کد خبر: ۴۳۴۴۱



مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از اول مهر، پایش بیماری آنفلوانزای پرندگان با همکاری سازمان دامپزشکی و کارگروه آنفلوانزای سازمان محیط زیست آغاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر مجید خرازیان مقدم» در گفت: ویروس آنفلوانزای مرغی برای نخستین بار در سال ۸۴ در حیات وحش انزلی گزارش شد و از آن سال تاکنون توسط پرندگان آبزی به کشور ما ورود پیدا کرده که در سال ۹۵ آخرین سویه این بیماری یعنی H5N6 وارد کشور شده است.

وی ادامه داد: پرندگان مهاجر در رابطه با ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از چند منظر حائز اهمیت هستند که می توان به حامل بودن این ویروس و ذخیره کردن ویروس در بدنشان اشاره کرد و در فضای متفاوت آنرا به دیگر پرندگان انتقال می دهند که متاسفانه چند سالی است این ویروس در کشور وجود دارد و در پرندگان بومی و مرغداری های صنعتی این سویه جدید قابل انتقال است.

خرازیان مقدم افزود : نکته مهم این است که خود پرندگان مهاجر آبزی نیز تلفات بسیاری در آنها دیده شده یعنی این ویروس از نظر بیماری زایی در ۱۵ سال اخیر به شکلی شده که دیگر پرندگان مهاجر آبزی صرفا بعنوان حامل نیستند بلکه خودشان نیز درگیر می‌شوند.

وی درباره اینکه وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص کنترل این بیماری چیست، تصریح کرد: مهم ترین وظیفه آن افزایش حفاظت فیزیکی در زیستگاه‌های آبی، تالابی و مراکز مهم تجمع پرندگان آبزی است در واقع محیط بانان ما مانند یک دیده بان وظیفه دارند که اگر علائم خاص بیماری را مشاهده کردند در اولین فرصت به دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست منتقل کنند.

وی گفت : خوشبختانه طبق پیگیری‌های ریاست سازمان دامپزشکی کشور قرار است از اول مهرماه رصد و تشخیص ردیابی بیماری و ویروس آنفلوانزای در پرندگان مهاجر آبزی آغاز شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز برای همکاری در این موضوع مانند سابق آمادگی لازم را دارد.

خرازیان مقدم ادامه داد: ستاد اجرایی آنفلوانزای فوق پرندگان به ریاست سازمان دامپزشکی تشکیل شده و در این ستاد همه دستگاههایی که به نحوی ذیربط هستند، نماینده دارند و انتظار ما این است که اعضا مشارکت بیشتری داشته باشند چرا که این بیماری از لحاظ اقتصادی، بهداشتی، روانی و اجتماعی بر جامعه تاثیرگذار است.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان محیط زیست و ادارات استانی نیز این کارگروه وجود دارد و افراد می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه بیماری، اطلاع دهند.



نظر شما
ادامه