کد خبر: ۳۷۶۹۷


آیا سگ شما دارای پوزه‌ای کوتاه به همراه خروپف و مشکلات تنفسی است؟ برخی از نژاد سگ‌ها دارای سندرم براکیوسفالیک می‌باشند و به همین علت راه‌های تنفسی این حیوانات دچار مشکل هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این سندرم وضعیتی است که باعث حالت غیر طبیعی در راه‌های تنفسی فوقانی و درنتیجه اشکال در تنفس حیوان خواهد شد.

سندرم براکیوسفالیک شامل اختلالات زیر می‌باشد:

- کام نرم بلند که باعث حرکت و بازگشت هوا به ریه‌ها خواهد شد.

- محدود و کوچک بودن سوراخ‌های بینی و دشواری تنفس از بینی

- ساکولهای برگشته در حنجره که باعث مسدود شدن جریان هوا در راه تنفسی خواهد شد.

بسیاری از این سگها دارای یک و یا دو مورد از شرایط فوق بوده، اما همین عوامل باعث دشواری عمل تنفس شده که باید مورد توجه قرار گیرد. گاهی اوقات سگهای دچار این سندرم، نیز دارای نای باریک و یا فلج حنجره هستند.

علت ایجاد این سندرم، مربوط به ژنتیک این حیوانات می‌باشد. واژه براکیوسفالیک به معنی سر کوچک است و این حیوانات دارای چهره و صورتی تخت، همراه با بینی و فک کوچک و سوراخ‌های بینی محدود می‌باشند. این نژاد تحت عنوان براکیوسفالیک نامیده می‌شوند. از انواع این نژاد می‌توان به بولداگ، بوستن تریر، پکینگز و شیتزو اشاره داشت.

 

علایم سندرم براکیوسفالیک:

- تنفس صدادار (خرناس)، بویژه در حین دم

- خر و پف در حین خواب

- حالت تهوع بویژه در بلعیدن غذا

- عدم تحمل ورزش و فعالیت بدنی

- تنفس دشوار

- آبریزش بینی

- رنگ آبی زبان بویژه در وضعیت کمبود اکسیژن

- غش کردن (از دست دادن سطح هوشیاری)

علایم ذکر شده معمولا پس از فعالیت، بازی، هیجان و شرایط دمایی گرم و مرطوب در حیوان تشدید خواهد شد. همچنین چاقی، این وضعیت را وخیم‌تر می‌کند.

تشخیص:

در صورت مشاهده علایم فوق در حیوان و یا مشکوک بودن شرایط او، بایستی جهت ارزیابی وضعیت سلامتی به دامپزشک مراجعه نمایید.

ابتدا دامپزشک سابقه و علایم بیماری را از شما پرسیده و سپس با معاینه بالینی و مشاهده بینی‌ها و گوش کردن به صدای تنفس حیوان، بلندی کام نرم و ساکول های برگشته حنجره را می تواند تشخیص دهد.

با این حال مشاهده وضعیت دستگاه فوقانی در سگ کمی دشوار است و حیوان دارای زبان بزرگ بوده که مانع از مشاهده دقیق خواهد شد. لذا تنها راه معاینه دقیق، ایجاد بیهوشی عمومی است. همچنین با استفاده از عکس رادیولوژی، وضعیت راه های هوایی و ریه حیوان نیز بررسی خواهد شد.

درمان:

بایستی حیوان در معرض هوای گرم و مرطوب قرار نگیرد. فعالیت و ورزش را به ساعات خنک تر روز موکول نمایید.

به جای استفاده از قلاده گردنی که راه‌های هوایی را تحت فشار قرار می دهد، از مهارکننده روی بدن حیوان استفاده نمایید.

به حیوان آموزش دهید تا آرامش لازم را داشته و از هیجان و استرس او را دور نگه دارید.

به طور کلی، دارویی جهت درمان این سندرم وجود ندارد. در صورتیکه علایم تشدید شد و حیوان تحت فشار قرار داشت و سلامت حیوان در معرض خطر بود، آخرین مرحله جراحی و بهبود وضعیت را‌ه‌های هوایی او می‌باشد.

خوشبختانه با انجام جراحی و اصلاح مشکلات موجود، اکثر سگ ها بهبودی کامل پیدا کرده و به زندگی عادی خود باز می‌گردند و فقط امکان دارد یک خر و پف خفیف باقی بماند.

منبع: The Spruce

 

نظر شما
ادامه