کد خبر: ۳۵۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر -  یادداشت مدیرمسئول / 28 : جشنواره حیوانات کوچک : بودن یا نبودن؟!

 

یک هفته مانده به پایان فصل تابستان جشنواره‎ای در تهران با عنوان "جشنواره ملی حیوانات کوچک" برگزار گردید و عده‎ای در محدوده مینی سیتی به باشگاه سوارکاری و چوگان نیروی زمینی ارتش رفتند و شاهد برگزاری این جشنواره بودند.

یکی از بینندگان محترم حکیم مهر در پیامی از عدم انتشار اخبار و تصاویر این جشنواره در حکیم مهر گلایه فرمودند و به همین سبب لازم دیدم چند نکته در این خصوص عرض کنم. هر چند خبر برگزاری جشنواره مذکور در حکیم مهر یک ماه قبل از برگزاری منتشر شده بود با این حال :

1 -  برگزاری این جشنواره با عنوان "ملی" در صورتی صحیح است که امکان تردد و مسافرت همه علاقمندان به محل برگزاری (تهران) فراهم شده باشد و وقتی چنین شرایطی میسر نیست لزومی به تبلیغ آن با عنوان "ملی" احساس نمی‏شود.

2 -  برگزاری این جشنواره در محل باشگاه سوارکاری و حمل و نقل انواع حیوانات به آن محل از نظر بهداشتی و علمی کاری بسیار اشتباه است و صرفنظر از خطر تردد کودکان در آن محل ، عجیب آنکه برخی از دامپزشکان مطرح حاضر در این جشنواره حتی در مقام داوری به این موضوع از بعد دامپزشکی توجه ننموده‏اند!

3 -  نوع نگهداری برخی از حیوانات در این جشنواره با اصول رفاه و حقوق حیوانات کاملاً در تضاد بوده و جای تأسف است که به این مهم اهمیتی داده نشده است.

4 -  ارزش‎گذاری حیوانات به سبب نوع تربیت که مرهون تلاش صاحب آن بوده بیشتر تشویق انسان است و در این بین حیوانات نقشی ندارند و تنها بازیچه دست انسان می‎گردند که این کار پسندیده نیست.

5 -  تست هوش جوندگان (با استفاده از طعمه) که از جمله بخش‎های مسابقه و این جشنواره اعلام شده مصداق بارز لهو و بهره‎کشی بیجا از حیوانات است و معلوم نیست اصولاً تست هوش در مورد حیوان به چه معناست؟ مگر نه آنکه وقتی در خارج از ایران مسابقه بین حیوانات به این شکل برگزار می‎شود به آنان خرده می‏گیریم؟

6 -  در اهداف برگزاری این جشنواره عبارت "تقویت پتانسیل‎های زیستی و جانوری کلان‎شهرها" به چشم می‎خورد که مشخص نیست این هدف چگونه حاصل شده یا می‎شود؟ نوع برگزاری این جشنواره که بعد مسابقه و نمایش آن پررنگ‎تر است با این هدف سازگار نیست.

 

البته نکات دیگری هم در این مورد مطرح است که از بیان آنها صرفنظر  و آرزو می‎کنم در کشورمان بیشتر به دو مسئله رفاه حیوانات و حقوق حیوانات اهمیت داده شود و یاد بگیریم این حق برای انسان تعریف نشده که حیوان را در محیطی با ابعاد نامناسب ساعت‎ها روی زمین و پایین‎تر از سطح دید حیوان در میان جمعیت تماشاگران رها کنیم و شاید لازم باشد حداقل نگاهی به جشنواره‎های خارجی مشابه (که البته همه ابعاد آنها مورد تأیید نیست) داشته باشیم.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۷
0
0
همه حرف های شما متین، اما این غرب ستیزی عجیب و غریب در مطالب شما از کجا می آید؟؟؟!!!
مریم
|
-
|
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
0
0
اين جشنواره نشاندهنه بي رحمي و خودخواهي انسان ها بود!
مارهاي پيتون چند متري داخل آكواريومهاي يك متري براي چندين روز محبوس بودند. صاحب انها بخاطر شيرين كاري يك خرگوش بي گناه را زنده گذاشته بوده جلوي مارها تا در حضور مردم آن را بخورند.... و البته شعور و فهم اون مارها خيلي بيشتذ بز ايشون بوده چون خرگوش بدبخت را كه از ترس در حال مردن بوده است،نخوردند!
آيا جاي زندگي مار يا ميمون يا روباه يا رطيل وساير حيواناتي كه در انجا اسير بئدند،اين قفسهاي تنگ است؟
مسخره تر از همه آن بود كه غرفه گروه حيوانات ...... در حالي كه 2 تا ميمون را توي قفس قانري زندان كرده بود ،پلاكارد بزرگي هم نصب كرده بود و نوشته بود:ما حامي حيات وحش هستيم!!!!
بايد به آنها گفته بشه كه شما حامي وحشي بودن انسانها هستيد.
مریم
|
-
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۸
0
0
در جواب رزيدنت:
چرا ما ايراني ها را اينقدر ......... بار آورده اند كه در هر زمينه اي مقلد غربي ها هستيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
(حیوانات) پویا
|
-
|
۰۸:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
0
0
چرا ما ایرانی ها اینجوری هستیم ؟؟ اگه قراره از دیگران تقلید کنیم مثله ادم درست و صحیح تقلید کنیم که این وسط این حیوانات به خاطره ما زجر نکشن . اگه قراره خودمون یه کاره جدید بکنیم حداقل همه مسائل رو در نظر بگیریم طبق استاندارد جهانی یه کاری بکنیم ولی متاسفانه وقتی مثلا باغ وحش ارم افتاده دسته ........ چه انتظاری میشه از یه جشنواره یا هرچی که اسمشو خودشون میزارن میشه داشت ؟؟ به امید روزی که ارزش واقعی این موجودات زیبارو بفهمیم و درک کنیم .
نظر شما
ادامه