کد خبر: ۴۰۸۰۳
 

با کمک تجزیه و تحلیل میکروب‌های معده گاو، می‌توان تولید شیر و گوشت این حیوانات را افزایش داد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، کارشناسان معتقدند که این مطالعه، راه را برای شناخت بهترین نوع میکروب‌ها (همانند باکتری‌ها) جهت استخراج انرژی از خوراک حیوان هموار می‌سازد.

همچنین این بررسی، آنزیم‌های اختصاصی جهت شکستن ساختار ترکیبات گیاهی را نیز شناسایی می‌کند و این خود در جهت تشخیص بهترین مواد سوختی مورد نیاز بدن نشخوارکنندگان بسیار کمک کننده می‌باشد.

محققین موسسه روزلین دانشگاه ادینبورگ و کالج اسکاتلند (SRUC)، تحقیق خود را بر روی میکروب‌های موجود در شکمبه گاو متمرکز نمودند. همانطور که می‌دانیم شکمبه حاوی سویه‌های مختلف از میکروارگانیسم‌هایی همانند باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌باشد که به استخراج انرژی از خوراک در حیوان کمک می‌نمایند.

 

تیم تحقیقاتی با استفاده از روش پیشرفته metagenomics که شامل تجزیه و تحلیل ترکیبات ژنتیکی تمام میکروب‌های موجود در شکمبه گاو می‌باشد، تحقیق خود را تکمیل نمودند.

در این مطالعه نمونه‌های شکمبه 43 گاو مورد ارزیابی قرار گرفت و 913 سویه مختلف میکروبی که در شکمبه وجود داشتند شناسایی شد.

اکثر این میکروب‌ها تا قبل از این تحقیق، هرگز شناخته نشده بودند و این نکته بسیار مهمی در شناخت و استفاده از بهترین ترکیبات بیولوژیکی مناسب سوخت و ساز حیوان و صنعت بیوشیمی می‌باشد. همچنین با تجزیه و تحلیل اطلاعات ژنتیکی آنها، تیم تحقیقاتی به آنزیم‌هایی دست یافتند که هرگز قبلا شناسایی نشده بود و این آنزیم‌ها قادر به استخراج انرژی و مواد مغذی از ترکیبات گیاهی هستند.

همانطور که می‌دانیم گاوهای شیری و گوشتی و سایر نشخوارکنندگان تولید‌کننده ترکیبات لبنی، غذای میلیاردها انسان را در سراسر جهان تامین می‌کنند. بنابراین شناخت چگونگی تبدیل انرژی از ترکیبات و رژیم گیاهی، در این دام‌ها موضوعی حیاتی بوده و باعث ایجاد امنیت خاطر جهت تامین آینده منابع مواد غذایی انسانها در جهان می‌گردد.

 

این تحقیق در ژورنال Nature Communications به چاپ رسیده است. «پروفسور مایک واتسون» استاد دانشگاه ادینبورگ گفت: این تحقیق بسیار شگفت‌انگیز بود و به واقع، ما تازه در اول مسیر شناخت اعمال این میکروب‌ها قرار داریم. واقعیت این است که بسیاری از آنها بسیار متفاوت از میکروب‌هایی بودند که ما قبلا می‌شناختیم و این برای ما بسیار جالب بود.

وی افزود: بنابراین ما نمی‌توانیم صبر کنیم و هرچه زودتر بایستی مطالعه آنها را آغاز نماییم. اگر ما بتوانیم کارایی و کیفیت هضم مواد غذایی را در گاو و سایر نشخوارکنندگان بهبود بخشیم، در نهایت قادر خواهیم بود که با استفاده از منابع کمتر، مواد غذایی بیشتری برای انسانها تولید نماییم و این هدف اصلی و کلیدی جهت بهبود امنیت غذایی جهانی است.

منبع: University of Edinburgh

 

نظر شما
ادامه