کد خبر: ۵۴۶۶۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
به بهانه پخش گفت‌وگوی دکتر رضا کسروی با شبکه ۴ سیما:
در فیلمی هم که شبکه چهار سیما با کمک دکتر کسروی تهیه کرد، با دیدی هنری و زیبا داستانی لطیف روایت شد ...

سریال «زیر همکف» و مصاحبه «دکتر رضا کسروی» با شبکه ۴ سیما

دکتر کامران شریفی

دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد

سریال 'زیر همکف' به کارگردانی بهمن گودرزی و تهیه‌کنندگی رضا جودی در حال پخش از صدا و سیما است و موجب برآشفتن خاطر طیفی از دامپزشکان شده است و برخی از جوانان این صنف برآن شدند که پاسخی به زعم خود در خور به سازندگان و بازندگان این سریال بدهند. به یاد داستانی از گلستان سعدی، در باب چهارم، در فواید خاموشی افتادم:

جالینوس ابلهی را دید دست در گریبان دانشمندی زده و بی حرمتی همی‌کرد. گفت: اگر این نادان نبودی، کار وی با نادانان بدین جا نرسیدی.

فیلم کم مایه در جهان کم نداریم و همچنان تولید خواهد شد و باید تولید شود تا تک ستارهها در میان نور بیفروغ آنها به چشم بیایند. در سناریوهای این نوع فیلمها وقتی برای اخذ مشاوره فنی و تخصصی نیست و نخود و لوبیا و پیاز و، گوشتی اگر باشد، را نَشُسته با بیل داخل دیگ می ریزند.

در اصطلاح عامیانه در این فیلم ها باید به چیزی "گیر" بدهند و تولید اصیل برایشان چندان مهم نیست، چون فکر و تحلیل عمیق می خواهد، دود چراغ خوردن هم در حوصله همه نیست و کافی است توی سرش بزنی و سرش پخ  کنی، می شود بیل؛ دمش را بکشی، دراز میشود و  میشود میل! به هر حال طیف نه چندان کم شماری از مردم حق دارند که بیشتر دنبال پر کردن وقتشان باشند و چندان برایشان مهم نیست که رتبه اجتماعی هر صنفی یا هر رشتهای در کجا قرار دارد و با این برنامهها هم این رتبهها که بیشتر اموری ذهنی هستند، جابهجا نخواهد شد.

بیش از هر چیز صدا و سیما است که باید دنبال تیراژ! بینندگان برنامههایش، به ویژه در بین افراد نخبه و تحصیلکرده باشد. آن که بیشتر با هدف سرگرمی این برنامهها را نگاه می کند، پاسخ صنف معترض برایش مهم نیست و شاید برنامههای شبکه چهار چنگی به دلش نزند.

مشتریان شبکه چهار سیما هم به گمان من وقتی برای دیدن تولیدات آبکی ندارند و فوری کانال نمایش چنین فیلمهایی را عوض می کنند، چون اگر اهلش بودند فیلمهای هندی و بدلِ هندی به فراوانی موجود است و به اندازه کافی آب چشم روان میکند تا داستان هر فیلمی به اندازه کافی آبکی شود.

وقتی دو گروه در دو کهکشان مختلف سیر میکنند و میزیند، زیاد لازم نیست که با هم وَر بروند. روزگاری احمد شاملو نیروی خود را صرف اموری غیر لازم می کرد؛ مثلاً دن آرام را که محمود اعتماد زاده (به آذین) ترجمه کرده بود، دوباره ترجمه کرد و یا به فردوسی گیر داد. گویا  برای جنگ تن به تن با پیکاسو هم خود را آماده کرده بود که نهیبش زدند که دعوای نیمه تمام درداخل کم نداریم و منصرفش کردند. این جا هم همینطور است؛ مسائل عمده دیگری وجود دارد که باید حل شود؛ از همه مهمتر تامین بهداشت و غذای مردم است که اینک به مراحل بحرانی رسیده است.

اخیراً «دکتر رضا کسروی»، دامپزشکِ متخصص مامایی و بیماری های تولید مثل مهمانِ شبکه چهار سیما بود.

ایشان دامپزشکی هستند که هم دستی در دنیای هنر دارند و هم اختصاصاً علم دامپزشکی خود را با هنر تلفیق کردهاند؛ صاحب تالیفات ارزشمندی هستند و در چند شاخه هنری از جمله نقاشی دست بالایی دارند و دبیر علمی تعدادی از کنگرههای معتبر دامپزشکی بوده و در ضمن، یکی از متخصصین تاریخ دوره قاجار هستند.

