کد خبر: ۳۴۶۸

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی بجنورد ، خراسان شمالی و آذربایجان غربی

 

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد:
هیچ مورد مثبتی از بیماری "مشمشه" در اسب‌های استان مشاهده نشده است

 

رییس شبکه دامپزشکی بجنورد گفت: در سال جاری هیچ مورد مثبتی از بیماری مشمشه در میان اسب‌های استان مشاهده نشده است.

دکتر محمدرضا بهروزیان با اشاره به اینکه تعداد اسب‌های موجود در این شهرستان 459 سر است که از این تعداد 375 سراسب اصیل ترکمن می‌باشد، افزود: با توجه به اینکه بیماری مشمشه یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که در بین تک سمی ها مشاهده می‌شود در سال جاری 250 سر اسب، تست مشمشه شده است.

وی تعداد اسب‌های تست شده در این زمینه در سال گذشته را 500سر بیان کرد.

بهروزیان با بیان اینکه این شبکه از لحاظ خدمات‌دهی از سایر اداره‌های دامپزشکی عقب نیست ادامه داد: در سال جاری 353 سراسب واکسن شاربن و در سال گذشته 375 سر واکسن کزاز دریافت کرده اند.

وی با ذکر اینکه اسب ترکمن در این استان به خوبی معرفی نشده است، تاکید کرد: برگزاری جشنواره‌ها یکی از راه‌های معرفی آنها و جذب سرمایه‌گذار در استان است.

این مسوول با اشاره به اینکه مردم این استان علاقه زیادی به مسابقات سوارکاری دارند توضیح داد: با برگزاری این جشنواره‌ها مردم تمایل بیشتری برای شرکت در مسابقات سوارکاری خواهند داشت.

 

-----------------------------------------

 

جلسه ستاد برگزاری مراسم چهارده مهر در خراسان شمالی برگزار شد

 

دومین جلسه ستاد برگزاری 14 مهر روز دامپزشکی (در استان خراسان شمالی) برگزار شد که در این جلسه پیرامون چگونگی برگزاری مراسم روز دامپزشکی بحث و تبادل نظر و در این جلسه مقرر شد از پیشکسوتان، شاغلان و بهره‌برداران بخش دامپزشکی تقدیر شود.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان ‌غربی:
بیش از 7 هزار تن فرآورده دامی از آذربایجان‌ غربی ترانزیت شد


مدیرکل دامپزشکی آذربایجان ‌غربی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 7 هزار تن فرآورده دامی از آذربایجان غربی به سایر کشورها ترانزیت شده است.

