کد خبر: ۴۴۸۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط ‌زیست:
«دکتر مجید خرازیان‌مقدم» افزود: بیهوشی، زنده‌گیری و مقیدسازی گونه‌های جانوری وحشی در حیات‌وحش به روش، ابزار و داروهای خاصی نیاز دارد که با آنچه برای دام‌های اهلی استفاده می‌شود تفاوت دارد ...


حکیم مهر: سازمان محیط زیست در پاسخ به خبر منتشر شده مبنی بر کمبود متخصص و دامپزشک حیات وحش در این سازمان گفت: کمبود نیروی متخصص بخصوص دامپزشک یکی از دغدغه‌های مسئولین و مدیران سازمان بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان محیط زیست در جوابیه‌ای که روابط عمومی این سازمان برای خبرگزاری مهر ارسال کرده در پاسخ به خبر «حیات‌وحش نیازمند متخصص است/ محیط طبیعی اولویت سازمان محیط‌زیست نیست» گفت: اقدامات مربوط به زنده‌گیری، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها باید با نظارت دکتر دامپزشک صورت گیرد ولی به علت کمبود دامپزشک شاغل در برخی از استان‌ها مشکلاتی وجود دارد و این مسئله یعنی کمبود نیروی متخصص بخصوص دامپزشک یکی از دغدغه‌های مسئولین و مدیران سازمان بوده است.

«دکتر سعید یوسف‌پور» دامپزشک و کارشناس محیط زیست ضمن اشاره به تلف شدن پنج گور ایرانی در عملیات زنده‌گیری و جا به جایی گفته بود: حیات وحش ایران نیازمند متخصص بیهوشی دامپزشکی حیات وحش و متخصص زنده گیری و جابجایی حیات وحش است. راه برون رفت از شرایط موجود تقویت بنیه مالی و ساختاری معاونت محیط طبیعی سازمان و آموزش و تربیت کارشناسان متخصص درون سازمانی است.

متن کامل این جوابیه که بیشتر تاییدیه‌ای بر گفتگوی منتشر شده در خبرگزاری مهر به نظر می‌رسد تا پاسخ به آن، در ادامه نقل می‌شود:

کاستی‌ها موجب نشده تا سازمان محیط‌زیست از اهداف اصلی خود در محیط‌زیست طبیعی دور بماند

یکی از اهداف سازمان حفاظت محیط‌زیست در بخش محیط‌زیست طبیعی، رفع مشکلات و چالش‌های موجود با ارائه برنامه‌های مدون به‌ویژه برای گونه‌های جانوری در معرض خطر انقراض است.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش و آبزیان آب‌های داخلی ضمن بیان این مطلب گفت: حیات‌وحش کشور، طی دهه‌های اخیر با چالش‌های متعددی روبرو بوده است که یکی از آن‌ها، شیوع بیماری‌های واگیر دامی در بین گونه‌های جانوری وحشی و همچنین افزایش حیوانات آسیب‌دیده است. به همین منظور یکی از اولویت‌های حوزه معاونت محیط طبیعی سازمان، ظرفیت‌سازی کارشناسان و دامپزشکان شاغل در ادارات کل حفاظت محیط‌زیست استان‌ها، با برگزاری دوره‌های آموزشی درزمینهٔ طب اورژانس و پیشگیری از بیماری‌ها بوده است.

«دکتر مجید خرازیان مقدم» ادامه داد: نقطه عطف برای احیا گونه‌های جانوری در خطر انقراض، نگهداری، تکثیر و درنهایت معرفی مجدد گونه به طبیعت است. همچنین پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی و امداد و نجات حیات‌وحش نیز به‌عنوان اولویت‌های معاونت محیط‌زیست طبیعی در صدر برنامه‌های دفتر حیات‌وحش بوده است. تهیه دستورالعمل‌ها، نقشه راه پیشگیری از بیماری‌ها در حیات‌وحش و پیش‌نویس سند امداد و نجات حیات‌وحش به‌منظور وحدت رویه در استان‌ها در زمان مواجهه با بیماری و گونه‌های جانوری مصدوم صورت گرفته است و مسلماً برای اجرای آن‌ها اعتباراتی هرچند کمتر ازآنچه انتظار می‌رفت اما به‌تناسب اعتبارات تخصیص‌یافته، به استان‌ها ابلاغ‌شده و برای سال جاری و سال آتی نیز پیش‌بینی لازم انجام‌گرفته که در صورت تأمین و تخصیص آن، نتایج مثبتی در محیط‌زیست طبیعی همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: اقدامات مربوط به زنده گیری، پیشگیری و کنترل بیماری‌ها باید با نظارت دکتر دامپزشک صورت گیرد ولی به علت کمبود دامپزشک شاغل در برخی از استان‌ها مشکلاتی وجود دارد و این مسئله یعنی کمبود نیروی متخصص بخصوص دامپزشک یکی از دغدغه‌های مسئولین و مدیران سازمان بوده و برای رفع آن تلاش بسیاری صورت گرفت که نتیجه آن برگزاری آزمون جهت جذب کارشناس و دکتر دامپزشک طی سال جاری برای ادارات کل است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: بیهوشی، زنده گیری و مقیدسازی گونه‌های جانوری وحشی در حیات‌وحش به روش، ابزار و داروهای خاصی نیاز دارد که با آنچه برای دام‌های اهلی استفاده می‌شود تفاوت دارد و کمتر دکتر دامپزشکی در ایران از آن‌ها آگاهی دارد، از طرفی برای کسب مهارت در بیهوشی و زنده گیری گونه‌های جانوری در حیات‌وحش علاوه بر علم به تجربه کار در حیات‌وحش نیز نیاز است. لذا برای آموزش، تبادل‌نظر و انتقال تجربیات درزمینهٔ پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و زنده گیری و بیهوشی حیات‌وحش بین دامپزشکان و کارشناسان باتجربه سازمان، همواره سعی شده با وجود همه مشکلات، کمبود اعتبارات و امکانات، دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار شود.

