کد خبر: ۳۹۳۵

حکیم مهر - یک متخصص علوم دامی گفت: کنترل بیماری در دام‌های زنده‌ای که از مرز وارد می‌شود به سادگی ممکن نیست و حتی ممکن است بیماری نهفته باشد و دام آن را نشان ندهد و حتی اگر قرنطینه به صورت بسیار سخت‌گیرانه انجام شود بازهم امکان انتقال بیماری وجود دارد.

دکتر سیدرضا میرایی آشتیانی ـ متخصص علوم دامی ـ درباره واردات دام زنده به کشور اظهار کرد: به‌طور کلی واردات مواد ژنتیکی که دام زنده یکی از آنها است تابع قوانین و مقرراتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی گفت: هدف از واردات دام زنده باید مشخص باشد و باید بررسی کرد که آیا تحقق هدف موردنظر از راه‌های دیگر امکان‌پذیر است یا خیر.

میرایی آشتیانی افزود: برای واردات مواد ژنتیکی یا بیولوژیکی باید قرنطینه‌ مورد توجه بگیرد که ذخائر ژنتیکی ما را برهم نزند و بیماری‌هایی که مربوط به گونه‌ مورد نظر است تحت تاثیر قرار نگیرد.

این متخصص علوم دامی تصریح کرد: در اقدامی که سال گذشته انجام شد بیماری تب برفکی همراه دام‌ها وارد شد و مناطقی از کشور را آلوده کرد و ضرر تلفاتی که به دلیل بیماری تب برفکی به کشور وارد شد بسیار بیشتر از فایده واردات دام زنده بود به عبارت دیگر میزان گوشتی که براثر بیماری تب برفکی از دست رفت بسیار بیشتر از گوشتی بود که با دام‌های زنده وارد کشور شد.

وی گفت: ممکن است توانمندی مقابله با بیماری‌هایی که از طریق واردت دام زنده به کشور وارد می‌شود را داشته باشیم اما باید توجه کرد مشخص شدن علت بیماری و راه مقابله با آن زمان لازم دارد و طی این مدت بیماری به مردم و دامداران صدمه وارد می‌کند.

میرایی آشتیانی خاطرنشان کرد: اکنون واردات دام زنده چندان رایج نیست و مواد ژنتیکی به صورت اسپرم، جنین و یا تخمک یخ زده وارد کشور می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این نوع واردات دقت بسیاری صورت می‌گیرد که بیماری منتقل نشود، گفت: اگر نهاد واردکننده وظیفه خود را به خوبی انجام دهد بیماری منتقل نمی‌شود.

این متخصص علوم دامی ادامه داد: در کشور با کمبود دام روبرو نیستیم و اگر دام‌ها را به اندازه‌ی کافی و خوب تغذیه کنیم و مدیریت تولید مثل را به خوبی انجام دهیم دام‌ها به اندازه‌ کافی می‌توانند گوشت تولید کنند.

میرایی آشتیانی با اشاره به این‌که متوسط وزن گوسفندانی که ذبح می‌شوند بسیار کمتر از حدی است که باید باشد،گفت: اگر با مدیریت بهتر متوسط وزن لاشه دام‌هایی که ذبح می‌شوند را بالا ببریم خود به خود مقدار قابل توجهی از گوشت مورد نیاز تامین و جبران می‌شود .

این متحصص علوم دامی گفت: اگر دام‌ هم وارد کنیم، برای پروار شدن نیاز به غذا دارد بنابراین اگر غذا فراهم باشد دام‌های داخلی هم می‌توانند با وزن مناسب‌تر به بازار عرضه شوند.

وی کمبود خوراک و گرانی آن را یکی از مشکلات موجود در بخش دامپروری اعلام و خاطرنشان کرد: اکنون علوفه و موادغذایی دام قیمت بالایی دارد این در حالی است که اگر مواد غذایی مانند غلات، سویا، مواد مکمل و کنسانتره مورد نیاز با قیمت مناسب تامین شوند دامداران می توانند با قیمت مناسب محصول را به بازار عرضه کنند.

 

نظر شما
ادامه