کد خبر: ۷۷۲۶۰
تعداد نظرات: ۵۴ نظر
واکنش یک متخصص جراحی دامپزشکی به انتشار فیلم سزارین «ایران»:
«دکتر مجید جعفربگلو» افزود: دامپرشک بدون رعایت کوچک‌ترین نکات یک جراحی تمیز، دست به تیغ شده و توله‎‌ها را بیرون کشیده است؛‎ به نظر من زنده‌ماندن ایران خودش یک معجزه به حساب می‌‎آید ....

حکیم مهر: انتشار فیلم سزارین «ایران» یوزپلنگ آسیایی در اسارت، بار دیگر اخبار و حواشی درباره این عمل جراحی را داغ کرد و باعث انتقاد به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه تکثیر در اسارت شد. روز جمعه اول دی‌ماه 1402 در جشنواره سینماحقیقت، مستندی با نام «تکثیر در اسارت» اکران شد که برای اولین بار صحنه‎‌هایی از سزارین «ایران» را نمایش می‌داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه شرق، انتشار فیلم سزارین «ایران» یوزپلنگ آسیایی در اسارت، بار دیگر اخبار و حواشی درباره این عمل جراحی را داغ کرد و باعث انتقاد به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه تکثیر در اسارت شد.

روز جمعه اول دی‌ماه 1402 در جشنواره سینماحقیقت، مستندی با نام «تکثیر در اسارت» اکران شد که برای اولین بار صحنه‎‌هایی از سزارین «ایران» را نمایش می‌داد. انتشار پنج دقیقه از این مستند در فضای مجازی و رسانه‎‌ها، باعث شد که حواشی، ابهامات، سؤالات و انتقادات بار دیگر مطرح شود.

«دکتر مجید جعفربگلو» بورد تخصصی جراحی دامپزشکی از دانشگاه شیراز، معتقد است که اصول ابتدایی جراحی در سزارین ایران رعایت نشده است. او نحوه سزارین ایران را قرون‌وسطایی دانست و به نبود امکانات و ابزارهای اولیه جراحی شدیدا انتقاد کرد و درباره اثر داروی بیهوشی اشتباه در ریکاوری دیرهنگام مادر و نگرفتن پستان مادر از طرف توله‎‌ها توضیح داد.

او با اشاره به اینکه اصول ابتدایی جراحی در سزارین ایران رعایت نشده است، در گفت‌‌وگو با «شرق» توضیح می‎‌دهد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی، «ویلیام هالستد» (William Stewart Halsted) جراح آمریکایی و یکی از بنیان‌گذاران بیمارستان جان هاپکینز، قوانینی را تعیین کرد که در حقیقت اصول اولیه یک جراحی به حساب می‎‌آمد.

امروز که در قرن ۲۱ زندگی می‎‌کنیم، با گذشت صد‌ و‌ اندی سال از شروع تهیه قواعد جراحی، هر کتاب جراحی را که باز کنید، فصول ابتدایی آن مربوط به مباحث و مطالبی است که شما باید به صورت اصل و پایه برای انجام هرگونه جراحی به آن پایبند باشید؛ در غیر‌این‌صورت در علوم پزشکی به کاری که شما انجام می‎‌دهید، نمی‌توان نام جراحی داد».

فیلم سزارین ایران منزجرکننده است

این دامپزشک جراح، ویدئوی منتشرشده از سزارین ایران را منزجرکننده خوانده و می‎‌گوید: «فیلم به‌وضوح نشان می‌دهد به اصول جراحی که مهم‌ترین آن رعایت دقیق تکنیک‌های آسپسی موضع جراحی یعنی آماده‌سازی موضع جراحی برای یک عمل بدون عفونت و همچنین استریلیزاسیون ابزار است، اصلا اعتنایی نشده است.»

سزارین صحرایی در سایت تکثیر در اسارت یوز معنا ندارد

ایران، یوزپلنگ آسیایی که در پارک ملی توران استان سمنان در شرایط اسارت زندگی می‎‌کند، در دهم اردیبهشت 1401 سزارین شد. «دکتر بهرنگ اکرامی» دامپزشکی که این حیوان را جراحی کرده بود، در همان سال در پاسخ به چرایی این اقدام توضیح داد که چون جراحی اورژانسی بوده، مجبور شده در شرایط صحرایی جراحی را انجام دهد. درباره این موضوع جعفربگلو، جراح دامپزشک، با تأکید بر اینکه اصلا چیزی به اسم سزارین صحرایی در منابع و رفرنس‎‌های علمی وجود ندارد، می‎‌گوید: «این حرف‌ها مردود است. جراحی صحرایی نداریم و اگر منظور سازمان محیط زیست field wildlife surgery است، این نوع جراحی مختص فضاهای باز است و در سایت تکثیر در اسارت یوز معنا پیدا نمی‌کند؛ ضمن اینکه حتی برای جراحی در فضای باز هم توقع تأمین امکانات و ابزارهای اولیه و اجرای پروتکل‎‌ها وجود دارد. سایت تکثیر در اسارت یوز هم می‎‌تواند اتاق مجهز جراحی داشته باشد، مشابه همه مراکز تکثیر حیات وحش دنیا».