به نظرم دکتر کسروی از نگرش چند وجهی که رشته دامپزشکی برای رشد در اختیار هر فرد می نهد، به خوبی استفاده کرده که توانسته به چنین سطحی از بالندگی برسد. گفتار روان ایشان، بدون تپق زدن و بدون استمداد از لفظ آآآآآ که خیلی ها بین کلماتشان می گذارند تا سرعت فکرشان به سرعت کلامشان برسد و جا نماند، از ویژگیهای این نمایش دلپذیر بود؛ فنی ضروری برای هر سخنران! صدا و سیما برای هر ثانیه آگهی هزینه هنگفتی طلب میکند و اختصاص دادن همین زمان کوتاه را باید گشایش بزرگی دانست و به فال نیک گرفت.

استیون هاوکینگ دو کتاب برای عموم منتشر کرده است؛ یکی جهان در پوست گردو و دیگری تاریخچه زمان و در مقدمه می گوید که اگر یک فرمول ریاضی در کتاب هایم می گذاشتم، پنجاه درصد خوانندگانم را از دست می دادم.

در فیلمی هم که شبکه چهار سیما با کمک دکتر کسروی تهیه کرد، اگر آزمایشگاههای مجهز، دستگاه سی تی اسکن و میکرسکپ الکترونی، اتاق جراحی، دستگاه آرتروسکوپی و ...... نشان میدادند، خیلی توی ذوق می زد و خسته کننده میبود؛ و با خصوصیاتی که از وی سراغ دارم، به خوبی این نقطه ضعف را میشناخت و اگر هم میخواستند، او مانع می شد.

در عوض با دیدی هنری و زیبا داستانی لطیف روایت شد و امید دارم که با دیدن این فیلم، سال بعد دانش آموزانی مصمم که به غیر از رشد علمی، به رشد شخصی خود نیز بها میدهند، با آگاهی بیشتر و رغبت فراوان و اطمینان قلبی رشته دامپزشکی را انتخاب کنند؛ هدفی که دکتر کسروی هوشمندانه در این فیلم دنبال کرد و موفق به نیل به آن شد.

کامران شریفی- 98/10/10

منبع: کانال تلگرام لوح (یادداشت‌های شخصی دکتر کامران شریفی)

 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
1
8
دانش آموزی موفق تر و علاقه مند تر از فرزند م سراغ نداشتم. آمد رشته دامپزشکی در تاپ ترین دانشگاه کشور و اکنون سه سال است که بیکار است.آقای دکتر شریفی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
0
6
دکتر شریفی عزیز، لطفا یک طرفه به قاضی نروید، همین صدا و سیما، چند سریال در حمایت از دامپزشکان هم ساخته از جمله مزرعه کوچک به کارگردانی سیروس مقدم و خانواده دکتر ماهان به کارگردانی راما قویدل و...، بله در کنارش این گونه سریال ها هم ساخته شده اند و خواهند شد.
جهت آرامش و آسودگی خاطر جنابعالی و سایر دوستان، طبق آمار، سریال زیر همکف کم بیننده ترین سریال در حال پخش سیمای جمهوری اسلامی است.
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
هر وقت سایر کشورها در خصوص دامپزشکی فیلمی ساخته اند بر میزان علاقمندی دانش اموزان ان کشور و مردمش به دامپزشکی افزوده شده است.
کار هرکس نیست خرمن کوفتن
گاو نر می خواهد و مرد کهن
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
4
2
متاسفانه تعریف دامپزشکی در صدا و سیمای میلی یعنی ،اسب و حیات وحش .
یک نگاه عقب مانده و عهد حجری به دامپزشکی دارند.
اصلا کار پسندیده ای انجام نداد صدا و سیمای میلی و این همکار هنرمند ما .

اگر طنز ساخته می شود راجع به پزشکان ،در مقابل سریال دکتر قریب ساخته شده و هزران پزشک فداکار و با وجدان کاری به جامعه نشان داده شده است .
اما متاسفانه در حوزه کاری ما فقط قسمت فکاهی و مسخره بازی یک دامپزشکی که اصلا مشکل روحی روانی دارد و توانایی جمع کردن کوچکترین کاری را ندارد و ان هم در قابل طنز که همواره طنز قسمتی از واقعیتهای زندگی است.

