کد خبر: ۵۲۰۰۰
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
در پی انتقادات مطرح شده درخصوص نحوه هورمون‌تراپی دلبر:
خبرگزاری تسنیم در گزارش امروز خود با عنوان «واسطه تبدیل حیات وحش ایران به موش آزمایشگاهی کارشناسان خارجی کیست؟»، «دکتر ایمان معماریان» را مورد حملات شدید و کم‌سابقه‌ای قرار داد ...

حکیم مهر: خبرگزاری تسنیم در گزارش امروز خود با عنوان «واسطه تبدیل حیات وحش ایران به موش آزمایشگاهی کارشناسان خارجی کیست؟»، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک فعال در حوزه حیات وحش کشور را مورد حملات شدید و کم سابقه ای قرار داد.

به گزارش حکیم مهر، متن گزارش تسنیم عیناً به شرح زیر است:

اینکه بی‌توجهی مسئولان محیط زیست نسبت به عملکرد شبهه‌برانگیز این دامپزشک برای سایر وحوش ارزشمند کشور چه سرنوشتی را رقم خواهد زد، مستلزم گذر زمان است اما ریشه‌ نفوذ این دامپزشک در سازمان محیط زیست را با جست‌وجویی ساده می توان یافت؛ موسسه میراث پارسیان!

چندی پیش بود که «دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشک و متخصص مامایی و بیماریهای تولیدمثل با تنظیم گزارشی که در اختیار تسنیم قرار داد، حقایقی را از پرونده پزشکی "دلبر" فاش کرد که نشان می‌داد این یوزپلنگ نگون‌بخت سالها به منظور تولید مثل طبیعی توسط «دکتر ایمان معماریان»، دامپزشک پروژه حفاظت از یوزپلنگ و یک کارشناس انگلیسی به نام «شان مک‌کویین» تحت هورمون‌تراپی با دوز بالا قرار گرفته و پس از ابتلا به بیماری‌های متعدد حالا برای لقاح مصنوعی بازیچه جمعی دیگر از کارشناسان خارجی شده است!

انتشار این گزارش در خبرگزاری تسنیم، واکنش‌های بسیاری را در میان دوستداران حیات وحش به همراه داشت چرا که طرح تکثیر در اسارت کوشکی و دلبر، دو یوز اسیر در پارک پردیسان تهران، سالها به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات پروژه حفاظت از یوز شناخته شده بود و حالا خبر استفاده ناشیانه از دارو برای دلبر، غیرقابل چشم‌پوشی به نظر می‌رسید.

پس از انتشار این گزارش، «دکتر شهاب‌الدین منتظمی» مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست ضمن تایید اشتباهات صورت گرفته در پرونده پزشکی دلبر به رسانه‌ها گفت: باید بپذیریم اقدامی که روی دلبر صورت گرفته است در موعد خودش درست نبوده و متأسفانه آن زمان این اطلاعات به بیرون ارائه نشد؛ باید مشاوره از چند صاحب‌نظر انجام می‌شد و سپس هورمون‌تراپی صورت می‌گرفت اما واقعیت این بود که این کار انجام نشد و شان مک‌کویین براساس تجربیات خود اقدام کرده نه براساس پروتکل‌های موجود برای کارهای تخصصی و این حتماً مورد اشکال است. نه در مورد عوارضی که آن زمان روی دلبر ایجاد شده و نه در مورد اینکه این هورمون‌تراپی بعدها چه مشکلاتی برای دلبر ایجاد کرده است، هنوز ارزیابی نشده و این اشکال بر آن فرایند وارد است.

با این حال، «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک پروژه حفاظت از یوزپلنگ که پس از شکست طرح تولیدمثل در اسارت کوشکی و دلبر و سپس بی‌نتیجه ماندن عملیات لقاح مصنوعی روی دلبر، درصدد تکرار این عملیات است، با ارائه توضیحاتی به رسانه‌ها انتقادات اکرامی نسبت به پرونده پزشکی دلبر را زیر سؤال برده و می‌گوید: با توجه به اینکه تا امروز دانشمندان در دنیا هیچ‌گاه با روش غیر تهاجمی موفق به بارور کردن یوزپلنگ‌ها نشده‌اند از ابتدا به شانس موفقیت بسیار پایین واقف بودیم ولی تمام تلاش برای انجام کلیه کارها به بهترین و علمی‌ترین روش صورت گرفت.