بالاخره برای جراحی آماده بودید یا نبودید؟

او در ادامه با بیان اینکه سزارین، یک جراحی است که باید تحت یک مجموعه اصول و شرایط انجام شود، می‎‌گوید: «دامپزشکی که ایران را جراحی کرد، اولا باید به‌عنوان دامپزشک برای زایمان مهم‌ترین گونه گربه‌سان جهان از قبل پیش‌بینی می‎‌کرد. دوم اینکه اگر شما برای جراحی آماده نبودید، چطور از قبل ابزار جراحی شامل قیچی، پنس، نخ بخیه و تیغ جراحی در اختیار داشتید؟ آیا وجود همین اقلام در محل، نشان‎‌دهنده پیش‎‌بینی یک جراحی نیست؟»

دانش جراحی نداشتند

او تأکید دارد که «امکانات مورد نیاز برای یک جراحی تمیز و غیرآلوده، هزینه چندانی ندارد، تهیه آن هم ناممکن نبود. کافی بود از طریق تماس تلفنی با چند همکار دامپزشک، بلافصله به صورت خودجوش بهترین امکانات را فراهم می‎‌کردند. به نظر می‎‌رسد اساسا بحث نبود امکانات مطرح نبوده؛ بلکه بیشتر بحث نبود دانش جراحی در میان است.»

با این وضع سزارین، زنده‌ماندن «ایران» یک معجزه بود

در چند روز گذشته انتشار فیلم سزارین ایران، واکنش تعدادی از کاربران ایرانی را در فضای مجازی به دنبال داشت. عده‎‌ای تماشای این فیلم را دردناک و ناراحت‎‌کننده می‌دانند. تعدادی هم به رعایت‌نشدن بهداشت در حین جراحی معترض‌اند و عده دیگر مسئولان و مدیران سازمان محیط زیست را مقصر دانسته و سرزنش می‎‌کنند. دراین‌میان اظهارنظرهای تخصصی اهمیت بسیاری دارد.

جعفربگلو با اشاره به اینکه ایران را با روش‌های قرون‌وسطایی سزارین کردند، این‌طور توضیح می‌‌دهد که «شما فرض کنید در روزگار کنونی یک متخصص زایمان مانند قرون وسطی یک انسان را بدون آماده‌سازی صحیح پوست، بدون دستکش و گان (لباس جراحی) استریل، کلاه و ماسک و بدون هیچ‎‌گونه شأن جراحی که موضع عمل را از محیط آلوده اطراف جدا می‎‌کند، دست به سزارین بزند. به نظر شما پس از این جراحی، چه عاقبتی در انتظار مادر و فرزند خواهد بود؟ این همان بلایی است که سر ایران و توله‌هایش آمده است. حیوان را با تیغ اصلاح صورت تراشیده‎‌اند، دامپرشک بدون رعایت کوچک‌ترین نکات یک جراحی تمیز، دست به تیغ شده و توله‎‌ها را بیرون کشیدهو با کثافت‌کاری تمام لایه به لایه دوختهاست. به نظر من زنده‌ماندن ایران خودش یک معجزه به حساب می‌آید.»

اصول بیهوشی برای ایران رعایت نشده بود/ احتمال خفه‌‌شدن ایران وجود داشت

این دامپزشک با اشاره به اینکه متأسفانه باید بگویم جراحی ایران یک افتضاح پزشکی بود، درباره کنترل‌نشدن بیهوشی ایران در حین سزارین هم این‌طور توضیح می‌دهد که «اگر حیات وحش نیاز به معاینه از نزدیک داشته باشد، معمولا دامپزشکان به یک نوع آرام‌بخش خیلی عمیق همراه با شلی عضلانی روی می‌آورند که اصطلاحا به آن مقیدسازی شیمیایی (chemical restraint) گفته می‎‌شود. وقتی حیوان تحت مقیدسازی شیمیایی باشد، هنگام حمل و جابه‌جایی آن باید همواره حواس‌مان را جمع کنیم که شکل قرار‌گرفتنش به صورتی نباشد که محتویات معده به سمت مری برگشته، وارد نای و باعث خفگی شود؛ به‌ویژه در حیوان باردار به پشت خواباندن آن، ریسک خفگی را بالا می‎‌برد. علاوه‌بر‌این در حیوان باردار به دلیل فشاری که از سمت محوطه شکمی به دیافراگم وارد می‎‌شود، حجم مجاری تنفس کاهش می‌یابد؛ بنابراین حیوانی را که تنفسش تا این حد حساس شده، نباید بیش‌از‌این دچار دیسترس تنفسی کرد. در فیلم منتشر‌شده از سزارین ایران، می‌‌بینیم تا لحظه‌ای که حیوان را روی میز قرار می‎‌دهند، متأسفانه این موارد را رعایت نمی‌کنند.»

