کد خبر: ۷۷۳۵۴
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
گفت‌وگوی رئیس انجمن جراحی دامپزشکی ایران با حکیم مهر درباره حاشیه‌های جراحی «ایران»:
«دکتر احمدرضا محمدنیا» افزود: همه همکاران من می‌دانند که یک جراح در شرایط اورژانس وادار می‌شود که کارهای عجیب و غریبی کند و مهم این است که در لحظه بتواند بقای حیوان را حفظ کند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس هیات‌مدیره انجمن جراحی دامپزشکی ایران نسبت به انتقادات اخیر علیه عملکرد «دکتر بهرنگ اکرامی» در فرایند سزارین «ایران» واکنش نشان داد. از نظر او کسی که در شرایط اورژانس قرار داشته، نه تنها نباید نقد شود، بلکه باید جایزه هم بگیرد: «همین که به همین اندازه توانسته حرکت کند، خودش یک قدم است اما اینها نیاز به مستندات دارد که بشود در مورد آن حرف زد.»

«دکتر احمدرضا محمدنیا» در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند:‌ «بنده دکتر اکرامی را از دور میشناسم و میدانم که در حوزه حیات وحش کار میکنند و متخصص تولید مثل هستند. ایشان از همکاران قدیمی بنده هستند که خیلی وقت است به این کار اشتغال داشته و احتمالا بالای 20 سال در این حوزه تجربه دارند.»

وی خاطرنشان می‌کند: «همه همکاران میدانند که یک جراح در شرایط اورژانس وادار میشود که کارهای عجیب و غریبی کند و مهم این است که در لحظه بتواند بقای حیوان را حفظ کند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، ارزیابی شما از انتقادات اخیری که نسبت به عملکرد دکتر اکرامی درخصوص نحوه سزارین «ایران» صورت گرفته، چیست؟

واقعیت این است که من در جریان آنچه بر «ایران» گذشته نیستم و اخبار آن را به شکل دقیق دنبال نکردم و نمیدانم که چه انتقاداتی مطرح شده و داستان چه بوده است، اما آنچه مسلم است اینکه همه همکاران دامپزشک در جاهای مختلف در حال تلاش و زحمت هستند و نهایت کاری که از آنها بر میآید را به کار میگیرند. اگر واقعا یک ارزیابی تکنیک، روش و... مطرح است، ارگانهای ذیصلاح اگر بخواهند میتوانیم برای کسانی که متخصص این کار هستند، نظر دهیم و جمعبندی خود را برای سیستمهای دانشگاهی بفرستیم و نظرسنجی کنیم. بنده دکتر اکرامی را از دور میشناسم و میدانم که در حوزه حیات وحش کار میکنند و متخصص تولید مثل هستند. ایشان از همکاران قدیمی بنده هستند که خیلی وقت است به این کار اشتغال داشته و احتمالا بالای 20 سال در این حوزه تجربه دارند.

حکیم مهر: برخی از انتقاداتی که نسبت به عملکرد ایشان مطرح شده بود، شامل این موارد بود که اصول بیهوشی برای ایران رعایت نشده، احتمال خفه شدن او وجود داشته و با این وضع سزارین زنده ماندن او معجزه بوده است. در حین سزارین تنفس و ضربان قلب ایران کنترل نشده بوده، اثر داروی بیهوشی اشتباه روی ایران و فرزندان او باقی مانده و داروی بیهوشی باعث شده بوده که ایران دیر به هوش بیاید. از طرفی اثر منفی ریکاوری دیرهنگام روی عدم پذیرش یوزها توسط مادر و... تاثیر داشته و اصلا اینکه آیا سزارین نیاز بوده است یا خیر؟ سوال بنده این است که در شرایط مشابه چه کاری انجام می دادیم بهتر بود و ارزیابی شما چیست؟ آیا اقدامات دکتر اکرامی که آنها را در آن شرایط خاص انجام دادند، از نظر شما مورد تایید است؟

چیزی که مسلم است این است که جراحی و بیهوشی اصول اولیهای دارد که همه همکاران در جریان این اصول هستند و آنها را میدانند. بدون تردید همه ما برای اینکه نتیجه بهتری بگیریم باید این اصول را رعایت کنیم. اینکه آن اصول رعایت شده یا نه را من نمیدانم، اما همه همکاران من میدانند که یک جراح در شرایط اورژانس وادار میشود که کارهای عجیب و غریبی کند و مهم این است که در لحظه بتواند بقای حیوان را حفظ کند. مساله حیات وحش به طریق اولی است و ارزش همه حیوانها برای ما یکی است، کمااینکه حتی اگر یک گربه خیابانی را هم بخواهیم جراحی کنیم، همین داستان وجود دارد و باید یک اصولی را رعایت کنیم اما در شرایط اورژانس نجات حیوان حرف اول را میزند.

