کد خبر: ۴۱۵۱
حکیم مهر - رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واکسن‌های دامی این موسسه 350 میلیون دز در سال است، گفت: بیش از 90 درصد واکسن‌های مورد نیاز سازمان دامپزشکی کشور در این موسسه تولید می‌شود.
دکتر عبدالحسین دلیمی اظهار داشت: هم‌اکنون در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه پیام مرند، بالای 200 میلیون دز واکسن دوگانه تولید می‌شود این در حالی است که قبلا آمار تولید آن در طول سال زیر 140 میلیون دز بوده است.
وی گفت: این مؤسسه آمادگی همکاری با بخش خصوصی را داراست و هم اکنون با توجه به هزینه‌های بالای درمان، اهمیت تولید واکسن‌های انسانی و دامی بیش از پیش روشن شده و دلایل توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بیش از قبل، توجیه‌پذیرتر نشان می‌دهد.
دلیمی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، دکتر بیگی استاندار آذربایجان شرقی همچنین دکتر محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه پیام مرند با هدف ایجاد خط تولید واکسن جدید با همکاری سازمان بهداشت جهانی در استانداری تشکیل یافته بود، اظهار داشت: سالانه 7 هزار میلیارد ریال از یارانه‌ها به سم و کود بخش کشاورزی پرداخت می شود و از این میزان فقط 250 میلیارد ریال در سال‌جاری سهم بخش دامپزشکی است و با سوق دادن آن به بخش تولید، علاوه بر ایجاد خودکفایی، اشتغال، تولید مولد در کنترل هزینه‌های تولید نیز مدیریت موثری را شاهد خواهیم بود.
دلیمی، در جمع‌بندی نتایج این نشست، با مثبت خواندن نتایج حاصله از همکاری مسئولان استان گفت: با توجه به سابقه این مؤسسه و دارا بودن تخصص‌های ارزشمند علمی و تجربی و توسعه آن، جایگاه استان در نظام بهداشت به عنوان محور تولید نیازهای زیرساختی بهداشت دام و طیور به صورت چشمگیری ارتقاء یافته و در کنار آن، کشور به عنوان قطب تولید واکسن‌های مورد نیاز در بین کشورهای منطقه بیش از پیش مطرح خواهد شد.
رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به اینکه وظیفه این موسسه تولید واکسن‌های دامی و انسانی است که از نظر تنوع واکسن در دنیا منحصر به فرد و در خاورمیانه و کشورهای اسلامی رتبه نخست را دارد افزود: هم اکنون بیش از 65 نوع واکسن انسانی و دامی در این موسسه بر حسب نیاز بازار تولید می‌شود که تقریبا کل نیاز بازار را در داخل تامین می‌کند.
دلیمی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید واکسن‌های دامی این موسسه 350 میلیون دز در سال است، تصریح کرد: بیش از 90 درصد واکسن‌های مورد نیاز سازمان دامپزشکی کشور در این موسسه تولید می‌شود.
وی، در مورد تولید واکسن‌های طیور اظهار داشت: ظرفیت تولید این واکسن‌ها فراوان بوده و سالانه بیش از 3 میلیارد دز در کشور تولید می‌شود که نیاز صنعت طیور کشور نیز در همین حد است.
مسعود محمدیان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه پیام مرند تعامل خوبی با اداره کل دامپزشکی و دانشکده دامپزشکی استان درباره تحقیقات دامپزشکی دارد و با اجرای طرح‌های جدید منجر به توسعه زیربخش دام و طیور استان خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با جمعیت دامی 9 میلیون و 764 هزار و 552 واحد دامی رتبه سوم کشور را داراست، اظهار داشت: نیاز به پیشگیری از بیماری‌های دام و طیور ضرورت داشته و این موسسه علاوه بر تامین نیازهای استان، نیاز سایر استان‌ها را نیز تامین می‌کند.
نظر شما
ادامه