در حین سزارین تنفس و ضربان قلب ایران کنترل نشده

جعفربگلو در ادامه با بیان اینکه بعد از خواباندن حیوان روی تخت و شروع جراحی، دیگر مقیدسازی شیمیایی کاربردی ندارد و حیوان را باید وارد مرحله بیهوشی عمومی کرد، درباره ایرادات بیهوشی در حین جراحی ایران می‎‌گوید: «برای بیهوشی عمومی نیاز به لوله‌گذاری نای و مونیتورینگ بیهوشی است تا اگر موردی پیش آمد، به‌سرعت بتوان اقدامی انجام داد. تصاویر منتشرشده از جراحی ایران نشان می‌دهد که حیوان، لوله‌گذاری نشده و ساده‌ترین مونیتورینگ بیهوشی هم وجود ندارد. در نتیجه سؤال مهم این است که از کجا متوجه می‌شدید که تنفس حیوان کافی است؟ یا از کجا متوجه میزان ضربان قلب و میزان اکسیژن خون ایران می‌شدید؟. اگر مشکلی در هنگام بیهوشی پیش می‌آمد چه کسی می‌خواست آن را مدیریت کند؟ خود جراح یا محیط‌بانان؟»

اثر داروی بیهوشی اشتباه روی ایران و پسرانش

دقت کنیم که ایران سه فرزندش را به دنیا آورد اما هر سه تلف شدند. بنا به گفته جعفربگلو این متخصص دامپزشکی، از داروی اشتباهی برای بیهوش‌کردن ایران استفاده شده است. ضمن اینکه ممکن است این دارو وارد بدن فرزندان ایران شده و در مرگ آنها اثر داشته است. او این‌طور توضیح می‌دهد که «داروهای بیهوشی به دلیل اینکه روی مغز اثر می‌گذارند، می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند. بنابراین این داروها کاملا قابلیت گذر از سد خونی جفت و واردشدن به بدن جنین را دارند. همین ماندگاری داروهای بیهوشی در بدن جنین یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر نوزادان بعد از سزارین و یکی از دلایل اصلی ناتوانی در گرفتن پستان مادر است. در نتیجه داروهایی که برای سزارین استفاده می‌شوند، باید اثر بسیار کوتاه‌مدتی داشته باشند تا کمترین اثر را روی جنین بگذارد. بهترین روش برای ادامه بیهوشی، بیهوشی استنشاقی است ولی با توجه به گران‌بودن دستگاه اگر از آن صرف‌نظر کنیم، می‌توانستند داروهایی تهیه کنند که روی جنین کمترین اثر را داشته باشد. به‌هیچ‌وجه نباید برای ادامه بیهوشی و عمیق‌ترکردن آن از داروهای دم‌دستی که برای مقیدسازی شیمیایی استفاده شده، برای سزارین هم استفاده شود».

داروی بیهوشی باعث شد ایران دیر به هوش بیاید

یکی از حاشیه‌های جنجالی درباره سزارین ایران آن است که از چه دارویی و با چه مقدار دوز استفاه شده و این داروها چه اثری روی پسران او داشته است؟ ضمن اینکه بعد از پایان جراحی سزارین، حداقل دو ساعت طول کشیده تا ایران به هوش بیاید. سؤال مهم این است که آیا این فاصله زمانی طبیعی است یا نه؟ در پاسخ به این پرسش جعفربگلو تأکید می‌کند «این مدت زمان برای برگشت هوشیاری حیوان، اصلا طبیعی نیست و این نشان‌دهنده استفاده طولانی‌مدت از کتامین است که در پروتکل بیهوشی به آن اشاره شده است. شیشه ویال این دارو در تصاویر منتشرشده موجود است. کتامین برای بیهوشی‌های کوتاه‌مدت در حیوانات غیرباردار استفاده می‌شود. استفاده از چنین دارویی در سزارین که آنتیدوت هم ندارد، آن هم طولانی‌مدت در زنده‌مانی توله‌ها و ریکاوری خود مادر اثر منفی دارد.»

اثر منفی ریکاوری دیرهنگام روی عدم پذیرش یوزها توسط مادر

این جراح دامپزشک با بیان اینکه ممکن است ایران بعد از دو ساعت هم کامل ریکاوری نشده باشد، ادامه می‌دهد «اگر ریکاوری سریع بود، احتمال پذیرش نوزادان توسط مادر بیشتر می‌شد. احتمالا هم مادر درست ریکاوری نشده و هم نوزادان بر اثر عدم رعایت پروتکل بیهوشی برای مادر، دچار شلی عضلانی شده و نتوانستند درست از پستان مادر شیر بخورند». فراموش نکنیم که در اردیبهشت 1401، سازمان حفاظت محیط زیست حتی در تشخیص جنسیت فرزندان ایران هم دچار اشتباه شده و در ابتدا اعلام کرده بود که هر سه یوزپلنگ به دنیا آمده، ماده هستند که با توجه به اهمیت ماده‌ها، این خبر باعث خوشحالی شد اما چند روز بعد سازمان محیط زیست اشتباه خودش را اصلاح کرد و توضیح داد که هر سه فرزند ایران پسرند نه دختر. طبیعتا این خطای فاحش باعث شوک همگان شد. البته شوک دوم زمانی وارد شد که یکی از یوزهای به دنیا آمده، تنها چهار روز بعد از تولد، تلف شد. در همان زمان انتشار عکس و فیلم‌هایی از نحوه نگهداری و شیردادن به یوزها، صدای تعدادی از متخصصان حیات وحش را درآورد. در بحبوحه همین انتقادات، خبر رسید که یوز دوم هم در مسیر سمنان به تهران تلف شده است. گفته می‌شد که این یوز دچار مشکلات جدی گوارشی بوده و امکان دفع نداشته و همین یبوست باعث مرگش شده است. در آن روزها، در میان حجم بالای اخبار منفی، تنها یکی از این یوزها توانست در جنگ تن به تن با مرگ، زنده بیرون بیاید. در تهران و در پارک پردیسان نگهداری می‌شد و بعد از بهبودی نسبی نام «پیروز» برای او انتخاب شد. پیروز هم در دوران حیات کوتاهش با مشکلات گوارشی و ضعف سیستم ایمنی مواجه بود و دست آخر در اسفندماه 1401 در 10ماهگی تلف شد که سازمان محیط زیست عارضه کلیوی را دلیل مرگ پیروز اعلام کرد، هرچند با گذشت حدود 10 ماه از مرگ این یوز آسیایی سازمان محیط زیست از انتشار نتایج پاتولوژی پیروز و روشن‌شدن دلیل واقعی مرگ آن اجتناب می‌کند.

