کد خبر: ۴۳۹۵۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

در رابطه با فروش غیرمجاز حیوانات زیاد شنیده‌ایم و هر كسی با توجه به موقعیتی كه دارد، تلاش می‌كند این خرید و فروش‌ها را محكوم كند و غافل از اینكه انتهای بزرگراه آزادگان، جایی دور از شهر و مكانی كه فكرش را نمی‌كنیم جمعه‌بازاری غیرقانونی به همین منظور وجود دارد كه حیوانات در آنجا به فروش می‌رسند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کسب و کار نیوز، همه مدل حیوانی در این جمعه‌بازار وجود دارد؛ حیوانات باشناسنامه و بی‌شناسنامه، حیوانات اهلی و وحشی، حیوانات تزئینی و... كه هر كدام قیمت‌های مخصوص به خودشان را دارند.

شایلی قرائی

اینجا انتهای بزرگراه آزادگان بعد از تقاطع خلیج‌فارس روزهای جمعه محلی برای خرید و فروش سگ‌های نگهبان، سگ‌هایی با نژاد‌های اصیل و گران‌قیمت، گربه‌های خانگی، پرندگان تزئینی گران‌قیمت و هزاران نمونه دیگر از حیوانات است که هر هفته شلوغ‌تر از هفته قبل برپا می‌شود و ظاهرا به هیچ کسی هم ربطی ندارد، چراکه پلیس هم از عهده گردانندگان این جمعه‌بازار که اکثر آنها دلالان هستند، برنیامده است. این دلالان از همین راه به درآمدهای میلیونی دست پیدا کرده‌اند و با چنگ و دندان برای حفظ آن تلاش می‌کنند.

در کنار این جمعه‌بازار ماشین‌هایی پارک شده‌اند که همه مدل قیمتی دارند. از بنز و پورشه گرفته تا پیکان و موتور و دوچرخه. هر کسی به هر طریقی خود را به این جمعه‌بازار رسانده تا درآمدی از آن کسب کند.

این در حالیست که این بازار مکاره مشکلاتی را نیز برای خودروهای عبوری از بزرگراه آزادگان ایجاد می‌کند. توقف کسانی که قصد تماشای بساط سگ‌فروشان و حیوانات را دارند، ترافیک آزادگان را در روزهای جمعه چند برابر می‌کند. ماموران پلیس راهور هم تنها خودروها را به شانه خاکی جاده هدایت و آنها را جریمه نقدی می‌کنند که این کار چاره ترافیک پرترددترین بزرگراه کشور نیست.

با تمام این تفاسیر و با وجود ده‌ها مشکلی که از نظر فرهنگی، پزشکی، اجتماعی و شرعی در سگ‌فروشی و فروش حیوانات آن هم با چنین اوضاعی وجود دارد، تاکنون مسئولان مربوطه اقدام مناسبی در این باره انجام نداده‌اند.

«کسب‌وکار» برای بررسی این موضوع به این جمعه‌بازار رفته و با یک فروشنده سگ گفتگویی را انجام داده است. این فروشنده که ابراهیم نام دارد به شرطی که دوربینی در کار نباشد حاضر به گفتگو شد.

دلالان جمعه‌بازار با پلیس کنار آمده‌اند

اینجا همه مدل حیوانی برای فروش وجود دارد؛ از سگ‌های با قیمت‌های میلیونی و حتی میلیاردی گرفته تا پرنده و ماهی. فروشندگان بسیاری در ‌این منطقه از صبح جمعه جمع می‌شوند. تا غروب هم این کسب‌وکار ادامه دارد. کسی اینجا حریف فروشندگان و دلالان بازار تا به امروز نشده و پلیس هم از عهده آنها برنیامده است. جریمه و جرثقیل خودروهای حامل حیوانات هم جوابگو نبوده و فروشندگان با موتور و دوچرخه به این جمعه‌بازار می‌آیند.

این جمعه‌بازار دو قیمت مجزا دارد؛ یک قسمت مخصوص حیوانات گران‌قیمت و لاکچری است و قسمت دیگر مختص دیگر حیوانات مانند گربه‌ها و پرندگان و… البته چند هفته‌ای می‌شود که این قانون رعایت نشده و خرید و فروش‌ها حتی کنار خودروهای حامل حیوانات هم انجام می‌شود.

نژادهایی از سگ اینجا برای خرید و فروش آورده‌اند که نظیر آن کمتر دیده شده است. هرچند این مدل سگ‌ها در اینجا کمتر آورده می‌شوند، ولی این‌طور نیست که اصلا نباشند. به هر حال بازار فروش سگ‌هایی که قیمت‌شان میلیونی و گاه به میلیارد می‌رسد، گرم است.

