کد خبر: ۴۳۴۳

حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی منطقه جنوب شرق کشور- کرمان گفت: این موسسه سالانه 20 میلیون دز واکسن سیاه زخم تولید می‌کند.

دکتر مجید عزت خواه در مورد تاریخچه واکسن سازی و سرم سازی در استان کرمان گفت: موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی منطقه جنوب شرق کشور در دهه فجر 1372 بنیان‌گذاری و در تاریخ 14 تیرماه 1376 رسماً افتتاح شد و همزمان با برنامه دوم توسعه فعالیت خود را آغاز کرد.

وی تولید فرآورده‌های بیولوژیک مورد نیاز جمعیت دامی منطقه جنوب شرق کشور، تحقیق و مطالعه جهت ارتقاء کیفیت تولیدات و همچنین تولید فرآورده‌های جدید و مورد نیاز منطقه، تحقیق و مطالعه در مورد شناسایی و تشخیص بیماری‌های دام و طیور شایع در منطقه، تحقیق و مطالعه در مورد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شایع در منطقه را از فعالیت‌های این موسسه بیان کرد.

عزت خواه درباره حوزه تولید فرآورده‌های بیولوژیک خاطرنشان کرد: بخش تولید واکسن‌های بی‌هوازی در حال حاضر با تولید سالانه 20 میلیون دز واکسن‌های چندگانه آنتروتوکسمی و قانقاریای عفونی کبد گوسفند، نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری‌ها و تلفات در جمعیت دامی منطقه ایفا می‌کند.

به گفته رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی منطقه جنوب شرق کشور- کرمان، بخش تولید واکسن‌های هوازی تاکنون با تولید واکسن سیاه زخم(شاربن) با ظرفیت 20 میلیون دز در سال توانسته از بروز بیماری خطرناک و مشترک سیاه زخم در جمعیت دامی و انسانی جلوگیری کند.

عزت خواه در پایان گفت: این موسسه توانایی تولید سایر واکسن‌های هوازی و بی هوازی باکتریایی دامی از جمله شارین علامتی گاو، گوساله، آگالاکسی واگیر گوسفند و بز و سایر فرآورده‌های باکتریایی دامی را دارا است که نه تنها نیاز استان، بلکه می‌تواند نیاز منطقه جنوب شرق کشور را نیز مرتفع سازد.

 

 

نظر شما
ادامه