کد خبر: ۵۴۹۲۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: امسال تنها در ٢٠ کانون روستایی، دو کانون حیات وحش و در واحدهای صنعتی نیز در سه استان آذربایجان شرقی، تهران و البرز هر استان یک مورد درگیری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گزارش ارائه شد ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به کاهش ٩۶ درصدی تلفات ناشی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: در مناطق سیل زده ١۵ هزار راس دام واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» با اشاره به کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، اظهار داشت: طرح ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که ابلاغ شده باید مورد توجه همگان قرار بگیرد و طی این مدت ما در کنار رصد و پایش، آموزش بهره برداران، رعایت دقیق اقدامات بهداشتی، واکسیناسیون طیور صنعتی را نیز در سال ٩٧ شروع کردیم که مجموع این اقدامات در کنترل بیماری بسیار مؤثر بوده است.

وی با اشاره به کاهش کانون‌ها و تلفات بیماری در مهرماه ٩٧ نسبت به مهر ٩۶، گفت: تعداد تلفات طیور ناشی از این بیماری از ٢٦ میلیون قطعه به حدود ٣ میلیون قطعه و تعداد کانون‌های آلوده از ٧٠٠ واحد به ۴۰ واحد رسید ضمن اینکه در سال‌جاری نیز نسبت به سال گذشته تعداد کانون‌های آلوده ٩٨ درصد و تعداد تلفات ٩۶ درصد کاهش داشته است.

گزارش ٢۵ کانون آلوده به ویروس آنفلوانزا در سال‌جاری

رئیس سازمان دامپزشکی کشور توضیح داد: در مجموع امسال تنها در ٢٠ کانون روستایی، دو کانون حیات وحش و در واحدهای صنعتی نیز در سه استان آذربایجان شرقی، تهران و البرز هر استان یک مورد گزارش ارائه شد.

رفیعی‌پور تصریح کرد: در این موارد نیز اطلاع رسانی به طور دقیق انجام شد، همکاران ما مراجعه کردند و بیماری کنترل شد.

وی اضافه کرد: با توجه به سرمای هوا که هم در پایداری ویروس مؤثر است و هم در انتقال مکانیکی آن، تولیدکنندگان باید برای یک ماه تا ۴۰ روز آینده در حالت آماده باش باشند.

رفیعی‌پور اضافه کرد: احتمال گردش ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سه استان شمالی، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، فارس و مرکزی که جمعیت طیورشان زیاد است، وجود دارد.

حدود ٨٠ درصد جمعیت طیور صنعتی واکسینه شدند

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه انجام واکسیناسیون کمک زیادی به کنترل این بیماری در کشور کرد، گفت: حدود ٨٠ درصد جمعیت طیور صنعتی کشور علیه این بیماری واکسینه شدند ضمن اینکه واکسن به اندازه کافی وجود دارد و مشکلی در تأمین آن نداریم.

رفیعی‌پور با اشاره به اینکه در واحدهایی که گزارش آلودگی اعلام شده یکی از دلایل آن عدم انجام واکسیناسیون است، افزود: برخی مباحث اقتصادی را دلیل عدم انجام واکسیناسیون عنوان می‌کنند که از نظر ما این بحث درستی نیست چون خسارتی که بعداً ممکن است بیماری به واحد تولیدی وارد کند چندین برابر هزینه واکسن است.

وی ادامه داد: همچنین واکسن دارای طول عمر ایمنی است و اگر تولیدکنندگان بخواهند مرغ‌ها را به مدت زیادی نگهداری کنند باید مجدداً اقدام به واکسینه کردم آنها نمایند.

معرفی واحدهای غیرمجاز به مراجع قضائی

این مقام مسئول تصریح کرد: برخی از واحدهای مرغداری که اقدام به انجام واکسیناسیون نکرده بودند و دچار آلودگی شدند از مراکز غیرمجاز جوجه تهیه کرده بودند که این واحدها را به مراجع قضائی معرفی کردیم.

رفیعی‌پور درباره اینکه آیا تمام هزینه واکسیناسیون بر عهده مرغدار است؟،افزود: واکسن زمانی به مرغ تخم گذار داده می‌شود که پولت و جوجه است بنابراین این هزینه بر عهده واحد مرغ مادر است.

١۵ هزار رأس دام در سیستان واکسینه شدند

رفیعی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتشار تصاویر گسترده از تلف شدن دام‌ها در سیل سیستان، گفت: برخی از بخش‌های پنج شهرستان استان متأثر از سیلاب بوده است.

وی با بیان اینکه دامداری‌های این مناطق بیشتر سنتی است و صنعتی نیستند، افزود: برخی از این دام‌ها در مسیر رودخانه و سیل بوده‌اند که موجب تلفات آنها شده و عکس و فیلم‌های منتشر شده نیز مربوط به همین موارد است ضمن اینکه برخی واحدهای دامداری روستایی نیز که در کنار منازل قرار داشته، خراب شده‌اند و دام‌ها از بین رفته‌اند.

رفیعی‌پور با بیان اینکه اقدامات حمایتی، درمانی و بهداشتی در این مناطق آغاز شده است، گفت: دام‌های تلف شده با کمک سایر دستگاه‌های مربوطه جمع آوری و دفن بهداشتی می‌شوند، سپس تلفات و خسارات را صورت جلسه می‌کنیم و صندوق بیمه کشاورزی خسارت آن را پرداخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ١۵ هزار رأس دام‌های روستاییان در مناطق سیل زده واکسیناسیون شده‌اند تا از شیوع بیماری‌های دامی پیشگیری شود، افزود: همچنین تاکنون ٣ هزار رأس دام که وضعیت بد آب و هوایی و همچنین بیمار بودند تحت درمان قرار گرفته و درمان شده‌اند ضمن اینکه ٢٠٠ رأس دام نیز به صورت بهداشتی دفن شده‌اند که البته هنوز دام‌های تلف شده‌ای هستند که زیر گل و لای مدفون شده‌اند و باید از ماشین آلات سنگین برای خارج کردن آنها استفاده شود.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
1
چه واکسنی زده اید که از کدام بیماری پیشگیری شود؟ اگر واکسن تب برفکی یا ppr را میگویید که همه کشور الان مشغولند و منت ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
2
این همه خانم سهمیه دار بیکار استخدام کردین الان بفرستین مناطق سیل زده لااقل به دامهای بازمانده از سیل مشاوره روحی روانی بدهند.به خدا ثواب داره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
3
فقط 20 کانون روستایی آنفلوانزا!!!!!!!

میشه فقط آمار کانونهای آذربایجان غربی را اعلام فرمایید ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
2
اپیدمی سقط جنین پدر گله های کشور را در آورده ولی گویا شما بیخبرید ..............
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۸
0
2
يكي از افتخارات شما اين بود كه فرموديد ما در زمينه اعلام وقوع بيماري شفاف عمل كرديم چكونه است كه در استان ......... بنا به گفته شما بيماري آنفلوآنزا رخ داده ولي مدير كل اين استان كه استان بسيار مهمي است گزارش رخداد را نداده و جمعيت طيور و توليدكنندگاني مثل ما را در خطر از دست دادن سرمايه قرار داده
.....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
2
جناب آقای دکتر رفیعی پور بفرمایید که آیا کانون بیماری آنفلوانزا را به OIE اعلام نموده اید ؟
اگر اعلام کرده اید بفرمایید فاصله تاریخ درگیری به بیماری و اعلام بیماری به OIE چند روز است .
فکر می کنم این فاصله زیاد بوده ...............
نظر شما
ادامه