دلالان هم بیشتر در این بخش کاسبی می‌کنند. هر زمان خودروهای شیک و مدل بالا می‌بینند، به سرعت در کنار آن خودرو حاضر می‌شوند و برای‌شان مشتری پیدا می‌کنند و در ازای آن پاداش‌های خوبی می‌گیرند. دریافتی‌های دلالان در این بخش گاهی به یک میلیون تومان هم رسیده است.

دو هفته قبل در همین جمعه‌بازار آزادگان نژاد کمیابی از سگ به فروش رفت که دلال آن ۳ میلیون تومان پاداش گرفت. هر کسی تا می‌تواند سعی می‌کند از این جمعه‌بازار غیرقانونی کسب درآمد کند. عده‌ای فروشنده که هر هفته پای ثابت این جمعه‌بازار هستند و حیوانات زیادی را برای فروش می‌آورند.

پرشین‌کت‌ها هم در این جمعه‌بازار خوب خرید و فروش می‌شوند. بعد از سگ‌ها، این حیوانات طرفداران بسیاری دارند و قیمت پرشین‌کت‌ها با هم تفاوت دارد. این گربه‌ها به دلیل اینکه نگهداری راحت‌تری نسبت به سگ‌ها دارند مشتریان خوبی دارند. خانم‌ها طرفدار این گربه‌ها بوده و مشتریان پرشین‌کت‌ها هستند.

اینجا لب اتوبان هم مشکلاتی ایجاد شده که دلالان گویی با پلیس کنار آمده‌اند و برای خودروها فقط جریمه می‌نویسند و از پارکینگ و خواب ماشین خبری نیست. ترافیک اینجا روزهای جمعه بیداد می‌کند. خودروهایی که از این اتوبان پرتردد عبور می‌کنند حداقل چند ثانیه‌ای برای تماشای این بازار مکاره توقف و ترافیک روز جمعه را بدتر می‌کنند.

تخلفات آشکار در خرید و فروش حیوانات

«علی ابطحی» کارشناس اجتماعی می گوید: این گونه بازارها در کشور ما بسیار رایج شده است و باید فکری برای هدایت آن به مسیر درست کرد. در جمعه‌بازار غیرقانونی حیوانات علاوه بر تخلفات آشکاری که در خرید و فروش حیوانات انجام می‌شود، شاهد هستیم که بیماری‌های خطرناکی نیز به انسان منتقل می‌شود.‌ این مراکز اصولا باید با مجوز قانونی برپا شوند و مسئولان باید در اجرای آن نظارت کافی داشته باشند. جدای از اینکه حیوانات حقوقی دارند و امروز قوانین مرتبط با آن تصویب شده و مجازات برای آن در نظر می‌گیرند، در این مراکز حیوانات مریض و غیرمجاز هم خرید و فروش می‌شوند که ناقل بسیاری از بیماری‌ها به انسان هستند. باید برای جلوگیری از ادامه برپایی این مدل بازارها مسئولان وارد عمل شوند.

کسی متوجه نیست که چه تضمینی وجود دارد که یکی از سگ‌ها هار نباشد یا کسی نگران نیست که سگ مهاجمی به بچه‌ای حمله کند. در این مدل بازارها و اماکن اصلا کسی نگران نیست. همه می‌روند تفریح کنند و خریداران و دلالان هم به این فضا دامن زده‌اند.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
3
هرچند بعضی مطالب مطرح شده در مورد اشفتگی بازار صحیح است ولی طرح گزاش با این سبک و روش در شرایطی که حیوان ستیزی و مبارزه با نگهداری حیوانات خانگی در اهداف دارندگان قدرت با ذهنیت و تصورات منفی علیه حیوانات رواج دارد و مبلغ حیوان ستیزی هستند به نظر صحیح نیست و باید گزارشات با بیان و روشی مثبت در راستای حفاظت و نگهداری حیوانات باشد نه مسبب و پیام دهنده جهت جمع اوری این مرکز و لازم به ذکر است بهر حال در هر فعالیتی عده ای در سطوح مختلف مشغول به فعالیت میگردند و وجود تولید کننده و دلال و ... در هر کاری از واجبات میباشد و البته حسب عرضه و تقاضا درامد و سود هم خواهند داشت و نگاهی منفی به این بخش از فعالیتها نیز جایز و جالب نیست در پایان گزارش هرچند واقعیتهای را بیان دارد ولی نگاهی منفی در ذهن اشخاص نا اشنا با حیوانات ایجاد میکند که دور از اهداف اساسی حمایت از حیوانات و نگهداری انها میباشد
پ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ذ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۷
0
1
خب من میگم شاید گرون باشه اره شاید
نظر شما
ادامه