کد خبر: ۷۷۲۸۹
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر بهرنگ اکرامی» جراح «ایران» درباره انتقادات مطرح شده از نحوه جراحی:
«دکتر بهرنگ اکرامی» افزود: طرح این مسائل یک‌سری شایعات از سمت گروه‌هایی از دوستان و همکاران است که متاسفانه حدود ۱۰ سال کار کردند و به هر دلیلی موفق نبودند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: بعد از انتشار فیلم سزارین «ایران» یوزپلنگ آسیایی در اسارت که بار دیگر اخبار و حواشی درباره این عمل جراحی را داغ کرد و باعث انتقاد به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در اجرای پروژه تکثیر در اسارت شد، «دکتر مجید جعفربگلو» بورد تخصصی جراحی دامپزشکی از دانشگاه شیراز، به بیان انتقاداتی صریح نسبت به عملکرد «دکتر بهرنگ اکرامی» پرداخت و گفت که اصول ابتدایی جراحی در سزارین ایران رعایت نشده است. او نحوه سزارین ایران را قرون‌وسطایی دانست و به نبود امکانات و ابزارهای اولیه جراحی شدیدا انتقاد کرد و درباره اثر داروی بیهوشی اشتباه در ریکاوری دیرهنگام مادر و نگرفتن پستان مادر از طرف توله‎‌ها توضیح داد. (اینجا)

«دکتر بهرنگ اکرامی» در گفت‌وگو با حکیم مهر، در پاسخ‌ به انتقادات «دکتر مجید جعفربگلو» می‌گوید: «او دانشجوست و علم جراحی می‌خواند، اما تجربه کار در حیات‌وحش را ندارد و حیات وحش را نمی‌شناسد. صحبت‌های این دانشجو ناشی از عدم شناخت است. این دانشجو برای خود خیلی راحت صحبت کرده و با اعتماد به نفس اطلاعات غلط در اختیار یک خبرنگار گذاشته و خیلی هم بولد شده است.»

وی ادامه می‌دهد: «این مسائل یکسری شایعات ازسمت گروه‌هایی از دوستان و همکاران است که متاسفانه حدود ۱۰ سال کار کردند و به هر دلیلی موفق نبودند. شانس با آنها یار نبود و شرایط آب و هوایی تهران برای تولید مثل این گونه مساعد نبود. اینکه در رسانه‌های خارجی برای خودنمایی، خودزنی می‌کنیم، کار درستی نیست. خود کارشناس آفریقایی از من سؤال می‌کند که چرا شما این کار را می‌کنید؟ این عجیب است. همه کشورها موفقیت خود را برجسته می‌کنند و نقاط ضعف را پوشش می‌دهند و ما برعکس هستیم. من نمی‌دانم این چه فرهنگ بدی در کشور است؟ به جای اینکه خوشحال باشند و ما را حمایت کنند، نقاط ضعف را به خارجی‌ها نشان می‌دهند و می‌گویند و ما اینطور سزارین کردیم.»

دکتر اکرامی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «مشکل دیگری که ایجاد می‌شود این است که با این جو اجتماعی غالب، خیلی از اساتید بزرگوار باسوادتر و باتجربه‌تر از ما حاضر به همکاری نمی‌شوند و می‌گویند ما آبروی خود را دوست داریم و حاضر نیستیم به خاطر یک یوزپلنگ، آبروی ۲۰ ساله دانشگاهی خود را به حراج بگذاریم و مردم به ما چیزی بگویند. مثلا طرف استاد تمام دانشگاه است که ۳۰ سال زحمت کشیده و می‌خواهد روی یک ماده کار کند و خدای نکرده جواب نگیرد. یک نوجوان ۱۵ ساله در گوشی خود به او توهین می‌کند و به خاطر همین کسی همکاری نمی‌کند. از آن طرف این آقایان که تحصیلات دانشگاهی هم دارند، از این طریق فضا را در کشور خراب می‌کنند.»

حکیم مهر: آقای دکتر، اگر اجازه دهید به بازخوانی پرونده سزارین «ایران» بپردازیم. ارزیابی شما از انتقادات مطرح شده در این خصوص چیست؟

البته که سهل‌انگاری‌هایی از طرف محیط زیست پیش آمد، اما در نهایت منتج به این شد که امکانات بیشتری در توران مستقر شد و به نوعی سازمان محیط زیست کمبودها را جبران کرد. ما هم به مجلس شورای اسلامی رفتیم و نشست خبری هم برگزار شد. در آن نشست انتقادات زیادی مطرح شد که آقای اکبری،‌ معاون سازمان این انتقادات را پذیرفت. بودجه گذاشتند و سایت توران را تجهیز کردند. اتاق جراحی در نظر گرفتند و با دامپزشک آفریقایی قرارداد بستند که هر زمان لازم شد و کار داشتیم، به ایران بیایند. کمیته تخصصی یوز تشکیل و از اساتید مختلف دانشگاهی دعوت شد که در جلسات ما حضور پیدا کنند و نظرات خود را بگویند. در واقع از نظر علمی کار وسیع‌تر شد و بنابراین به نظر من طرح این انتقادات در حال حاضر یک مقدار بیمعرفتی است.