چند دامپزشک واقعی را به مردم نشان بدهید و بعد طنز بسازید .
باور کنید همه چیز تصادفی نیست و کسانی دارند طبق برنامه پیش می روند .
عدم توچه دامپزشکی خساراتهای جانی و مالی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
در کل در صورتی که واقع بین باشیم در این کشور و سیستم موجود ، تنها چند دامپزشک واقعی میتوانید پیدا کنید نه بیشتر .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
جناب دکتر کامیاب!
خدا پدر همین صدا و سیمای به قول شما"میلی" را بیامرزد که دامپزشکی را به اسب و حیات وحش ترجمه کرده!
بنده 20سال در بخش خصوصی یا دولتی کار کرده ام
ولی خداییش به اخبار سازمان دامپزشکی کشور که نگاه کنید فکر می کنید دامپزشکی یعنی آمار دادن از مقدار واردات گوشت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
2
1
کامیاب قیصر بیگی دوست دارم از نزدیک بشناسمت. فقط نوشته هایت را در حکیم مهر خوانده ام. خیلی عالیه که بسیار فهمیده و بسیار شجاع هستی.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
0
3
واقعا این حرفها چه دردی از دامپزشکان جوان بیکار را درمان میکنه، زمانی که دامپزشک میتوانست به دانشگاهی یا اداره جاتی بره کاری پیدا کنه تمام شد .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
0
درخت دامپزشکی نباید اینقدر سست باشد. این یک طنز اجتماعی است و هنرپیشه هر شغلی را میتونه داشته باشه. فقط از مدیر شبکه باید بخوان تا بعداز این سریال یک برنامه ای یا سریالی از هویت علمی و واقعی این حرفه کم نام هم پخش نمایند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
3
به جای این کار یه فکری به حال تعداد دانشجویان ورودی دانشگاهها باشید .اخه قرار بود دانشگاه ازاد بافت جمع شود که
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
1
1
اگر می خواهید کسی را بشناسید حداقل اسم و فامیل و مشخصات هم بگذارید
اقای دکتر قیصر بیگی خدا قوت
آمار
|
Finland
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۶
0
1
اتفاقا فیلم جالبیه برای سرگرمی البته که اسمشم روشه و طنزه ولی موافقم با اینکه اگه چیزی به عنوان شغل و حرفه و رشته درش هس البته که باید واقعیتش نمایش داده شه چون داره معرفیش میکنه درواقع و کسی که تو اون زمینه نیس اونطور که نمایش میدن میشناستش ولی باز دوتا فیلم غیرطنز راجع به دامپزشکا ساختن و تاحدودی درست معرفی شده برای بیننده با این حال از جامعه دامپزشکی چندنفر معترض شدند
رشته های علوم چی بگن من فوق لیسانس آمار دارم چندسال پیش یه فیلم طنز فوق العاده ضعیفی ساخته شد به اسم آقاوخانم سنگی که دختره(یاسمینا باهر) نقش دانشجوی آمار رو داشت و به کلی رشته مارو برد زیر سوال من که درزمان پخش سریال دانشجوی کارشناسی بودم همه هم رشته ای هام خیلی بهشون برخورده بود تو چندتا از سکانساش دختره داشت با مداد رنگی نمودار دایره ای رنگ میکرد و اسمش پروژه بود درحالی که تو رشته ما باید مخ برنامه نویس باشی کارت فقط با نرم افزاره کلیم نرم افزار تخصصی داشتیم(spssنه ها که بیشتر رشته ها استفاده میکنن ولی ما آماریا قبولش نداریم) ما هرترم ۳تا۶ پروژه داشتیم که از بدست آورن داده(دیتا)گرفته که هیچ ارگان و سازمانی دیتا نمیده البته نداره که بده و بعضی جاها مجبور بودیم شبیه سازی کنیم و داده تولید کنیم تا برنامه نویسیش واجرای برنامه و رفع ارورها و بعد تحلیل آماریش واقعا هرکدوم اندازه پایاننامه یسری رشته ها( دیدم که میگم....) یه ترم وقت میبرد و مشکل بود بعد هیچکسم از جامعه و انجمن آمارو اساتید و صاحب نظران رشته مون انتقاد نکرد. انتقاد خیلی جاها خوبه و باعث پیشرفت جامعه میشه.کسی انتقاد نکرده که رشته کاربردی آمار هیچ جا براش کار نیس و تو ادارات و سازمانها رشته های مدیریت و حسابداری سمت آماری دارندو ما آماریها بیکار موندیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۹
0
0
من فقط حرف استادی رو قبول دارم که عمل کنه و از دانشگاه انصراف بده تا نشون بده به این پذیرش فاجعه بار معتقد نیست. همه فقط خوب حرف می زنیم. عمل صفر. متاسفانه این خاصیت ماست که فکر می کنیم بقیه مقصرند و خودمونو نمی بینیم
نظر شما
ادامه