کد خبر: ۵۲۳۶۳

مدیر بزرگترین بیمارستان دامپزشکی شمال کشور می گوید: از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود؛ این در حالی است که پرسه سگ‌های ولگرد در سطح شهر بابل همچنان ادامه دارد و جمعیت آنان هر روز در حال افزایش است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، امروزه وجود سگ‌های ولگرد و رهاشده در شهرها و روستاهای کشور معضل بزرگی است که مازندران از آن مستثنی نیست، گرچه ساماندهی سگ‌های ولگرد متولی ندارد و تاکنون در این حوزه موفق نبودیم اما می‌توان از الگوهای موفق کشورهایی که در این حوزه موفق بودند استفاده کرد.

واقعیت ساماندهی سگ‌های ولگرد این است که کسی به دنبال سگ‌کشی نیست اما باید با مدیریت این مسئله را کنترل کرد، هرچند زنجیره حیات هستند اما باید از هجوم آنها به سطح شهرها و روستاها با راهکارهای مناسب و علمی جلوگیری شود.

دستورالعمل کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد، در بهمن‌ماه سال ١٣٨٧ در ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تصویب و برای اجرا به سراسر کشور ابلاغ شده است، اهداف این دستورالعمل شامل کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب روش مناسب و ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با حیوانات مزاحم با اولویت سگ‌های ولگرد است.

فرماندار بابل در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد از جمله برنامه مورد توجه ما بوده و در این راستا کارگروهی هم تشکیل و جلسات متعدد برگزار شده است.
قربانعلی ولیزاده افزود: اخیرا سازمان مردم نهاد حمایت از حیوانات نیز زمینی به مساحت هزار متر مربع را برای درمان و حمایت از سگ‌های ولگرد در نظر گرفتند و اقدامات خوبی را در این زمینه انجام دادند.

هر نهاد، گروه یا افراد واجدالشرایطی که راهکار مناسب در این حوزه داشته باشند می‌توانند با حضور در کارگروه ساماندهی سگ‌ها با ما همکاری داشته باشند.

فرماندار بابل با اشاره به اینکه موضوع سگ‌های ولگرد معضلی کشوری است و متاسفانه هنوز اقدام اساسی برای حل این مشکل نشده است، تصریح کرد: متولی ساماندهی سگ‌های ولگرد شهرداری‌ها هستند اما در کنار آنها همه دستگاه‌های ذیربط نیز حمایت می‌کنند.

ولی‌زاده با اشاره به اینکه برای ساماندهی این سگ‌ها همکاری لازم را با دستگاه‌های اجرایی داریم، گفت: هر نهاد، گروه یا افراد واجدالشرایطی که راهکار مناسب در این حوزه داشته باشند می‌توانند با حضور در کارگروه ساماندهی سگ‌ها با ما همکاری داشته باشند

عضو شورای شهر بابل نیز در این‌باره اظهار کرد: ساماندهی سگ‌های ولگرد معضل کشوری است و برای ساماندهی نیازمند هزینه زیادی است که شهرداری‌ها به تنهایی قادر به تامین آن نیستند.

مهدی پورچالی افزود: یکی از مشکلات عدیده در خصوص سگ‌های ولگرد عدم رعایت ضوابط اخلاقی از سوی بعضی از پیمانکاران جمع‌آوری این حیوانات است، اگر شهری بخواهد اقدام به ساماندهی سگ‌های شهر خود داشته باشد پیمانکاران شهرهای دیگر سگ‌های جمع‌آوری شده خود را به شهرهای اطراف می‌برند و رها می‌کنند که شهر ما نیز از این بی قانونی مستثنی نیست.

عضو شورای شهر بابل با اشاره به اینکه باید فیلترهایی برای این ساماندهی در نظر گرفت، تصریح کرد: برای این امر باید راهکار اساسی در نظر گرفت و اقدامات احساسی و گفتاری کاربردی ندارد.

پورچالی خاطرنشان کرد: ساماندهی سگ‌ها باید از طرف مسؤولان استان مورد توجه قرار گیرد و استاندار مازندران جلسه‌ای با حضور فرمانداران و شهرداران مازندران برگزار و در آن جلسه همزمان از همه مسؤولان ذیربط بخواهد زمینی مشخص و با کمک شهرداری‌ها ساماندهی سگ‌ها انجام شود.

مدیر بزرگترین بیمارستان دامپزشکی شمال کشور نیز به خبرنگار ما در خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان هزار و 709 عامل بیماری‌زا، 832 عامل، از حیوانات به انسان منتقل شده و مشترک است، همچنین از میان 156 بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، 114 مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود

«حسام حسن‌زاده» با اشاره به بیماری‌‌های زونوتیک یا بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان، افزود: از مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان یا به اصطلاح بیماری‌های مشترک است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماریهایی نظیرهاری، لپتوزپیروزیس، سالک یا لیشمانیوزیس جلدی، آلودگی با انگل‌های دستگاه گوارش (توکسوکاریازیس - کیست هیداتیک – آسکاریس و...)، آلودگی با کک، شپش، جرب (گال ) و قارچ‌ها اشاره کرد

مدیر بزرگترین بیمارستان دامپزشکی شمال کشور با اشاره کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تصریح کرد: هدف از این کار کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون‌های تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب یک روش مناسب است.

حسن‌زاده اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری را مدیریت پسماند برشمرد و خاطرنشان کرد: زیرا هنگامی که غذا به راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولید مثل آن‌ها افزایش می‌یابد.

