کد خبر: ۳۳۲۱۴

رئیس اداره محیط زیست بابلسر و فریدونکنار از وجود آنفلوآنزای پرندگان در تالاب و روستای ازباران خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا «ناصر کیایی» اظهار کرد: در زمینه آنفلوآنزا همه نمونه‌های مشکوک به آزمایشگاه ارسال می شود و در این زمینه مسئولیت بر عهده دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه ازباران فریدونکنار معدوم‌سازی مرغ بومی انجام شد، خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت ازباران این بیماری را مربوط به آنفلوآنزا ندانست اما تشخیص بیماری پرندگان و حیوانات مربوط به دامپزشکی است و محیط زیست وظیفه دارد نمونه های مشکوک را به دامپزشکی ارسال می کند.

رئیس اداره محیط ‌زیست بابلسر و فریدونکنار یادآور شد: در حال حاضر سلامت مردم بسیار مهم است و دغدغه همه رفع این بحران است و از همه افراد می‌خواهیم از شکار و صید پرندگان جلوگیری کنند.

کیایی با اشاره به اینکه ویروس آنفولانزا در میان پرندگان وحشی دیده شده و تالاب ازباران نمونه‌ای از آن است، اظهار داشت که اقداماتی برای مهار بیماری آنفلوآنزا در استان اتخاذ و یکی از این موارد این بود که فروشندگان بازار فروش پرندگان در فریدونکنار جمع‌آوری و اطلاع رسانی در میان مردم انجام شد.

وی با بیان اینکه این بیماری فقط مختص به فریدونکنار نیست، گفت: بیماری آنفلوآنزا در استان مازندران مشاهده شده است زیرا پرندگان به دلیل مهاجر بودن به تالاب های مختلف می شوند و از این رو همه مناطق درگیر بیماری می شوند، به مردم توصیه می شود از خرید پرندگان مشکوک به صید غیرمجاز جلوگیری کنند.

رئیس اداره محیط‌ زیست بابلسر و فریدونکنار افزود: گزارشی از ابتلای چند مورد مرغ بومی مازندران به آنفلوآنزا اعلام شد اما هنوز درباره آلودگی مرغ‌های صنعتی و گوشت تاکنون تلفات غیرعادی گزارش نشده است.

کیایی تصریح کرد: مردم می‌توانند از مرغ‌های صنعتی زیر نظر دامپزشکی که تاریخ تولید دارند خریداری کنند و لازم است که بانوان خانه‌دار از دستکش برای تمیز کردن مرغ استفاده کنند.

وی عنوان کرد: در میان مرغ‌های بومی و همچنین پرندگان مهاجر گزارش آنفلوآنزا مثبت اعلام شده و ترجیحا بهتر است که از مرغ‌های بومی استفاده نشود.

همچنین او با اشاره به اینکه این ویروس به گرما حساس و در سرما مقاوم است، گفت: برای تهیه خورشت گوشت پرندگان بومی به دلیل اینکه حرارت داده می‌شود ویروس از میان می‌رود به همین دلیل توصیه می شود که در این فصل از گوشت‌های پخته شده خورشتی استفاده شده و گوشت کبابی مصرف نگردد.


نظر شما
ادامه