کد خبر: ۴۲۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، کرمان، مازندران، فارس و قم

 

رشد 13 درصدی ذبح دام تحت نظارت دامپزشکی در خراسان رضوی همزمان با عید قربان
 
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام داشت: بنا برآمار اخذ شده از شبکه های دامپزشکی استان، ذبح دام تحت نظارت دامپزشکی در روز عید قربان با افزایش 13 درصدی نسبت به سال گذشته به 9032 راس رسید.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: نظارت بهداشتی بر ذبح دام در روز عید قربان،توسط  110   اکیپ دامپزشکی در در اقصی نقاط استان انجام شد که این تعداد  شامل220 کارشناس و 40 ناظر ذبح شرعی بودند،
دکتر ازغدی از خیرین و نیکوکارانی که به توصیه های دامپزشکی عمل نمودند، تشکر کرد و عنوان داشت: استقبال شهروندان از ذبح دام قربانی در کشتارگاه‌های دام استان نسبت به سال‌های گذشته چشمگیر بود که در جا دارد تا از تمامی مسئولین اجرایی اعم از فرمانداران، شهرداران، مرکز بهداشت خراسان رضوی، جهادکشاورزی استان، تعزیرات حکومتی، دادستانی مشهد، مسئولین کشتارگاه ها و ... نیز قدردانی شود.
مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ ذبح دام در کشتارگاه ها، زحمات رسانه های جمعی استان را نیز در همراه کردن مردم در این حرکت عظیم قابل تقدیر دانست و خواستار تداوم این فرهنگ در تمامی ایام سال به خصوص در بازگشت بیت ا...الحرام و دیگر مراسم شد.
وی از شهروندان خواست تا در جهت ارتقای بهداشت عمومی و امنیت غذایی، همچنان از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه پرهیز نموده و توصیه های دامپزشکی را جدی بگیرند.

 

-------------------------------------------

 

جلوگیری از ذبح غیر مجاز دام در یکی از روستاهای شهرستان کرمان
 
دکتر سیده آزاده محسنی رئیس اداره بازرسی اداه کل دامپزشکی استان کرمان گفت: با توجه به ارائه گزارشاتی در خصوص انجام ذبح غیر مجاز دام در یکی از روستاهای شهرستان کرمان فرد خاطی به مراجعه قضایی معرفی گردید.

وی افزود: پس از بررسیهای صورت گرفته از سوی این اداره کل و با توجه به غیر قانونی بودن عملیات کشتار دام خارج از کشتارگاه که تهدیدی جدی علیه بهداشت عمومی می باشد، محل انجام این کار شناسایی و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی گردید.

رئیس اداره بازرسی دامپزشکی ضمن اشاره به این موضوع که دامپزشکی هیچ اغماضی بر عدم رعایت مسائل بهداشتی ندارد تاکید کرد: هم استانی های عزیز می توانند با مشاهده چنین فعالیت هایی که هم باعث آلودگی محیط زیست می گردد و هم بهداشت عمومی را دچار تهدید می نماید، به اداره کل یا شبکه های دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

 

--------------------------------------------

 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مازندران: ‌هیچ مسئول یا نهادی اجازه بازگشایی مجدد کشتارگاه های سنتی در استان مازندران را ندارد
 
هادی ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی استاندارای مازندران گفت : ما محکم ایستاده ایم و هیچ اراده ای نمی تواند نسبت به آغاز به کار مجدد کشتارگاههای سنتی بسته شده در استان مازندران اقدام کند.
معاون سیاسی وامنیتی استاندار شایعات را تکذیب کرد:کشتارگاه های سنتی مازندران به هیچ وجه بازگشایی نخواهد شد-‌هیچ مسئول یا نهادی اجازه بازگشایی کشتارگاه های سنتی را در استان ندارد
به گزارش مازندنومه،در روزهای اخیر شایعاتی درباره اعمال نفوذ برخی نمایندگان استان برای بازگشایی کشتارگاه های سنتی شرق مازندران پخش شد که هادی ابراهیمی در یک گفت وگو  این شایعات را تکذیب کرد.
بر اساس این گزارش در ماه های اخیر با اقدام مثبت معاون سیاسی وامنیتی استاندار مازندران،بیشتر کشتارگاه های غیربهداشتی مازندران از جمله کشتارگاه های سنتی نکا و بهشهر تعطیل شد،اما شنیدیم که نماینده بهشهر ونکا در مجلس درصدد بازگشایی این کشتارگاه هاست.
چندی پیش در یک مجلس عروسی در نکا،مهمانان مراسم در اثر خوردن گوشت های آلوده مسموم شدند.
هادی ابراهیمی در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه هفته کتاب مازندران در خصوص برخی گمانه زنی ها برای بازگشایی کشتارگاه های سنتی توسط بعضی از مسئولان استان به مازندنومه گفت:‌آن دسته از کشتارگاه های سنتی که در استان تعطیل شده اند به هیچ عنوان بازگشایی نمی شوند و ما محکم ایستاده ایم و هیچ اراده ای نمی تواند نسبت به آغاز به کار مجدد این مراکز اقدام کند.
 ابراهیمی یادآور شد:‌ از مرداد ماه سال جاری تا بحال 7 کشتارگاه سنتی دام تعطیل شده اند که جمعاً تا کنون به تعطیلی 16 واحد کشتارگاه سنتی دام رسید و به محض بازگشایی کشتارگاه صنعتی نشتارود ، کشتارگاه های سنتی غرب استان هم تعطیل می شوند.
وی اظهار داشت :‌هیچ مسئول یا نهادی اجازه بازگشایی کشتارگاه های سنتی در استان را ندارد.