با عدم موفقیت فاز اول تلاش برای لقاح مصنوعی، مراحل بعدی طبق برنامه از پیش تعیین شده در دستور کار قرار دارد. هرچند شانس تکثیر پایین است و با گذشت هر مرحله و افزایش سن یوزها کمتر هم می‌شود، از تلاش برای انجام بهترین و علمی‌ترین اقدامات ممکن در دنیا دست نخواهیم کشید.

بدین ترتیب در حالیکه حتی مدیرکل حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست، هم اشتباهات صورت گرفته در پرونده پزشکی دلبر را تایید می‌کند، دامپزشک پروژه حفاظت از یوزپلنگ با قاطعیت تصمیم خود مبنی بر تکرار عملیات تلقیح مصنوعی روی دلبر را به رسانه‌ها اعلام می‌کند؛ دامپزشکی که سال‌هاست مسئولیت نظارت بر طرح تکثیر در اسارت کوشکی و دلبر، را بر عهده دارد اما خروجی فعالیتش به عنوان دامپزشک مسئول اجرای این طرح، به جز انتشار تصاویرش در کنار یوزپلنگ‌های اسیر در پارک پردیسان تهران نیست.

 

اینکه این دامپزشک به جای قرار گرفتن در مقام پاسخگویی، ضمن اقرار به شانس کم موفقیت عملیات تلقیح مصنوعی، با لحنی که حکایت از خودرایی تمام دارد، خبر از برنامه‌ریزی برای تکرار این عملیات روی دلبر می‌دهد، شبهاتی را طرح می‌کند از این دست که چه کسانی از این عملیات نفع می‌برند؟

عملیاتی با شانس موفقیت صفر که حتی در صورت موفقیت، به تولد یوزپلنگ‌هایی منجر شد که قابلیت بقا در طبیعت را نداشته و نهایتا بی‌آنکه تاثیری مثبت در جلوگیری از انقراض نسل یوزپلنگ ایفا کنند، روانه باغ‌های وحش خواهند شد! گروه‌های مختلف کارشناسان خارجی، را چه انگیزه‌ای به ایران می‌کشاند تا با وجود این شانس اندک، عملیات تلقیح مصنوعی روی دلبر را تکرار کنند؟!

آیا یوزپلنگ‌های تهران که از زیستگاهشان در طبیعت جدا و با هدف تکثیر در اسارت به پارک پردیسان منتقل شده‌اند، به واسطه این دامپزشک به موش آزمایشگاهی کارشناسان خارجی تبدیل شده‌اند؟ یا ماجرا فراتر از این حرف‌هاست و باید احتمال خروج پنهانی نمونه‌های ژنتیکی یوزها به کشورهای دیگر را هم در نظر گرفت؟!

 

هرچه که هست، شواهد، انفعال آشکار سازمان حفاظت محیط زیست در برابر این دامپزشک را به نمایش می‌گذارد؛ دامپزشکی که علاوه بر نظارت بر سایت تکثیر یوز در پارک پردیسان، سال‌هاست به‌عنوان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان و همچنین باغ وحش ارم تهران مشغول به کار است و موارد عجیب و غریبی را در کارنامه خود دارد که هر یک به تنهایی برای قرار دادن وی در مقام پاسخگویی کافی است:

- ماجرای غم‌انگیز "ارس" پلنگ باغ وحش وکیل‌آباد مشهد که به منظور بیومتری در راستای اجرای یک طرح تحقیقاتی، توسط معماریان تحت تزریق داروی بیهوشی قرار گرفت و به فاصله کمتر از یک هفته، اولین تشنج خود را تجربه کرد. تجربه‌ای که از آن پس تاکنون هر از گاه با ارس همراه است و دامپزشکان، از علاج آن ناتوان مانده‌اند.

