کد خبر: ۵۰۹۴۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
مسئول واحد بیمار‌ی‌های مرکز بهداشت بردسکن:
خانواده این جوان دامدار بودند و بدون اینکه دام را به دامپزشک نشان دهند و یا برای ذبح به کشتارگاه ببرند، به صورت غیرمجاز اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند ...
 

حکیم مهر: مسئول واحد بیمار‌ی‌های مرکز بهداشت شهرستان بردسکن (واقع در خراسان رضوی) گفت: نوجوان 16 ساله ای بر اثر تماس با حیوان آلوده به سیاه زخم  جان خود را از دست داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «حمزه رحیمی» گفت: کشتار غیر اصولی و مصرف جگر خام و نیم پز گوسفند آلوده به سیاه زخم توسط یک جوان 16 ساله در یکی از روستاهای شهرستان بردسکن در اوایل مرداد ماه، سبب شد نامبرده ابتدا دچار علائم بیماری گوارشی (دل درد و دل پیچه، تهوع و استفراغ) شود.

وی عنوان کرد: این جوان به پزشک مراجعه و تحت درمان سرپایی قرار می گیرد ولی روز بعد در اثر شدت علائم بیماری در بیمارستان بستری و به بیمارستان شهید مدرس کاشمر اعزام می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه بیمار با توجه به حال عمومی نامناسب و با تشخیص مننژیت آنتراکسی که از عوارض سیاه زخم (شاربن) است، فوت کرد.

مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت بردسکن از عموم مردم خواست که رعایت مسائل بهداشتی را در رابطه با برخورد و تماس با حیوانات داشته باشند و از خوردن جگر خام و نیم پز، گوشت نپخته و همچنین مصرف گوشت و سایر امعاء و احشاء دام بیمار خودداری کنند.

وی همچنین توصیه کرد گوشت تازه به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و رعایت مسئله پیش سرد را داشته باشند، واکسیناسیون دامها بر علیه بیماری آبله، شاربن، تب مالت و ... انجام گردد  و از تماس با لاشه و امعاء و احشاء و ترشحات تازه دام ذبح شده خودداری و در صورت نیاز به ذبح و تماس با حیوان از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند و از  مصرف شیر و فرآورده های لبنی غیر پاستوریزه خودداری شود.

مسئول واحد بیماری های مرکز بهداشت بردسکن در رابطه با بیماری سیاه زخم اظهار داشت: سیاه زخم یک بیماری عفونی (میکروبی) حاد قابل انتقال بین انسان و حیوان است که معمولا بر پوست اثر می کند ولی به ندرت دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و این بیماری انواع مختلفی دارد.

وی گفت: نوع جلدی پس از طی دوره کمون معمولا ضایعاتی  در نقاط مختلف بدن روی پوست ظاهر می شود که سیاهرنگ است.

رحیمی افزود: نوع گوارشی به دنبال خوردن باسیل آنتراسیس از طریق غذا یا آب آلوده ایجاد می شود که آن علائم شامل تهوع، استفراغ، تب، دل درد، استفراغ خونی و اسهال خونی است که حتی در صورت شروع زود هنگام درمان، توکسمی و شوک ایجاد شده و منجر به مرگ می شود.

وی در ادامه گفت: نوع ریوی به صورت فوق حاد است که علائم با تب، لرز، سردرد، درد عضلانی و به طور ناگهانی بیمار دچار تنگی نفس، سیانوز، اختلال هوشیاری، کما و مرگ می‌شود.

 خبر تکمیلی: توضیحات رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر

رئیس مرکز بهداشت کاشمر گفت: نوجوان بردسکنی که به دلیل خوردن جگر خام آلوده به سیاه زخم برای درمان به کاشمر انتقال داده شده بود، جان خود را از دست داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مجتبی قائمی» عنوان کرد: براساس آنچه گزارش شده و بررسی‌های صورت گرفته خانواده این فرد دامدار بودند و بدون اینکه دام را به دامپزشک نشان دهند و یا برای ذبح به کشتارگاه ببرند، به صورت غیر استاندارد و غیر مجاز اقدام به ذبح گوسفند می‌کنند.

