کد خبر: ۳۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیر عامل یک شرکت تعاونی زنبورداری گفت: بازار عسل ایران در داخل و خارج به دلیل عرضه عسل تقلبی با ترکیبات شکر، آب، مارمالاد، اتان و دیگر افزودنی‌ها تأمین‌کننده انتظارات نیست لذا دولت برای بهبود شرایط جلوی عرضه عسل تقلبی را بگیرد.

عبدالرضا بساک اظهار داشت: تعاونی زنبورداری عسل بساک فعالیت خود را از سال 84 با یک کندوی زنبور عسل شروع و در حال حاضر با 200 کندوی زنبور عسل در منطقه طالقان و ورامین به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه حمایت از تعاونی‌ها در مسیر بیمه کردن منابع محدود و دارایی‌هایشان از جمله الزاماتی است که بخش تعاون باید به آن توجه داشته باشد، ادامه داد: به رغم ظرفیت‌های منطقه‌ای و اقلیمی مطلوب زنبورداری در کشور متأسفانه فرآیند توسعه‌ای به دلیل عدم حمایت‌های لازم از سوی بخش تعاون با کندی پیش می‌رود.
وی ضمن تأکید بر اینکه علی‌رغم موفقیت‌های حاصل شده تا کنون هیچ بازرس یا ناظر کیفی از طرف بخش تعاون فرآیند فعالیتی تعاونی را مورد بررسی و تحلیل قرار نداده است، خاطرنشان کرد: تعاون زنبورداری عسل بساک که تعداد اعضای آن در حال حاضر هفت نفر است مطابق اهداف بلند مدت قادر است طی سال‌های آتی در صورت حمایت‌های لازم از سوی متولیان بخش تعاون ظرفیت افراد تحت پوشش را تا 100 نفر افزایش دهد به عبارتی این تعاونی قابلیت اشتغالزایی به تعداد 100 نفر دارد.
مدیر عامل تعاونی زنبورداری عسل بساک هزار گل گفت: توسعه فرآیند فعالیتی در تعاونی بساک هزار گل به جهت خودکفایی در تولید کندوها، لوازم جانبی زنبورستان‌ها و امکان به کارگیری نیروی مستعد اشتغال متناسب با نیاز این امکان را دارد که در آینده‌ای نزدیک به یکی از شرکت‌های تعاونی صادرکننده عسل با کیفیت برتر در صنعت کشور بدل شود.
وی با اشاره به اینکه عسل تولیدی بساک هزارگل مطلوب حال افراد دیابتی است، تصریح کرد: در حال حاضر از هر کلنی حدود 10 کیلوگرم عسل با کیفیت عالی طی یک سال برداشت می‌شود که در مجموع حدود 200 کیلوگرم عسل تولیدی تعاونی زنبورداری بساک هزار گل است.
وی با اشاره به اینکه برداشت عسل خالص از کندوهای عسل در سال فقط برای یک بار امکان‌پذیر است، خاطرنشان کرد:‌ البته زنبوردارنی که برای تولید عسل از شکر، مارمالاد، آب و اتان استفاده می‌کنند، می‌توانند در سال از هر کندو حدود 50 کیلو عسل نامرغوب برداشت کنند ضمن آنکه تعداد دفعات برداشت عسل آنها طی یک سال به سه بار هم بالغ می‌شود.
رئیس هیأت مدیره تعاونی بساک هزار گل خاطرنشان کرد: این تعاونی طی هفت سال فعالیت خود امروز در جایگاهی قرار دارد که در چشم‌اندازهای خود به صادرات عسل مرغوب به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌اندیشد ضمن آنکه در حال حاضر نیز عسل تولیدی تعاونی به صورت عمده‌ای به کشور کویت صادر و پس از تفکیک وزنی و بسته‌بندی جدید در سطح گسترده‌تری توزیع می‌شود.
وی تأکید کرد: معتقدم مجموعه دولت اگر بتواند قوانین اجرایی کارآمدتری در تقابل با تولیدکنندگان عسل تقلبی متشکل از شکر، عسل، مارمالاد، آب و اتان یا هر مواد افزودنی دیگر اتخاذ و اجرایی کند با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای و اقلیمی ایران می‌تواند به یکی از صادرکنندگان برتر عسل طبیعی در منطقه تبدیل شود.
بساک با اشاره به اینکه در بازار کنونی، تولیدکننده هر قدر هم شواهد مستدلی مبنی بر برتری کیفیت محصول تولیدی خود ارائه کند قادر به تأمین باور مشتری نیست، اظهار داشت: مراکز پژوهشی و عملی کشور باید به سمت و سویی بروند که ضمن تفکیک کیفی اقلام و کالاهای تولیدی کشور، مقدمات برخورد با توزیع‌کنندگان کالاهای نامرغوب و غیر استاندارد را سبب شوند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید رضا بساک
|
-
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
0
0
خیلی متشکرم از سایت بسیار جالبتان
نظر شما
ادامه