من فکر میکنم که در این زمینهها مجموعههای تخصصی بسیار خوبی چه در بخش خصوصی و چه دولتی در ایران داریم که شاید بد نبود که بعد از این، از تجربه آنها استفاده کنیم. به نظر من هر کسی به توان خود زحمتی کشیده و قابل ارج است اما بدون تردید ممکن است که روندهای بعدی را بشود ترمیم کرد و شرایط به گونهای نیست که من بخواهم روند قبلی را نقد کنم. دانشکدههای دامپزشکی در هر ناحیهای از لحاظ حیات وحش ایران که باشند، میتوانند بسیار موثر باشند. من فکر میکنم که این یوز در اطراف سمنان بوده است و ما در این شهر مراکز تخصصی زیادی داریم و همکاران ما در دانشکده دامپزشکی یک مرکز تخصصی جراحی دارند؛ از طرفی تهران هم خیلی دور از این ماجرا نبوده است.

بهتر است موارد مشابه طبق برنامهریزیهای استراتژیک انجام شود که بدانیم مثلا فلان دانشکده ما مسئول این قسمت است و همکاران ما هم در آن دانشکده بدانند که خودشان را برای آن کار ستآپ کنند؛ علیالخصوص که خیلی وقتها شاید نشود حیوان را در اتاق عمل قرار داد و لذا وسایل و تجهیزاتی نیاز است. به هر حال نقل و انتقال در حیات وحش کار خیلی سختی است، مثلا دانشکده دامپزشکی سمنان یا هر دانشکده دیگری که ممکن است تمایل داشته باشد در این مسائل درگیر باشد که البته باید این مساله را وظیفه خود بداند، خودمان را برای آن کار خاص ستآپ کنیم و وسیله خاص، تجربه خاص و دانش خاص را داشته باشیم. اینها بهانههای خوبی است که اگر در مملکت دانش، وسیله یا امکانات آن نیست، شروع به فراهم کردن آنها کنیم و به وجود بیاوریم.

بدون تردید بیشترین مسئولیت به عهده مراکز آموزشی است. حتی بخش خصوصی هم میتوانند این موارد خاص را به وجود بیاورند و ارزیابی شوند و مثلا ما بدانیم که فلانی برای کار با یوزپلنگ تربیت شده است و همه با هم اتفاق نظر داشته باشند که او فرد مناسبی برای کار کردن با یوزپلنگ است. به این ترتیب بتوانیم جلو برویم و کار را انجام دهیم چون اینها سرمایه ملی بوده و چیزی نیست که خیلی بتوانیم با آن بازی کنیم. البته همانطور که عرض کردم حتی یک گربه خیابانی هم برای ما ارزشمند است اما اینها کاملا سرمایههای ملی هستند و باید بهانهای شود برای اینکه بتوانیم این مسیرها را برای خود ایجاد کنیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، چه کاری میتوان انجام داد که احتمال عفونت بعد از اعمال جراحی در این شرایط اورژانسی کم شود؟

بدون تردید دسترسی به حیات وحش کار سختی است و یکی از بزرگترین مؤلفههایی که باید برای آن تلاش شود، اجرای تکنیک درست است که امکان عفونت را کم کند. باید به نوعی به آنتیبیوتیکهای وسیعالطیف با طول اثر بلند دسترسی داشته باشیم و امکانات نگهداری خاص ایجاد کنیم که بتوانیم حیوان را آنتیبیوتیکتراپی کنیم. مثلا اگر من یک گربه را عمل کنم، بعد از عمل باید دسترسی منطقی به آن گربه داشته باشم اما با تمام این احوال فکر میکنم که در این زمینه خاص، متخصصین حیات وحش بهتر میتوانند نظر دهند. تا جایی که من میدانم، از همکاران من در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران آقای دکتر رستمی بیشتر با حیات وحش کار میکنند. لذا به شکل کلان و جدا از این تککیس، بسیار کار درست، معقول و خوبی است که این بهانهای شود که بتوانیم ساختاری را در همه دانشکدههای دامپزشکی درست کنیم که بدانیم در مقابل حیات وحش هم یک اجزایی است که بتوانیم نسبت به آن جواب دهیم.