وی ادامه داد: پس از کشتار در همان محل این پسر 16 ساله بردسکنی اقدام به مصرف جگر گوسفند به صورت خام می‌کند که قبلا نیز این فرد سابقه خوردن جگر گوسفند به صورت خام را داشته است.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر بیان کرد: روز بعد از اینکه این نوجوان جگر خام مصرف میکند، حالت مسمومیت می‌گیرد و در همان بردسکن دو مرتبه با مراجعه به پزشک برای درمان اقدام می‌کنند ولی به پزشک اعلام نمی‌شود که جگر خام مصرف کرده به همین دلیل به خاطر شدیدتر شدن بیماری و تب بالا در بردسکن به کما رفته و به کاشمر اعزام می‌شود.

وی اظهار کرد: پس از انتقال به کاشمر و بعد از اینکه خانواده این پسر 16 ساله شرح کامل را ارائه میدهند پزشکان به سیاه زخم شک می‌کنند. سیاه زخم دو نوع پوستی و گوارشی دارد و اگر در همان دقایق اولیه اعلام می‌شد که جگر خام مصرف نموده و یا به موقع تشخیص داده می‌شد، بیماری این جوان قابل درمان بود.

قائمی بیان کرد: در کاشمر سالیانه 10 تا 12 مورد سیاه زخم داریم ولی به دلیل تشخیص به موقع تمامی این افراد درمان می‌شوند ولی در این مورد از نوع شدید بوده و اگر همان روزهای اول خانواده فرد می‌گفتند که جگر خام مصرف کرده و به موقع تشخیص داده می‌شد احتمالا این فرد فوت نمی‌کرد.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر افزود: وقتی فرد بیمار به کاشمر انتقال داده شد در کما بود و عملا کاری برای این فرد نمی‌شد، انجام داد. به رغم اینکه اعضای خانواده از گوشت همان گوسفند مصرف کردند اما قبل از مصرف آن را پخته بودند ولی این پسر 16 ساله جگر را به صورت خام مصرف کرده بود که جان خود را از دست داد.

رئیس دامپزشکی کاشمر: سیاه زخم یک بیماری عفونی به شدت واگیر است

در همین خصوص رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر به ایسنا گفت: بیماری سیاه زخم یا شاربون در دام یک بیماری عفونی به شدت واگیر است.

«دکتر محمد عارفی» افزود: سیاه زخم ممکن است مستقیم و یا از طریق دام‌هایی که ناشی از این بیماری تلف شدند وارد بدن دامدار شود، همچنین در زمان بارندگی زیاد و یا سیل و... امکان دارد مکان لاشه‌هایی که در گذشته به همین دلیل دفن شده باشند، شسته شده و مجدد موجب بروز بیماری در آن منطقه شود.

وی با بیان اینکه در زمان سیل و دیگر عوامل خطر بروز این گونه بیماری‌ها وجود دارد، عنوان کرد: به رغم اینکه چند سالی است بروز بیماری سیاه زخم را به دلیل پوشش مناسب دام‌ها و آگاهی دامداران در منطقه نداریم اما مشکل در دامداری‌های چکنه و خرد روستا بوده که آگاهی لازم را از این بیماری‌ها ندارند.

عارفی گفت: برای جلوگیری از ابتلا به سیاه زخم مصرف گوشت و اندام‌های داخلی دام باید از مراکزی که تحت کنترل دامپزشکی کشتار می‌شوند تهیه شده و حتما مرحله پیش سرد طی گردد.

وی اظهار کرد: چون در گذشته دامداران آگاهی و اطلاع لازم را نداشتند هرکجا که قبلا پرورش دام در حد انبوه بوده و یا تلفاتی بوده در صحرا رها میکردند و یا زیر لایه نازکی از خاک دفن می‌کردند، امکان دارد منطقه آلوده باشد.

