کد خبر: ۴۹۳۶

حکیم مهر - سرپرست سازمان شیلات ایران با براز نارضایتی از اینکه برای پرورش ماهی گونه تیلاپیا در استان یزد هشت ماه است که به دنبال مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست هستم، گفت: در حالیکه رییس سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه‌ای خواستار اقدام در این راستا شده است،‌ اما صدور مجوز در سیستم این سازمان مانده و تاکنون جوابی نداده‌اند.

دکتر سیدامین‌الله تقوی اظهار کرد: گونه تیلاپیا از سال 87 از کشور مصر وارد ایران شده است که در این راستا تمام اقدامات تکثیر،‌ بومی‌سازی، معرفی به بخش خصوصی، آموزش و ... آن در موسسه تحقیقات شیلات انجام و حداقل سه گزارش زیست محیطی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است اما نتیجه‌ای نداشته و همچنان منتظر مجوز سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

سرپرست سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: حداقل شخص بنده هشت ماه است که این موضوع را پیگیری می‌کنم اما هیچ جوابی نگرفته‌ام؛ ضمن اینکه استان یزد محیط بسته‌ای است و مشکلی نخواهد داشت.

گفتنی است: مرداد ماه سال 86 شعبانعلی نظامی - رییس وقت سازمان شیلات کشور در گفت و گو با ایسنا درباره مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: طبق اصول علمی و کارشناسی ورود و پرورش این گونه ماهی در کشور بلامانع است؛ اگر علم کافی در این زمینه ندارند باید بر سوادشان بیفزایند. این سازمان بی‌دلیل مانع پرورش این گونه ماهی در کشور است که مجبور است تسلیم شود! اما هنوز ...

به گفته وی تولیدات این گونه ماهی در کشور باید به صدها هزار تن برسد اما هنوز پس از گذشت سه سال و پیگیری‌های فراوان، هنوز سازمان شیلات ایران موفق به اخذ مجوز برای آغاز پرورش این گونه حتی در یک استان بسته همچون یزد نشده است.

به اعتقاد کارشناسان صنعت آبزی‌پروری آغاز و توسعه پرورش این گونه سرنوشت آبزی پروری ماهیان گرمابی را متحول خواهد کرد و با توجه به اینکه در تولیدات ماهیان گرمابی در جهان رتبه اول را کسب کردیم می‌توانیم با ورود چند گونه جدید از جمله تیلاپیا در بخش آبزی پروری گرمابی در جهان پس از چین حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشیم.

در این میان منطقه مستعد پرورش این گونه ماهی استان خوزستان و دیگر استان‌های گرمسیری است که به اعتقاد مسئولان امر استان خوزستان می‌تواند معادل چین تولید ماهیان گرمابی داشته باشد.

در این زمینه محمد معلم - رییس اتحادیه آبزیان خوزستان با اشاره به این‌که آمادگی ورود به عرصه تولید ماهی تیلاپیا را داریم و در حال اخذ مجوز از سازمان محیط زیست هستیم، خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این نوع ماهی پایین‌تر است و اگر موانع تولید این ماهی برداشته شود از ورود بسیاری از ماهی‌ها به کشوری بی نیاز می‌شویم و حتی می‌توانیم صادرات هم داشته باشیم؛ لذا تیلاپیا می‌تواند ناجی بازار شیلات باشد.

 

نظر شما
ادامه