کد خبر: ۵۲۰۷۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

یک متخصص دامپزشکی با هشدار در ارائه توضیحاتی درباره شرایط نگهداری حیوانات در خانه تاکید کرد که در مورد همزیستی انسان و حیوان آموزه های اخلاقی و دینی قویی داریم و در این زمینه مدعی هستیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدای ایران، «دکتر محی الدین همتی» دامپزشک متخصص در رابطه با مسئله برخورد با همزیستی انسان و حیوان با توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی گفت: مسئله فرهنگی، مسئله بسیار مهمی است که در اموزه های دینی ما نیز موکدا سفارش شده است و ما علاوه بر اموزه های اخلاقی که در همه جای دنیا وجود دارد یک سری اموزه های دینی خیلی قوی نیز داریم و در این زمینه ما مدعی هستیم.

دکتر محی الدین همتی افزود: مشکل ما این است که ما هنوز پای کار نیامدیم و این مسئله را ما به عنوان یک معضل نشناختیم، مثلا ما دفتر مبارزه با بیماری زئونوز (بیماری مشترک انسان و حیوان) را در وزارت بهداشت و دفاتر مشابه در سازمان دامپزشکی و  محیط زیست را داریم که همه اینها به صورت جزیره ای با بیماری های مشترک بین انسان وحیوان که مخازن انها همین حیوانات خیابانی هستند مقابله می کنند .

وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم این اعتبارات را تنظیم و در یک کارگروه مشخص متمرکز کنیم خیلی بهتر می شود؛ من معتقد هستم اگر یک دهم هزینه هایی که وزارت بهداشت و درمان بابت بیماری های مشترک انسان و حیوان در بیمارستانها را در مبدا ایجاد بیماری ها که همان حیوانات خیابانی هستند صرف کند، شاهد این خواهیم بود که خیلی از بیماری ها میتواند کنترل و سطح سلامت حیوانات خیابانی و افراد در جامعه ارتقا پیدا کند.

دکتر همتی ادامه داد: تمام اموزه های ایرانی و اسلامی که ما در این زمینه داریم به ما کمک می کند که بتوانیم یک نتیجه بسیار قویتری نسبت به کشورهای همسایه و حتی کشور های غربی که مدعی رعایت حقوق حیوانات هستند را داشته باشیم .

همتی افزود: ورود حیوانات به منازل قطعا یک سری  استانداردها دارد؛ اگر شما یک حیوان را فقط به عنوان یک نگهبان که در حیاط نگهداری می شود را وارد زندگی خود می کنید، قطعا استاندارد بهداشتی پایین هم این را پاس می کند ولی مشکل وقتی به وجود می آید که ما می خواهیم این حیوان را با پروفایل بهداشتی نامشخص و بدون بازدید دامپزشک متخصص و بررسی علائم بالینی و خونی و این که چه سابقه بیماری در گذشته داشته، بدون درمان بیماری احتمالی که می تواند زئونوز باشد را وارد زندگی کنیم.

وی افزود: نگهداری حیوانات اگر بایدها و نبایدهای فرهنگی، فنی و شرعی درآن رعایت شود قطعا بدون مشکل است. ولی اگر بخواهیم به صورت نظام گسیخته و بدون هیچ استانداردی از حیوانات نگهداری کنیم، معضل پیش می اید. ما نگهداری از حیوانات را نه رد و نا تایید می کنیم؛ اگر حیوانی را وارد منزل می کنیم همه استانداردهای بهداشتی آن را رعایت و در استاندارد اینکه این یک حیوان است نگهداری کنیم، قطعا مشکلی پیش نمی آید .

وی تشریح کرد: حقوق حیوانات بسیار محترم است و همچنین حقوق انسان ها بنابراین اینها باید کنار هم قرار گیرند و اگر فرهنگ این وجود داشته باشد که شخص نگهداری کننده از حیوان قبلا اموزش ببیند که این حیوان و انسان هایی که در تماس با این حیوان هستند چه حقوقی دارند، نگهداری بلا مانع است.

توصیه ی دکتر همتی به افرادی که از حیوانات نگهداری می کنند: هر عارضه ای که داشته باشید حتما باید با پزشک این مسئله را که حیوان نگهداری می کنید و این حیوان از چه نوعی است در میان بگذارید تا پزشک مسلط باشد به این قضیه که ممکن است یک بیماری مشترک هم وجود داشته باشد.

کمپین های مردمی چطور میتوانند به حل معضل حیوانات خیابانی کمک کنند؟

در همه جای دنیا کمپین های مردمی مهمترین عامل در جمع آوری حیوانات خیابانی هستند و اگر همه این اتفاقات ذکر شده هم بیفتد در نهایت امر باید مردم پای کار بیایند، یعنی سازوکار این نیست که تعداد زیادی نیرو استخدام شوند که بلاخره مشکل به وجود می آید.

دکتر همتی افزود: انجمن ها مهمترین نقش در کنترل بیماری ها را دارند ولی می توانند عامل انتشار بیماری ها هم باشند، در صورت اینکه بدون نظارت و بدون اینکه خود اشراف داشته باشند به استانداردهای بهداشتی و استاندارد های قضایی حیوانات مختلف اقدام کنند و محیطی برای انتشار بیماری مشترک انسان و حیوان بسازند .

دکتر همتی با مثالی ادامه داد: شخصی که از ده ها حیوان بدون اطلاع از پروفایل بیماری این حیوانات نگهداری می کند با وارد کردن یک حیوان بیمار به مجموعه باعث انتشار بیماری به کل مجموعه را می شود و آن وقت ما به جای یک حیوان بیمار با یک گله حیوان بیمار مواجه می شویم.

دکتر همتی در رابطه با چگونگی ادامه کار انجمن های حمایت از حیوانات گفت : انجمن ها نقش بسیار مهمی در کنترل این معضل بهداشتی دارند ولی حتما باید دستگاه های نظارتی و حاکمیتی در این زمینه ورود بکنند و نظارت روی انجمن ها باشد و این انجمن ها خود را معرفی بکنند تا سرپرست انها اموزش های لازم را ببیند و اعتباراتی بتواند دریافت کند.

وی تاکید کرد: اگر انجمن ها خود بخواهند  بدون نظارت  از صفر تا صد این مسئله را به عهده بگیرند ممکن است  اوضاع بدتر از حالت فعلی  بشود.
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Spain
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
1
2
تشکر از دکتر عزیز افتخار ما لرستان اینطور دکترهای با تجربه هست
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
0
0
دكتر دوصد گفته چون نيم كردار نيست
نظر شما
ادامه