مدیر دامپزشکی کاشمر توصیه نمود؛ چون گوشت یکی از فرآوردهای مورد نیاز برای مصرف و تغذیه انسان‌هاست برای جلوگیری از شیوع بیماری احتمالی باید توجه داشت که حتما گوشت از مراکز مورد تائید دامپزشکی تهیه شود و کشتار در کشتارگاه صورت گیرد.

وی همچنین تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان نباید گوشت ارزان قیمت تهیه کنند، چون ممکن است دام بیماری خاصی داشته که ارزان خریداری شده و برای فروشنده صرف می‌کند که ارزان بفروشند از سویی گوشت ارزان قیمت اصلا کیفیت ندارد و حجم بیشتر آن چربی است که خاصیت ندارد.

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
2
1
در اینجا اطلاعات داده شده مشخص نمی کند که خود گوسفند بیماری بالینی داشته و در اثر شدت بیماری مجبور به ذبح شده اند یا اینکه دام زنده ظاهرا سالم بوده و هیچ گونه علامت بالینی مثل تب نداشته است؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
9
قرن 21 و عصر سولهای بنیادی و فناوری نانو ما باید تلفات انسانی بدیم اون هم با بیماریهای زمان پاستور و رابرت کخ! با بیماریهای قرون وسطی!!!!!
پاسخ ها
سالی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
وقتی کاردان دامپزشک به روستا مراجعه میکند و دامدار اونو مسخره میکنه،
آینده شون بهتر از این نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
جناب سالی
شما اگه زرنگ بودی به جای واکسن زدن گوسفند و گاو در روستا یه دوربین بر می داشتی و چندتا عکس از استقبال(حالا ساختگی هم بود اشکالی نداره) مردم از دامپزشکان میگرفتی و میذاشتی توسایت اداره کل استان محل خدمت!
اولویت سازمان روابط عمومی است !
ما از این به بعد شاربن که سهل است بیماری نوپدید و بازپدید را هم با ابزار قدرتمند "دوربین و مصاحبه و تکذیب" تحت کنترل خود درخواهیم آورد!
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
اینکه در قرن۲۱ در ردستایی که حداقل۳۰۰کیلومتربامرکز استان و حدود ۱۰۰۰کیلومتر با پایتخت فاصله داره یک روستایی یا حیفش اومده دامش رو به کمک کارشناس دامپزشکی واکسینه کنه و یا دامش بیماربوده و درحال تلف شدن و حیفش اومده از دام و هزینه اش و واسه هدرنرفتن به اصطلاح حلالش کرده و بعدشم جوانش با مسخره کردن سیستمهای سلامت شروع به خوردن جگر دام کرده و باقی ماجرا.... اگه ککی به تنبان نداشته باشیم و مردم خودمون و فرهنگشون رو بشناسیم خیلی عجیب نیست.
ولی قطعا در قرن ۲۱ واسه همچین قضیه ای با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده خودتحقیری و توسر خود زدن و ایرانی رو بدبخت نشون دادن خیلی عجیبه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
5
