کد خبر: ۴۷۶۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
وقتی در سایت حکیم مهر مباحث مرتبط مذهبی و دامپزشکی کنار هم منتشر و مطرح می‎شود عموماً با استقبال بینندگان همراه است / انسان در رابطه با محیط زیست و موجودات صحرایی و دریایی به وظایف خویش علیرغم تذکرات قرآنی عمل نکرده است...

حکیم مهر – مدیرمسئول حکیم مهر با حضور در منزل حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی با وی دیدار کرد و درباره ارتباط دامپزشکی و دین به تبادل نظر پرداخت.

در این دیدار که دکتر محمد لطفی‎زاده را دکتر احمد مجیدی مشاور سیاستگذاری حکیم مهر همراهی می‎کرد ، مدیرمسئول حکیم مهر به نقش دامپزشکان در تأمین غذای سالم اشاره و تأکید کرد : در کنار غذای سالم، تأمین غذای پاک و حلال نیز از دغدغه‎های مهم جامعه است و پیگیری مباحثی نظیر برند غذای حلال در همین راستا با جدیت انجام می‎شود و تبیین جنبه‎های مذهبی اینگونه موضوعات در منابر وعاظ مشهور ، از اهمیت و تأثیر خاصی برخوردار است.

وی در ادامه با اشاره به تمایل مردم به اسلام گفت : وقتی در سایت حکیم مهر مباحث مرتبط مذهبی و دامپزشکی کنار هم منتشر و مطرح می‎شود عموماً با استقبال بینندگان همراه است و این استقبال بجز علاقه ذاتی مردم شاید ناشی از کمبود اینگونه مباحث و نیاز همه ما به آن هم باشد.

دکتر محمد لطفی‎زاده در ادامه گفت : امروز متأسفانه بین علماء مذهبی و دامپزشکان گسست‎هایی مشاهده می‎شود که باید از این فاصله‎ها با تدبیر کاسته شود.

وی همچنین از حجت الاسلام طباطبایی خواست تا در قالب پروژه‎های تحقیقاتی ، خود و یا سایر اساتید مذهبی با دامپزشکان همکاری نموده و در زمینه غذای سالم، حقوق حیوانات و مباحث مرتبط با معرفی منابع مختلف در تدوین رساله‏های علمی، کتب و مقالات مفید عنایت ویژه‏ای داشته باشند.

 سیدمحمدمهدی طباطبایی،نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

در ادامه این دیدار نیز حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی در ابتدا با تلاوت آیه 93 سوره مبارکه آل عمران " کُلُّ الطَّعَامِ کَانَ حِلاًّ لِّبَنِی إِسْرَائِیلَ إِلاَّ مَا حَرَّمَ إِسْرَائِیلُ عَلَى نَفْسِهِ مِن قَبْلِ أَن تُنَزَّلَ التَّوْرَاةُ قُلْ فَأْتُواْ بِالتَّوْرَاةِ فَاتْلُوهَا إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ " (همه خوراکیها بر فرزندان اسرائیل حلال بود جز آنچه پیش از نزول تورات اسرائیل [=یعقوب] بر خویشتن حرام ساخته بود بگو اگر [جز این است و] راست مى‏گویید تورات را بیاورید و آن را بخوانید) گفت : در مجموع آیات قرآن کریم تذکراتی درباره غذا و نیز موجودات مختلف اعم از صحرایی و دریایی وجود دارد و به این مسئله توجه خاصی شده است.

این استاد اخلاق افزود : تذکرات قرآن کریم ناظر به حفظ محیط زیست است و انسان در رابطه با محیط زیست و موجودات صحرایی و دریایی به وظایف خویش علیرغم این تذکرات عمل نکرده و مصداق آن هم آیه 41 سوره مبارکه روم است که می‎فرماید : "ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ " (به سبب آنچه دستهاى مردم فراهم آورده فساد در خشکى و دریا نمودار شده است تا [سزاى] بعضى از آنچه را که کرده‏اند به آنان بچشاند باشد که بازگردند)

نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره هفتم افزود : در حوزه پزشکی و دین کارهای خوبی توسط حجت الاسلام ری‎شهری در قالب جمع‏آوری احادیث مرتبط انجام شده که مشابه آن در زمینه حیوانات و غذای سالم هم قابل انجام است و برخی از وعاظ توانا نظیر حجت الاسلام دکتر رفیعی نیز در این زمینه می‎توانند کمک کنند.