جراحیهای حیات وحش و جراحیها در شرایط خیلی غیرمتعارف جزو ساختارهایی هست که باید بتوانیم نسبت به آن جواب دهیم و خودمان را ستآپ کنیم و از مشاورین بینالمللی و کسانی که در حیات وحش فعال هستند، استفاده کنیم. چون مطمئن هستم که در ایران در این زمینه تجربه خیلی خوبی نداریم. باید بتوانیم از مشاورین بینالمللی و افرادی که ارتباط بیشتری با حیات وحش دارند، استفاده کنیم. مثلا افرادی را از کشورهای آفریقایی دعوت کنیم و همایش بگذاریم و خود را برای برخورد با این گونههای جانوری ستآپ کنیم.

در مجموع اگر قرار است این مورد خاص را ارزیابی کنیم، باید بر اساس یک فرایند مشخص انجام شود. کمااینکه ارزیابیهای رسانهای فقط برای روشن شدن افکار عمومی خوب است اما ارزیابیهای تخصصی باید بر اساس یک فرایند مشخص صورت گیرد. اگر مدعیالعموم و شاکی خصوصی وجود دارد، این را یک شخصی در جایی و مجموعهای ارزیابی و داوری کند، مثل ساختارهایی که در نظام دامپزشکی از جمله هیات بدوی فعالیت میکنند. در آنجا باید ارزیابی کرد که آیا از لحاظ حرفهای کار درستی انجام شده یا نه و آنجا رأی بدهند، کمااینکه این کار به فراوانی برای بسیاری از گروههای دیگر در حال انجام است.