- ماجرای پلنگ رودسر که پس از گرفتار شدن در تله فلزی به منظور درمان به پارک پردیسان تهران منتقل شد؛ معماریان در همان نخستین روز ورود پلنگ رودسر به تهران، با تنظیم گزارشی مبنی بر اینکه حیوان دچار ضایعه نخاعی برگشت‌ناپذیر شده، برداشت نمونه‌های زیستی و تخمدان‌ها و سپس معدوم‌سازی این جانور ارزشمند را توصیه کرد!

این تصمیمِ معماریان را، "خویی برناردینیو" دامپزشک پرتغالی باغ وحش لیسبون که برای معامله یک پلنگ به باغ وحش تهران آمده بود هم تایید کرد اما پیش از اجرایی شدن توصیه مرگبار این دو دامپزشک، یک دامپزشک بخش خصوصی به درخواست علاقه‌مندان حیات وحش، با هزینه شخصی، پلنگ رودسر را تحت عمل جراحی قرار داد و حیوان یک هفته پس از عمل جراحی موفق شد با استفاده از هر دو پای خود راه برود.

نهایتا پرونده تصمیم عجولانه و شبهه‌برانگیز معماریان مبنی بر لزوم برداشت نمونه‌های زیستی و سپس معدوم‌سازی پلنگ رودسر، با عذرخواهی وی در رسانه‌ها مختومه شد! و این پرسش را در ذهن‌ها باقی گذاشت که تاکنون چند مورد از وحوش کشورمان در سکوت قربانی تصمیماتی مشابه شده‌اند؟

 

- ماجرای مرگ ناباورانه پلنگ شیراز در تهران: سال 93 بود که یک پلنگ که به دلیل شکستگی فک در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز مورد عمل جراحی قرار گرفته بود به اصرار معماریان و استفان استروسکی، دامپزشک مشاور پروژه حفاظت از یوزپلنگ، با این توجیه که عمل جراحی انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز، ناموفق بوده به کلینک پردیسان و سپس به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شد اما در کمال تاسف به دلیل استفاده نادرست از داروی بیهوشی در این دانشکده، اوردوز شد و از بین رفت! با این حال مقصران این حادثه ناگوار و چرایی اعمال نفوذشان در تصمیم‌گیری برای این پلنگ هیچ‌گاه از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی نشدند.

- ماجرای شکستن گردن پلنگ تندوره: پلنگ ماده‌ای که چند ماه پس از بیهوش شدن توسط معماریان و نصب گردنبند ردیاب ماهواره‌ای بر گردنش در راستای اجرای یک طرح تحقیقاتی در پارک ملی تندوره، به دلیل شکستگی گردن جان سپرد.

 

اینکه برای سایر جانوران جدا افتاده از طبیعت ایران به‌ویژه گونه‌های شاخصی چون یوزپلنگ و پلنگ، در سایه بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد نه چندان شفاف این دامپزشک، چه سرنوشتی رقم خواهد خورد، پرسشی است که پاسخ به آن قربانیان جدیدی را شامل می‌شود.

دامپزشکی که با جست‌وجویی در شبکه‌های مجازی، ریشه‌ نفوذش در سازمان حفاظت محیط زیست را می‌توان به سادگی تشخیص داد؛ موسسه خصوصی "میراث پارسیان"؛ موسسه‌ای که هرچند به دلیل بازداشت اعضایش به اتهامات امنیتی اخیراً عملکرد قابل توجهی ندارد اما از آغاز فعالیت رسمی‌اش در سال 92، معماریان را در اغلب فعالیت‌های تحت نظارت و حمایت خود شرکت داده است؛ از نظارت بر طرح تکثیر در اسارت یوزپلنگ‌های پردیسان و طرح حفاظت از پلنگ در پارک ملی تندوره تا حمایت مالی از باغ وحش ارم تهران و تالیفات دامپزشک مشغول به کار در آن.