ایران دوباره باردار می‌شود؟

ایران دوباره باردار می‌شود؟ این سؤال بسیاری از مخاطبان است. اگرچه سازمان محیط زیست بارها اعلام کرده که ایران با وجود سزارین، همچنان امکان جفت‌گیری و بارداری دارد، اما بسیاری همچنان درباره درستی این ادعا تردید دارند؛ مخصوصا که زمستان سال گذشته، ایران نتوانست باردار شود. با اینکه سازمان محیط زیست ماه‌ها در اخبار و گزارش‌ها با اطمینان ادعا می‌کرد که ایران برای دومین بار باردار شده اما معاینه دامپزشک آفریقایی ثابت کرد که خبری از بارداری نیست و حیوان صرفا دچار اضافه‌وزن و چربی شکمی شده است. مشکلی که همچنان وجود دارد.

سزارین واقعا نیاز بود؟

حالا بعد از مشاهده فیلم سزارین ایران، بخشی از ابهامات حل شده اما همچنان این علامت سؤال بزرگ باقی است که آیا ایران به سزارین نیاز داشت؟ آیا همان‌طور‌که بهرنگ اکرامی دامپزشک معتمد سازمان محیط زیست و جراح ایران اعلام کرده، این حیوان واقعا دچار سخت‌زایی بوده است و آیا سندی برای تأیید چنین ادعایی وجود دارد؟

یک درخواست و یک سؤال از سازمان محیط زیست

حواسمان باشد که سایت تکثیر در اسارت یوز آسیایی در پارک ملی توران یعنی محل زندگی ایران مجهز به دوربین مداربسته است و حرکات این حیوان به طور 24ساعته ثبت می‌شود. سازمان محیط زیست می‌تواند این تصاویر را منتشر کند تا متخصصان درباره ضرورت سزارین نظر دهند. البته این سازمان بارها به این درخواست بی‌اعتنایی کرده است. گفتنی است در فیلم مستند «تکثیر در اسارت» هم شواهدی دالّ بر سخت‌زایی ایران مشاهده نمی‌شود.