اینکه به طور عمومی گفته شود که بیهوشی خوب بوده یا نه، چون مستندات دقیقی پشت آن نیست، شاید خیلی نتوان قضاوت کرد که بیهوشی خوب بوده یا بد؟ اما مستندات که وجود داشته باشد، هر کسی که مورد نقد قرار میگیرد، میتواند جوابهای خود را بدهد و از عملکرد خود دفاع کند. کسی که در شرایط اورژانس قرار داشته نه تنها نباید نقد شود، بلکه باید جایزه هم بگیرد. همین که به همین اندازه توانسته حرکت کند، خودش یک قدم است اما اینها نیاز به مستندات دارد که بشود در مورد آن حرف زد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
I March
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
1
7
الان دکتر .......... دامپزشک حیات وحش میاد دوباره دکتر محمد نیا رو نقد می‌کنه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
اون وقاحت هست نه نقد کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
............ ما اصلا تخصص حیات وحش در ایران نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
0
5
این همه دامپزشک خوب داریم. چرا سرمایه های ملی را هر بار پیش چند نفر دامپزشک مشخص می برند؟ ................
دکتر
|
Romania
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
8
3
.................. ایشان مجاز به دست بردن به چاقوی جراحی نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
باید میاوردن پیش شما؟
ناشناس
|
Spain
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
1
13
احسنت استاد بزرگ.
یک دامپزشک دیدیم که با سبک «همه بد هستن و من خوبم» مصاحبه نکردند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
3
11
ای بابا چقدر بد شد.
دکتر محمدنیا زد تمام رشته های دامپزشکان سلبریتی و لوژنشین رو پنبه کرد.
دکتر جان آماده باش تا مورد تهاجم رسانه ای به شکلهای مختلف قرار بگیری چون بلاخره دوستان خیلی قشنگ تر از شما مصاحبه میکنن و خیلی باکلاس هم تشریف دارن.
صحبت علمی کیلو چند؟؟ شرایط اورژانس کیلو چند؟؟
فقط این دوستان تشخیص میدن که چی درسته، اونم از تو مراکز زیبا و لاکچری خودشون ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
2
0
یک قضیه رو اینقدر بزرگ نکنید.بجاش بفکر ساختن فردایی بهتر باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
5
9
اگر ایشون به یکباره صبح همان روز به محل تکثیر یوز دعوت شده بود و یکباره متوجه میشد یوز مادر باردار هستش و دچار سختزایی و بالاجبار در شرایط اورژانسی جراحی کرده بود، در این صورت بله واقعا جایزه داشت و قطعا باید ازشون تقدیر به عمل میومد. ولی ایشون از ماهها قبل از جفتگیری، دامپزشک مسئول پروژه تکثیر یوز بودن.
این که یک کاری رو به شما بسپارن و براش آماده نبوده باشید تقدیر داره؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
0
1
من فکر می‌کنم هم نظام دامپزشکی و هم جامعه دامپزشکان کارگروه حیات وحش داشته باشن. فکر نمیکنم دیگه مهمتر از همچین موضوعی برای برای بررسی توی این کارگروه ها وجود داشته باشه. کاش جمع میشدن، از مخالفین و موافقین هم دعوت میشد تا نظرات تخصصی و مستندات خودشون رو اونجا ارائه میکردند. در نهایت کارگروه رای گیری میکرد و نظر کارشناسی جمعی خودش رو ارائه میداد. با احترام کامل به تمامی عزیزانی که نظرات کارشناسی خودشون رو مطرح کردند، به نظر من این مسائل مهم کشوری جای نظرات شخصی نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
2
0
با تمام احترامی که برای استاد عزیز دکتر محمدنیا قائل هستم ولی به نظر من نقد و انتقاد لازمه هرکاری هستش. نقد و انتقاد اگر منصفانه و سازنده باشه باعث بهبود فرآیندها خواهد شد. در احادیث ما هم بسیار به این موضوع اشاره شده برای مثال امام علی (ع) میفرمایند که «هرکس عیب تو را برای تو آشکار کند دوستدار توست و آنکه عیب تو را بپوشاند دشمن توست»
از دکتر اکرامی عزیز هم تقاضا دارم انتقادات رو بپذیرند و در آینده اصلاح کنند تا با افتخار به همه دنیا نشان دهیم دامپزشکی ایران چقدر حرف برای گفتن دارد.
ممنون از حکیم مهر برای پیگیری موضوعات
یک همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
1
0
دقیقا یکی از انتقادات مطرح شده این هست که جراحی اصلا اورژانسی نبوده چون از قبل درخواست برای لوازم داده شده بوده توسط دامپزشک تیم. اخبارش داخل خود سایت حکیم مهر هم هست هنوز. به نظرم این انتقادها متوجه سازمان محیط زیست هستش نه خود دامپزشک تیم. امیدوارم کارگروه هایی که دوستان فرمودند این مسئله رو بررسی بفرمایند.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
2
1
