کد خبر: ۴۵۷۴

حکیم مهر -  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشت : پرورش ماهی در قفس از جمله موضوعاتی بوده که چندی است بسیار مورد توجه سازمان شیلات ایران و به خصوص سرپرست این سازمان قرار گرفته است به‌طوری که تقریبا در تمام مصاحبه‌ها و نشست‌های دکتر تقوی به این موضوع اشاره می‌شود؛ البته چندی پیش نیز وی در یکی از این مصاحبه‌ها سود 50 درصدی تولید ماهی در قفس را تضمین کرده بود.

درحالیکه هنوز بسیاری از پرورش‌دهندگان میگو در کشورمان به دلیل اجرا نشدن مصوبه هیات دولت و بی‌برنامگی مسوولان با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبرو بوده و برای بازپرداخت بدهی‌های خود به هر ریسمانی چنگ می‌زنند تا شاید راه نجاتی برای بیرون کشیدن خود از این مشکلات پیدا کنند، مدتی است که مسوولان شیلاتی به فکر پرورش ماهی در قفس افتاده و آینده روشنی را برای سرمایه‌گذاران در این بخش متصور می‌شوند به طوری که سرپرست این سازمان در مصاحبه‌ای گفته بود پرورش ماهی در قفس سرمایه‌گذاری سود ده‌،‌ پر بازده و سریعی محسوب می‌شود که تمامی شرایط کار برای آغاز آن فراهم است و هرچه لازم باشد بچه ماهی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهیم داد.

هرچند که ممکن است تمام این پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شده و سود سرشاری نیز نصیب سرمایه‌گذاران این بخش شود، اما نشان دادن این آینده روشن، برای پرورش دهندگان میگو تداعی‌کننده سال‌های قبل از شروع پرورش میگو در کشور است که برخی مسوولان آنها را برای پرورش میگو امیدوار کرده و وعده‌های بسیاری نیز به آنها داده بودند.

حتی اگر پرورش ماهی در قفس یکی از مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بخش شیلات باشد که به گفته برخی کارشناسان نیز اینگونه است اما لازم است که قبل از پرداختن به موضوعات جدید در شیلات ابتدا مشکلات و چالش‌های بخش‌های دیگر حل شود. به‌طور مثال ابتدا باید سرمایه‌گذاری‌های از دست رفته پرورش‌دهندگان مقروض به سیستم بانکی را به آنها بازگرداند بعد سراغ کارهای امیدوارکننده دیگر رفت چراکه روزی پرورش میگو نیز در کشورمان جایگاه ویژه‌ای داشت که می‌توان آن روزگار و جایگاه را به این صنعت بازگرداند.

پتانسیل‌های صنعت میگو به حدی است که حتی برخی مسوولان شیلات نیز بر آن تاکید دارند به طوری که امیدرضا اصغری ـ مدیرکل دفتر تکثیر و پرورش میگو و آبزیان دریایی شیلات ایران نیز با بیان اینکه میگو اقتصادی‌ترین محصول کشاورزی کشور است، افزود: بیش از 99 درصد محصولات کشاورزی ما قابلیت رقابت با میگو را ندارند چراکه 100 درصد این محصول صادر می‌شود و رقابت ما با کشورهایی است که اقتصاد دنیا را به زانو درآورده‌اند.

اصغری گفت:‌ صنعت میگو پس از اجرایی شدن مصوبه هیات دولت به نقطه‌ای می‌رسد که پرورش‌دهندگان واقعی باقی مانده و کار می‌کنند یا مزارع خود رابه افرادی واگذار می‌کنند که توان انجام کار را دارند.

وی با تاکید بر قابلیت بالای تولید میگو در کشور، گفت:‌ در شرایطی که ما می‌توانیم یک میلیون تن تولید میگو در کشور داشته باشیم ولی می‌بینیم که در دو تا سه هزار هکتار کار شده و چهار تا 10 هزار تن تولید داریم که این تولید برای کشور فایده‌ای ندارد و نمی‌توان از پتانسیل کشور استفاده کرد.

البته سرپرست سازمان شیلات هم در یکی از نشست‌های خود در اوایل سال جاری گفته بود: سرپرست سازمان شیلات ایران با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های تولید میگو در کشورمان بسیار بیش از آن چیزی است که اکنون در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: کمتر شدن اقبال به پرورش میگو به دلایل مشکلاتی که طی سال‌های گذشته برای تولید این محصول پیش آمد از دلایل پایین بودن تولید در کشورمان است.

تقوی با بیان اینکه می‌توان در آب‌ها و سواحل جنوب کشور حدود 400 هزار تن میگو تولید کرد، افزود: این میزان تولید رقم قابل توجهی است که می‌تواند بخش مهمی از مشکلات اشتغال را در کشور رفع کرده و یک سرمایه ارزی نیز برای کشور ایجاد کند.

با وجود تاکیداتی که بر پتانسیل‌های صنعت میگو در کشور می‌شود جای تعجب است که چرا تاکنون مصوبه با اهمیت هیات دولت که تنها راه نجات این صنعت محسوب می شود اجرایی نشده است!

 

 

نظر شما
ادامه