از سوی دیگر سؤال مهم آن است که آیا سازمان محیط زیست با وجود شعارهایش در جلب مشارکت متخصصان همواره سعی دارد تصمیماتش را پشت درهای بسته بگیرد و با غلط‌ترین روش‌ها اجرا کند یا از تجربه تلخ گذشته درس می‌گیرد؟ دستش را به سمت دانشگاهیان و متخصصان داخلی و خارجی دراز می‌کند و از دانش و تجربه آنها بهره می‌برد یا اشتباهات گذشته را تکرار می‌کند و سرمایه‌ها و فرصت‌های محدود را به باد می‌دهد؟ برای حفاظت از آخرین نفرات یوزپلنگ آسیایی و آخرین تلاش‌ها برای تکثیر در اسارت یوز زمان زیادی باقی نمانده است.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
م.س.م
|
Germany
|
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
44
43
قانون پیشرفت هر دامپزشک در ایران: همه بد هستن، من خوبم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
حقیقت تلخ هست
بعد از دیدن فیلم که واضح هست در چه شرایطی حیوان را جراحی کردند
DVM
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
چی میگی فیک؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
جراح حالا کاندیدای نظام شده؟!!!!! استان ....
رضا
|
Germany
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
15
28
آره. مثلا جراحی پیروز که عملا شده بود شوی تبلیغاتی یک بیمارستان دامپزشکی خوب بود که حیوون تلف هم شد. هیچوقت یادم نمیره که سایز لوگوی بیمارستان روی کلیپ های منتشر شده از پیروز از سایر خود صفحه بزرگتر بود!! واقعا دامپزشکان و دامپزشکی ایران گاهی اوقات حال انزجار به آدم میده.
ناشناس
|
Canada
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
34
24
خداروشکر توی دامپزشکی همه صاحب نظر و با سوادن
در صورتی که نه اونی که نظر روی کار دیگری میده سواد داره نه اونی که جراحی کرده
کلینسین بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
42
26
یکی به این جناب .... دامپزشک بگه چجور جراحی صحرایی نداریم؟ شما ندیدی استاد. تا حالا به سمت کویر تشریف فرما شدی و شتری که در حال زایمان تو شنزار هسه رو دیدی؟ تا حالا گاوی که تو بیابان و زیر باران در حال زایمان هست رو دیدی؟ شما فقط دانشگاه شیراز رو دیدی بزرگوار. امیدوارم زودتر یه مطب دام بزرگ بزنی و تو بیابان و زیر باران و یا تو کویر و شنزار و در زمان وزش باد 120 روزه سیستان، کار دانشگاهی انجام بدی و ما بیایم یاد بگیریم ازت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
به حکیم مهر بهتره در جواب این دوستمون تصاویری که شرق از یک جراحی صحرایی حیات وحش منتشر کرده رو هم منتشر کنه. احتمالا این دوستمون از اون اساتید مدعی هم هستند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
12
42
هرکسی اندکی مطالعه داشته باشه متوجه میشه سر سزارین ایران چه ......ی زده شده. از جراحی که مصاحبه کردید هم کمال تشکر رو دارم که کاملا علمی موضوع رو توضیح دادند. آنکس که نداند که نداند که نداند ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
6
35
اون دوست عزیزی که یوز که سرمایه ملی هستش و در یک مرکز حیات وحش بوده رو با شتر مقایسه کرده دقیقا از همون دوستان پر مدعا هستش که پاش برسه کیس یوز بدن بهش دقیقا همینطوری با کثافت کاری جراحی می‌کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
نه. اون کثافت کاری نمیکنه. اون کسی هست که واقعیت رو میبیکه و حرف میزنه. ادعایی هم نداره. در جواب این دکتر منتقد گفته که جراحی اورژانسی هم وجود داره. علو رو زیر سوال نبرده. شما درک مطلبت در حد همون کلماتی هست که بکار بردی. مثلا کلمه کثافت کاری. مثلا برداشت شما خیلی قشنگ بوده. برو متن ایشون رو درست بخون. بعدا بی ادبی کن. استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
7
37
اینکه یک شخصی اشتباه کرده یک بخش ماجراست اینکه نه تنها اشتباه رو نمی‌پذیرد بلکه یه عده ای رو هم جلو انداخته که کامنت بذارن بحث دیگه ست ما داریم درمورد سرمایه ملی حرف می‌زنیم پس برای این سرمایه ملی باید بهترین شرایط و بهترین افراد خدمات رو انجام بدن شخصی که حتی آنقدر پیش بینی نداره که ممکن یک حیوان آبستن نیاز به جراحی اورژانس داشته باشه و لوازم ابتدایی رو فراهم کنه فکر میکنم در همین قسمت رد صلاحیت هست در مورد کیفیت کارش نیاز نیست قضاوت کنیم به نظرم هرکسی که این شیوه کار رو تایید می‌کنه یا دفاع می‌کنه ازش نیاز به ارزیابی ذهنی و علمی داره دوستان ارجاع میدن به اتفاقات که برای خودشون افتاده دوستان عزیز و محترم تصمیمات شخصی شما در موقعیت های کاری در فلان شهر و استان ملاک نیست ملاک استاندارد های تعریف شده علمی حالا شما هم اگه این کار رو انجام دادید شما هم اشتباه کردید 1000نفر دیگه هم اگر انجام دادن اشتباه کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
21
17
پس از بررسی مطالب اظهار شده توسط شما تبریک میگم شما با این مصاحبه مرحله اول استخدام در دانشگاه شیراز رو به میمنت و مبارکی طی کردید شما هم اکنون هیات علمی محسوب میشوید فقط بفرمایید حکم تون رو به کدوم آدرس بفرستیم براتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
وقتی می‌شینی صبح تا شب به نوشته های مردم منفی میدی خوب همه میفهمن هدفت از این مصاحبه چی بود
دامپزشک معمولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
20
17
دامپزشکان سلبریتی و لوژ نشین به همراه دوستان دوباره وارد شدند.
رسانه ها هم که فقط به همین دوستان بها می دهند.
چون بسیار شیک و با کلاس و ... هستند.
کاش می شد دوستان رو با لباس کار دامپزشکی و خارج از مراکز زیبایشان زیارت کنیم!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
19
17
بزرگوار بورد جراحی شیراز هر وقت فارغ شدند زه تحصیل بیان نظر بدند و خبر کار کنند.
تا زمام دانشجویی چطور ادعاتون میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
این روزا رزیدنت های جراحی به جای اینکه برن درس بخونن میان صحبت می کنند. تو همین حکیم مهر یکی دیگه هم نظر داده بود راجع به سبک طبابت دیگران.
ناشناس
| Canada |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
شما همین که نمیدونی بعد از آزمون بورد، رزیدنت دیگه نداریم و از لحاظ بالینی دامپزشک متخصص به حساب میاد نشون میده دو هیچ از دنیای درمان و علم پزشکی عقبی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
منم بورد رو دادم اما هیچ وقت سراغ تز نرفتم. یعنی الان متخصص ام؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
3
11
به یاد پیروز زیبا و عزیز،پیروزی که یادش همچنان اشک دوستدارانش را سرازیر میکند،پیروز همیشه در یاد دوستدارانش و همه ایران خواهد ماند. خداوندا خودت همواره مواظب تمامی یوزپلنگ های ایرانی و تمام حیوانات حیات وحش باش،آمین
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
22
10
مهم نتیجه هست، که حاصل شده و توله هاش زنده ن،افراد وابسته به دانشگاه بهتره برن دنبال پایان نامه هاشون و دانشجو رو پله کردن و ارتقا گرفتنشون....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
خوش به حالت توی کدوه عالم سیر میکنی؟ هر سه توله مردن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
بابا تو‌دیگه خیلی دل خجسته ای داری عزیز
بهمن
|
Canada
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
3
8
یعنی باید در سازمان محیط زیست رو گل گرفت. یه شان گذاری و یه بیهوشی استنشاقی و یه گان نداشته و به این اقای دامپزشک هم تبریک میگم که ........................ تا این جراحی خیلی مهم رو به افتضاح ترین شکل ممکن انجام بده.
خیلی جالبه برای کوچکترین هدر رفت ماده بیهوشی تو تمام دنیا از کپسول زغال فعال استفاده میکنن که جان کسی به خطر نیفته اینا دارن با لیوان یکبار مصرف عمق بیهوشی رو کنترل میکنن ..............
ناشناس
|
Canada
|
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
9
10
دوستان ارجمند من
درگیری لفظی ما و به جون هم افتادن ما چه فایده ای داره
این پیغام مهم باید به سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی و تیم زحمت کش دامپزشکی دخیل در این پروژه باید برسه
که شما میتونید بدون هیچ تعارف و منتی از سایر دامپزشکان بخش خصوصی و امکانات اون ها بهره بگیرید.
امروز در کشور تهیه کردن چند عدد پک شان، گان استریل ،ستگاه بیهوشی استنشاقی، اندوتراکئال تیوب و سایر وسایل و موارد برای انجام یک جراحی استاندارد کار سخت و پیچیده ای نیست.

