کد خبر: ۵۴۸۳۲

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به اجرای طرح های شناسایی و بررسی وضعیت گونه های دامی ایران گفت که ۱۸ گونه دام بومی کشور در معرض انقراض هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «سعید اسماعیل خانیان» روز دوشنبه اظهار داشت: طرح های برای ثبت ملی این ذخایر ژنتیکی در دست اقدام قرار گرفته  که فاز اول شناسایی ثبت این گونه ها  تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور تاکید کرد که  با استفاده از روش های علمی در صدد تکثیر گونه های دامی در حال انقراض  کشور هستیم.

وی یکی از برنامه های این موسسه را هویت گذاری دام های بومی برای ثبت آن ها و جلوگیری از قاچاق دانست و اظهار داشت: تاکنون کار هویت گذاری یک هزار و ۵۰۰ راس اسب ایرانی انجام شده است.

اسماعیل خانیان گفت: هویت گذاری این دام ها به لحاظ حفظ ژنتیک و اقتصاد آن تاثیر زیادی دارد که برای این کار بر روی این دام ها میکروچیپ گذاشته شده و شناسنامه دار می شوند.

وی بیان داشت: اکنون  ۷۰ درصد مشکلات دامداران کشور در بخش تغذیه دامی است که مدیریت تغذیه و شناخت منابع جدید غذایی را می طلبد.به همین منظور با همکاری اتحادیه ها، تعاونی ها و کارخانه های تولید خوراک دام برای هر سن فیزیولوژی دام سبک غذاهای جدید را فرمولاسیون کرده و در اختیار دامداران  قرار داده اند تا بهره وری دام در واحد سطح افزایش یابد.

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور همچنین به پسماندهای کشاورزی اشاره کرد و گفت: هر پسماندی که در بخش کشاورزی و صنایع غذایی  در رقابت با غذای انسان نباشد را تبدیل به غذای پرانرژی و پر پروتئین برای دام ها می کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون دانش فنی بخشی از این پسماندها برای تولید به غذای دام ایجاد شده که می توان به تولید غذا از سرشاخه های نیشکر اشاره کرد، سالانه بیش از یک میلیون تن سرشاخه نیشکر در کشور داریم که پیش از این  سوزانده می شد ولی با راه اندازی کارخانه تولید خوراک از این سرشاخه ها در جنوب کشور در فاز اول ظرفیت تولید ۵۰ هزار تن خوراک در مرحله پایلوت و در نهایت تا یک میلیون تن خواهد رسید.

اسماعیل خانیان  همچنین به تولید خوراک دام از پوست پسته و کهور اشاره کرد و افزود:‌ کهور گیاهی مهاجم است که در جنوب کشور و در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان رشد و به عنوان یک معضل زیست محیطی شناخته شد که اکنون این گیاه را با ضایعات خرما به صورت کنستانتره برای دام های پرواری استفاده می کنیم.

وی گفت : اکنون نیز به دنبال تولید گیاهانی هستیم که از ظرفیت خالی اراضی در زمستان برای کشت آن ها استفاده شود که یکی از این گیاهان چغندر علوفه ای است .

رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از دیگر فعالیت های تحقیقاتی موسسه را کار اصلاح نژاد بر روی ملکه زنبور عسل، اردک و مرغ بومی برشمرد و افزود: در اصلاح نژاد مرغ بومی به عنوان  مشاور بخش اجرا  فعالیت داریم  و در  اصلاح نژاد اردک بومی نیز فعالیت مستقیم آن را برعهده گرفته ایم.

وی به اصلاح نژاد و سنتز بز بومی با بزی از نژاد خارجی نیز اشاره کرد و بیان داشت: نسل اول این بز تکثیر شده و عملکرد خیلی خوبی دارد و امسال نیز بر روی نسل دوم آن برنامه ریزی می شود که تا سال آینده نتیجه دهد. پس از سه نسل از تولد این نژاد، ژن های پدر و مادری تثبیت می شود.

اسماعیل خانیان به کارهای تحقیقاتی مشترک با مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی ایکاردا اشاره کرد و گفت: یکی از این فعالیت ها اصلاح نژاد گروهی است که به صورت مشترک با واحد بهره برداران روستایی انجام می شود.

وی افزود: در این بخش بر روی اصلاح نژاد، تغذیه، مدیریت دام و تولید مثل کار می کنیم که به عنوان سامانه های بهره ور نامیده می شوند که برای گاو سیستانی قراردادی نوشته شده و کارهای اولیه نیز انجام شده است.

این مسوول با بیان اینکه انتقال دانش فنی از طریق برگزاری کلاس های آموزشی و کارهای عملی به بهره بردار انجام می شود، اضافه کرد: با این روش به دنبال حفظ گاو سیستانی و افزایش دانش بهره بردار برای هر راس دام هستیم.

موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف فعالیت های ترویجی بر روی دام های وارداتی کار خود را آغاز کرد که این روش در سال های اول انقلاب نیز ادامه داشت.سپس نگاه موسسه از وضع معیشتی بهره بردار به فعالیت های تحقیقاتی تغییر کرد و اکنون فعالیت های موسسه در خصوص پرورش، مدیریت و اقتصاد دامپروری کشور است.

این موسسه خیابان شهید بهشتی کرج مستقر است.

 

نظر شما
ادامه