کد خبر: ۵۴۰۷

حکیم مهر - فائو اعلام کرد سازمان دامپزشکی تاجیکستان پس از خصوصی شدن به نخستین پیروزی خود یعنی مقابله با بیماری تب مالت، یک از مهمترین بیماریهای دام و انسان دست یافت.

خدمات دولتی در این کشور شوروی سابق در دوران پر تلاطم دهه 1990 کاهش یافت و تا سال 2004 حدود 5/8 درصد گله های گوسفند و بز کشور دچار این بیماری شدند. تولید گوشت و شیر کاهش یافت و مردم به دلیل مصرف شیر و پنیر غیر پاستوریزه گرفتار ضعف و دردهای عضلانی و تبهای مزمن شدند.

اکنون میزان بیماری به 5/2 درصد رسیده است که این را مدیون انجمن دامپزشکی تاجیکستان است. این انجمن دارای 1000 عضو می باشد که درمانگاهها و داروخانه های کوچک دامپزشکی را می گردانند.

اگرچه مرحله اول این تلاش برای غلبه بر بیماری با حمایت یارانه ای اتحادیه اروپا و کشور سوئد انجام شد. اما خصوصی سازی پایدار تصمیمی است که برای خروج از وضعیت یارانه ای اتخاذ شده است.

در حال حاضر دامداران و کشاورزان برای خدمات دامپزشکی پول می پردازند و این تغییر بزرگی در فکر آنها پس از دهه ها دریافت خدمات رایگان در نظام کمونیستی سابق است.

یکی از کارشناسان گفت: از روز اول اجرای طرح برای دامداران توضیح دادیم که هزینه خدمات دامپزشکی را خودشان باید پرداخت کنند.

رحمان علی عاشوراف یکی از دامپزشکان برجسته شهر کولیاب که از قدیم در مسیر جاده ابریشم بود همکاری با این طرح را افتخار خود می داند.

وی گفت: بخش خصوصی توفیق زیادی در این منطقه کسب کرده و سال به سال حیوانات بیشتری را پوشش داده است. آخرین آزمایشها نشان می دهد در این منطقه هیچ نشانه ای از بیماری تب مالت وجود ندارد.

نسیم جواد، هماهنگ کننده اداره فائو در تاجیکستان به همراه متخصصان تاجیک به شکورهای همسایه سفر کرده تا این موفقیت را گسترش دهد.

سال گذشته یک کارگاه آموزشی منطقه ای در دوشنبه برگزار شد که کارشناسانی از گرجستان، ارمنستان، دیگر کشورهای آسیای مرکزی حتی اردن و ترکیه در آن حضور داشتند و راههای مقابله با این بیماری را آموختند.

وی گفت: ما شش کارگروه در زمینه های کشاورزی، آب، اصلاحات ارضی، مدیریت، تامین اجتماعی و امور مالی تشکیل داده ایم و امید داریم باعث تسهیل اصلاحات در بخش کشاورزی گردند.

رحیم نظراف، معاون وزیر کشاورزی تاجیکستان گفت: ما دیگر بخش دولتی در کشاورزی تاجیکستان نداریم. کار ما فقط حمایت از بخش خصوصی است که نقش اصلی را در امنیت غذایی کشور بازی می کند.

 

نظر شما
ادامه