پی‌نوشت:

حکیم مهر این آمادگی را دارد که توضیحات جناب آقای دکتر معماریان را در مورد اتهامات وارده، در حکیم مهر منتشر نماید.

 

انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۷
همکار دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
9
51
مگه تسنیم دروغ میگه؟

بصورت مستند گزارش تنظیم و منتشر شده

حالا چون که دکترمعماریان همکار هست بایستی از کوتاهی در انجام مسئولیت های دامپزشکی اش چشم پوشی کنیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
10
16
اتهام سنگینی زده تسنیم به نوعی اینجور تداعی شده که جاسوسان خارجی میان و نمونه های زیستی میگیرن و بعد معدوم می کنند حیوان بیچاره را.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
2
20
جای تاسف است
ایا تاسیس درمانگاه و اقدامات درمانی در پارک پردیسان دارای پروانه از اداره دامپزکشی هست،؟؟ تا نظارت دامپزشکی باشد
مجید
|
United States of America
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
5
31
درود بر خبرگذاری تسنیم عین حقیقت را نوشته اند ،نمیتوانم بیشتر توضیح دهم (چون توسط حکیم مهر عزیز سانسور میشود ) یک تعداد از همکاران اول باید ..........................
...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
4
32
به نظر من هم گزارش دقیق و درستی هست. آقای دکتر معماریان یک دامپزشک عمومی هست و تخصصی در زمینه بیهوشی ندارند.
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
دوست عزیز ایشون دوره تخصص حیات وحش را در آفریقای جنوبی، اسپانیا و هلند گذرانده پس عمومی نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
نکته خوبی بود. ایشون چند تا دوره‌ ... گذرونده و همونطور که در کامنت زیر مشاهده می‌کنید دوستداران ایشون، این دوره‌ها رو تخصص تعبیر میکنند. حتی در بعضی رسانه‌ها ایشون ...... دامپزشک متخصص حیات وحش و حتی دارای فلوشیپ‌های تخصصی معرفی شده ...................
ناشناس
| France |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
.......................... اون دوستی که دوره های دو هفته ای در نامیبیا که مشترک با بیولوژیست ها و رشته های دیگه در خصوص مقید سازی بوده رو معادل تخصص می دونه هم بهتره یک ارزیابی روی نحوه قضاوت و سطح اطلاعاتش درباره رشته اش داشته باشه.
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
4
33
گزارش تسنیم کاملا درسته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
5
12
با سلام خدمت گردانندگان و مخاطبین سایت حکیم مهر
به هر حال مثل همه چالش های مشابه که امکان رخداد آن در سراسر دنیا وجود دارد باید بررسی کارشناسی بشه.
لازم دیدم این کامنت رو بذارم که مبادا پا از دایره انصاف بیرون بگذاریم و موج کامنت ها علیه جناب دکتر معماریان راه بیفته و بایستی تا مشخص شدن جزئیات مورد اخیر تحمل نمود.
و البته ایشان هم باید پاسخگو باشند و جزئیات مطرح شده در تسنیم را جزء به جزء پاسخگو باشند بلکه با پاسخ علمی و منطقی بتوانند رفع شبهه و از خودشون دفاع کنند.طریق انصاف بهترین راه هست.
و اما برای رسیدگی بایستی متخصصین دانشگاهی ایران که کم هم نیستند اظهار نظر بفرمایند.لازمه که جسد حیوان برای بررسی دقیق تا حصول نتیجه قابل قبول نگهداری بشه.
و اما سوال مهمی که مطرح میشه این هست اگر واقعا این همه malpractice در کارنامه جناب دکتر معماریان هست باید فکری جدی نمود و برابر قوانین و عرف جهانی در زمینه خطای پزشکی برخورد کرد.
سوال بعد این هست که واقعا اساتید صاحب نظر دانشگاه های داخل از پس اجرای چنین پروژه هایی برنمی آیند که از سایر کشورها به این مسائل ورود می کنند؟و آیا این کارشناسان خارجی در حوزه فعالیت خود سرآمد و خبره بوده اند و یا احیانا برای کارآموزی تشریف آورده بودند.
