کد خبر: ۴۵۳۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سربیشه و ساوجبلاغ

 

رئیس دامپزشکی سربیشه خبر داد:
صدور 1100 مجوز حمل دام در سربیشه


رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سربیشه گفت: در 9 ماه گذشته یک‌هزار و 147 فقره مجوز حمل دام و فرآورده‌های دامی از طریق دامپزشکی سربیشه صادر شده است.

حمید محمدی در بازدید سرزده فرماندار از این اداره اظهار داشت: در سال جاری توسط دامپزشکی شهرستان سربیشه تعداد 19 هزار قطعه طیور در مرغداری‌های شهرستان واکسن‌های آنفولانزا، نیوکاسل، برونشیت، گامبورو را طی چهار مرحله دریافت کرده‌اند.
وی افزود: در واحد دامی نیز تعداد 545 هزار و 913 نوبت سردام واکسیناسیون انجام گرفته است.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سربیشه با بیان اینکه تا کنون برای درمان بیماری‌های دامی 3 هزار و 140 نفرمراجعه کرده‌اند، ادامه داد: طی این مراجعات 35 هزار و 900 رأس دام درمان شدند و از آغاز سال تا کنون یک‌هزار و 650 مورد بازدید از فرآورده‌های خام دامی و اماکن عرضه فرآورده‌ها انجام گرفته است که 250 کیلوگرم فراورده ضبط شد.
محمدی افزود: تعداد 809 رأس دام شامل گوسفند، بز،گاو، گوساله و شتر بازرسی بهداشتی شدند که از این تعداد 25 مورد به دلیل دارا بودن بیماری‌های مشترک معدوم شدند.
وی گفت: این اداره با بازدیدهای دوره‌ای و مرتب خود از مرغداری‌ها و مراکز پرورش دام از به خطر افتادن سلامت و بهداشت جامعه صیانت می‌کند.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان سربیشه افزود: ورود غیرمجاز دام از مرزهای شرقی به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی در سال گذشته موجب شیوع بیماری‌های مختلف دامی همانند تب‌برفکی و تب‌مالت شد.
محمدی ادامه داد: با اقدامات خوب دامپزشکی و قرنطینه دام‌های مشکوک جلوی گسترس این بیماری‌ها گرفته شد و در حال حاضر مشکل خاصی در زمینه بیماری‌های دامی در منطقه وجود ندارد و درخواست ما از مردم این است که در تهیه گوشت سفید و قرمز از مراکز زیر نظر دامپزشکی اقدام کنند.
حسینی فرماندار شهرستان سربیشه نیز بر هماهنگی بین اداره دامپزشکی و مرکز بهداشت و درمان شهرستان برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مشترک انسان و دام و ارزیابی درست از میزان شیوع بیماری‌های انگلی، حضور مستمر در مناطق دامداری و حل مشکلات دامداران و فعال کردن سیستم مکانیزاسیون مکاتبات اداری تأکید کرد.

 

----------------------------------

 

بوی نامطبوع کشتارگاه چهارباغ، مردم اهالی اوقلان تپه را آزار می‌دهد
رئیس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ:
این کشتارگاه استانداردهای زیست محیطی وبهداشتی را رعایت می‌کند

 

مدتی است بوی نامطبوع کشتارگاه چهارباغ موجب آزار و اذیت اهالی اوقلان تپه شده است.

دکتر وحید صالحی، رئیس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ دراین خصوص گفت: شهرستان ساوجبلاغ دارای سه کشتارگاه طیور است که استحصال کشتار طیور در آنجا انجام می‌شود و همگی استاندارد هستند.

وی افزود: کشتارگاه واقع در بخش چهارباغ این شهرستان سال 71 پروانه تاسیس اخذ کرده و در سال 86 راه اندازی شده است که طی تمام این سال‌ها متراژ سنجی و فاصله سنجی آن طبق استاندارد انجام گرفته که با روستاها و شهرک‌های کمتر از 50 هزار نفر 500 متر فاصله داشته که اهالی اوقلان تپه به دلیل بوی نامطبوع این کشتارگاه شکایت داشته و خواستار پیگیری آن بودند ولی فاصله این روستا تا کشتارگاه حدود 800 متر است و این مرکز نیز تاییدیه محیط زیست را دارد و معیارهای میکروبی و شیمیایی آن در حد استاندارد است.

صالحی خاطرنشان کرد: ضایعات کشتارگاه‌ها باید داخل کشتارگاه پخته شود و از آنجا خارج نشود که این واحد ضایعات را پخته و گازهای خارج شده به یک چاه منتقل شده و سرد می شوند بنابراین هیچ مشکل زیست محیطی برای شهروندان ایجاد نمی‌کند.

رئیس شبکه دامپزشکی ساوجبلاغ در پایان گفت: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کشتارگاه هیچ بویی نداشته باشد ولی باید استانداردها رعایت شوند و با پیگیری مشکلات احتمالی سعی در رفع آنها می‌کنیم اما نباید توقع داشته باشیم واحدی که بیش از 20 میلیارد تومان برای تاسیس آن هزینه شده و 600 نفر اشتغالزایی داشته تعطیل شود.

 

 

نظر شما
ادامه