کد خبر: ۳۵۷۵۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:
«دکتر بشیر خالقی» افزود: زمانی که من حقوق خود را از یک شرکت می‌گیرم، نمی‌توانم علیه آن شرکت اظهار نظر کنم. این بزرگترین اشکال است که شاید خیلی‌ از مسئولین اصلاً در جریان آن نیستند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بحث انتقال سازمان دامپزشکی کشور از وزارت جهاد کشاورزی به وزرات بهداشت، مخالفانی هم دارد که حکیم مهر با توجه به رسالت خبری خویش و در راستای دوری از جانبداری، به انعکاس آنها نیز می‌پردازد. «دکتر بشیر خالقی» عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یکی از این مخالفان است که می‌گوید بدنه وزارت بهداشت در همین حالت هم بیشتر از ظرفیت خود، مورد استفاده قرار گرفته و به هیچ عنوان گنجایش پذیرش سازمان دیگری را ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهادکشاورزی به وزارت بهداشت چیست؟

حقیقت این است که وزارت بهداشت به اندازه کافی با مشکلات متعدد روبروست. این وزارتخانه همین الان هم از ترکیب ۳ وزارتخانه درمان، بهداشت و آموزش پزشکی تشکیل شده است. حال اگر بخش دامپزشکی هم به آن اضافه شود، اصلاً قابل هضم نیست.

حکیم مهر: اما به هر حال اشتراکات زیادی میان وظایف این ۲ ارگان وجود دارد که گاهی حتی تا مرز همپوشانی و تداخل هم پیش می‌رود.

البته برخی بیماری‌های مشترک بین دام و انسان وجود دارد که آنها مدیریت آنها هم راهکارهای خاص خود را دارد، اما در کل ارتباط میان این ۲ ارگان در حد کنترل‌های مشترک، بهداشت دام و بهداشت طیور است. امروز بهداشت و درمان به اندازه کافی با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند و به نظر من کسی که در این شرایط به فکر اجرای طرح انتقال است، به عواقب آن توجه نمی‌کند.

از طرفی آموزش پزشکی یک مقوله بسیار بزرگ از نظر تربیت پزشک، داروساز، آزمایشگاه، کنترل بیمارستان‌ها و رسیدگی به مسائل آموزشی است و تشکیلات عریض و طویلی دارد و لذا به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش یک عضو جدید به نام دامپزشکی را ندارد.

حکیم مهر: یکی دیگر از نگرانی‌ها، نامشخص بودن وضعیت مالی دامپزشکی بعد از انتقال است. نظر شما در این خصوص چیست؟

در کل، اعتبارات پایدار در وزارت بهداشت شامل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر محصولات آسیب‌رسان به سلامت و ۱۰ درصد از محل هدفمندی یارانه‌ها است که همین‌ها هم به شکل کامل تخصیص پیدا نمی‌کنند. لذا وزارت بهداشت به همین شکل با کلی مشکلات بودجه‌ای مواجه است. به اعتقاد بنده به عنوان یک پزشک و شخصی که سال‌ها در تشکیلات بهداشت و درمان بوده‌ام، نقاط مشترک دامپزشکی و پزشکی فقط در زمینه برخی بیماری‌های مشترک است که اتفاقا هر ۲ دستگاه، راه‌های مقابله و پیشگیری آن را بلدند و در عین حال همکاری هم لازم است.

حکیم مهر: فارغ از بحث انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، چه راهکارهایی وجود دارد که تعامل ۲ وزارتخانه در خصوص کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام افزایش پیدا کند؟

حسن ظن و احساس مسئولیت در برابر جامعه هدف یکی از بهترین تعاملات است. ما یک هدف کلی و ملی داریم در زمینه حفظ سلامت جامعه داریم که باید به هر نحوی شده آن را اجرا کنیم. مثلاً بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری بومی کشور است که در فصول گرم سال شیوع پیدا می‌کند. کنترل این بیماری وظیفه سازمان دامپزشکی است و این سازمان باید در کشتارگاه‌ها نظارت کافی داشته باشد تا پرسنل آنها، ضوابط بهداشتی را رعایت کنند. کمااینکه اگر آلودگی گوشت به انسان‌ها سرایت کند می‌تواند مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کند. لذا ۲ وزارتخانه باید همکار یکدیگر باشند و وظایف آنها باید کاملا شفاف شود. به هر حال صحیح نیست که یک سازمان با این عظمت را به وزارت بهداشت منتقل کنیم.