شخصا با اطلاعی که از وجود ارزشمند استاد گرامی و فرهیخته جناب دکتر طباطبایی ذر دانشگاه شیراز دارم که سالیان قبل حتی جراحی های بسیار دشوارتری بر گونه های نادری از خرس انجام دادند که اگر اشتباه نکنم در شبکه فارس هم پوشش خبری داده شد و به نوعی شاگرد این بزرگوار هم بوده ام،تعجب می کنم چگونه شکستگی فک حیوانی در دانشکده دامپزشکی شیراز بد انجام شده بوده در حالی که بزرگانی چون جناب دکتر دهقانی و طباطبایی حضور داشته اند؟!
با این که تلاش می کنم بدبین نباشم در چنین مواردی اما فکر می کنم بهتر آن است طرح سوال و ایراد جدی از سوی تسنیم مورد مطالعه و بررسی دقیق و کارشناسی و با حساسیت ویژه با دستور رییس محترم سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار این سازمان قرار بگیره.
تا مشخص شدن نتیجه نهایی تحقیقات کارشناسی منتظر خواهیم ماند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
5
36
هیچ کس تا حالا به این سوال جواب نداده چرا همه امکانات و حیوانات نادر حیات وحش ایران در اختیار این اقای دکتر معماریان قرار گرفته؟ .................................
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
مشکل اینه که تا حالا کسی این سوالو نپرسیده. حتی تسینم هم واضح بهش نپرداخته.
دکتر محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
....................... امیدوارم .......... افراد با سواد و شایسته در این حوزه بسیار مهم و سرمایه ملی مشغول به کار بشن .................
ناشناس
|
Denmark
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
23
اقای معماریان درسته است که درخیلی از زمینه هابصورت تجربی در ز اگزوتیک تخصص پیدا کردند اما هیچ مدرک تخصص و اکادمیکی در زمینه حیات وحش ندارند ........................... اینه همه متخصص اگزوتیک شناخته شده و استاد در کشور های مختلف چرا این افراد..واقعا رزومه علمی این افراد خیلی جالبه..من حتی رزومه علمی این فرد خارجی خواندم..ایشون خودشون در حال کاراموزی هستند...باید بصورت علمی مکاتبات صورت گیره.‌جای بسی سوال است با وجود این همه اساتید مطرح در سراسر دنیا این افراد اماده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
15
سلام و ممنون از سایت حکیم مهر. بالطبع هم شخص دکتر ملازم هم در قضیه پلنگ رودسر نیز دخیل بودند و هم در مورد سونوگرافی قبل از تلقیح مصنوعی
یه دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
3
20
متاسفانه خبرگزاری تسنیم کااملا داره درست میگه. و حیات وحش ما نیازمند اموزشه
نیازمنده این هستش که برای تربیت عده ای دامپزشک در تخصص حیات وحش در خارج از کشور هزینه بکنه اما اینکارو نمیکنه و بشدت در حال ضرر هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
2
20
نشریه حکیم مهر لطفا این مطلب را سانسور نکن و تمام نظریات را راجع به دکترمعماریان منتشر کنید که ایشان تا بحال که کسی از او انتقاد نکرده بوده . با این همه ایراد و اشکالاتی که خبرگزاری تسنیم اعلام نموده ایشان فقط یک دامپزشک عمومی است و متخصص نمی باشد و چند دوره آموزشی را گذرانده است . و تا بحال هرکاری را خواسته چه در باغ وحش ارم و چه در سایر باغ وحش های کشور و همچنین بر روی حیوانات حیات و حش انجام داده ؟ و الان که مشخص گردیده در این مسیر او خیلی ایراد و اشتباهات زیادی داشته ؟ باید در برابر مقامات مسئول و ملت ایران پاسخگو باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
1
18
