کد خبر: ۳۷۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - یک محقق در موسسه تحقیقاتی توسعه فناوری‌های نوین آران موفق شد با استفاده از عصاره گیاه آزولا و افزودن آن به علوفه دام‌ها، تامین خوراک دام کشور را در آستانه تحولی بزرگ قرار دهد.

«سیدمهدی موسوی نژادیان» محقق موسسه تحقیقاتی توسعه فناوری‌های نوین آران، با راهنمایی و نظارت دکتر "کریم ثابت رفتار" مدیر گروه محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان، موفق به ابداع این طرح با عنوان «فرآیند تولید شیره آزولا برای بالا بردن انرژی خام در محصولات کشاورزی به منظور تولید غذای دام و طیور و آبزیان» شد.

اجرای این طرح تحقیقاتی بر روی شماری از دام‌ها از جمله گاوهای شیری این موسسه نشان داد که به دلیل افزایش انرژی خام در شیره یا عصاره گیاه آزولا، از یک سو مصرف خوراک در این دام‌ها تا 25 درصد کاهش و از سوی دیگر شیردهی آن‌ها به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

این طرح از یک سال پیش بر روی دام‌های موسسه تحقیقاتی توسعه فناوری‌های نوین به اجرا گذاشته شده و نتایج موفقی در پی داشته است.

شیره آزولا در چند آزمایشگاه معتبر از جمله آزمایشگاه تغذیه مرکزی گره علوم دامی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و صحت فرآیند افزایش انرژی خام به تایید رسیده است.

"آزولا" گیاهی از تیره سرخس است که با رشد بسیار سریعی که به خصوص در تالاب انزلی در فصل تابستان دارد، سطح تالاب را می‌پوشاند، به نحوی که از نظر زیست محیطی باعث کاهش میزان نفوذ نور و اکسیژن به داخل آب شده، در نتیجه حیات تالاب را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این در حالیست که عصاره تولیدی از گیاه آزولا دارای ارزش قابل توجهی است که می‌توان از آن در تغذیه دام‌ها استفاده کرد، بنابراین با جمع‌آوری بموقع آزولا از سطح تالاب و دیگر آبگیرهای استان گیلان ضمن کمک موثر به تامین خوراک دام‌ها، می‌توان مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تکثیر بیش از حد گیاه آزولا را نیز برطرف کرد.

این گیاه در تالاب انزلی، انرژی خورشیدی را گرفته و ازت ترشح می‌کند و از آن‌جا که کشاورزی محور تمام فعالیت‌ها و پایه توسعه اقتصادی و غذایی جامعه است، بسیاری از فعالیت‌های علمی بر روی آن متمرکز شده است. برای به دست آوردن شیره آزولا که افزودن کمی از آن به خوراک دام ضعف جیره‌ای دام را برطرف کرده و مقدار مصرف علوفه را کاهش می‌دهد، سه سال کار تحقیقاتی با 10 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.

تا کنون فعالیت‌های زیادی در زمینه راه‌های مختلف مصرف گیاه آزولا صورت گرفته، لیکن در این طرح به دلیل فعل و انفعالاتی که در فرآیند تحقیقاتی افزایش انرژی خام در تهیه شیره گیاه آزولا انجام شده و نتایج موفقی در پی داشته است، می‌توان آن را تازه‌ترین و پیشرفته‌ترین روش برای تامین خوراک دام در کشور تلقی کرد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
amir
|
-
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
0
0
lotfan aks in mohaghegh ro chap konid,in ye eftekhare
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۵
0
0
متاسفانه اول انجام میدیم بعد پژوهش میکنیم؛ البته درصورتیکه کاری که کردیم مارو به دردسر بندازه پژوهش میکنیم!!

نظر شما
ادامه