من نمی‌خواهم از ارگان یا سازمان حفاظت از محیط زیست دفاع کنم، اما به هر حال در دانشگاه تدریس و در محیط بیرون کار می‌کنم و با اینکه نیروی رسمی محیط زیست نیستم، اما چندین سال است که با این سازمان همکاری دارم. به طور کلی انتقاد خوب است؛ بخش خصوصی و انجمن‌ها انتقاد می‌کنند و باعث می‌شوند که بخش دولتی ایرادات خود را برطرف کند. اگر هم دست و پای آن سر موضوعاتی بسته است، دولت به خاطر فشارهای اجتماعی، مجاب می‌شود که این کار را انجام دهد؛ بودجه‌ای بگذارد و متخصصین را بیشتر دعوت به همکاری کند؛ همان کاری که سازمان دو سال پیش انجام داد.

ما همان دو سال پیش جواب خود را دادیم و نتایج آن را هم دیدیم که ختم به خیر و همه چیز روبراه شد، اما الان دیگر تخریب ملی است. ما سه سال پیش در خصوص یوز دست یاری به سازمان دادیم. یوز یک گونه‌ای بود که چندین سال پیش، خارجی‌ها در ایران روی آن کار کردند. از جاهای مختلف آمدند، تلقیح مصنوعی کار کردند و معرفی‌های مختلف انجام دادند و بالاخره جواب نداد. سن حیوانات هم بالا رفت و در نهایت به این قضیه منجر شد که یوز آسیایی در اسارت تکثیر نمی‌شود و پروژه‌ای بود که عملا به درهای بسته خورده بود.

در کشور هند هم می‌گفتند که فردی به نام اکبرشاه یوزها را از طبیعت می‌گرفت و موفق به تکثیر آنها نشده بود. از نظر کسب نتیجه، کاری که در آفریقا انجام شد، به علت زیاد بودن تعداد آنها بود، اما تعداد یوزهای ما کم است.

در هر صورت ما در ایران یک برنامه تولید مثل فنی اجرا و یکسری موادی را به واسطه دوستانی که در خارج داشتیم به کار بردیم و کار نتیجه داد. هیچ تجربه‌ای نداشتیم و ارتباطات ما با خارجی‌ها ضعیف بود و واقعا نمی‌توانستیم با هر جایی که یوز دارند یا از کارشناسان خارجی باتجربه استفاده کنیم، چون در خیلی از کشورهای دارای یوز، کارشناسانی از سایر کشورها به آنجا می‌روند و کار می‌کنند اما ما به واسطه شرایط خاص سیاسی، نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم و مجبور شدیم با همین کارشناسان آفریقایی همکاری کنیم.

تجربه آنها نیز در شرایط در اسارت یوزهایی هست که می‌توانند به آنها دست بزنند و مثل حیوانات خانگی هستند. یوزهای ما وحشی هستند. «ایران» که زایمان کرد، حیوانی است که فقط در فاصله پنج متری می‌توان به آن نزدیک شد، چون یا فرار و یا حمله می‌کند. شرایط رفتاری حیوان و شرایط زیستگاهی ما خیلی با هم متفاوت است. در نهایت این کار به نتیجه رسید و سه توله به علل مختلف تلف شدند، اما به هر حال ما دو توله ماده حدود ۱۲ روزه را که در طبیعت پیدا شدند، خودم به مدت ۲ ماه بالای سر آنها ایستادم و آنها را بزرگ کردیم که الان بیش از یک سال دارند و در توران هستند. ما آن توله‌های تلف شده را دیده بودیم و جدل‌های فنی، حضور کارشناس آفریقایی، آزمایشگاه و... را با آنها داشتیم که باعث شد این دو ماده نیز به پای آن تجربه بایستند و سازمان هم برای آنها هزینه کرد.

حکیم مهر: آقای دکتر، جدای از انتقاداتی که به سازمان حفاظت از محیط زیست وارد است، برخی انتقادها نیز به شخص شما وارد شده است. مثلا دکتر جعفربگلو در مصاحبه اخیر خود تاکید کردند که «ایران» را به روش‌های قرون وسطایی سزارین کردند، روش آنها علمی نبوده و به نوعی این جراحی را یک افتضاح پزشکی خواندند. پاسخ شما چیست؟

بله، من این انتقادات را هم خواندم. من جراح نیستم و تخصص من مامایی و تولید مثل است، اما واحدهای جراحی تخصصی پاس کردم و خودم هم چندین سال است که کلینیک دامپزشکی دارم و جراحی‌های زیادی انجام دادم. اگر این پاسخ‌ها را یک جراح بدهد خیلی بهتر است اما من دیدگاه خودم را می‌گویم. آن چیزی که در دانشکده دامپزشکی و تحت عنوان جراحی به ما درس دادند، با چیزی که ما تجربه کردیم متفاوت بود. من با خیلی از دوستان هم مشورت کردم که آیا واقعا ما اشتباه کردیم یا نه؟ جراحی یک فن است که در آن دامپزشک قصد دارد که یک حیوان را به روش تهاجمی تیغ بزند و درمان کند، لذا یکسری اصول دارد.

