کد خبر: ۳۸۱۰

حکیم مهر -  یک متخصص علوم دامی گفت: با توجه به تعداد دام‌های موجود در کشور به واردات دام زنده نیاز نداریم و با برنامه‌ریزی درست و مناسب می‌توانیم میزان گوشت مورد نیاز کشور را تامین کنیم.

دکتر محمد مرادی- متخصص علوم دامی- با اشاره به این‌که واردات دام زنده منجر به انتقال بیماری‌ها به کشور می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ تب برفکی، تب کریمه کنگو وبرخی دیگر از بیماری‌ها از این طریق وارد کشور شده و تلفات بسیاری را در پی داشتند و در نتیجه گوشت بسیاری از چرخه مصرف خارج شد.

وی با بیان این‌که تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان کشور توان رقابت با دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند را ندارند، تصریح کرد:دام‌هایی که از افغانستان و پاکستان وارد می‌شود در مقایسه با دام‌های کشور ارزان‌تر است و این امر به گوسفندداری و دامپروری کشور ضربه وارد می‌کند.

این متخصص علوم دامی با اشاره به این‌که کلیه دام‌هایی که وارد کشور می شوند کشتار نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: تعدادی از این دام‌ها با نژاد بومی کشور اختلاط پیدا کرده و به تدریج ذخایر جنسی کشور را نابود می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به این‌که این امر اکنون در شرق کشور انجام می‌شود، ‌اضافه کرد: اگرچه کشور توان و ظرفیت کافی برای تامین گوشت مورد نیاز را دارد ‌اما اگر قصد واردات داریم بهتر است کمبودها را از طریق واردات گوشت جبران کنیم.‌

مرادی با بیان اینکه جلوگیری از واردات یکی از ابزارهایی است که می‌تواند منجر به گسترش دامپروری شود، تاکید کرد: نیاز به واردات نداریم و تامین گوشت کشور به راحتی امکان‌پذیر است.

این متخصص علوم دامی با بیان اینکه محدودیت واردات به تنهایی منجر به افزایش بهره‌وری نمی‌شود، گفت: باید برای افزایش بهره‌وری و استفاده از امکانات و ظرفیت‌های کشور برنامه‌ریزی کرده و به ویژه باید نسبت به انتقال تکنولوژی‌ها و روش‌های جدید پرورش دام اقدام کنیم.

وی با اظهار تاسف از اینکه گوسفند و بز در کشور ما به صورت سنتی پرورش می‌یابد، افزود: روش‌های صنعتی در پرورش گوسفند و بز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

مرادی با بیان اینکه برای کاهش قیمت گوشت قرمز باید در روش‌های پرورش تجدیدنظر کنیم، ادامه داد: با روش‌های پرورش سنتی، محیطی و مرتع در صورت بارش باران وضعیت تولید گوشت مناسب خواهد بود بنابراین باید به سمت روش‌های صنعتی یا نیمه صنعتی حرکت کنیم تا دامداران فارغ از وضعیت آب و هوایی تولید پایدار داشته باشند و هزینه‌ تولید نیز کاهش یابد.

این متخصص علوم دامی با بیان اینکه آن چیزی که دامپرور برداشت می‌کند مناسب با هزینه‌هایی که صرف کرده نیست، گفت: دامپروری در کشور ما به سه بخش سنتی، نیمه صنعتی و صنعتی تقسیم شده است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش گوشت قرمز متاثر از بخش سنتی هستیم، اظهار کرد: متاسفانه این امر رها شده و تاکنون هیچ راهکاری برای زمانی که مراتع فقیر می شوند اندیشیده نشده است.

این متخصص علوم دامی در پایان تصریح کرد: مساله ایجاد و تولید دام‌ها متناسب با شرایط نیمه صنعتی و صنعتی، تعیین و توصیه رژیم‌ها و برنامه‌های بهداشتی نیز در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

 

نظر شما
ادامه