با احترام به عزیزان شاغل در بخش دولتی، عزیزان و همکاران توانمند بخش خصوصی هم دانش و امکانات قابل قبولی برای ارائه دارند که به بهترین شکل برای انجام این پروژه ها میتونن در اختیار بگذارند.

بحث تکنیکی و فنی بین ما دامپزشکان طبیعی و قابل قبول هست اما تخریب همدیگه، تخریب چهره عمومی مارو به دنبال داره
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
16
12
بنده سالها فیلدی کار کردم، فیلدی کار کردن نه وسایل کامل داری نه دارو و نه امکانات نه رادیولوژی نه دستیار و.... با توجه به امکانات و شرایط، اقای دکتر بهترین عملکرد رو داشتن، اگر شرایط بهتر بود عمه بنده هم بهتر عمل میکرد، ولی مرد اون که در شرایط سخت کار کنه
و در نهایت دوباره تشکر و تقدیر از شما جناب دکتر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
توی مرکز حیات وحش فیلدی کار میکنن؟ شما توی مجتمع درمانی فیلدی کار میکنی؟ یه چیزی شنیدید شما هم
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
19
17
دامپزشک یعنی همین یعنی خراب کردن همکار بهمین خاطر هست همه زدن تو سرمون،حالا یه پزشک قصور هم کنه همکاراش پشتش هستن این آقای دکتر مثلا جراح نشسته راجع به همکارش ی............ نوشته واقعا برات متاسفم آقای .... دکترررر!!!!!
محمد
|
Poland
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
13
13
لطفا به همکاران خود رحم‌کنیم .حتما در اون شرایط بهترین تصمیم همون بوده که گرفتن با توجه به امکاناتی که داشتند.از دانشگاه و نشستن در مطب های بالای شهر نظر دادن هنر نیست. اینکه بیای داخل میدان مهمه. قضاوت کردن همکار کاری بس نادرست و غیر اخلاقیست.یک اظهار نظر و فشار روانی بر علیه بک نفر می تواند زندگی یک نفر را نابود کند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
9
19
آدم میمونه واقعا سرمایه ملی کشور رو در حد شتر و گاو و گوسفند در نظر گرفتید. همه هم واسه ما متخصص شدن! فعلا که میبینین طرف رشته و تخصصش این بوده که نظر داده. شما هم برید تخصص بگیرید بعد بیاید صحبت کنید! واقعا دستتون درد نکنه بالاخره یکی به این فاجعه پرداخت
کلینسین دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
19
10
خوشم میاد طرف مستقیم از عمومی داره جراحی میخونه و همش استاد بالا سرش بوده اومده نظر میده. هر وقت رفتی تو فیلد و تو دامداری یه جراحی بدون آمادگی انجام دادی بیا نظر بده. جراحی قلب نیست که اسپتیک باشه. انگار ما درس نخوندیم فقط تو ۴ واحد جراحی پاس کردی. جمع کنید این انتقادات ..... رو . تا کی تفرقه اندازی تو دامپزشکی. ................
ناشناس
|
France
|
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
12
7
کاش این حضرات منتقد وارد بازار بشن و عملکردشون رو ببینیم. خارج از گود حرف زدن آسونه.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
9
5
خیلی از همین حامیان یوز ایرانی اگه دستشون برسه همین یوز رو تاکسی درمی میکنن. جمع کنین این بازار تخریب همکاران رو. از پشت اتاق شیشه ای تز فنی ندین لطفا
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۷
13
6
حالا مگه ایران تلف شده؟
اگه جراحی بد انجام شده بود که مادر تلف میشد؟ بقول دوستمون پیروز که تو بهترین حالت درمان میشد که تلف شد. کاش توله ها به همین روش قرون وسطایی نگه داری شده بودن. شاید زنده میموندن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
6
15
خوبه دیگه سرمایه مملکتمون این رفتار باهاش شده و فقط چون همکارمون هستش نباید انتقادی بشه از عملکردش؟ باید چشمهای خودمون رو ببندیم؟
یا چون خودتون توی کار همینطوری فشل هستید بهتون فشار اومده الان؟
سرتاسر عملکرد جراحی سزارین یوز پر از ایراد هستش که اصلا جای دفاع نداره که یوزپلنگ آسیایی که کمتر از انگشتان دست ازش باقی مونده اینطوری باهاش برخورد شده. یوز ارثیه پدرتون نبوده که چیزی نگیم.
کاش واقعا انقدر عملکرد خوب و قابل دفاعی داشتن که میگفتیم این دوست جراحمون از روی حسادت و بخل حرف زده نه از روی علم و منطق ولی متاسفانه مثل روز روشنه که عملکرد ایشون به دور از علم جراحی روز بوده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
5
با تمام نواقصی که میگین، اگه کار جراحی با روش اشتباه و غیر علمی بوده پس چرا یوز مادر زنده هست؟
همینو جواب بدین لطفا. طفره هم نرین. آسمون ریسمون هم به هم نبافین. دنبال شان هم نباشین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
