کد خبر: ۳۲۵۱

حکیم مهر -  دکتر مهدی رفیعی با اشاره به بازگشت مجدد تب برفکی در بین دامداری‌های استان قم اظهار داشت: طی روزهای گذشته مواردی از بروز بیماری تب برفکی در میان چهار گله از دام‌های استان در مجتمع دام شهر گزارش شده است.

وی با اشاره به این که تمامی این موارد قبلا سابقه دریافت واکسن داشته‌اند ، بیان داشت: در این موارد شکست واکسیناسیون دیده شده و این احتمال وجود دارد که تب برفکی تحت سویه جدید وارد استان شده باشد.

رفیعی اضافه کرد: از دام‌های بیمار نمونه‌گیری به عمل آمده و نمونه‌ها به آزمایشگاه رازی و یک آزمایشگاه در کشور انگلستان فرستاده شده است و نیز در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیشتر بیماری، تمامی واحدهای دامی که در آنها مواردی از بروز بیماری دیده شده و نیز دامداری‌های همجوار و کوچه‌های منتهی به دامداری‌های مذکور، از سوی اداره دامپزشکی استان طی عملیاتی مورد ضد عفوفی قرار گرفته و نیز منع تردد دامها اعلام گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان این که بعد از تشکیل جلسه‌ای در مورد نوع واکسنی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد تصمیم‌گیری خواهد شد، ابراز داشت: بعد از اعلام نوع واکسن تمامی واحدهای دامی به صورت رایگان از سوی اداره دامپزشکی استان واکسینه خواهند شد.

جابجایی دام بدون مجوز در قم ممنوع است

وی در ادامه تصریح کرد: دامدارانی که مواردی از بیماری در واحد دامی آنها دیده شده باید مراقبت کامل را در مورد مواردی که از آنها خواسته شده چه در مورد واحدهای دامی و دام‌ها و چه در مورد افراد و وسایلی که در واحد مذکور قرار دارند، به عمل آورند.

دکتر رفیعی با بیان این که با تأمین اعتبارات از سوی استانداری هم اکنون سه واحد سیار قرنطینه دامی در استان در بخش‌های خلجستان، جعفریه و مرکزی مستقر می‌باشد، ابراز داشت: با همکاری و هماهنگی‌های به عمل آمده با پاسگاه‌های بین راهی، پلیس پیشگیری و پلیس راه استان، از آمد و شد خودروهایی که اقدام به جا به جایی دام بدون مجوز و پروانه حمل از اداره دامپزشکی کنند به شدت برخورد، خودرو مذکور و دام‌ها توقیف و پرونده آنها جهت پیگیری به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

وی با اشاره به این که قانون منع تردد خودروهای ویژه حمل دام بدون مجوز و پروانه حمل دام از سوی اداره دامپزشکی از تیرماه در استان شروع شده است، تصریح کرد: در روزهای گذشته 2 مورد مبادرت به انتقال دام بدون مجوز در بخش جعفریه شناسایی شد که در مورد افراد متخطی حکم قضایی صادر و به پرداخت جریمه محکوم شدند.

نظر شما
ادامه