اصل اول کار این است که دامپزشک از طریق جراحی بتواند حیوان را بدون عفونت و عارضه به حالت طبیعی، نرمال و سلامتی برگرداند. فرایند جراحی سزارین به این معناست که حیوان به هر دلیلی از جمله کانال زایمان یا جنین، نمی‌تواند زایمان کند و دامپزشک مجبور است که از رهیافت شکمی به داخل برود، رحم را باز و توله‌ها را خارج کند تا جان مادر و توله‌ها نجات پیدا کند؛ این اصل اول است.

اصل دوم این است که در جراحی عفونت ایجاد نشود و رحم باقی بماند. یکی از عوارض جراحی این است که رحم چسبندگی بخورد یا عفونت کند، حیوان غذا نخورد و در گونه‌های چیتا که جست و خیز می‌کنند، بعد از چند روز بخیه‌ها باز شود. هرچه جراح مهارت بیشتری داشته باشد، این عوارض کمتر خواهد شد. از طرفی بحث امکانات باید خوب باشد. یکسری امکانات در جراحی مثل اتاق عمل خوب، کلاه سر جراح، دستکش‌های آنچنانی، میز جراحی و... اگر باشند، خیلی خوب است اما جزو واجبات کار محسوب نمی‌شوند. اگر اصول جراحی، ایجاد شکاف و نحوه بخیه زدن درست انجام شوند، حیوان پاسخ مناسبی می‌دهد و ربطی به سایر موارد ندارد. امکانات جراحی ما در حد استاندارد بود و اکسیژن داشتیم. من این وسایل را از مطب خودم برده بودم. اگرچه قرار نبود حیوان جراحی شود، اما خیلی‌ها شایعه کردند که سزارین از پیش مشخص شده بود که این یک تخریب خنده‌دار است.

حکیم مهر: اتفاقا انتقاد دیگری که مطرح شده بود، در همین خصوص بود که اگر جراحی از پیش تعیین نشده بود، پس چرا شما در آن لحظه وسایل و تجهیزات جراحی به همراه خود داشتید؟

من یک دامپزشک هستم و می‌خواستم وضعیت زایمان یک حیوان را رصد کنم. اولا این گونه، در اسارت بزرگ شده و تجربه ما در این ۲۰ سال نشان داده حیواناتی که در اسارت بزرگ می‌شوند، نسبت به حیواناتی که در طبیعت هستند، جثه ریزتری دارند. من در مازندران و شهر ساری کار می‌کنم و اینجا گوزن زرد داریم. توله‌هایی که ما در طبیعت بزرگ می‌کنیم، نسبت به مواردی که در طبیعت یافت می‌شوند و می‌آورند، سایز کوچکتر و رشد کمتری دارند. یعنی سایز و فیزیک گوزن‌های بالغ ما در اسارت با گوزن‌های همسن در طبیعت، زمین تا آسمان فرق می‌کند. در یوز و پلنگ هم همین است. این یوز وقتی پنج ماهه بود، دست قاچاقچی بود، چند سال پردیسان بود و بزرگ شد و آن جست و خیز، ورزش و... را نداشت. وقتی به اینجا آمد و او را باردار کردیم، مطمئنا فرم لگنی او مانند ماده‌ای که در طبیعت به همراه مادر خود شکار می‌کند و بزرگ می‌شود، نبود.

درخصوص انتقاد مطرح شده، اولا ما در یکسری جلسات مشخص کرده بودیم که تیم جراحی باید بیاید. حالا به دلایلی جراحان حضور نداشتند و شرایط آماده نبود. برخی زمان‌های حساس بود که جان حیوان در خطر بود و من به‌عنوان دامپزشک مسئول، وسایل را با خودم بردم، نه از بابت اینکه جراحی کنم، بلکه گفتم شاید اگر تیم جراحی بیاید، چیزی کم داشته باشد. فاصله توران تا شاهرود سه ساعت است و تا تهران حدود پنج ساعت است و اگر چیزی کم بیاید، تهیه کردن آن زمان می‌برد. در حالی که در پروسه زایمان شاید ۱۰ دقیقه و نیم ساعت هم برای حفظ جان توله یا چیتا‌های مادر خیلی مهم است، لذا من طبق اصول حرفه‌ای یکسری وسایل را با خود بردم. در ضمن زمان زایمان هم شروع شده بود.