..................... این پیغام را بیخودی سانسور نکنید. عزیز دیگری هم داریم که خود را متخصص میخواند ولی فاقد مدرک. لطفا مدرک تخصصی دامپزشکی حیوانات وحشی ایشان را ارائه بدید.امضا محفوظ
رادین
|
Germany
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
29
7
یعنی واقعا همه چه دل پری از دکتر دارن!!
تا کی باید قدر نخبه ها مون و ندونیم؟!
تا کی حقارت و حسودی؟!
تا کی تخریب یکدیگر؟!
بالا برید پایین بیاین، کسی که کار خوب و علمی انجام میده همیشه پیروزه.
من مطمین هستم که با این هجمه های غیر منسافانه کفتار گونه دکتر معماریان هیچ وقت ترک وطن نخواهد کرد و پر قدرت ادامه خواهد داد. تا کور شود هر آنکه نتواند دید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
نخبه رو خوب اومدی. واقعا برازنده‌س. تعداد نخبه‌ها داره از تعداد آدمای معمولی بیشتر بیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
باشه فقط اون منسافانه نیست. منصفانه است. :))
مهراد
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
........................ این گزارش تسنیم به امضا خیلی ها رسیده تا چاپ شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
کاملا درسته
نادیا جان فدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نخبه؟!؟
فریده اقبالی
| Switzerland |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
به خاطر افراد خود کوچک بین بت ساز است که اوضاع مملکت این است...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
17
9
آیا واقعا فردی با تخصص بیشتر در کشور وجود دارد که تا کنون ما از وجودش بیخبر بودیم زمان انتقاد همه متخصص می شوند ولی راهکار چی هست اگر دکتر معماریان تخصص ندارند کدوم دامپزشک در ایران تخصص حیات وحش دارد و یا حتی به اندازه آقای دکتر اطلاعات فنی و عملی دارد بیاید و اعلام کند ما هم از حضور ایشان بیشتر بهره بریم
اینکه خدماتی که دکتر معماریان در این حوزه انجام داده اند به یکبار ه خط بطلان کشیده شود تنها نشان دهنده یک چیز است بحث شخصی و نه انتقاد منصفانه است
شاهین
|
United States of America
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
2
17
وقتی یک جایگاه به صورت یکطرفه به یک شخص داده میشه و هیچ ارزیابی هم از عملکردشون انجام نشه قطعا نتیجه بهتر از این نیست، ......................
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
2
13
متاسفانه انحصار در هر بخشی میتونه علاوه بر جهل و نادانی، فساد رو به همراه بیاره. تعداد متخصص در زمینه حیات وحش توی کشورمون کم نیست اما متاسفانه تعداد محدودی از افراد بیشتر دنبال نشان دادن علاقه شخصیشون به اگزوتیک و فوتوشوتینگ هستند ............... اگر این افراد در کنار علاقه فراوونشون به شهرت، کمی علم و دانش اکادمیک و تجربی می آموختند و اجازه ورود سایر همکارانشون به این حوزه رو می دادند، اتفاقات ناگوار کمتر رخ میداد. اینکه چرا و چگونه انحصار گروه خاص بر سلامت حیات وحش ما عملیاتی شده....الله اعلم...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
13
........................ رزومه هر شخص دامپزشکی با درمان درست و نجات دام مورد نظر سنگین می شود ،نه فقط تبلیغات و در پایان هیچ.
....................................
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
1
1
تقریبا تمام کسایی که نظر نوشتن و تسنیم ذی صلاح زیر سوال بردن تخصص و تکنیک به کاربرده و حتی افراد انجام دهنده نیستند... درست یا غلط
برخورد
|
Canada
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
1
7
الان مسئولان محیط زیست و دامپزشکی باید پاسخگو باشند نه این آقا
همکار متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