عزیز سه تا توله یوز تلف شدن که اگر اقدامات درست بود و از آغوز و شیر مادر بهره مند می شدند امکان زنده موندن بالایی داشتند. یوز مادر جوان و ارزشمند هم هم گرچه زنده مونده اما باروریش زیر سواله.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
خب. مگه مراقبت از توله سوم با تمام امکانات انجام نشد؟ بقول معروف دنبال آسمون ریسمون بافتن برا چه هستین. هدفی بجز تخریب اکرامی پشت پرده هست؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
0
7
نباید یک رزیدنت وارد این مسایل بشه. چراکه استاد انتقالی جدیدشان تمام عملکرد و خروجی استادهای حرفه ی قبل شیراز را زیر سوال برده شاهد این ماجرا هم کلینیک خصوص خودش و حضور رزیدنتها ش هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
1
7
کاش حکیم نامهربان میگفت که هدفش از انتشار این مصاحبه های سراسر توهین چیه؟
کاش بجای مصاحبه با یک دانشجو میرفت سراغ استاد ایشان مصاحبه میکرد و ازشون نظر خواهی میکرد و انتشار میداد.
البته جسارتی خدمت دانشجوی محترم نشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۸
3
2
طرف رفته با هویت واقعی خودش با روزنامه شرق مصاحبه کرده. بعد حکیم مهر فقط برداشته خبر رو اینجا بازنشر کرده. شما هنوز متوجه نشدی اصل مصاحبه برای حکیم مهر نبوده! الان شمایی که با هویت ناشناس نشستی توی حاشیه امن خودت اینجا کامنت میذاری فکر میکنی خیلی قهرمانی؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
0
6
گذراندن واحد اخلاق حرفه ای بر تمام دامپزشکان ایران الزامی می باشد اندکی از پزشکان بیاموزید دامپزشکان باید یک دست و متحد در هر شرایطی از همدیگر دفاع کنند نه اینگونه به تخریب همدیگر مشغول شوند...اگر خطایی دیدید لطفا به خود افراد تذکر دهید این موضوع شامل بخش خصوصی و دولتی می شود...شما دشمن نیستید یک جامعه و خانواده و همکار هستید اگر فردی از اعضای خانواده به فرض خطایی بکند اول به رسانه و فضای مجازی اطلاع رسانی می کنید ؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
1
5
حکیم مهر جان نبش قبر نکن. ماکه دکتر جراح اول را نمی شناسیم. ولی اون بنده با امکانات اولیه که داشت دست به چنین جراحی زد وتجربه خوبی شد برای بقیه. بقیه دوستان به جای یادگرفتن واستفاده از تجربه اولیه شروع کردن . قصه شاه پریان را. ......... انشاالله جراحی های بعدی رابدهند به ایشان. تا تمیز جراحی کنند. جهان سوم به مجموعه ایی از ماها می گویند.
پاسخ ها
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Azerbaijan |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تجربیاتتون رو باید سر یوز آسیایی پیاده می کردید قربان؟
ناشناس
|
Poland
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
1
2
این که دوستان میفرمایند موضوعات باید داخلی حل بشه به نظرم خیلی پسندیده است ولی خب سوال نمیکنن از خودشون چرا سالهاست این اتفاق نمیوفته! وقتی از پزشکان تعریف میکنن سوال نمیپرسن که خب چرا ما این مشکلات رو داریم. مشکل اینجاست که دامپزشکی ما در ایران عملا هیچ کارگروه تخصصی پویایی نداره. کارگروه‌هایی که هرکس بر حسب علاقه و علم (نه بر حسب روابط) بتونه داخلش حضور داشته باشه، نظر بده و کار کنه. وقتی همچین جایی وجود نداره خود به خود این قضایا پیش میاد چون ذات انسان اینطور هستش.
من هر دوی این عزیزان هم دکتر اکرامی و هم دکتر بگلو رو از نزدیک میشناسم هر دو از جوانان دلسوز این مملکت هستن. همین دلسوزی هم باعث شده زبان صحبتشون تند باشه بالاخره ظرفیت افراد برای تحمل متفاوت است.
کاش واقعا این دلسوزان با هم جمع میشدند و کارگروه حیات وحش شامل تیمهای متفاوت تشکیل میدادند که هم از دانش همه عزیزان میشد در جای خودش بهره برد و هم این قضایا اصلا پیش نمی آمد که بخواد رسانه ای هم بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
2
8
