کد خبر: ۳۴۳۲۴
 

چندی پیش شایعاتی درخصوص شیوع بیماری شاربن یا سیاه زخم در یکی از روستاهای فراهان بر زبان‌ها افتاد؛ بیماری‌های کشنده که خطر انتقال آن نیز به جامعه انسانی وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فراهان خبر، «جواد مهرعلی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فراهان با اشاره به تعداد دام‌های واکسینه شده علیه تب برفکی در فراهان گفت: تا پایان دی‌ماه امسال تعداد ۹۱ هزار و ۴۲ رأس گوسفند و تعداد ۲۴ هزار و ۳۲۵ رأس گاو تحت واکسیناسیون تب برفکی قرار گرفته اند؛ که انتظار می‌رود تا پایان سال واکسیناسیون دام سنگین به یک پوشش قابل قبول برسد.

وی تعرفه واکسیناسیون دام سنگین را یکی از علل استقبال کم دامداران از این واکسن عنوان کرد و افزود: امیدواریم که با تامین اعتبارهای لازم این موضوع نیز مرتفع شود.

مهرعلی با اشاره به مشاهده بیماری تب برفکی در روستای سلیم آباد فراهان اظهار کرد: با اعلام گزارش رصد و انجام سیستم‌های مراقبت فعال و ضدعفونی سطح روستا و قرنطینه‌های بهداشتی در واحدهای دامداری درگیر بیماری انجام شده است. همچنین با جلوگیری از نقل و انتقال دام‌ها و اقدامات پیشگیری از شیوع تب برفکی، این بیماری در روستای سلیم آباد محدود شده است.

وی افزود: دامداران توصیه‌های دامپزشکی را جدی گرفته و نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود علیه تب برفکی اقدام کنند.

مهرعلی بروز بیماری سیاه زخم (شاربن) را در فراهان تکذیب کرد و ادامه داد: هفته اول اسفندماه، یک مورد مشکوک تلفات دامی در روستای عباس آباد فراهان گزارش داده شد و همکاران شبکه دامپزشکی با حضور در محل با نمونه گیری و آزمایشات بررسی‌ها انجام شد، نمونه گیری‌ها در پروتکل بیماری‌ها برای تشخیص بیماری به تهران ارسال شده که نتایج بیماری هنوز اعلام نشده است.

رئیس شبکه دامپزشکی فراهان با بیان اینکه بیماری شاربن هنوز تایید نشده است، گفت: بلافاصله اکیپ های واکسیناسیون و ضدعفونی ها در محل حضور یافتند و اطلاع رسانی ها در سطح روستا انجام شد و تا مشخص شدن نتیجه آزمایش، به دامداران روستاها اعلام شده تا واکسیناسیون شاربن انجام شود.

 
 
نظر شما
ادامه