کد خبر: ۴۰۵۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نهبندان، خراسان جنوبی، ایلام و شیراز

 

کلنگ احداث کشتارگاه صنعتی دام نهبندان زده شد
 

مراسم کلنگ زنی کشتارگاه صنعتی دام شهرستان نهبندان با اعتبار 40 میلیارد ریال و در زمینی به مساحت 40 هزار متر با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.
در این مراسم که رئیس سازمان جهادکشاورزی و معاون فنی دامپزشکی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان نیز حضور داشتند استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرستان نهبندان با دارا بودن 13 هزار نفر شتر و 470هزار راس دام سبک و 4هزار و 700 راس گاو و گوساله به عنوان یکی از مهمترین شهرستانهای استان در زمینه تولید گوشت قرمز مورد توجه است.
افزایش ضریب سلامتی گوشت قرمز، ایجاد 100 فرصت شغلی پایدار، تکمیل چرخه گوشت قرمز در استان و کمک به سلامت بهداشت عمومی از مهم ترین مزیت های احداث این کشتارگاه در استان می باشد.
در ابتدای این مراسم دکتر هادربادی ریdس سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از800 نوع بیماری مشترک بین انسان و دام وجود کشتارگاه دام را در افزایش ضریب سلامت گوشت و ارتقاء شاخص های بهداشتی و کاهش شیوع بیماری ها را در جمعیت انسانی بسیار موثر دانست.

---------------------------------------------

 

اولین همایش هم اندیشی و نواندیشی با رویکرد شتر و شترداری نوین در خراسان جنوبی برگزار شد
 
اولین همایش هم اندیشی و نواندیشی با رویکرد شتر و شترداری نوین با همکاری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مشهد و مدیریت ترویج سازمان جهادکشاورزی به مدت دو روز در اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی برگزار شد.
در روز نخست این گردهمایی که معاونت فنی مرکز اصلاح نژاد دام کشور و برخی مسئولین و کارشناسان سازمان جهادکشاورزی و اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی و رضوی نیز حضور داشتند میزگرد تخصصی با عنوان شتر، تحقیقات بیولوژیک و غذاهای عملگرا برگزار شد و کارشناسان به بیان نقطه نظرات و دیدگاه های خود در این حوزه پرداختند.
در پایان این میزگرد تخصصی مصوب گردید با توجه به جمعیت قابل توجه شتر در استان خراسان جنوبی و شرایط  اقلیمی و سازگاری فراوان این موجود با مناطق بیابانی و نیمه بیابانی پروژه های تحقیقاتی بنیادی و کاربردی مورد توجه قرار گیرد. در روز دوم گردهمایی به صورت کلاس ترویجی و با حضور جمعی از شترداران استان برگزار گردید، شترداران با رویکردها و روش های نوین در شترداری آشنا شدند.
شترداران نیز برخی مشکلات و نگرانی های حرفه خود را بازگو کردند که در پایان جلسه مقرر گردید تعاونی شترداران در سطح استان تشکیل و به صورت متمرکز مشکلات شترداران استان را پیگیری نمایند.

 

---------------------------------------------

 

سالانه 130 هزار تن محصولات دامی در ایلام تولید می شود
 
مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: در حال حاضر سالانه 130 هزار تن محصولات دامی در استان ایلام تولید می شود.
وهاب پیرانی اظهار داشت: هم اکنون 930 واحد گاوداری و 250 واحد مرغداری گوشتی در استان ایلام فعالیت دارند.


وی بیان داشت: ارزش کل سرمایه گذاری صورت گرفته در بخش دام استان ایلام حدود 400 میلیارد تومان است.
پیرانی عنوان کرد: در مجموع سالانه 130 هزار تن محوصلات دامی در استان ایلام تولید می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: 23 واحد دامپزشکی در استان ایلام بر محصولات دامی استان ایلام فعالیت دارند.
وی افزود: کلیه امور بخش دارو درمان دامپزشکی استان ایلام به بخش خصوصی واگذار شده است.

--------------------------------------------

 

50 مرکز عرضه فرآورده های خام دامی در شیراز و حومه پلمپ شد


به منظور نظارت و کنترل بهداشتی مراکز تهیه، تولید و عرضه فرآورده های خام دامی تعداد 1550 مرکز در مهر ماه سالجاری توسط بازرسین بهداشتی دامپزشکی شهرستان شیراز مورد بازرسی قرار گرفت .          
طی همین مدت برای 129 مرکز به علت تخلف بهداشتی اخطاریه صادر شد و تعداد 50 مرکز شامل 12 واحد قصابی 3 واحد مرغ فروشی و 2 مرکز عرضه ماهی و میگو در شیراز، 13واحد قصابی و 20 مرکز عرضه مرغ در بید زرد به علت تخلفات بهداشتی و کشتار غیرمجاز پلمپ و از ادامه کار آنان جلوگیری بعمل آمد.

2 واحد قصابی نیز به اتهام کشتار غیرمجاز به مراجع قضائی معرفی شدند.  همچنین برای تشخیص آلودگی های میکروبی 49 مورد نمونه برداری شده و آزمایشات لازم بر روی این فرآورده ها صورت گرفته است که 378 کیلوگرم فرآورده های خام دامی پس از انجام آزمایشات غیرقابل مصرف تشخیص داده شد و امحاء گردید. 

با توجه به اهمیت مبارزه با بیماریهای دامی فاز دوم طرح واکسیناسیون برعلیه بیماری تب برفکی در شیراز و بخشهای تابعه که از شهریور ماه آغاز شده بود با موفقیت پایان یافته که در این طرح بیش از 96 هزار رأس گاو و گوساله و 102 هزار رأس گوسفند و بز بر علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی شد.

در پایان به شهروندان توصیه می شود فرآورده های خام دامی مصرفی خود را از مراکز و فروشگاههای معتبر و ترجیحا " به شکل بسته بندی شده تهیه نموده و هرگونه تخلف بهداشتی را به تلفن 2233072 واحد نظارت بر بهداشت دامپزشکی شیراز اطلاع دهند.

نظر شما
ادامه