کد خبر: ۴۱۰۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان و ریگان

 

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان:
آلایش دامی همدان در آینده بسته‌بندی می‌شود

رئیس دامپزشکی شهرستان همدان گفت: در آینده آلایش دامی در همدان بسته‌بندی می‌شود.

آرش سامی یکی از برنامه‌های بسیار مهم دامپزشکی را بسته‌بندی دل و جگر و آلایش دامی عنوان کرد و اظهار داشت: مقدمات این طرح برنامه‌ریزی شده و در آینده به مرحله اجرا می‌رسد.
وی افزود: مأموران اداره دامپزشکی توانستند با صرف زمان و هزینه فراوان، با توجه به کمبود نیرو و کار شبانه‌روزی عرضه آلایش غیر بهداشتی دام را از سبزه‌میدان همدان جمع‌آوری کرده و عرضه این فراورده‌ها را به داخل یخچال‌های ویترین‌دار منتقل کنند ولی این کافی نیست، چراکه باید تلاش کنیم یک مرحله بیشتر به سمت بهداشت مواد غذایی و پروتئینی دامی حرکت کنیم.
رئیس دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: آلایش دام بسیار فسادپذیر است، به طوری که دل و جگر حداکثر تا 48 ساعت، گوشت قرمز بین سه تا پنج روز و مرغ 72 ساعت مدت زمان مصرف دارد که پس از طی زمان‌های اعلام شده این مواد فاسد و از چرخه مصرف خارج می شود، لذا توجه به نکات بهداشتی در هنگام تولید، عرضه و مصرف می‌تواند کمک شایانی را به سلامت خانواده و جامعه کند.
وی تصریح کرد: آلایش دامی فسادپذیری بیشتری نسبت به گوشت دارد و با توجه به نوع خاص استفاده‌کنندگان از این نوع مواد پروتئینی، می‌توان گفت؛ این مواد در سبد غذایی نسبت به سایر فراورده‌های دام و طیور فسادپذیرتر هستند چراکه افراد متقاضی برای مصرف آلایش دام، قشر خاصی از افراد جامعه هستند که یا به دستور پزشک و یا به عنوان یک غذای تقویت‌کننده از آلایش دامی استفاده می‌کنند.
سامی ادامه داد: بنابراین باید شرایط عرضه آلایش دامی را در بازار ارتقاء داده و علاوه بر عرضه در داخل یخچال، دل و جگر و آلایش دامی را در کشتارگاه بسته‌بندی کرده و شناسنامه بهداشت بر روی آنها نصب شود، انجام این کار نشان‌دهنده این است که آلایش دامی توسط چه کسی و در چه تاریخی تولید شده و تا چه زمان مصرف‌کننده می‌تواند از آن استفاده کند.
وی ویژگی دیگر بسته‌بندی بهداشتی آلایش دامی را، شناسایی کشتار غیر قانونی و غیر مجاز دام توسط مأموران دامپزشکی عنوان کرد و گفت: با بسته‌بندی بهداشتی آلایش دامی از ورود دل و جگر غیر بهداشتی و بازرسی نشده به بازار جلوگیری می‌شود.
رئیس دامپزشکی همدان افزود: تاکنون بسته‌بندی دل و جگر طیور انجام شده ولی ما به دنبال اجرایی شدن این کار برای دام‌ها هستیم تا هم باعث افزایش اشتغال‌زایی شود و هم سطح بهداشت عمومی جامعه افزایش می‌یابد چراکه این مطلب در دنیا معروف است که می‌گویند؛ زمانی که یک کشتارگاه ساخته می‌شود میزان نیاز به دو بیمارستان از بین می‌رود و این خود نشان‌دهنده این مطلب است که در کشتارگاه‌ها به خاطر اعمال نظارت بهداشتی مانند نظارت بر غذا و مواد خام بیماری‌های دامی در این مقطع از بین می‌رود و در جامعه ورود پیدا نمی کند.
وی در پایان نقش دامپزشکی را در تأمین سلامت جامعه بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با ایجاد شبکه بسته‌بندی آلایش دام به اهداف ذکر شده دست یافته و شاهد ارتقای سطح بهداشت و سلامت در جامعه باشیم.

 

----------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان:
بیماری سل و بروسلوز در ریگان مشاهده نشده است

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: تاکنون موردی از بیماری سل و بروسلوز در شهرستان ریگان مشاهده نشده است.

حجت‌الله جعفری با بیان اینکه بیماری‌های سل و بروسلوز از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام هستند، اظهار داشت: این دو بیماری سبب کاهش تولید شیر در دام‌ها می‌شود.
وی کاهش تولید محصولات دامی را از دیگر خطرات ناشی از ابتلای دام‌ها به دو بیماری سل و بروسلوز دانست و تصریح کرد: بیماری سل یک بیماری باکتریایی است که سبب مشکلات ریوی، گوارشی، تولید مثلی و ... در دام می‌شود.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان با بیان اینکه بیماری سل نشانه‌های ویژه‌ای در انسان نیز دارد، خاطرنشان کرد: بیماری بروسلوز نیز سبب سقط جنین در دام می‌شود و از این جنبه عامل بروز بیماری در دام‌ها است.
جعفری راه‌های سرایت بیماری بروسلوز به انسان را از طریق شیر آلوده و ترشحات جنین آلوده دانست و اظهار داشت: یماری بروسلوز یک بیماری باکتریایی است که عامل بروز آن باکتری بروسلوز است که در چهارپایان اهلی مانند گاو و گوسفند مشکلاتی از قبیل سقط جنین و برای انسان علاوه بر بیماری، مشکلات اقتصادی را نیز به دنبال دارد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری در انسان علائمی مانند تب، درد عضلانی، تعریق و درد ستون فقرات و مفاصل را به همراه دارد، افزود: مهم‌ترین اقدام برای پیشگیری از بروز بیماری بروسلوز کنترل بیماری در دام و فرآورده‌های دامی است.
مدیر شبکه دامپزشکی ریگان اظهار داشت: به همین منظور شبکه دامپزشکی ریگان برای شناسایی و حذف دام‌های آلوده در ابتدای ماه جاری با تست کردن 200 رأس گاو در مناطق مختلف شهرستان اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است.
جعفری خاطرنشان کرد: تاکنون موردی از بیماری سل و بروسلوز در این شهرستان مشاهده نشده است.

 

 

نظر شما
ادامه