کد خبر: ۴۱۰۸

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور دستورالعمل اجرایی بازرسی و نظارت بهداشتی دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان را به ادارات کل دامپزشکی استانها به شرح ذیل ابلاغ کرد :

 

و در میان مردم براى [اداى‌] حج بانگ برآور تا [زائران‌] پیاده و [سوار] بر هر شتر لاغرى -که از هر راه دورى مى‌آیند- به سوى تو روى آورند، ﴿٢٧﴾ تا شاهد منافع خویش باشند، و نام خدا را در روزهاى معلومى بر دام‌هاى زبان‌بسته‌اى که روزىِ آنان کرده است ببرند. پس، از آنها بخورید و به درمانده مستمند بخورانید. ﴿ ٢٨﴾ قرآن کریم / سوره مبارکه حج

 

با عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرارسیدن ماه ذی الحجه و «عید سعید قربان» و به استناد تبصره 2 ماده 2 «آئین‌نامه‌ بازرسی‌ و معاینة‌ بهداشتی‌ گوشت‌ در کشتارگاه‌های‌ کشور»، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا به‌منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت دام‌های قربانی و تامین بهداشت عمومی، با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی کلیه دستگاه‌‌های ذی‌مدخل (شامل استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، سازمان جهاد کشاورزی استان، دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی، ائمه جمعه و جماعات، مراکز بهداشت استان و واحدهای تابعه، کمیته امداد حضرت امام (ره)، بهزیستی و ... ) اقدامات زیر به بهترین نحو ممکن و فراگیرتر از سال‌های گذشته به‌ مورد اجرا گذاشته شود:
1. پرسنل فنی دامپزشکی (اعم از دکتران دامپزشک، کارشناسان، کاردان‌ها و تکنسین‌های دامپزشکی و بهداشت گوشت) به‌همراه مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و ناظرین شرعی در روز عید قربان از ساعت 7 صبح الی13 ظهر در قالب اکیپ‌های ثابت و سیار کنترل و نظارت در استان و شبکه‌های تابعه سازماندهی شوند.
1-1. تجهیزات مناسب شامل روپوش سفید، گوشی معاینه، ترمومتر، وسایل لازم جهت بازرسی بهداشتی گوشت، چکمه، کلاه، پیش‌بند، ماسک، دستکش سفید و ... برای پرسنل مزبور تدارک دیده شود.
2-1. کلیه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها از قبل، شناسائی و تعیین شوند تا در روز عید سعید قربان، اکیپ‌های ثابت و سیار در این محل‌ها استقرار یابند.
3-1. برای استقرار اکیپ‌های سیار در میادین اصلی شهر، مجوزهای لازم از اداره راهنمایی و رانندگی شهرستان اخذ شود.
4-1. یک نفر از همکاران به‌عنوان پاسخگوئی تلفنی و هماهنگ‌کننده بین شهروندان و اکیپ‌های عمل‌کننده در سطح شهر در هر یک از شبکه‌های دامپزشکی مستقر شود.
2. با عنایت به اولویت کشتار دام‌های قربانی در کشتارگاه‌های هر شهر، کشتارگاه‌‌های دام موظفند به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن‌ها از ساعت 7 صبح الی 13 ظهر روز عید سعید قربان، آماده و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار باشند. همچنین پیش‌بینی خودرو سردخانه‌دار برای حمل لاشه دام‌های قربانی ضروری است.
3. ارائه کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن به صورت رایگان است.
* بازرسین بهداشتی موظفند:
1-3. اطلاعات لازم به‌منظور افزایش سطح آگاهی عمومی به‌ویژه در زمینه امکان انتقال بیماری و ابتلاء مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت‌های غیربهداشتی را (در قالب اطلاعیه، توضیحات شفاهی و ...) ارائه دهند. به ویژه با توجه به افزایش گزارش موارد انسانی ابتلا به تب کریمه و کنگو (CCHF) در شش ماه ابتدای سال جاری، به شهروندان توصیه شود، «مصرف گوشت دام‌های قربانی پس از طی جمود نعشی در شرایط سرد انجام گیرد».
2-3. در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب‌دار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین طی دوره استراحت پیش از کشتار در مورد دام های قربانی ضروری می باشد.
3-3. دام‌هایی که نشانه‌های درمانگاهی غیرطبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت‌گذاری کنند تا فروش آن‌ها به‌عنوان دام قربانی ناممکن شود.
4-3. لاشه و آلایش غیرقابل مصرف، با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج، به نحو مناسب جمع‌آوری و امحاء شود.
** مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی استان و ناظرین شرعی، در راستای ارتقا سطح آگاهی عمومی و اعتمادسازی به شهروندان و اهمیت ذبح و نظارت شرعی، به شیوه مناسب اطلاع‌رسانی کنند.
4. روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان موظف است با انجام موارد ذیل، مراتب را به اطلاع عموم برساند:
1-4. تهیه اطلاعیه جهت پخش از طریق صدا و سیما و مساجد، درج در نشریات محلی و استانی، طرح در نماز جمعه با ذکر دقیق آدرس و شماره تلفن تماس شهروندان
2-4. تهیه پلاکارد ویژه روز عید سعید قربان و نصب در سطح میادین اصلی شهر، مساجد و کشتارگاه‌ها و ....
3-4. تهیه پلاکارد (اکیپ شماره ...... بازرسی بهداشتی دامپزشکی ویژه عید سعید قربان) و نصب بر روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی
4-4. همکاری با خبرنگاران جراید محلی و صدا و سیمای استان در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روز عید قربان
5. تعداد اکیپ (ثابت و سیار) و همچنین تعداد پرسنل ( دکتر دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت، ناظر شرعی ) عمل‌کننده، حداکثر تا تاریخ 19/8/89 و گزارش اقدامات انجام شده به تفصیل، همراه با فرم تکمیل شده پیوست حداکثر تا تاریخ 29/8/89 به سازمان منعکس شود.

 

نظر شما
ادامه