حالا اهمیت واکسیناسیون شاربن مشخص میشود بعضی ها به فکر حذف واکسن شاربن هستند حتما باید اتفاقی ناگوار پیش بیاد بهتر به فکر تقویت نیروی واکسیناسیون در شبکه ها باشید به فکر حقوق و مزایا نیروی های طرحی باشید نیروهای دامپزشکی یا تب مالت میگیرند یا بعداز چند سال کار سخت از کار افتاده میشوند این همه وظیفه مندی در بیماریهای مشترک واگیر دام و حوزه های نظارت بر شیر خام گوشت خوراک دام عسل آیا تناسبی با امکانات دامپزشکی دارد نیروی دامپزشکی بعد از کار بایستی هر روز قبل ورود به خانه دوش بگیرد اگر مراقبت نکند کک وکنه ها را به خانواده منتقل میکند چقدر مظلوم است این حرفه کوچکترین غفلت و کوتاهی فجایع بزرگی را رقم میزند این حرفه را دست کم نگیریم وزارت بهداشت برای هر طرحی که اجرا میکند کلی اعتبار میگیرد وسریع از نیروهایش تقدیر میکند اما در دامپزشکی جان کندن وظیفه است بهتراست بیشتر به فکر باشید
دامپزشک
|
France
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
0
2
با سلام و احترام
ابتلاء دام ذبح شده به شاربن مورد شک و تردید هست ، شاربن به فرم فوق حاد و حاد در گوسفند بروز خواهد کرد که در اینخصوص باید تاریخچه قبل از ذبح دام و واکاوی علائمی که در لاشه و امعاء احشاء دام بخصوص در طحال دیده شده بررسی میشد و حتی درصورت امکان نمونه برداری و آزمایشات تخصصی تشخیص باسیل شاربن
ابتلاء به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ارتباط مستقیمی با خوردن جگر خام داشته و در اینصورت دوره کمون کوتاهتر و شدت بیماری بیشتر خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
دقیقابیماری شاربن درحیوان بصورت فوق حادبروزمیکندولاشه چنین حیوانی راهیچ دامداری مصرف نمیکندچون لاشه پرخون بعلت تب بالا وتیره است وبسیاری ازاوقات حتی قبل ازبروزعلائم دام تلف میشودلذابدنبال علت دیگری برای فوت آن جوان باشند
حسین ترابی
|
United States of America
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
تا زمانیکه سازمان دامپزشکی که خود مهمترین عامل سلامت حیوانات وحشی و اهلی و قدم اول در مبارزه با بیماریهای مشترک انسان و حیوانات است به اندازه سازمان محیط زیست برای حکومت ارزش ندارد که معاونت مستقیم ریاست جمهوری باشد و با دید آفات نباتی به بیماری های حیوانات نگاه شود و پذیرش دانشجو اینچنین بی ضابطه باشد که بدون کنکور یا با رتبه ۱۵۰۰۰۰ دانشجو دامپزشکی جذب کرده و فارغ التحصیل بناچار با حقوق ۱ یا ۲ میلیون تومان استخدام شود باید در حسرت ریشه کنی که نه، حتی کنترل شاربن،برسلوز،سل،تب برفکی،آنفلوانزای پرندگان و تب کریمه کنگو و..... ماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
این اتفاق تلخ نشان می دهد که جای سازمان سلامت محور دامپزشکی در یک وزارت خانه ای مثل جهادکشاورزی که ظاهرا تولیدی و عملا تجاری است، نیست!