حکیم مهر: تجربه سایر کشورها در این زمینه چیست؟

کشورهای معدودی وجود دارند که نه تنها دامپزشکی، بلکه آموزش پزشکی در آنها زیر مجموعه وزارت بهداشت و درمان باشد. این تصمیم در کشور ما زمانی گرفته شد که ما با کمبود پزشک مواجه بودیم و این کبود را از طریق پزشکان پاکستانی و هندی جبران می‌کردیم. آن زمان وزارت بهداشت امکانات خوبی داشت و تصمیم خوبی هم اتخاذ شد مبنی‌بر اینکه از امکانات بیمارستان‌های وابسته به وزارت بهداری قدیم برای آموزش استفاده کنند و نتیجه خوبی هم گرفتند. سیاست حال حاضر هم این است که مجموعه آموزش، بهداشت و درمان در یک تشکیلات باشند، اما اضافه شدن دامپزشکی، نه تنها مشکلی را حل نمی کند، بلکه بار مشکلات را اضافه‌تر هم می‌کند.

حکیم مهر:‌ گذشته از طرح انتقال، به نظر شما اعتبارات سازمان دامپزشکی کافی است؟ آیا موافق افزایش اعتبار این سازمان هستید؟

حتماً لازم است که این اتفاق بیفتد. ما یک اشکال در سازمان دامپزشکی داریم و آن اینکه مسئولیت نظارت و گزارش تخلف کشتارگاه‌ها با یک دامپزشک است. آیا شما می‌دانید که حقوق این فرد دامپزشک را چه کسی پرداخت می‌کند؟

حکیم مهر: بله، کارفرما. این همان معضل عدم اجرایی شدن ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی است که مشکلات زیادی را بر سر راه بهداشت ما قرار داده است.

این اصلاً شدنی نیست. زمانی که من حقوق خود را از یک شرکت می‌گیرم، نمی‌توانم علیه آن شرکت اظهار نظر کنم. این بزرگترین اشکال است که شاید خیلی‌ از مسئولین اصلاً در جریان آن نیستند. اعتبار باید به تناسب کار تقسیم شود. شرایط بهداشت و درمان مشابه دامپزشکی است و محل برای خرج خیلی زیاد است. در زمان‌های قدیم می‌گفتند که بهداشت و درمان چاه ویل است، اما به هر حال لازم است که راهکارها پیشنهاد شود.

حکیم مهر: چه راهکاری؟

نظارت یکی از بهترین راهکارها است که اگر وجود نداشته باشد همواره دچار مشکلات عدیده خواهیم بود. در قانون برنامه ششم آمده که افزایش نظارت با چه راهکارهایی باید اتفاق بیفتد به گونه‌ای که اسراف نشود و آخرین روش‌های علمی نیز به کار گرفته شوند.

حکیم مهر: به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو اشاره کردید. ارزیابی شما از وضعیت کنونی این بیماری در کشور چیست؟