این مسائل یکسری شایعات از سمت گروه‌هایی از دوستان و همکاران است که متاسفانه حدود ۱۰ سال کار کردند و به هر دلیلی موفق نبودند. شانس با آنها یار نبود و شرایط آب و هوایی تهران برای تولید مثل این گونه مساعد نبود. حالا ما در توران کار می‌کنیم و جواب گرفتیم و ایراداتی هم بوده اما برطرف شده است. با همین شرایط جلو می‌رویم و جزو اولین کشورهایی هستیم که چیتا را در اسارت تکثیر کردیم. دو ماده دیگر هم داریم که تجربه قبلی روی آنها اجرا و انشاءالله ختم به خیر می‌شود. اینکه در رسانه‌های خارجی برای خودنمایی، خودزنی می‌کنیم، کار درستی نیست. خود کارشناس آفریقایی از من سؤال می‌کند که چرا شما این کار را می‌کنید؟ این عجیب است. همه کشورها موفقیت خود را برجسته می‌کنند و نقاط ضعف را پوشش می‌دهند و ما برعکس هستیم. من نمی‌دانم این چه فرهنگ بدی در کشور است؟ من و همه شما ایرانی هستیم. اشکالی ندارد و حیوان بار دیگر هم زایمان می‌کند. ماده‌های دیگری هم داریم که آنها هم زایمان می‌کنند. این تجربه منتقل و باعث می‌شود که یک روزی ما برنده میدان باشیم و چیتاهای ما زیاد شوند. به جای اینکه خوشحال باشند و ما را حمایت کنند، نقاط ضعف را به خارجی‌ها نشان می‌دهند و می‌گویند و ما اینطور سزارین کردیم.

به هر حال شرایط پیش آمد و من جراح این سزارین را انجام دادم، حیوان عفونت نکرد و ۲۴ ساعت بعد هم غذای خود را خورد. کارشناس آفریقایی هم که نه ایرانی بود و نه دوست من و من اصلا او را نمی‌شناختم به صورت بی‌طرفانه سونوگرافی زد. او که بهترین دامپزشک آفریقای جنوبی است و همه او را می‌شناسند، اعلام کرد که رحم و تخمدان‌ها سالم هستند. شش ماه پیش هم که به ایران آمد و حیوان باردار نبود، باز هم ریپورت داد که رحم و تخمدان‌ها سالم هستند، حیوان بارور است، هیچ مشکلی نیست و تخمک‌‌گذاری نکرده است که این مساله در چیتاها طبیعی است. از آنجا که ما در ایران فقط یک ماده داریم، همه روی آن تمرکز کرده‌اند و انگار گوسفند است که هر سال باید یک بره به ما بدهد! او می‌گفت ما در آفریقا ماده‌های زیادی داریم که گاها دو ماده به همین شکل می‌شوند. ماده‌های دیگر زایمان می‌کنند و دفعات بعد آنها آبستن می‌شوند و این یکی‌ها به استراحت جنسی می‌روند.

حکیم مهر:‌ انتقاد دیگر این بود که اصول بیهوشی برای «ایران» رعایت نشده و احتمال خفه شدن او وجود داشته است. همچنین داروی بیهوشی باعث شده بود که «ایران» دیر به هوش بیاید. پاسخ شما چیست؟

ما بهترین بیهوشی را برای حیوان گذاشتیم و جراحی من بعد از ۴۵ دقیقه تمام شد. فیلم‌های آن هم موجود است و آن چیزی که این دوستان دیدند، بخش‌هایی از فیلم است، نه تمام آن. من ۴۵ دقیقه جراحی انجام دادم و بعد از آن سرم‌تراپی و دارو و درمان را تمام کردم و حیوان رفت و بعد بهوش آمد. من نظر این دانشجوی منتقد را خواندم. او دانشجوست و علم جراحی می‌خواند، اما تجربه کار در حیات‌وحش را ندارد و حیات وحش را نمی‌شناسد. حیوانی که زایمان می‌کند، پروسه زایمان خود را زیرنظر دارد و می‌بیند که توله‌ها از شکم او خارج می‌شوند و آنها را می‌پذیرد. اما زمانی که ما حیوان را بیهوش می‌کنیم، مادر به خواب بیهوشی می‌رود و زمانی که عملیات انجام می‌شود، هیچ‌گونه آگاهی از زایمان خود ندارد و توله‌های خود را نمی‌شناسد. کاری که آفریقایی‌ها می‌کنند این است که توله‌ها را با دست به مادر معرفی می‌کنند، مادر بو می‌کشد، توله را به سینه مادر می‌چسبانند تا شیر بخورد و چیتا عادت می‌کند.

چیتای ما وحشی است و زمانی که به هوش می‌آید دیگر نمی‌توانیم به او نزدیک شویم. توله را هم نگاه می‌کند اما هیچ شناختی از توله‌ها ندارد و متاسفانه مجبور هستیم که او را با دست بزرگ کنیم. زمانی که ما بیهوش کردیم و جراحی تمام شد و حیوان از بیهوشی برگشت، توله خودش را نشناخت. ما هم این قابلیت را نداشتیم که مثل حیوانات اهلی توله را به سینه او بچسبانیم و این باعث شد که مجبور شویم توله را با دست بزرگ کنیم.