 

اهداء خون کارکنان دامپزشکی استان مازندران بمناسبت عید سعید قربان

بمناسبت عید سعید قربان و  در پی هماهنگی بعمل آمده از سوی روابط عمومی این اداره کل با اداره کل انتقال خون استان مازندران ، جمعی از کارکنان دامپزشکی مازندران 24 واحد خون خود را به بیماران نیازمند هدیه نمودند . شایان ذکر است فرهنگ اهداء خون و این حرکت ارزشمند انسانی برای هر فرد 4 مرتبه در طول سال مفید بوده و علاوه بر اقدام خداپسندانه میتوان به نکات ذیل توجه نمود:
نجات جان انسانها - تعیین گروه خون و RH  - فعال شدن مراکز خونسازی بدن - انجام معاینات پزشکی و اطمینان از سلامتی فردی در برابر بیماریهای هپاتیتB وC وایدز و سیفلیس (RPR)  - اهدای خون بطور منظم باعث کاهش اضطراب و افزایش نشاط و پویایی میشود - اهدای خون می تواند از میزان بالای آهن خون که موجب تولید نوعی کلسترول میگردد جلوگیری نماید.

------------------------------------------------------

 

در عید سعید قربان بیش از 9000 راس دام زیر نظر بازرسین بهداشتی دامپزشکی فارس قربانی شدند
 
در عید سعید قربان امسال تعداد 9493 راس دام شامل4596 راس گوسفند و بره 8581 راس بز و بزغاله 196 راس گاو و گوساله و 15 نفر شتر با نظارت بهداشتی بازرسین دامپزشکی در استان فارس قربانی شدند
اداره کل دامپزشکی استان فارس با راه اندازی بیش از 130 تیم بازرسی بهداشتی در سطح استان امر نظارت بهداشتی بر کشتار این تعداد دام ر ابر عهده داشت که مجموعا" مقدار774 کیلوگرم از گوشتهای قربانی غیر قابل مصرف تشخیص داده شد و ضبط گردید، همچنین تعداد 1636 آلایش شامل ریه ، کلیه و کبد نیز معدوم شد .

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان فارس در سال جاری علاوه بر حضور ناظرین بهداشتی 25  نفر از روحانیون معزز از طرف دفتر نمایندگی ولی فقیه در این اداره کل ، نظارت بر ذبح شرعی دامهای قربانی را برعهده داشتند .

روابط عمومی دامپزشکی استان فارس ضمن هشدار به عاملین کشتار دام که بعد از عید سعید قربان نیز در جایگاهها اقدام به کشتار غیر مجاز و غیر بهداشتی می نمایند ، به شهروندان و هم استانیها توصیه نمود بمنظور حفظ سلامت خود ، گوشت قرمز و سفید مصرفی خود را ترجیحا به شکل بسته بندی شده و از فروشگاههای معتبر تهیه نمایند.

-------------------------------------------------------

 

گزارش عملکرد هفته اول آبان ماه شهرستان قم در زمینه تست سل و تب مالت
 
اکیپ های عملیاتی اداره دامپزشکی شهرستان قم طی هفته اول آبان ماه اقدام به اخذ 681 نمونه خون جهت تشخیص بیماری تب مالت و تعداد 1140 راس تست توبرکولین جهت جداسازی موارد توبرکولین مثبت (بیماری سل) و همچنین 85 راس واکسیناسیون گوساله بر علیه بیماری تب مالت نمودند که از این موارد هیچکدام به عنوان دام مبتلا و یا مشکوک جدا سازی نگردیدند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
كارمند شبكه دامپزشكي
|
-
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۲
0
0
گزارش عملكرد نظارت بهداشتي دام هاي قرباني در روز عيد قربان مربوط به بعضي از استانها در سايت ها آمده است به نظر شما كدام آمار با واقعيت نزديك است .؟ خودتان قضاوت كنيد
استان آذربايجان شرقي 101 اكيپ 3000راس -
استان خراسان شمالي 97 اكيپ 5000 راس -
استان خراسان رضوي 110 اكيپ 9032 راس
-استان فارس 130 اكيپ 9000 راس دام
استان مازندران 85 اكيپ 26000 راس
استان خوزستان 115 اكيپ 2764 راس
نظر شما
ادامه