تب کریمه کنگو یک بیماری بومی است و ریشه‌کن نمی‌شود. راه انتقال آن دام و نحوه انتقال آن هم کنه است. این چرخه را نمی‌توان ریشه‌کن کرد. ما باید به بهداشت و پیشگیری فکر کنیم. راه‌های پیشگیری هم کاملا مشخص است؛ در قدم اول پرسنل کشتارگاه‌ها باید بدانند لباسی بپوشند که امکان انتقال آلودگی از راه خراش پوست، نداشته باشد. رعایت بهداشت فردی و استفاده از لباس‌های مخصوص ذبح دام، بهترین راهکار برای پیشگیری از این بیماری است. کمااینکه درمان آن بسیار سخت است و اگر بیماری عارض شد خطرات زیادی خواهد داشت. بنابراین در خیلی از موارد بهترین راه پیشگیری است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.
 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
1
0
الان پست و مقام داران دامپزشک با خواندن این مطلب اندکی از اضطراب اینکه پست خود را از دست بدهند، کاسته شد!!!
دلبستگان میز صندلی؛ تعطیلات یک هفته ای خوش بگذره!!!!
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
1
1
به دید من زمانی دامپزشکی ملحق به وزارت بهداشت میشه که سردمداران دامپزشکی با نامه نگاری با مجلس این خواسته را اعلام کنند به علاوه دانشجویان ودامپزشکان باید با اتحاد هم تجمعات اعتراضی رو به راه بندازن.
دکتربدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
1
0
وزارت کشاورزی مادر دامپزشکی است حالا بگدریم ازاینکه شیر ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
2
2
رفتن زیر نظر وزارت بهداشت یعنی گرفتن خیلی چیز ها از دامپزشکا. همین الانش میخوان حق داروخونه رو ازمون بگیرن. که ۲۵ درصد جامعه کاریمونه. اگه بریم زیر نظرشون اون هم از دستمون میره . این یکی از مشکلاته فقط.
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۰
کدام درآمد در داروخانه های دامپزشکی است؟ که اینها به دنبال کسب آن باشد.
واقعی بینی هم گاهی اوقات بد نیست!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
1
سوی مدیریت در دامپزشکی بعضی استانها و تبعیض باعث خشک شدن انگیزه کاری شده است دریافتی های مدیران کل نجومی و کارشناسان خرگوشی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
2
دکتر خالقی جان شما نگران نباش این اگه دامپزشکیه که بخاطر توجه بیش از حد مسئولین عزیز و دلسوز تو همین شرایط درخشان و زیر مجموعه ی پنهان و جهاد طلایی باقی می مونه شما بفکر کارانه ی پزشک ها باش که خدای نکرده یادتون بره حق الزحمه ی پرستارای بدبخت روبه پزشک ها ندین
گناه دارن .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
4
جناب دکتر عزیز شما میفرمایید مبحث مشترک دامپزشکی و پزشکی مربوط به بیماری های مشترک و هر دو این عزیزان به این مبحث بخوبی اگاهی دارن و خلا رو پر میکنن !!! اقای دکتر 1. کجا ی پزشک میتونه برای پیشگیری از بیماری های عفونی دامی به دامداری ها میره و دارو تجویز میکنه یا دستور دارویی میده 2 . کجا ی پزشک میتونه وارد کشتارگاه میشه و سلامت دام و محصول دامیو تایید میکنه ؟ و ... پس این حرفو نفرمایید فقط همین ی مسئله میتونه جامعرو ب نابودی بکشونه دامپزشکا هستن که جلوی زئونوز هارو میگیرن کجا پزشکا میتونن اینکارو بکنن؟ خط اول مبارزه با زئونوز دامپزشکا هستن . این از این مسئله . اقای دکتر پدر علوم پایه پزشکی هم دامپزشکا هستن . واکسن فلج اطفال بدست دامپزشکا ساخته شده . موارد مثال زدنی فراوان هست پس لطفا انقد حقیر به این رشته بزرگ نگاه نکنید دامپزشکی مثل طنابی هست که پزشکیو سر جای خودش نگه داشته
پاسخ ها
مصطفی قلاوند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
اولین واکسن فلج اطفال توسط Jonas Salk طراحی و ساخته شد که در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک تحصیل کردند و فارغ التحصیل اونجا بودند و فلوشیپ شون رو در دانشگاه میشیگان به اتمام رسوندند روحش شاد.
واکسن خوراکی فلج اطفال رو هم Albert Bruce Sabin به صورت تجاری تولید شد، ایشون هم از همون دانشکده فارغ التحصیل شدند.
این دو فرد - پزشک - هستند که تحقیقاتشون در خصوص اپیدمیلوژی و ویروس شناسی و بیماری های عفونی بوده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
منظور ایشون تولید واکسن فلج اطفال در ایران هست که توسط دکتر شفیعی صورت گرفت که ایشون دامپزشک هستن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
