کد خبر: ۳۹۳۵۱
 

نخستین واکسن از خانواده واکسن‌های بیماری‌های تنفسی سگ‌ها، با فراهم آوردن ایمنی یک ساله در مقابل 3 نوع مختلف بیماری عفونی تنفسی در این حیوانات، تولید شده و در جهت پیشگیری از ابتلا بسیار کاربردی و موثر می‌باشد.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، واکسن فوق نخستین واکسن از خانواده واکسن‌های داخل بینی بوده که باعث ایجاد ایمنی یکساله در مقابل  سه بیماری عفونی CIRDs تحت عنوان بوردتلا برونشی سپتیکا (Bb)، آدنوویروس تیپ دو سگ‌ها (CAV-2) و ویروس پاراآنفلوانزای سگ‌ها (CPiV)، خواهد شد.

لازم به ذکر است که Bb باعث ایجاد برونشیت عفونی، CAV-2 عامل ایجاد تراکئو‌برونشیت عفونی و CPiV هر دو نوع بیماری را ایجاد می‌نماید. درحالیکه عامل ایجاد هر کدام از این بیماری‌ها جداگانه و متفاوت می‌باشد، اما علایم بالینی مشابه در اغلب موارد، تشخیص روش درمانی مناسب را دشوار می‌سازد.

«دکتر استفان کری» دامپزشک و متخصص بیماری‌های دام کوچک دانشکده دامپزشکی دانشگاه میشیگان، می گوید: اثبات ایجاد ایمنی یکساله در سگ‌ها در مقابل این سه عامل بیماری، گامی مهم در جهت حفظ سلامت این حیوانات در برابر بیماری های تنفسی شایع می‌باشد. در این محصول واحد، ایجاد حفاظتی موثر، سریع و با دوام در مقابل آنتی ژنهای مهم ایجاد کننده کمپلکس CIRDs، مورد تایید واقع شده است.

این واکسن جدید در سه نوع مختلف از ترکیبات آنتی‌ژنی این بیماری‌ها تهیه شده است، که عبارتند از:

1. Bb + CPiV + CAV-2

2. Bb + CPiV

3. فقط Bb

هر سه نوع واکسن را می‌توان به سگ‌های سالم، با سن 8 هفته و بالاتر تلقیح نمود.

کری افزود: این واکسن به کاهش مرگ و میر ناشی از ابتلا به بیماری‌های تنفسی عفونی که در محیط‌های اجتماعی و یا پناه‌گاه‌های حیوانات بسیار شایع می‌باشد، کمک شایانی می‌نماید.

از آنجاکه عفونت‌های همراه با بیما‌ری‌ کمپلکس CIRDs در حیوانات مبتلا باعث ایجاد علائمی شدید خواهد شد، لذا استفاده و به کارگیری پروتکل تلقیح این واکسن چند‌گانه، دامپزشکان را در جهت کاهش موارد ابتلای حیوانات یاری می‌رساند.

منبع: americanveterinarian

نظر شما
ادامه