10
به عنوان یک دامپزشک متخصص، در یک کلاس آموزشی بیماری های حیوانات حیات وحش آقای دکتر ایمان معماریان شرکت کردم ولی متأسفانه از ایشان جز جانورشناسی (اسامی جنس و گونه حیوانات و زیسگاه آنان)چیز دیگری ندیدم و نشنیدم البته همراه با ....................... واقعاً از شرکت در دوره، متأسف شدم.
سارا صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۰
4
2
بنده به عنوان مراجعه کننده برای حیوانات خانگی سالهای پیش حدودا دوازده سال پیش با جناب دکتر ایمان معماریان و مطبشون آشنا شدم و تنها از باب یک پزشک شناخت از ایشون دارم و تنها مطلبی که میتونم ازش صحبت کنم حس مسئولیت پذری ایشون نسبت به درمان حیوانات هست، بنده دوازده سال پیش به طور اورژانسی برای درمان و یا مرگ آرام خوکچه هندی به ایشون مراجعه کردم به طوری کاملا درمانده بودم و قبل از ایشون به سه دامپزشک دیگر مراجعه کرده بودم اما تنها پاسخی که شنیدم راحت کردن اون بود. دکتر معماریان بعد از معاینه رو به من کردن و گفتند وظیفه من به عنوان پزشک و شما به عنوان نگهدارنده این حیوان اینه که تا آخرین لحظه و آخرین راهکار باید تلاش خودمون رو بکنیم، و به مدت دوهفته دارو درمانی و رسیدگی و مراجعه به ایشون خوکچه هندی عزیز من سلامتی خودش رو بدست آورد و تا آخرین روز زندگیش شاد زندگی کرد و طی سالهای بعدی نیز به تنها دامپزشکی که مراجعه میکردم ایشون بود و در طی این سالها میشنیدم گلایه یا بدگویی گروهی ، دوستانی و.... اما هرگز به خودم اجازه قضاوت در موضوعی که داستان رو از دوطرف و آگاهی کامل رو ندارم ندادم. این داستان رو از این باب تعریف کردم که به خودم این اجازه رو بدم به عنوان خواهر کوچکتر و یا یک دوست یا یک دوستدار و علاقه مند به حیوانات، جدای از تحقیق و خواندن مطالب فلان روزنامه و سایت ابتدا به صورت سقراطی از خودم و از خودتون سؤال و پاسخ دریافت کنیم!
من از خودم میپرسم چطور ممکنه پزشکی خودش رو مسئول بدونه در مقابل درمان و به راحتی معدوم نساختن یک خوکچه هندی که این جونده و پلنگ مطمئنا از منظر پروردگار و عالم ارزشی یکسان دارن اما چطور میشه دکتر معماریان نسبت به زندگی این جونده ارزش قائل بشن اما نسبت به پلنگ و دیگر حیوانات که داستانشون مطرح شده انقدر ظالمانه و غیر مسئولانه رفتار کنن و مانند (یک فروشنده اعضای بدن انسان) با این غلظت و اغراق با یکی از زیبا ترین و مورد ستایش ترین جانوران رفتار و اعمال کنند؟؟ آیا این منطقی است؟ آیا دکتر معماریان خصومت شخصی با جانورانی که داستانشون بر سر زبان هاست داشتن و یا به نظر بدبینانی که معمولا حرفه یشان زیر پا گذاشتن و نادیده گرفتن خدمات مثبت افراد است و نکته های منفی و ناخوشایند رو بولد میکنند ، نکنه مطب ایشون یک پوشش برای دزدیدن تخمک و پوست وقتل های سریالی ایشون بوده؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۶
کارشناسی تسنیم نبود .بلکه گزارش که دکتر بهرنگ اکرامی دادن موجب لو رفتن این همه کار اشتباه شد
محمدجواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
0
2
آخه کجا محیط زیستمتون درسته
دام پزشک؟؟؟؟
بنده کارشناس محیط زیستم
ربط تکثیر در اثارت با حیات وحشو نمیفهمم واقعا
اون گونه ای بخواد این شکلی بوجود بیاد وبزرگ بشه و دستی غذا داده بشه قطعا در طبیعت وحشی دوام نداااااردددد
دام بژشک نهایت بخواد در بحث بیماری وارد بشه ماهمینطور کمبود گونه یوز داریم بعد ................
مهناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
0
1
نمی خواهیم یوزهای کشورم عذاب بکشن
دست از سرشون بردارین
و در محیط زیست برای از بین نرفتن انها کوشش شود
نظر شما
ادامه