صحبت‌های این دانشجو ناشی از عدم شناخت است. این دانشجو برای خود خیلی راحت صحبت کرده و با اعتماد به نفس، اطلاعات غلط در اختیار یک خبرنگار گذاشته و خیلی هم بولد شده است.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ما اولین نفر نیستیم که در این کشور روی مسائل حیات وحش کار می‌کنیم. ایران در زمینه حیات وحش بسیار نو هست. ما به صورت تخصصی دانشکده حیات وحش و حتی اساتید حیات وحش نداریم و همه کارها را براساس دوره‌هایی که دیدیم و تجربیاتی که کسب کردیم، پیش بردیم. گونه چیتا گونه‌ای است که در همه جای دنیا در تولید مثل بسیار بدقلق است و تولید مثل ضعیفی دارد. لذا برخی خطاها با این شرایط ارتباطات ضعیف و پایینی که ما داریم، طبیعی است. اینکه بخواهیم خطاها را بولد کنیم و پیش خارجی‌ها آبروی ملی خودمان را ببریم، به نظر من کار پسندیده‌ای نیست.

مشکل دیگری که ایجاد می‌شود این است که با این جو اجتماعی غالب، خیلی از اساتید بزرگوار باسوادتر و باتجربه‌تر از ما حاضر به همکاری نمی‌شوند و می‌گویند ما آبروی خود را دوست داریم و حاضر نیستیم به خاطر یک یوزپلنگ، آبروی ۲۰ ساله دانشگاهی خود را به حراج بگذاریم و مردم به ما چیزی بگویند. چون می‌دانند که این کار ممکن است آزمون و خطا و شکست داشته باشد و خیلی‌ها حاضرند که این شکست‌ها را به ضرر آنها تمام کنند. به خاطر همین دست ما کوتاه است. بهترین اساتید در دانشگاه‌های مختلف هستند که ما دوست داریم با آنها کار کنیم اما وقتی صحبت می‌کنیم، می‌گویند لطفا دور ما را خط بکشید چون ما حوصله این هجمه‌ها را نداریم. مثلا طرف استاد تمام دانشگاه است که ۳۰ سال زحمت کشیده و می‌خواهد روی یک ماده کار کند و خدای نکرده جواب نگیرد. یک نوجوان ۱۵ ساله در گوشی خود به او توهین می‌کند و به خاطر همین کسی همکاری نمی‌کند. از آن طرف این آقایان که تحصیلات دانشگاهی هم دارند، از این طریق فضا را در کشور خراب می‌کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۸
دامپزشک بخش خصوصی
|
Germany
|
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
9
31
جالبه که خبرگزاری بی بی سی اون دانشجو رو تحت عنوان استاد جراحی دانشگاه سراسری معرفی کرده :))) دانشجو جان خوب واسه خودت ........... راه انداختی. البته راه پیشرفت در دامپزشکی ایران هم همینه. شومنی کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
به عنوان یک اصل کلی، تقریبا تمام خبرهایی که بی بی سی پخش میکند دروغ هستند. اگر هم دروغ نباشند، طوری خبرها را میپیجاند که از دروغ هم بدتر میشوند.
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
شما هنوز نمی دونید که رزیدنت دانشجو تلقی نمی شه هیچ کجای دنیا؟ .........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
اگر دانشجو حساب نمیشه چی حساب میشه؟؟؟؟
شما باید بدونید دانشجو حق گرفتن مجوز هم ندارد. اگر رزیدنت هستید و مجوزی گرفتید غیر قانونی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دانشجو حساب نمیشه چون حداقل دکترای عمومی دامپزشکی رو داره! یعنی دکتر هستش. طبق دستورالعمل خود سازمان نظام هم می‌تونه به صورت پاره وقت مشغول کار بشه.
..................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
این رفتارش تحریک از سوی استادش هست که کسی غیر خودش را جراح نمیدونه‌ آدم معروفی هست در تفرقه افکنی‌
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
7
28
........................ تهیه دستکش جراحی و گان و شان استریل جزو ضروریات هست و واجبه نه اینکه برای تزئین این کارها انجام بشه .در مورد بیهوشی هم واقعا من دوست دارم به عنوان یه همکار بدونم از چی استفاده کردن .....................
ب ع دامپزشکی
|
Germany
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
1
11
در این مسئله یک موضوع اصول جراحی است و یک موضوع تکنیک جراحی. جای سوال و بحثی نیست که اصول جراحی رعایت نشده اند. مقصر اول سازمان محیط زیست است که امکانات مناسب را فراهم نکرده است. حتی یک پایه سرم هم وجود نداشته است. مقصر دوم این همکار محترم هستند که قبول کردند آن جراحی را در آن شرایط انجام دهند.
محمد رضا صلاحي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
2
12
باسلام
چرا هيچكدوم از توضيحات جراح ايران مربوط به سوال پرسشگر نبود؟
مواردي كه از صحبتاشون جالب بود و همچنان جاي سوال؟
دستكش انچناني!!!!
و اينكه اصول هفت گانه هالستد از نظر ايشون اصول نيست؟؟؟ پس چي هستن؟
١٧ ساعت بعد از اتمام جراحي ريكاوري شده ايران؟؟؟؟
لوله نايي نداشته ايران؟
سزارين اورژانس با معده پر و احتمال استفراغ و پنوموني استنشاقي!
اره يكسري كارها متفاوت هست از بيمارستان هاي مرجع، اما دليل بر رعايت نكردن اصول نيست.
به نظر من، كاملا درست بوده نظرات دكتر جعفربگلو.