خارج گود نشستن و گفتن "لنگش کن"، هنر نیست! اگر در صحنۀ واقعی حضور داشته باشی و بدونی چکار باید بکنی و توانمندی انجام آن را داشته باشی هنرمندی. شما چه درکی از صحنۀ واقعی که همکار ما بوده و تصمیم به انجام عمل سزارین گرفته داری که این گونه با ادبیات دور از شأن یک تحصیل کرده سخن میگویی؟!!! بنده در وسط زمستان در دل شب وقتی رفع یک مورد سخت زایی با دستکاری تا یک مرحله با موفقیت پیش رفت یعنی اصلاح lateral deviation of fetal head، اما به علت fetopelvic disproportion بخاطر primiparous بودن گاو مادر، جنین با اعمال traction خارج نشد اقدام به انجام عمل سزارین کردم و خوشبختانه هم گوساله به سلامت خارج شد و هم خود دام مادر صحیح و سالم از آن شرایط اورژانسی خارج گردید و تا حدود سه ماه وضعیت سلامت خودش و دستگاه تولید مثلی اش بطور مرتب تحت نظر قرار گرفت تا این که اجازۀ تلقیح داده شد. جالب این که عمل سزارین در یک جایگاهی که هم کوچک بود و هم حدود 15 رأس گاو و گوسالۀ دیگر در آن بودند انجام شد چون با توجه به برودت هوا و عدم دسترسی به یک جایگاه بهتر، انجام عمل در آن جایگاه اجتناب ناپذیر بود و جالبتر این که در همان ابتدای عمل برق قطع گردید و ادامۀ عمل تا انتها زیر نور یک فانوس نفتی انجام شد. اما خوشبختانه با این "کثافتکاری" سرانجام لذت بخشی برای همه اعم از خود بنده، دامدار و گوساله و گاو مادر رقم خورد. حال به این دانشجو توصیه میکنم برود یک مصاحبۀ دیگر شیک و پیک راجع به این "کثافتکاری" هم انجام دهد!
پاسخ ها
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Azerbaijan |
۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
شما همکاران متخصص رو دعوت می کردید بعد اگر نمیومدن می فرمودید خارج گود بوده اند. خارج گود نبودن. خارج گود نگه داشته شدن. در این جراحی با کدام یک از اساتید و متخصصان حتی یک تماس گرفته شده جناب داخل گود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
بنده نویسندۀ کامنت "خارج گود نشستن و گفتن لنگش کن ..." هستم. خدمت شما عارض شوم که ذی نفع قطعاً توانمندی لازم یا بیشتر از این همکار محترم را در کسی دیگر از جمله جناب عالی سراغ ندید که تماس بگیرد و کمک بطلبد. تخصص فقط یک عنوان روی کاغذ نیست، متخصص باید با رزومۀ کاری موفق، خودش را اثبات کند نه این که التماس و درخواست کند چرا با او تماس نمیگیرند و از او کمک نمیخواهند!! مشک آن است که خود ببوید، نه آن که عطار بگوید!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
2
7
متاسفانه بی اخلاقی و رقابت نادرست و تخریب همکار شده بخشی مهم از پیکره دامپزشکی؛ پیشنهاد میکنم افراد و دامپزشکان تخریب گر را بلاک و حذف کنیم در همه مکان و فضا
پاسخ ها
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Azerbaijan |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
تخریب کجا اتفاق افتاده؟ اینکه کسی توی قرمه سبزی به جای لوبیا بلال بریزه و به جای دست غذا رو با پا بپزه، شما بهش انتقاد منطقی کنید و غذاش رو تایید نکنید می شه تخریب؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
1
6
واقعا شیطنت رسانه جالبه.
با یک فرد علمی مصاحبه میکنن بعد از داخل اون کلیدواژه در میارن با شیطنت خاص میچینن کنار هم و تیتر میزنن.
تیتر رو که میخونی میگی عجب تند صحبت شده ولی متن رو که میخونی میفهمی اکثر خبر در اصل تحلیل خبرنگار بوده و اصلا ربطی به مصاحبه نداره.
هدف هم مشخصه، کشوندن شما به صفحات سایتهاشون برای بازدید و کامنت بیشتر.
البته همین کامنت هم بعید میدونم منتشر بشه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
2
4
این که شرایط ایجاب میکرده یا جراحی اورژانسی بوده یا به هر دلیل دیگری تصمیم بر این گرفته شده که با این وضع سزارین بشه رو کاری ندارم. اصلا به هر دلیلی بوده و تصمیم بر این شده.
این که با افتخار این صحنه‌ها رو فیلم گرفتن، مستند ساختن باهاش، روزها در سینما بلیت فروختن و برای ملت پخش کردن بردن آبروی دامپزشکان نیست؟
فقط این مصاحبه بردن آبروی همکار هستش؟ پخش شدن این فیلم به عنوان سند افتخار آبروی شما رو نبرده؟
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
|
Azerbaijan
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
10
2
با درود،

نظرات جناب دکتر جعفربگلو کاملا علمی، متین و منطقی بود. ضمنا دوست من به بورد سرتیفاید جراحی نمی گن دانشجو! از طرفی در هیچ کجای دنیا متخصص مامایی درباره جراحی یک یوز که مهمترین پستاندار کشوره، با اعتماد به نفس کاذب نظر نمی ده. کمی مطالعه کنید کمی مشورت کنید کمی علمی تر برخورد کنید با مسائل. بالاخره سن و سالی ازتون گذشته.

موفق باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
دامپزشک حیات وحش؟ اگر عمومی هستید و اختصاصی در این بخش فعالید اعتماد به نفس کاذبی که درباره اش فرمودید به خود شما بر نمیگردد؟
اگر هم متخصص هستید این عنوانتان را از کدام دانشگاه اخذ کردید؟!
نظر شما
ادامه