دکتر شهرام دیلمقامی اظهار داشت: در شش ماه نخست سال جاری بیش از 7 هزار و 233 تن انواع فرآورده دامی به شش کشور ترانزیت شده است.
وی افزود: این فرآورده‌های دامی از کشورهای ترکیه، اسپانیا، مصر، آمریکا، فرانسه از طریق مرز بازرگان به مقصد سایر کشورها به ایران وارد شده است تا پس از انجام مراحل قانونی و رسیدگی‌های بهداشتی به کشورهای مقصد صادر شود.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برای تایید سلامتی فرآورده‌های دامی اقدامات برای تشخیص و درمان بیماری‌های احتمالی توسط کارشناسان مجرب روی این محموله‌های دامی آغاز، سپس برای اطمینان از سلامتی آنها مراحل قرنطینه هم سپری شد و در پایان نیز برای ترانزیت شدن گواهی مورد نیاز از پایگاه‌ها دریافت و به مسئولان امر همراه با محصولات دامی ارجاع شد.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی گفت: این فرآورده‌های دامی به کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان ترانزیت شدند.
دیلمقامی اضافه کرد: این محموله ترانزیت شده شامل انواع فرآورده دامی اعم از دام و طیور و مشتقات آن است.
این مقام مسئول اظهار داشت: ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی ویژه خود مشکل ارتباطی بسیاری از کشورها را برطرف می‌کند از این رو آذربایجان‌ غربی به خاطر هم مرزی با سه کشور در ارتباط با ترانزیت کالا بین کشورها بیشتر از سایر استان‌های کشور خود‌نمایی می‌کند، از این رو مسئولان باید در سراسر کشور به ویژه در آذربایجان غربی برای ایفای نقش اساسی ایران به عنوان پل ارتباطی کشورهای مختلف تلاش و از این فرصت به وجود آمده به نحو احسن استفاده کنند تا چرخه اقتصاد و صنعت ایران رونق قابل توجه یابد.
وی خاطرنشان کرد: در راستای ایفای نقش مطلوب ایران به عنوان رابط سایر کشورها در ترانزیت محموله، کارشناسان مجرب و متخصص به کارگرفته شده است تا عملیات حمام دام‌ها، واکسیناسیون، قرنطینه و سمپاشی را با دقت و حساسیت ویژه انجام دهند بر این اساس اعتماد جهانی نسبت به صنعت دام و طیور ایران به ویژه این استان به وجود آید.
دیلمقامی به نظارت‌ بر نحوه عملیات کارشناسان و متخصصان دام و طیور اشاره کرد و اظهار داشت: به صورت مداوم کشتارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز قرنطینه مورد کنترل و بازرسی قرار می‌گیرند تا با هر گونه کوتاهی و قصور به شکل جدی برخورد شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی به اهمیت فعالیت‌های اداره کل دامپزشکی در راستای ارتقای سطح سلامت آحاد جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی به خاطر تامین بخش مهمی از اقلام خوراکی مردم وظیفه مهمی را در حفظ سلامتی جامعه بر دوش دارد لذا کارشناسان به خاطر آشنایی با مسئولیت خطیر خود با حساسیت ویژه در این زمینه ایفای نقش می‌کنند.

 

-----------------------------------------------

 

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
واگذاری امکانات بلااستفاده دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: امکانات بدون استفاده دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی واگذار شد.

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: واگذاری تمام امکانات بدون استفاده دامپزشکی استان در راستای اجرای هر چه بهتر اصل 44 قانون اساسی به مرحله اجرا درآمده است.
وی با اشاره به واگذاری ساختمان‌ها و امکانات بلا استفاده دامپزشکی استان به بخش غیردولتی تصریح کرد: ساختمان بلااستفاده دولتی واگذار شده به بخش خصوصی در قالب خانه‌های بهداشت، قرنطینه و خانه سرایداری واگذار شده است.
مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی تعداد این واگذاری‌ها را 24 مورد عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این اداره‌کل هم وظایف تصدیگری هم وظایف حاکمیتی دارد، در اجرای اصل 44 قانون اساسی اصل تصدی‌گری این اداره را به بخش خصوصی واگذار کرده‌ایم و دامپزشکی استان در حال حاضر وظیفه رسیدگی به امورات حاکمیتی را عهده‌‌دار است.
دیلمقانی اعلام کرد: وجود برخی محدودیت‌های اداری برای واگذاری تسهیلات بانکی به افراد شاغل در این زمینه در بخش خصوصی، نداشتن توجیه اقتصادی در اغلب موارد تاسیس و ایجاد مرکز جدید خدمات بهداشتی و درمانی دامپزشکی، متناسب نبودن رشد جمعیت دامی نسبت به افزایش فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در مقاطع مختلف تحصیلی در استان آذربایجان غربی، عدم اختصاص تسهیلات بانکی در موعد مقرر برای برخی امور واگذار شده دامپزشکی به بخش خصوصی سبب شده تا در اجرای اصل 44 قانون اساسی در این اداره کل مشکلاتی به وجود آید.
وی ادامه داد: کافی نبودن حقوق مسئولان فنی و بهداشتی و عدم تناسب آن با مدرک تحصیلی دکتری، استقبال بسیار کم فارغ‌التحصیلان برای اشتغال در امور نظارتی و فنی خدمات بهداشتی درمانی دامپزشکی از جمله مشکلات دیگر در پیش روی اصل 44 قانون اساسی در این بخش است.

 

نظر شما
ادامه