کد خبر: ۵۱۹۵۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: قبل از خروج آمریکا از برجام تدابیر پیشگیرانه اندیشیده شده و اکنون ذخایر استراتژیک و انبارهای شرکت‌های داخلی ما به اندازه نیاز ۶ ماه کشور ذخیره دارو و مواد بیولوژیک دارد ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان سفر یک روزه خود به خراسان شمالی در جمع اصحاب رسانه این استان حاضر شد و به تشریح مهم ترین موفقیت های این سازمان در دو سال گذشته و برنامه های در دست اجرا پرداخت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در این نشست خبری با اشاره به این که برای نخستین بار در تاریخ سازمان دامپزشکی کشورمان، رئیس این سازمان به دبیرکلی منطقه آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت دام انتخاب شد، آن را توفیق بزرگی برای مجموعه این سازمان و کشورمان توصیف کرد و گفت: در مجامع منطقه ای سازمان جهانی بهداشت دام درخصوص بیماری های دامی و مشترک و موضوع امنیت غذایی و تجارت جهانی و.. مباحث و پیشنهادهای کشورها، مطرح و به مجمع سالانه آن در پاریس پیشنهاد می شود تا به مصوبات اجرایی برای همه کشورها تبدیل شود.

وی کاهش 38 تا 75 درصدی شمار کانون های بیماری های استراتژیک دامی در کشور طی سال گذشته و موفقیت های این سازمان در کنترل بیماری های خسارت زای آبزیان و کرم ابریشم را مورد اشاره قرار داد و افزود: با کنترل آنفلوانزای پرندگان و دستیابی به موفقیت 97 درصدی در این شاخص هم دوباره به صادرکننده مرغ و تخم مرغ تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: این سازمان هم چنین سال گذشته بر چرخه تولید تا عرضه 15 میلیون تن انواع فرآورده نظارت بهداشتی داشت که 3 میلیون تن آن، صادر و 8 هزار تن فرآورده غیرقابل مصرف هم از چرخه مصرف انسانی خارج شد. وی اهمیت تشخیص سریع و دقیق بیماری های دام و طیور برای مهار آن ها را گوشزد کرد و گفت: بهداشت و پیشگیری امری اعتبارمحور است و مجموع اعتبارات استانی و ملی سال گذشته ما برای کنترل بیماری ها و نظارت بر سلامت فرآورده ها به هزار میلیارد تومان رسید اما برای ریشه کنی بیماری ها به طور حتم به اعتباراتی به مراتب بیشتر نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: سیل گسترده ای که اوایل امسال بسیاری از استان ها را درگیر کرد، می توانست به فاجعه بهداشتی در اثر طغیان بیماری های دامی و مشترک تبدیل شود که بحرانی وخیم تر از خسارات خود سیل بود، اما به همت کارکنان این سازمان، از بروز و شیوع این بیماری ها جلوگیری شد.
 
وی اضافه کرد: دامپزشکی خراسان شمالی نیز در جلوگیری از بروز اپیدمی بیماری ها در مناطق سیل زده استان گلستان نقش مهمی داشت و کمک زیادی کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر احتمالی تحریم ها بر تامین داروهای دامی با اشاره به این که 97 درصد داروهای دامی در کشور تولید می شود و تقریبا خودکفا هستیم، در عین حال اذعان کرد: درخصوص مواد اولیه برخی از داروها که وارداتی است، حتی قبل از خروج آمریکا از برجام تدابیر پیشگیرانه اندیشیده شد و اکنون ذخایر استراتژیک و انبارهای شرکت های داخلی ما به اندازه نیاز 6 ماه کشور ذخیره دارو و مواد بیولوژیک دارد.

دکتر رفیعی پور از آغاز طرح ارتقای کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در 68 کشتارگاه تمام اتوماتیک (دارای خط 2 برای تخلیه خودکار اندرونه) از ابتدای مهرماه خبر داد و آن را زمینه ساز افزایش صادرات خواند و ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک، 260 کشتارگاه طیور کشورمان به خط 2 مجهز شده باشد تا تولیدات با کیفیت صادراتی به بازارهای داخلی و خارجی روانه شود.

وی یادآور شد: سالانه 3 میلیون تن انواع فرآورده های دامی از کشور صادر می شود و میزان تولید گوشت قرمز نیز 900 هزار تن و حجم واردات آن حدود 100 هزار تن است که امیدواریم با ارتقای تولید و افزایش بهره وری و صنعتی شدن دامداری های سنتی، ارز موردنیاز این واردات صرف تکمیل زیرساخت ها شود.
 
به گفته وی، جمعیت دام سبک کشور در اثر شرایط مساعد اقلیمی و افزایش بارندگی ها ازدیاد یافته و دام های پرتولید نیز به تدریج در حال جایگزین شدن به جای دام های کم بازده تر است.
 
وی هم چنین از کاهش آمار قاچاق دام زنده در کشور خبر داد و هویت دار شدن دام ها و انسداد مجاری تخلف با دستورعمل های جدید در حوزه حمل و نقل و خرید و فروش را مسبب آن دانست.
 
