کد خبر: ۴۰۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - در حالی که با اعطای مجوز برای ایجاد شکارگاههای خصوصی، علاوه بر حمایت از جمعیت جانوری می توان از تفرجگاهها به عنوان پایگاههای جذب توریست استفاده کرد،تاکنون این طرح در کشور اجرا نشده است.

نماینده ادواری مجلس ششم با اعلام این مطلب گفت: هرچند از سوی سازمان محیط زیست طرحی برای احداث شکارگاههای خصوصی ارایه شده است اما به علت عدم توجیه اقتصادی برای سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.

محمد رضایی افزود: شکارگاههای خصوصی که محل پرورش انواع بز، قوچ و کل مطرح می شوند، می توانند به عنوان پایگاه اصلی جذب توریستهای خارجی به کشور قلمداد شده و منابع ارزی قابل توجهی را جذب اقتصاد ملی کنند.

وی خاطرنشان کرد: هرچند سازمان محیط زیست پیش از این شرایط مشخصی را برای احداث شکارگاههای خصوصی تعیین کرده است، اما به قدری شرایط مطرح شده غیر اقتصادی بود که هیچ کدام از فعالان محیط زیست اقدامی برای اجرای طرح مذکور نکردند.

رضایی ادامه داد: محیط زیست مقرر کرده بود تعدادی از گونه های حیوانی را به متقاضیان در مقابل پرداخت بهای آنها تحویل می دهدکه هر ساله بخشی ازگونه های پرورش یافته باید به صورت رایگان به محیط زیست تحویل داده شود که صورت مقرون به صرفه برای فعالان محیط زیست نبود.

وی تصریح کرد: در صورتی که شرایط ایجاد شکارگاههای خصوصی ساده تر شود، می توان با جذب توریست به عنوان منبع درآمدی قلمداد شده و به علت توجه فعالان محیط زیست و پرورش جمعیت جانوری توسط بخش خصوصی به عنوان افزایش جمعیت جانوری و نیز کاهش شکار غیرمجاز در نواحی حفاظت شده به آن نگریست.

تجربه احداث شکارگاه جانوری ارومیه تکرار شود

نماینده ادواری مجلس همچنین یادآور شد: محیط زیست به صورت خودجوش، طرحی را در اطراف دریاچه ارومیه اجرا کرده است که نتایج حاصل از آن بسیار موفق بوده و قابلیت اجرا در مناطق مختلفی از کشور را دارد.

رضایی تاکید کرد: پرورش قوچ و میش و رها کردن آنها در اطراف جزیره باعث تکثیر تعداد بالایی از جانورهای مذکور شد. به طوری که با صدور پروانه شکار به تعدادی از شکارچیان و همچنین رها کردن یوزپلنگ سعی در حفظ تعادل جمعیت مذکور کردند، اما به علت زاد و ولد بالا هنوز هم جمعیت قوچ و میش رهاشده بسیار بالاست.

فعال محیط زیست اظهار داشت: با توجه به گونه های جانوری وتنوع زیست گاهها موجود در ایران بسیاری از فعالان محیط زیست در کشورهای خارجی به ویژه کشورهای خلیج فارس از ایجاد چنین تفرجگاههای استقبال می کنند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک محقق زیست محیطی
|
-
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۵
0
0
پلنگهای مورد نظر ایشان در جزیره کبودان دریاچه ارومیه حدود 35 سال پیش به علت عدم تطابق آب و هوا مرده اند!
در ضمن جزیره مذکور یک پارک ملی و جهانی است نه یک شکارگاه!
قوچ و میشهای موجود در جزیره همان ovis amon orientalis بوده که بیش از 40 الی 50سال است که در جزیره رها شده اند
کجای این موضوع یک طرح خودجوش برای ایجاد شکارگاه بوده است؟
نظر شما
ادامه