وی همچنین خاطرنشان ساخت : تحقیق بر روی ارتباط حیوانات و حقوق آنها و امثالهم با تعالیم اسلامی نیازمند سپری‎شدن زمان و حوصله است و در این موضوع نباید عجله هم به خرج داد.

حجت الاسلام طباطبایی همچنین در پاسخ به اظهارات مدیرمسئول حکیم مهر مبنی بر لزوم تبیین نحوه رفتار ائمه اطهار علیهم السلام با حیوانات گفت : وجود مرغابی در منزل حضرت علی علیه السلام یا رفتار امام موسی کاظم علیه السلام با بره‎ به نحوی که این حیوان را به سجود فرا می‎خواندند مصادیقی از توجه ائمه اطهار علیهم السلام به حیوانات است.

وی در پایان اظهار داشت : ائمه معصومین علیهم السلام چندان از نگهداری پرندگان به شکل امروزی راضی نبودند و نگهداری پرنده در قفس را اسارت و ناخوشایند می‎پنداشتند.

گفتنی است این دیدار که توسط مشاور سیاستگذاری حکیم مهر ترتیب داده شد سرآغاز سلسله دیدارهایی با برخی علماء و مراجع عظام تقلید در جهت تبیین نقش دامپزشکان در تأمین غذای سالم و ارتباط علم دامپزشکی با تعالیم اسلامی بود.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکترمحمدر.
|
-
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۹
0
0
با سلام

از تلاش و زحمات مسئولین بزرگوار نشریه حکیم مهر که به هر نحو ممکن در جهت پررنگ کردن و شناساندن نقش دامپزشکان در جامعه امروز ایران اسلامی از هیچ کوششی دریغ نمی کنند، به نوبه خودم صمیمانه تقدیر و تشکر می نمایم.به امید روزی که جایگاه این رشته در تامین بهداشت غذایی و حرفه ای جدی گرفته شود.
با تشکر
یکی از دامپزشکان
|
-
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
0
0

بدینوسیله از تلاش بی شائبه مسئولین محترم حکیم مهر در جهت شناساندن رشته واقعا مظلوم و در عین حال راهبردی دامپزشکی کمال تشکر خود را تقدیم می دارم.
سیمک
|
-
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
0
0
با سلام
از مسئولین محترم سایت خواهشمند است مسئله جوابگویی به اعتراضات آزمون استخدامی توسط سازمان دامپزشکی را پیگیری فرمایند//
20روز از پایان مهلت اعتراضات گذشته است و هنوز هیچ جوابی دریافت نکرده ایم/
البته فکر می کنم ما را ............ چرا که تمام دوستان اصلی و ذخیره ثبت نام کرده اند ودیگر جایی برای مانیست/
نفر سوم در آزمون علمی(شهرستان ....) که اسمش در 47نفر ثانوی اعلام شد بعد از مصاحبه به عنوان نفر اول و اصلی معرفی شد جالب آنجا که ایشان اکنون انصراف داده اند نفر ذخیره هم انصراف داده اند حالا من مانده ام به عنوان نفر سوم که اجازه ورود ندارم //دست اندرکاران استخدامی به خدا قسم ........
kaafar
|
-
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۳
0
0
hamin khodesh neshun mide ke ....... az dampezeshki.......va ella niazi be molaghat ba ishun nabud??????????????????
دامپزشک
|
-
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۳
0
0
از قدیم میگویند دوری و دوستی
اگر این عزیزان در مورد علائم حیاتی حیوانات در کشتارگاه اظهار نظر نکنند ممنون می شوم
من هم قول میدهم در مورد ....... که در حوزه ایشان هست اظهار نظر نکنم
یکی از دانشجویانdvm
|
-
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
0
0
ممنون از تلاشتون.ولی خواشن زودتر موضوعات حساس تر مثل نجس بودن سگ(البته به قول خودتون،نه مورد قبول ما)بپرازین.سعی بشه این موضوعات در یک جلسه ای با صاحبان نظر در این حیطه بیان و نتیجه گیری شه ،نه فقط دسته ای از علما و دامپزشک که نظر یکسانی دارند!!!ممنون
نظر شما
ادامه