با احترام فراوان
اندکی تفکر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
11
11
وقتی که یه رزیدنت یه متخصص قدیمی مامایی رو میببره زیر سوال همینه .یکی نیس بگه گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن ...
پاسخ ها
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
مگه دادن دست ایشان یا حتی اساتید بزرگ جراحی که بستاند بزند؟؟؟ مگه حتی یک تلفن یا پیام اتفاق افتاده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
آقا یک تلفن به این بنده خدا میزدی اینقدر ناراحتش نمیکردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
بزرگوار شما تخصص حیات وحش رو از کجا گرفتید. بهتره خود رو علاقه مند به حیات وحش معرفی کنید نه متخصص حیات وحش
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
6
6
فرض کن برعکس این قضیه اتفاق می افتاد و دکتر سزارین نمیکرد و همه ی توله ها و مادر تلف میشدند،اون موقع همه میومدن می گفتن رو چه حسابی سزارین نکرد...
با این وضع پس این موضوع دو سر باخت بود واسه دکتر اکرامی
کسی هم نمیاد از تجربیات حاصل از این کار بگه
حالا هم که هر دانشجویی میاد با هر لفظی به این موضوع دامن بزنه بلکه بتونه یه اسمی واسه خودش راه بندازه که تو کشور ما جواب میده...مثل همین مورد آخر
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
جهت جلوگیری از انقراص یوز ایرانی با فرض نمیشه رفت جلو.
..................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
1
11
این یعنی موضوعی ب این مهمی را بی اهمیت بکنی . مگه میشه اصول جراحی را رعایت نکنید بعد انتظار داشته باشی نتیجه کار استریل و بدون عفونت باشه . بعد باید اینقدر آنتی‌بیوتیک بدی بهش که نکنه عفونت کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
2
9
حکیم مهر میتواند از ده نفر اساتید سوال کند که آیا اصول ابتدایی جراحی در این جراحی رعایت شده است یا نه؟ و بعد مشخص شود ایشان درست می گویند ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
به خداوندی خدا قسم تو دانشکده های خوبمون از قبیل کرج ، علوم تحقیقات، دانشگاه تهران و .. اساتید زبده و نامبر وان کم نداریم ولی نمی دونم چرا در اینگونه تصمیم گیری های حساس و مهم مشورتی با آن ها نمی شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
یکی از اون اساتید رو نام ببر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
6
1
آقای جراح آشنا با محیط زیست شما خوب بلدی با حیات وحش آشنایی داری!!! آخه بعد از سزارین شما همه توله ها زنده موندن و اصلا یه وضعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
2
6
ای کاش انجمن جراحی دامپزشکی ایران -که قدیمی ترین انجمن تخصصی دامپزشکی ایران است- راجع به این قضایا اعلام نظر کند. یا حداقل حکیم مهر با رییس ان اقای دکتر محمدنیا مصاحبه کند و نظر ایشان را جویا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
موقعی که باید باشن نیستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
ایشان تجربه حیوانات کوچک و حیات وحش ندارن ...
.............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
0
3
شد قصه کرد شبستری
DVM
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
1
6
واقعا برای سیستم مسموم دامپزشکی متاسفم. آخه این چه وضعیه اومدید درست کردید؟ این میاد برای اون میزنه اون برای این. ....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
4
8
با صحبت های دکتر بیگلو کاملا موافق هستم.
...................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
حالا تو بازار کار نتیجه عملیات ایشون هم میبینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
0
0
چالش در این رشته تمامی ندارد ...
پزشک حیوانات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
1
6
................ موضوع سزارین صرفا مربوط به متخصص جراحی میشه نه متخصص مامایی ولی به خاطر کمبود نیرو ایشون ورود کردن نتیجه چیز بهتری هم نمیشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
2
7
آقای دکتر اکرامی نه رفیق منه و نه ارتباطی باهاشون دارم،
اما
تا کسی توی فیلد کار نکرده باشه، تا توی شرایط بسیار آلوده اصطبل کار نکرده باشه، تا تعریف گلدن پرید به معنای واقعی در میدان رو بلد نباشه و صرفا بر اساس تئوری محض دانشگاه و 4 تا کتاب رفرانس جراحی بخواد اعلام حضور یکنه، به جرات میگم هیچگونه اظهار نظری نمی تونه بکنه و اصلا حق نظر دادن نداره.
از فیلد و اصطبل و بیابون و کار توی شرایط اینچنینی تا شرایط آرمانی و اصول 7 گانه هالستد فاصله بسیار است!!!