ادوارد جنر پزشکی بود که اولین بار روش واکسیناسیون را کشف نمود و اون واکسن آبله بود که مشاهده کرد زنانی که شیر گاوان مبتلا به آبله رو می دوشیدن به آبله انسانی مبتلا نمی شن یا خیلی خفیف این بیماری رو می گیرن.دامپزشکی همیشه در خدمت پزشکی و بهداشت جامعه بوده و نباید دامپزشکی در کنج و گوشه وزرات کشاورزی مثل یه کفش کهنه انداخت.دامپزشکی باید در وزارت بهداشت باشد.بیشتر داروها مراحل آخر در حیوانات مختلف آزمایش می شوند بعد به مصرف انسانی می رسند.اینجا حیوانات و مخصوصا حیوانات آزمایشگاهی نقش حفاظت از انسان رو ایفا می کنند.دامپزشکی در کنار پزشکی همیشه بوده و باید باشد.جدا کردن دامپزشکی از پزشکی اشتباهه.از طرف دیگه بهانه وزارت بهداشت که این مسئله به سازمان دامپزشکی مربوط می شه نه بهداشت هم از بین می رود.دامپزشکی پاره ای از پزشکی هست و این دو از هم جدانشدنی هستن.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
1
0
ولی نظر وزیر محترم بهداشت که همگان حتی خود این نماینده محترم قبول دارند وزیر بسیار موفقی هستند 100 درصد مخالف ایشان است و با توجه به اینکه در عمل درگیر مشکلات بهداشتی کشور از بعد اجرایی می باشند شدیدا معتقدند که برای تامین سلامت مردم بایستی سازمان دامپزشکی تحت نظارت وزا رت بهداشت باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
اینکه دامپزشکی زیر نظر وزارت بهداشت باشه یا کشاورزی به خاطر این هست که دولت به بهانه وزارت کشاورزی به دامپزشک که دکترای حرفه ای مثل رشته پزشکی یا دندانپزشکی دارد اهمیت و مزایا نمی ده.چون بودجه کمی در نظر می گیره دامپزشک بیچاره به این وضع می افته.دولت حساب نمی کنه که دکتر دامپزشک با دردسر خیلی بیشتر از پزشک این رشته رو تمام می کنه.زحمت بیشتر از پزشکی ولی درآمد بیشتر دامپزشکان در حد یه گچ کار یا مکانیک ناشی.بی مدیریتی سران دولت باعث اینگونه عارضه ها در ایران شده است.جالب اینه که برای این کوتاهی ها سران دولت به راحتی توجیه های بچگانه هم ارائه می دهند.اسم دولت های ایران رو باید گذاشت دولت های توجیه گذار.این ....... بزرگترین ضربه رو به تحصیل کرده زد و منجر به تولید مدرک گرایی شدید شد.طرف لیسانس گرفته ولی به اندازه دیپلم نمی دونه چون نه علاقه ای بوده نه دانشگاه درستی بوده نه انگیزه ای بوده که طرف تشویق به درست خوندن بشه.حضرات چون عرضه حل بیکاری رو نداشتن،با ترفند طی مراتب عالی دانشگاه خواستن مثل راهنمایی رانندگی شنت موقت ایجاد کنن،و بیکار رو به بیکار در حال تحصیل تبدیل کنند غاقل از اینکه این شنت موقت جواب می ده.الان سیل عظیم تحصیل کرده بیکار ایجاد شده.عواقب اون هم اولا فیدبک منفی برای بقیه هست که تحصیل نکنند.دوم افسردگی فارغ التحصیلان-از بین رفتن کامل اعتماد به دولت-کمک به فقیر شدن جامعه و تولید کارتن خواب مترجم چندین جلد کتاب-کسی نیست که کوتاهی ها دولت رو شدیدا پاسخ بده.چون تو ایران بزرگترها می تونن دروغ بگن،دزدی کنن،کوتاهی کنند،کیف کنن،ریخت و پاش کنن،حقوق بقیه رو پایمال کنن و ... ولی کوچکتر ها برای هر کدام از این اعمال به شدت تنبیه می شن.خیلی خوبه.بزرگترها واقعا نیاز به تربیت دوباره دارن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
1
1
دامپزشکی باید سازمانی باشد مستقل زیر نظر رییس جمهور با اعتباراتی مستقل و کافی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
آقایونی که اون بالا نشستن داخل وزارت بهداشت یا جهاد کشاورزی و یا مجلس خبر از من دامپزشک ندارن به قول معروف سواره خبر از پیاده نداره سیر خبر از گشنه نمیدونن پول نداشتن یعنی چی نمیدونن فقط اسم دکتر یدک میکشی ولی عزت و احترام نداری حتی برا سربازی خب ما که دامپزشکی رو میبوسیم میذاریم کنار چون فایده ای نداره با وجود اینکه علاقه بهش داریم ولی برا امرار و معاش باید برویم سراغ یه کار دیگه یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
تشکر واقعا نظر درستی دادید دست مریزاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
0
با سلام
مشكل ما تعويض وزارتخانه ها نيست، مشكل ما انتخاب روساي خوب و كارآمد و دلسوز براي سازمان دامپزشكي است
براي مثال امروز ايالات متحده آمريكا به علت عدم بهداشتي بودن گوشت وارداتي ، واردات گوشت گاو را از برزيل ممنوع كرد
و ديروز وزارت جهاد كشاورزي با صدور بخشنامه اي اعزام دامپزشكان ايراني را براي نظارت قبل و حين كشتار و بعد از كشتار به كشور برزيل ممنوع كرد
فكر مي كنيد مسوولين سازمان چه كار كردند
هيچي ، با خشوع كامل در برابر بخشنامه وزاتخانه سكوت كرده و مي خواهند آن را اجرا كنند
ناشناس
|
-
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
تا چنین کسانی هستند دامپزشکی وضعش از این هم خرابتر میشه تا دامپزشکی ادغام نشه وضع همینه
نظر شما
ادامه