کد خبر: ۳۱۹۳۳
 

تابناک نوشت:

بی‌خطرسازی پسماندهای دامپزشکی در حالی از سوی فرمانداری اصفهان مصوب شد و دو نهاد جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان اصفهان را موظف به نظارت بر دامداری ها کرد که پسماندهای دامپزشکی خطرناک برای دامپزشکی و دامداری ها معنای خاصی نداشت و آنها از اقدام فرمانداری اصفهان در پرداختن به این مسئله در تعجب بودند.

دومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند شهرستان اصفهان در حالی برگزار شد که یکی از مصوبات این جلسه بی‌خطرسازی پسماندهای دامپزشکی بود.

در این مصوبه، فرمانداری دامداری‌های بزرگ را موظف به خریداری و نصب دستگاه‌های بی خطرسازی کرده است.

با پیگیری این موضوع از سوی «موسی رهنمایی» رئیس اتحادیه دامداران اصفهان که تاکنون پسماندهای دامپزشکی به چه صورتی و در کجا دفن می‌شد؛ در حالی با تعجب از این پرسش استقبال کرد از معنای پسماندهای خطرساز دامپزشکی در تعجب بود و وجود این نوع پسماندها در صنعت دامداری را انکار کرد.

البته تعجب از این مصوبه تنها به رهنمایی ختم نشد و «عبدالرضا مرادی» رئیس اداره بهداشت و نظارت بر فرآورده‌های غذایی، دامپزشکی استان اصفهان با اندکی سکوت چنین مصوبه‌ای را غیر مفهوم دانست و گفت: حجم پسماندهای خطرساز دامپزشکی آنقدر نیست که نیاز به خریداری دستگاه بی خطرسازی در دامداری‌ها داشته باشد یا اینکه نسبت به خطرساز بودن این پسماندها اعلام هشدار شود.

با توجه به اینکه دامداران برای تقویت دام‌های خود از داروهای تقویتی استفاده می‌کنند این داروها نیز در داخل شیشه هایی نگهداری می شود که خطرساز نیست و در نهایت با یک سرنگ فلزی که دائما مورد استفاده قرار می گیرد، به دام تزریق می شود و در واقع دورریزی در این زمینه وجود ندارد که نیاز به بی‌خطرسازی آن باشد!

اینکه این مصوبه در حالی که دامداران اصفهان بارها صدای اعتراض خود از مشکلات متعدد مالی را به گوش مسئولان استان رسانده‌اند کمی جای تامل دارد.

حال سوال اینجاست وقتی هم دامداری‌ها و هم دامپزشکی به عنوان نهاد ناظر، از وجود چنین خطری اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند، فرمانداری اصفهان چگونه پی به این خطر برده که آن را در حد یک طرح مهم برشمرده و تصویب کرده است.

سوال این است؛ آیا فرمانداری برای تصویب این مصوبه از صاحبنظران نهادهای وابسته مثل دامپزشکی، جهاد کشاورزی یا اتحادیه دامداران نظرخواهی کرده است یا خیر؟

 
 
نظر شما
ادامه