کد خبر: ۳۷۸۲۸



با وجود اقدامات گسترده اداره کل حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و مسئولان استان سمنان "PPR" همچنان به طور روزانه از نشخوارکنندگان کوچک استان سمنان تلفات می‌گیرد، اگر چه به گفته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان زمان زیادی برای مهار کامل بیماری نمانده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «بهرام علی ظاهری»، معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان  با اعلام این خبر اظهار کرد: چندی پیش در منطقه آزاد دامغان و مرز بین شهرستان‌های دامغان و مهدیشهر که بخشی از منطقه حفاظت‌شده صیدوا نیز در آن واقع شده گزارش‌هایی در خصوص تلفات حیات‌وحش به محیط‌زیست استان رسید که مراتب به سرعت پیگیری و مورد بررسی و پایش قرار گرفت.

وی از مسجل شدن بروز بیماری و تایید مرگ روزانه حیات‌وحش در این منطقه توسط کارشناسان در این منطقه خبر داد و افزود: در همان ابتدای شیوع بیماری، بررسی‌ها انجام و مشخص شد که تلفات حیات‌وحش این منطقه در اثر بیماری ppr یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه تلفات ناشی از این بیماری می‌توانست به یک بحران تبدیل شود، ادامه داد: اقدام به موقع دستگاه‌های ذی‌ربط و از جمله محیط‌زیست و دامپزشکی و همچنین همکاری خوب استانداری سمنان و دیگر دستگاه‌ها و خصوصا ماموران محیط‌زیست سبب شد که میزان تلفات تا حد زیادی در استان کاهش یابد لذا برخلاف برخی استان‌ها این بیماری در استان تلفات روزانه کمتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه تلفات روزانه حیات‌وحش در اثر این بیماری در استان انگشت‌شمار است تصریح کرد: اگر مدیریت درستی صورت نمی‌گرفت شیوع طاعون و انتقال آن به دیگر زیستگاه‌ها می‌توانست بحران زیست‌محیطی ایجاد کند چرا که در این منطقه ما با تنوع خوبی از حیات‌وحش و دستجات حیات‌وحش متعدد روبرو هستیم.

ادامه تلفات روزانه حیات‌وحش در صیدوا

ظاهری در پاسخ به پرسش در خصوص کنترل بیماری و تداوم تلفات در این منطقه گفت: متاسفانه تلفات روزانه حیات‌وحش همچنان در این منطقه وجود دارد اما این تلفات روزانه ما بسیار کم و انگشت‌شمار است.

وی از انجام روزانه‌ دفن بهداشتی و سترون‌سازی حیات‌وحش تلف شده در منطقه با هدف کنترل و مهار بیماری خبر داد و افزود: علاوه بر این ضدعفونی زیستگاه، پایش مداوم کانون بیماری، پایش منابع آبی حیات‌وحش و ضدعفونی آن از اقدامات ما در راستای مهار این بیماری در منطقه است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در پاسخ به پرسشی در خصوص مهار کامل بیماری و پایان آن در منطقه، از ادامه اقدامات پیشگیرانه تا مهار کامل بیماری در این منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: روند نزولی تلفات و اقدامات گسترده همکاران نشان از این دارد که تا پایان مبارزه و مهار و کنترل کامل این بیماری راه و زمان زیادی باقی نمانده است.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان تلفات حیات‌وحش استان از ناحیه این بیماری گفت: هنوز جمع‌بندی نهایی انجام نشده اما تعداد تلفات روزانه ما محدود و انگشت‌شمار است.

دام‌های اهلی عامل انتقال بیماری به حیات‌وحش استان سمنان

ظاهری با بیان اینکه این بیماری بدون شک از دام‌های اهلی به حیات‌وحش انتقال یافته گفت: متاسفانه برخی ناآگاهانه به بروز مشکلاتی از این دست دامن می‌زنند .

وی با بیان اینکه این بیماری از یک دام آلوده شروع شده اضافه کرد: حیات‌وحش عاری از بیماری هستند و عمده بیماری‌ها از دام‌های اهلی و یا از طریق منابعی مثل منابع آبی که آلوده شده باشند به آنها منتقل می‌شود لذا حساسیت‌های ما در خصوص خرید، نگهداری و توریع دام‌ها به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری‌هایی از این دست است.

وی تصریح کرد: چنانچه به موقع اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون دام‌ها انجام شود نه به اقتصاد دامدار و نه به زیستگاه‌ها و حیات‌وحش و نه به محیط و جامعه انسانی آسیب می‌رسد.


نظر شما
ادامه