وی تاکید کرد: هرچند این دوره‌ها باید مستمر و تخصصی‌تر انجام شود ولی نتایج آن‌ها نشان می‌دهد در بعضی از استان‌ها ظرفیت‌سازی خوبی درزمینهٔ امداد و نجات حیات‌وحش صورت گرفته است.

خرازیان مقدم با بیان این مطلب گفت: نمونه بارز آن می‌توان به نجات خرس البرز (امید)، پلنگ رودسر، نجات خرس کلاله و چندین مورد نجات خرس در استان مازندران اشاره کرد که با حضور دامپزشکان سازمان و دامپزشکان متخصص بخش خصوصی انجام شدند.

وی ضمن اشاره به اینکه برای برنامه‌های در نظر گرفته‌شده در رابطه با یوزهای نگهداری شده در مرکز تحقیقات و نگهداری یوز در پارک طبیعت پردیسان نیز در نظر است با همکاری متخصصین بین‌المللی ذی‌ربط در آینده نزدیک اقدامات موردنظر به عمل آید گفت: در این خصوص نیز اولویت اصلی حوزه معاونت محیط طبیعی و دفتر حیات‌وحش، ظرفیت‌سازی بدنه کارشناسی درون سازمان و همچنین متخصصین داخلی درزمینهٔ تکثیر و پرورش این‌گونه بسیار ارزشمند است و امیدواریم در سایر موارد نیز با برگزاری مستمر کارگاه‌های آموزشی و با بکار گیری از توان تخصصی مراکز علمی و تحقیقاتی داخلی و در صورت نیاز دعوت از متخصصین بین‌المللی، بیش از گذشته در جهت توانمندسازی بدنه کارشناسی سازمان گام‌های مؤثری برداشته شود.

مقدم در خاتمه گفت: آنچه مسلم است اینکه کمبودها و کاستی‌ها موجب نشده تا سازمان از اهداف اصلی خود در محیط‌زیست طبیعی دور بماند، فقط ممکن است راه دشوار شده باشد که با استعانت از خداوند یکتا و با تلاش مضاعف بدنه کارشناسی و مدیریتی سازمان و پشتیبانی مسئولین عالی‌رتبه سازمان همچنین حمایت سمن‌ها، حامیان و دلسوزان عرصه‌های طبیعی کشور و آموختن از اشتباهات گذشته و توجه به انتقادات سازنده هر راه سختی هموار خواهد شد و امیدواریم همه علاقه‌مندان به محیط‌زیست ایران عزیز، ما را بیش از گذشته یاری کنند.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
0
باید حیات وحش واکسینه شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
برای دکتر های عمومی کار مهیا شد موند بریم با تخصص بدبخت تر بشیم.این همه فارغ التحصیل بیکار،ناشی از خیانت ......... دولت های قبل و فعلی هست.وقتی نمی تونی کار ایجاد کنی،چرا الکی مردم رو تشویق به رفتن به دانشگاه می کنی فکر می کنی کسی نخواهد فهمید چی کار کردید.نگران نباشید عکس العمل متقابل به موقع خواهد شد.ارزش قائل شدن دولت به مردم ،رو در .............. متوجه شدیم. ................
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
محیط زیست حداقل در چند استان که من دیدم، دامپزشکان را بعنوان نیروی مستخدم خود تحمل نمی کنند. دامپزشکان شاغل خود را در جای نا مناسبی بکارگیری میکنند. بنظر من این اعلام نیاز فقط شعار است.
ناشناس
|
Finland
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
نیاز داشته باشن استخدام میکنن, این اعلام نیازها رو من باور نمیکنم
نیک مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
0
0
خوب محیط زیست میتونه از ظرفیت بخش خصوصی دامپزشکی در قالب عقد قرارداد و خرید خدمت ،عملیات زنده گیری و بیهوشی و ... را واگذار کند.
نظر شما
ادامه