خدایا یه ارزن خرد لطفا.
پاسخ ها
دامپزشک
| Germany |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
دوست گرامی اصطبل محل جراحی گاو هست و نه حتی اسب.
اینکه دید شما به جراحی یه موجودی مثل یوزپلنگ توی محیطی مثل اصطبل یا روی یک میز چوبی و بدون هیچ امکاناتی، خوشبینانه هست، جالبه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
دوست عزیز دامپزشک|Germany|۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
ضمن احترام، واضح مشخص هست که هنوز اندر خم اول قوانین 7 گانه هالستد تشریف دارین.
گاو چون گاوه تو طویله میشه جراحیش کرد ولی پلنگ چون پلنگه باید در سالن جراحی دانشگاه بریستول!!!!

شما یا عرایض بنده رو متوجه نشدین یا متوجه نشدین عراض بنده رو!
بد نیست در جریان باشین که همین الان مردم مجروح و لت و پار غزه رو بدون بیهوشی و اصول آسپتیک توی همون خرابه ها و ویرونه ها دارن جراحی میکنن، چرا؟ چون شرایط اضطراره.

بنده صحه و تاییدی بر جراحی شیر و ببر و گاو و پلنگ در اصطبل و بیابون و بدور از اصول جراحی نمیگذارم، منتها یه وقتایی مستعصلی و باید جراحی کنی. خلاص.
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
فرمایشتون سراسر ناشی از کج فهمی مطالب دامپزشکیه همکار عزیز. گاو رو هم در خارج شان می گذارن جراحی می کنند در طویله. شما کلا دامپزشکی رو دوباره از اول بخونید.
خطاب به دکتر ابن نصیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
بزرگوار شما تا حالا کیس تو روستا رفتید. یا صرفا دور پت و حیوانات زینتی بودید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
جناب ابن النصیر ، شما اگر رعایت نکردن اصول اسپسی و شان قرار ندادن رو بدین شکل متوجه شدید دامپزشکی رو از اول بخونید ...................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
در پاسخ به دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش:
قشنگ مشخصه دامپزشکی رو در عالم رویا و خیال و ذهنیات خودت یاد گرفتی،
................
وقتی درکی از دامپزشکی و جراحی و تصمیم گیری در آن واحد ندارین، من چرا خودم رو با امثال چون تویی درگیر کنم.
.....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
1
0
تا زمانی که حمایت ویژه ای به دامپزشکی وجود نداشته باشه. اهمیت حفظ حیات وحش در کشور به شکل واقعی (نه ظاهری) مشخص نشه. برای حفظ حیوانات حیات وحش تیم های جراحی با تجربه و زبده ای و کلینیک های مخصوص وجود نداشته باشه همین مشکلات رو خواهیم داشت. به جناب آقای دکتر اکرامی نمی شه خرده گرفت.
یه دامپزشک
|
Germany
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
4
5
و اساتید همیشه .......... جراحی.
خوبه که اظهار نظری نمیفرمایند که نکنه خدایی نکرده به حقوق دانشگاهیشون خدشه‌ای وارد بشه.
جناب دکتر اکرامی بنده متخصص جراحی هستم و واقعا اینکه دارید از خودتون دفاع میکنید، نه منطقی داره و نه کار درستی هست.
........................
یکی از ابتدایی‌ترین اصول جراحی این هست که امکانات لازم و موجود رو ندارید، شروع نکنید.
.............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
2
4
داستان بعضی ازهمکاران دامپزشک مثل تماشاگرهای کشتی است. دور نشتن میگند لنگش کن. داداش لخت شو بیا وسط ببینیم یک رگ میتونی بگیری. انشاالله ازاین به بعد منتقدین دکتر اکرامی تعداد یوزهای ایران راچندبرابر میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
مگه کسی ازشون کمک خواسته و نیامدند همکار محترم داخل گود؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
0
3
کاش تمام دوستان دامپزشکی که درگیر این بحث ها و بگو مگوهای رسانه ای در مورد "پیروز " هستند متوجه میشدند که اینهمه پرداختن رسانه ها ، بخصوص خارجی ها به این موضوع اصلا عادی نیست .
اصلا برای اونها خود پیروز و پوز ایرانی مهم نیست.
بلکه ایجاد دوقطبی در هر زمینه ای و گسترش اختلاف در هر صنف و رشته و جمعی هدف اونهاست..


بله من هم موافقم که باید روی این موضوعات بحث جدی و کارشناسی بشود تا نتیجه درست و فنی بگیریم برای پیشرفت این علوم...
ولی راهش این نیست!
باید صاحبنظران در جمع های تخصصی دور هم بنشینند ، با دلایل و گفتار علمی مشکلات را پیدا و حل کنند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
شما جمع تخصصی بر پا کنید بیایم بحث علمی داشته باشیم. با لاپوشانی مشکلی حل نمی شه.
دکتر مجید ابن النصیر، دامپزشک حیات وحش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
13
2
با عرض شرمندگی، با دانشجو خواندن یک نفر، آقای دکتر بهرنگ اکرامی عزیز، نظر و انتقاد درست اون شخص رو نمی تونید انکار کنید. به جای این کار، بهتر بود گوشی موبایلتون رو بر می داشتید قبل از اون جراحی یک تماس با جناب پروفسور دهقان یا دکتر پدرام در دانشگاه تهران می گرفتید.

