کارشناس امور کیفیت و ارزیابی، نمایندگان وزارت صنایع و معادن، دادستانی کل کشور و ریاست موسسه استاندارد، مدیران کل نظارت بر امور غذایی و دارویی معاونت غذا و داروی وزات بهداشت و نماینده مصرف کنندگان و اجتماع هستند.

 

نظر شما
ادامه