کد خبر: ۳۸۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - محققان ایرانی موفق به تولید واکسن«لاکتوکوکوزیس» ماهی قزل آلای رنگین کمان و تهیه نوعی از سلول‌ها و رده‌های سلولی قابل استفاده در تهیه واکسن‌های طیبور از دم مارمولک شدند.

(دکتر صادق خلیلیان) وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از شعبه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در شیراز ضمن رونمایی از واکسن «لاکتوکوکوزیس» که نیاز کشور به واردات این واکسن را برطرف می کند از دستاورد دیگر پژوهشگران موسسه نیز رونمایی کرد که نوعی از سلول‌ها و رده‌های سلولی تهیه شده از دم مارمولک خانگی است که در تولید واکسن‌های طیور بسیار کاربرد دارد.

خلیلیان با بیان اینکه جزو معدود کشورهایی است که به این فناوری دست یافته است، اظهار کرد: این دستاورد از نوع سلول و از نوع جانوری که استفاده شده تا به حال در دنیا سابقه نداشته است و ما پرچمدار دنیا در این زمینه شدیم.

(دکتر عبدالحسین دلیمی) رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز در مراسم رونمایی از واکسن بیماری لاکتو کوکوزیس گفت: لاکتو کوکوزیس یک بیماری عفونی سپتیسمیک است که گاهی به صورت مزمن و گاهی به شکل حاد و بدون علامت سبب بروز بیماری می گردد.

به گفته دلیمی، این بیماری در حداقل 24 گونه از ماهیان از جمله ماهی قزل آلای رنگین کمان و شاه میگوی آب شیرین گزارش شده است که تلفات ناشی از این بیماری در برخی از گونه های ماهیان پرورشی به بیش از 50 درصد در طول دوره پرورش می رسد.

وی با اشاره به خسارات اقتصادی فراوان ناشی از این بیماری در صنعت پرورش ماهی ادامه داد: با درخواست و همکاری اداره کل شیلات استان فارس پس از چهار سال تحقیق و پژوهش و با استفاده از فناوری بومی تولید آزمایشی، با همکاری بخش آبزیان دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز با موفقیت انجام شد.

به گفته رییس موسسه تحقیقات سرم سازی رازی، پایداری این واکسن به مدت یک سال مورد تایید قرار گرفته و صرفه جویی ارزی حاصل از قیمت تمام شده آن 90 درصد اعلام شده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۴
0
0
با سلام خدمت دست اندرکاران نشریه حکیم مهر سوالم این است که در مراسم فوق رئیس سازمان بوده و یا نه چرا با ایشان مصاحبه نکردید راجع به این واکسن ؟
نظر شما
ادامه