این مسؤول با اشاره به اینکه عقیم سازی راهکار دیگری در کنترل جمعیت این سگ‌ها است، یادآور شد: سگ‌ها دارای قابلیت

سگ‌ها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالایی بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامههای کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که در این صورت مخاطرات فراوانی برای مناطق روستایی یا شهری به دنبال دارد.

و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالایی بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامههای کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که در این صورت مخاطرات فراوانی برای مناطق روستایی یا شهری به دنبال دارد.

وی نگهداری سگ‌ها در یک محیط محصور و بهداشتی را از دیگر راهکارها برشمرد و ادامه داد:  جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به مراکز نگهداری، عملیات معاینه، تشخیص و تفکیک سگ‌های اصیل و سگهای آلوده زیر نظر دامپزشک راهکار دیگری است که در این راستا سگهای ولگرد آلوده و غیر مفید از سگ‌ها  اصیل مفید تفکیک و سگ‌ها مفید توسط دامپزشک عقیم سازی، واکسیناسیون و قرنطینه شده، پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن، سگ به مراکز یا افراد متقاضی پس از اخذ تعهد از آنها درخصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رهاسازی، انجام دوره‌های معاینات و مراقبتهای بهداشتی الزامی، تحویل داده می‌شود.

حسن‌زاده در پاسخ به خبرنگار ما مبنی براینکه چه همکاری می‌تواند در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد با دستگاههای اجرایی داشته باشد، گفت: بیمارستان ما دارای 13 دامپزشک متخصص و کارآمد است که با ظرفیت بالا می‌تواند در این پروژه کمک کار مسوولان باشد.

وی افزود: اگر دستگاه اجرایی متولی ساماندهی سگهای ولگرد، زمینی مناسب در اختیار ما قرار دهد می‌توان ساختمانی در 300 متر در این زمین برای بحث اقدامات پزشکی بنا کرد و در محوطه این زمین نیز با ایجاد قفسه‌های نگهداری حیوانات، واکسینه کردن، درمان و عقیم سازی حیوانات را به کمک دامپزشکان خود به عهده بگیریم و به کمک شهرداریها و حامیان حیوانات و کمک‌های موردی نیازهای اساسی و غذای آنها را تامین کرد و حیوانات سالم به متقاضیان با شرایط ویژه واگذار کرد.

مسوول سازمان مردم نهاد حمایت از حیوانات شهرستان بابل نیز اظهار کرد: در راستای حمایت از حیوانات بی سرپناه، از جمله سگ های بدون صاحب، ان‌جی‌او ما شکل گرفت که 10 نفر به شکل ثابت در کنار حامیان بسیاری، حمایت از حیوانات را بعهده داریم.

«مهری جانپور» افزود: با هدف درمان سگهای آسیب دیده و بیمار هزار متر زمین در میدان فاضل در نظر گرفتیم که در کنار این  اقدام انسان دوستانه همچنین اگر با سگهایی که جانشان در خطر بوده و وضعیت ناراحت کننده‌ای داشته و سبب وحشت مردم می‌شوند مواجه شویم سگهای ماده را از آنها جدا کرده عقیم سازی و در مرحله بعد واگذاری و رهاسازی را انجام می‌دهیم.

 این مسئوول با اشاره به اینکه با مشارکت مردم و حامیان تاکنون موفق به عقیم سازی 40 سگ ولگرد شدیم تصریح کرد: بسیاری از این سگها به طور رایگان به متقاضیان واگذار شد و تعداد اندکی باید رهاسازی شوند.

جانپور با بیان اینکه هزینه درمان و عقیم سازی برای هر حیوان بیش از 300 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: برای درمان سگهای بدون صاحب که دچار بیماری خاص هستند هزینه میلیونی نیاز است که با وجود کمبود اعتبار، به سختی صورت می‌گیرد.

وی تنها راهکار رفع این مشکل را، عمل به بخشنامه وزارت کشور (درمان، عقیم سازی، واکسیناسیون و رها سازی) برشمرد.

جانپور از عدم فرهنگ سازی مناسب در این خصوص گله کرد و افزود: بارها به متولیان امر اعلام کردیم 50 درصد این مشکل با فرهنگ سازی مناسب حل میشود و تقاضا داشتیم بنرهای تبلیغاتی در اختیار ما قرار دهند و این مهم را بعهده ما بگذارند اما هیچ گونه همکاری بجز تشکیل جلساتی بدون خروجی مناسب نداشتند

مسوول سازمان مردم نهاد حمایت از حیوانات شهرستان بابل عنوان کرد: جمع آوری غیر اصولی و رهاسازی سگهای ولگرد بدون برنامه نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه ضمن هدر رفت بودجه، سبب ورود و جایگزینی سگهای جدید در هر محله خواهد بود و این دور باطل همچنان ادامه می‌یابد.

 وی ادامه داد: ما تنها یک نهاد مردمی با ظرفیت و ورودی بسیار محدودی هستیم که بدون کمک دیگر متولیان امر تاکنون نتیجه خوبی گرفتیم اگر این دستگاههای مرتبط با ما همکاری داشتند شاهد نتایج بهتری بودیم.

جانپور گفت: در صورتی که متولیان امر با ما همکاری داشته باشند، اداره دامپزشکی که در نشست‌های پیشین موافقت خود را برای کمک به ما اعلام داشت نیز همراه خواهد شد، امیدواریم با توجه به نزدیک شدن فصل سرما همه دستگاههای اجرایی با ما همکاری کنند تا شاهد رفع این مشکل باشیم.

 

نظر شما
ادامه