وی دامپزشکی خراسان شمالی را جزو استان های موفق خواند که با وجود مرزی بود و برخی محدودیت ها، کارها را به خوبی پیش برده است و عملکرد خوبی در حوزه کنترل بیماری های دام و طیور داشته است و ابراز امیدواری کرد: با راه اندازی آزمایشگاه مرکزی تخصصی دامپزشکی شرق کشور در بجنورد این قابلیت ها ارتقا خواهد یافت.
 
وی ادامه داد: با توجه به سهمیه استخدامی 2500 نفری این سازمان تلاش داریم برای استان های مرزی و کمتر توسعه یافته مانند این استان سهمیه خوبی درنظر گرفته شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هم چنین در پاسخ خبرنگار دیگری موضوع کنترل بیماری های حیات وحش را ازجمله موفقیت های این سازمان ذکر کرد و گفت: با توجه به ایمن سازی صددرصدی دام های حاشیه زیستگاه ها  علیه بیماری ها که اولویت ما بود، این موفقیت حاصل شد و اکنون نیز نماینده دائم ما در کمیته ویژه سازمان حفاظت محیط زیست حضور دارد و تعامل خوبی بین دو سازمان برقرار است.

دکتر رفیعی پور درباره بیماری تب کریمه کنگو هم گفت: این بیماری طی 10 سال گذشته همواره بین 5 تا 10 نفر در جمعیت انسانی تلفات داشته و امسال هم همین روند را شاهد بوده ایم، ولی مردم باید آگاه شوند که این بیماری مهلک نوعی بیماری رفتاری و انفرادی است، چون امکان تشخیص دام بیمار وجود ندارد و هنوز دارو یا واکسنی برای این بیماری ابداع نشده است، بنابراین افراد باید با رعایت اصول حفاظت فردی، از مخزن و عامل مسبب بیماری که کنه است، دوری کنند و کشتار غیرمجاز دام انجام نشود.
 
وی از رسانه ها خواست در اطلاع رسانی و آموزش مردم و بهره برداران بیشتر بکوشند و یادآور شد: در کشتارگاه ها با قراردادن گوشت به مدت 24 ساعت در پیش سرد که معادل دمای یخچال (صفر تا چهار درجه) است، عوامل بیماریزا از بین می روند و خطر ابتلای به این بیماری و بسیاری دیگر بیماری ها از بین می رود.

وی هم چنین کاهش 50 درصدی موارد تب مالت انسانی در کشور طی سال گذشته را مرهون توسعه خدمات دامپزشکی در این بخش دانست و از آمادگی کامل این سازمان برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به منظور خودکفایی کشور در حوزه تولید دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی خبر داد.

دکتر رفیعی پور در ادامه با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی تصریح کرد: دستگاه های حاکمیتی را قطعا نمی شود کوچک کرد و این سازمان طبق قانون به لحاظ اداری و مالی کاملا مستقل است، هرچند زیر نظر وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.
 





انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
5
این تیتر خبر در متن قانون سازمان دامپزشکی مصوب 1350 آمده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
به اقای دکتر بفرمائید با گذاشتن گوشت در یخچال عوامل بیماریزا از بین نمی روند.(تعریف پاستوریزاسیون را مطالعه بفرمایند)
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
9
نه ... اینجوریام نیست. وقتی بودجه ای بیاد ما زیر نظر جهادیم ولی وقتی افزایش حقوقی صورت بگیره ما مستقل از جهادیم. و اینگونه است که حقوق دکتران دامپزشک از کارشناسان جهاد کمتر می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
5
سلام با تشکر از زحمات و تلاشهای جناب دکتر رفیعی پور خواهشمند است در خصوص حق تسری همکاران تدبیری اندیشه شود.التماس دعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
چه تدبیری؟
سازمان با تمام قوا در مقابل آرای دیوان عدالت اداری استاده و امروز فردا می کند و آرا را اجرا نمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
3
لطفا حق محرومیت از مطب را پی گیری کنید. مطمئن باشید نتیجه بخش است. چون حق مسلم دامپزشکی را در تغییر و تحولات قوانین اداری ( قانون خدمات کشوری) فقط از سازمان دامپزشکی قطع کردند ( ناآگاهانه) اما بعدا بر اشتباه خود پافشاری کردند و کسی هم نبود یک قدم از مسئولی که میگه " نه" بالاتر پی گیری کنه . محافظه کاری در ذات سازمان وجود دارد که امیدواریم آقای دکتر رفیعی پور سنت شکنی کنند. البته آقای دکتر دستور هم در این زمینه فوق العاده بودند.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
6
حکیم مهر عزیز میشه توی نظر سنجی،وضعیت الان پرسنل سازمان از لحاظ معیشتی به نظر سنجی بزاری؟
ممنون میشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
4
اگر از نظر اداری مستقل است ، پس چرا مراسم معارفه برخی مدیران کل را در جهاد انجام می دهید؟
تناقض؟
نظر شما
ادامه