شکاف بین سازمان نظارت کننده دامپزشکی با وزارت تولیدکننده تاجر مسلک جهادکشاورزی هرگز پر شدنی نیست و این دو هیچ سنخیت علمی و راهکاری با هم ندارند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
3
مدیران سازمان هر روز از کاهش 70 در صدی بیماریها خبر می دهند و وزارت بهداشت از افزایش بیماریهای مشترک خبر می دهد

معلومه که اعتبارات ما کاهش خواهد یافت و اعتبارات آنها افزایش.

سیاست های مدیران فعلی سازمان ، اعتبارات ما را فلاکت زده خواهد کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
سیاست های فعلی سازمان موجب قطع اعتبارات خواهد شد
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
وقتی مدیرکل دامپزشکی یک استان حاضر نیست تعرفه چهار تا کاردان نگون بخت که مشغول شغل واکسیناتوری هستند رو فقط ۵۰ تومان افزایش بده
چطور انتظار دارین همچین بیماری هایی ریشه کن بشه؟؟

تعرفه و گذاشتن هر راس ۱۶۰ تومان!!!!
بخدا هر کس بخواد درست کار کنه باید اخر طرح یک میلیون بذاره رو پولشون ،پول کرایه آژانس رو بده،البته
مشکلی نیس
علی برکت الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
1
0
تنها راه نجات مردم از این گونه اتفاقات تلخ و دلخراش الحاق الحاق هر چه سریع تر سازمان دامپزشکی و موسسه رازی در سطح معاونت وزیر به وزارت بهداشت بر اساس اصل جهانی بهداشت واحد One Health است.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
در جواب دوست عزیز
اگر کار میدانی کرده بودید سریع به دنبال عاملی به غیر از شاربن نمی گشتید!
بروز علایم در فرم فوق حاد و حاد شاربن وابسته و تابعی از حساسیت های فردی و گونه ای است....
شاربن تایید شده و بیمار درگیر فرم گوارشی بوده است که به کما رفته!
آقایانی که در سازمان به فکر حذف واکسن شاربن اون هم در منطقه high risk مثل ایران هستند حالا جوابگو باشند!
البته خوب شد بشریت تکذیب و روابط عمومی عمومی را کشف کرد...
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
جناب ناشناس محترم
ا- وقتی شناختی از بنده ندارید در مورد عدم انجام کار میدانی اظهار نظر نفرمایید
۲- در خصوص اینکه رخداد فرم فوق حاد و حاد را وابسته به حساسیت فردی و گونه ای دانسته اید اگر رفرانسی دارید ارائه فرمایید تا بهره ببریم در غیر اینصورت اگر منظورتان در مورد گونه گوسفند بوده باید گفت که مرزهای علم را جابجا کردید!
۳- جنابعالی اطلاع دارید با استفاده از کدام روش تشخیصی ، شاربن در بیمار فوت شده تایید قطعی شده ؟ (کشت میکروبی، pcr و یا ....) و اگر صرفا بر پایه بررسی اسمیر متعاقب رنگ آمیزی گرم بوده که از این قبیل تشخیصهای سطحی و پر از خطا زیاد سراغ داریم
۴- جنابعالی در اظهار نظر اول بنده کلمه ای از تکذیب میبینید ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
دوست گرامی high risk بودن تمامی ایران رو از کجا آوردید؟
آیا جواب عدم رعایت مسائل پیش پا افتاده بهداشتی که مردم رعایت نمی کنند رو باید دامپزشکی بدهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
دوست عزیزمطمئن باش خیلی بیشترازشمادرفیلدکارکرده ام خیلی ساده توضیح میدهم
این حیوان راچندنفرخورده اند
کسی که دام راذبح کرده حداقل شاربن پوستی (عمده ترین شکل شاربن درانسان )رانبایدنشان میداد
اگرلاشه دام را15کیلو ناقابل فرض کنیم ودل وجگروکله پاچه آنراحساب کنیم حداقل 70نفرازآن لاشه خورده اند.فقط یک نفربیمارشده وسریع فوت کرد
شماکمی اپیدمیولوژی بخوانید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
در تعدادی زیادی از ادارات دامپزشکی، مهندسان کشاورزی برادر شبه جهادی که گماشتگان وزارت جهادکشاورزی هستند، عملا همه کاره اند و مدیران دامپزشکی بدون اجازه آنها آب هم نمی توانند بخورند!

براستی ....... بر دامپزشکان سودطلب و یا جاهلی که با جلوگیری از الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت،
باعث اسارت و گرفتاری دامپزشکی در وزارت بدون سنخیت جهادکشاورزی و در حقیقت نابودی سرمایه دامی و به خطر افتادن بهداشت و سلامت آحاد بی خبر و بیگناه مردم شده اند!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
0
چرا مرده چون خودش خورده ولی اون بدبخت هایی که فکر میکنند گوشت سالم ومهر دار دامپزشکی رو میخورند چه گناهی کردن که دامپزشک واحدکشتارگاه به دلیل اینکه حقوقشو خودمدیرکشتارگاه پرداخت میکنه وبه دکتر میگه همه رو مهرکن وگرنه نه حقوقی هست وبعدشم بیکاری.واقعا این مردم چه گناهی کردن یا اون دکتر
نظر شما
ادامه