تا آنجا که بنده اطلاع دارم، از زمان شروع مرحله دوم زایمان (شروع زورهای زایمانی) تا خروج اولین توله در گربه سانان بین ٢-١ ساعت زمان میبرد. اما در مورد این حیوان حدود ١٠ ساعت از شروع مرحله دوم زایمان گذشته بود که سزارین انجام شد. به احتمال قریب به یقین اگر سزارین انجام نمیشد مادر تلف میشد و لذا تصمیم دکتر اکرامی جهت انجام سزارین تصمیم درستی بوده است. همانطور که همکار محترم آقای دکتر محمدنیا اشاره کردند شرایط اورژانس متفاوت از شرایط طبیعی است و ممکن است برخی موارد منجمله آسپسی بدرستی رعایت نشود اما با این حال با وجود کمبودها سزارین انجام شد و مشکلی هم برایش ایجاد نشد و زنده ماند. اما مشکل در مراقبت و نگهداری توله ها بوده که ظاهراً برای اینکار از قبل برنامه، امکانات و آموزش های لازم وجود نداشته است، چرا که اولین بار این اتفاق افتاده است. امیدواریم که برای زایمان های بعدی در این مورد تمهیدات لازم فراهم شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
مستندات؟
نقیبی
| United States of America |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
کی گفته؟
گربه سان ها معمولا گاهی تا ۲۴ ساعت هم زور میزنن و حتی بین اولین و دومین توله هم باز ممکنه ۲۴ ساعت طول بکشه
و تا حالا کسی تو دنیا یوزپلنگ رو سزارین نکرده
سزارین قبل از تکمیل دوره بارداری باعث تولد توله های نارس میشه که همشون مشکل تنفسی خواهند داشت
چنانچه تو کالبد گشایی توله از دست رفته توسط دکتر اکرامی کلابس ریه گزارش شد و با کمال تعجب اون رو نقص ژنتیکی گزارش کردن !!!
جراح دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۵
4
3
دکتر محمدنیا بسیار خردمندانه پاسخ دادند که باید مستندات ارائه شود تا بشود نظر قطعی داد. این که شرایط اورژانس بوده یا خیر. این که چرا و چه عواملی باعث شده امکانات برای شرایط اورژانس فراهم نباشه و سوالات بسیار دیگر نیاز به مستندات دارند. تازه بعد از ارائه همه مستندات میشه از کارگروه ها و متخصصین دعوت کرد که کمیته ای برای بررسی مستندات تشکیل شود تا ببینیم کسی باید واقعا تشویق بشه یا توبیخ. این وسط اگر انتقاد توسط اشخاص هم صورت داره میگیره دقیقا به خاطر همین عدم انتشار مستندات هستش.
متاسفانه شیوه سازمان محیط زیست از ابتدای قضیه انکار و بعد لاپوشانی بوده تا به خیال خودشون اینطوری انتقادی هم صورت نمیگیره. هر چند وقت یکبار هم به صورت قطره چکانی مقداری از مستندات طوری منتشر میشه که انتقادات متوجه دامپزشک پروژه بشه، در صورتی که تصمیم گیرندگان و مدیران پروژه باید پاسخگو باشند. با توجه به تصاویر منتشر شده، انتقادات با این که تند بود ولی صحیح بودند ولی نوک پیکان این انتقادات باید به سمت تصمیم گیرندگان پروژه میبود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
1
3
در مورد دوستی که گفتن تا 24 ساعت هم ممکن است طول بکشه و حیوان زایمان کند، باید گفت بله اما این موارد نادر است (در مورد یوز فقط یک مورد زایمان تا 24 ساعت از شروع زورهای زایمانی وجود دارد آنهم ثبت نشده و بشکل Personal communication) و معمولا بطور میانگین 2-1 ساعت بعد شروع زورهای زایمانی اولین توله باید خارج شود اما مواردی هم ممکن است این زمان طولانی تر هم بشود. اما نکته مهمتر از طول مدت زورهای زایمانی، تشخیص سخت زایی است که در حیات وحش نمی توان بمانند سگ و گربه از حیوان رادیوگراف تهیه و یا سونو گرافی نمود که مثلا بدلیل جنین اورسایز یا تنگی لگن و یا ... سخت زایی را تشخیص داد. لذا بر اساس مشاهده زورهای زایمانی و عدم پیشرفت روند زایمان، خستگی مفرط،بی حالی و خوابیدن به پهلو و ... معمولا تشخیص سخت زایی داده می شود که در این کیس هم ظاهرا همینطور بوده است. چنانچه اگر اقدامی برای سزارین نمیشد مادر هم تلف میشد لذا نباید در این موارد ریسک کرد که بنظر بنده اقدام ایشان برای بیهوشی و سزارین درست بوده است. ضمن اینکه دامپزشک افریقایی هم آنرا تایید کردند و در سونوگرافی بعدی که انجام شده مشکلی در دستگاه تناسلی یوز مزبور مشاهده نکردند. شاید مثالی جهت مقایسه برای درک این مطلب: اقدامات درمانی برای خروج پرده های جفت در مادیان باشد که در اغلب منابع می گویند چنانچه در مادیان تا 3 ساعت پس از زایمان پرده های جفت خارج نشدند باید اقدامات درمانی شروع شود چرا که در اغلب مادیان ها بر اساس مشاهدات قبلی دیده اند که جفت اغلب مادیان ها تا 3 ساعت پس از زایش خارج می شود اما مواردی هم مشاهده شده که تا 12 ساعت پس از زایمان پرده های جفت بدون هیچگونه مشکلی خارج شده اند! اما برای جلوگیری از عواقب جفت ماندگی در مادیان (عفونت رحم، لنگش و ...) در منابع توصیه می کنند که از ساعت 3 پس از زایمان باید درمان شروع شود (اقلیت را فدای اکثریت نمی کنند). در مورد زایمان هم موارد نادری از گربه سانان ممکن است تا 24 ساعت بعد زایمان کنند و مشکلی هم برای حیوان ایجاد نشود اما باید بدانیم که این استثناست و ثانیا احتمال مرگ توله ها با افزایش طول مدت مرحله دوم زایمان افزایش می یابد. ضمن اینکه مشاهده روند زایمان اهمیت بیشتری از طول مدت مرحله دوم زایمان دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
0
0
اولاشرایط فارم وبیابان ودامداری با شرایط بیمارستان اززمین تااسمان تفاوت داره ثانیا ازدست بعضی کاربرنمیاد یکیهم کاری انجام میده فقط حرف .... میزنند
نظر شما
ادامه