نظرات دکتر جعفربگلو کاملا علمی، متین و منطقی بوده و برخلاف نظرات شما، مبتنی بر رفرنس.

بنده به عنوان کسی که از شما خیلی خیلی در این زمینه وارد تره حاضرم با شما مناظره کنم به صورت لایو در حضور هر تعداد از همکاران که بخواهید تا تک تک اشتباهات فاحشتون رو گوشزد کنم. با رفرنس! .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
شوخی میفرمایید
اساتید تهران که کلا دامی بجز پت ندیدن.
حداقل یکم واقع بین باش دکتر جان
همش که تئوری نمیشه
ب ع دامپزشک
| Germany |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
"از شما خیلی خیلی واردترم" ؟! "تک تک اشتباهات فاحشتون" ؟!
کمی اخلاق و مهربانی چیز بدی نیست! کجا چنین شتابان؟ متاسفم برای این سبک تفکر و گفتار و نوشتار.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
دکتر نصیر عزیز آرامش خودتان را حفظ کنید نیاز نیست اینقدر تهاجمی با همکارانتان مباحثه کنید
ناشناس
| Poland |
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
شما جناب ابن النصیر همه جا خودتان را متخصص حیات وحش و پرندگان معرفی کردید. شما هیچ گونه سنوات و آموزش آکادمیک در حیات وحش یا پرندگان ندارید
حکیم مهر لطفا نشر بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۴
دکتر ابن النصیر ، علت اینقدر نگاه از بالا به پایین و رادیکال شما رو نسبت به متخصصین رو نمی‌فهمم ............
محمد
|
Poland
|
۱۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱
1
1
................... منطق میگوید که گوینده حتی دیوانه هم باشد مهم نیست، باید حرف اورا بررسی کرد و فقط به حرف زده شده پرداخت،
دامپزشک
|
Germany
|
۰۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
0
5
تمام حرفهایی که زده شده و اینکه جراحی صحرایی و اینها همه غلطه. همینطور که جراحی تعریف داره خب جراحی صحرایی هم تعریفی داره. جایی که چند تا آدم با ماشین و مکان و میز و اینها هستند خب یکبار که دارین میرین برای خودتون غذا بگیرید چهار تا شان و دستکش هم بگیرید از داروخانه. اینها باگ مدیریتیه شخص دامپزشکه. دو حالت که بیشتر نیست یا زایمان طبیعی یا سزارین. خب خودتونو برای دومی آماده کنید . اولی که آمادگی نمیخواد. انگار سایر دامپزشکا که کار میکنن و اصولی هم کار میکنن چی اضافه تر دارن. هیچی فقط یکم برنامه ریزی. دکتر اکرامی دوست داشتنی لطفا حاشیه نرو . با قدرت ادامه بده. سال دیگه آماده تر باش و اینکه حرفهای غیر علمی هم نزن. آدم هر چی به ذهنش میاد که نباید بگه. همین ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
3
من فکر میکنم دکتر اکرامی کاملا میدونه که انتقادات وارده به کیفیت جراحی سزارین و بیهوشی صحیح هستند و کاملا هم واقف هست بهشون. چون اگر فکر میکرد سزارین رو صحیح و اصولی انجام داده مثل همه محتواهای دیگه اینستاگرامشون از همون روز اول با افتخار داخل پیجشون منتشر میکردنش. وگرنه چه افتخاری در طول عمر یک دامپزشک میتونه بالاتر از سزارین یوزپلنگ باشه؟
الان هم منطق حکم میکرد پاسخ انتقادات رو نمیدادن تا آتش بخوابه ولی دفعات بعدی سعی می‌کردن از نقدهایی که شده استفاده کنه و کارش رو بهبود بده تا دیگه انتقاد اون هم به این میزان در کار نباشه.
ولی فکر میکنم از بالا به ایشون فشار وارد میکنن برای موضع گیری و متاسفانه موضع گیری‌های ایشون به جای این که آبی روی خاکستر بشه، آتش انتقادات رو شعله‌ورتر میکنه. متاسفانه ایشون خط مقدم جبهه‌ای شده که اگر بپذیره اشتباه صورت گرفته، دومینو وار باید تا بالای سازمان محیط زیست پاسخگو بشن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
0
0
ضمنا فراموش کردم که بنویسم اتفاقا قبلا گزارش سزارین یوزپلنگ در سال 2017 در مجله معتبر VET. Record وجود دارد. لطفا سرچ بفرمایید:
Full-term pregnancy with vaginal birth following dystocia and caesarean section in two cheetahs (Acinonyx jubatus)
نظر شما
ادامه