کد خبر: ۵۵۱۸۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
از سوی دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران:
«دکتر بهرنگ اکرامی» افزود: این بیماری باکتریایی در آزمایشگاه داخل استان برای مرگ پرندگان مهاجر زمستان گذران تا حدودی به قطعیت رسیده است...

حکیم مهر: دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران علت تلفات مشکوک چند هزار بال پرنده مهاجر زمستان‌گذران را در تالاب بین‌المللی میانکاله را مسمومیت غذایی اعلام کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر بهرنگ اکرامی» روز دوشنبه گفت: منشاء این مسمومیت غذایی نوعی باکتری است که در پرندگان بویژه از گونه های چنگر و فلامینگو که از جلبک ها و پلانگتون ها تغذیه می کنند ، ایجاد می شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین تلفات پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله مربوط به چنگر معمولی و فلامینگوهاست که منبع اصلی تغذیه آنها به عنوان پرندگان کنار آبزی از جلبک ها و پلانگتون است و این بیماری باکتریایی در آزمایشگاه داخل استان برای مرگ پرندگان مهاجر زمستان گذران تا حدودی به قطعیت رسیده است.

اکرامی گفت: بررسی بعدی ما یافتن منشاء این آلودگی و ایجاد بیماری است که باعث آلودگی آب تالاب میانکاله و تلف شدن چند هزار بال پرندگان مهاجر زمستان گذران شده است.

وی افزود: یکی از احتمالاتی که مطرح است این است که از چندین روز پیش آب تالاب و غذای پرندگان بر اثر ورود فاضلاب خانگی و یا حتی صنعتی آلوده شده و آلودگی بر جلبک ها و پلانگتون ها هم اثر گذاشته باشد و در نتیجه آن پرندگانی که از قسمت آلوده تغذیه کردند دچار مسمومیت شده باشند.

این دامپزشک توضیح داد: احتمالا مرگ پرندگان حدود ۱۰ روز پس از آلودگی منبع غذایی و مصرف آن شروع شده و همچنان ادامه دارد.

وی در مورد سابقه بروز این بیماری در پرندگان وحشی در تالاب بین المللی میانکاله اظهار داشت : اگر چه طبق اظهارنظرها مشابه وضعیت مشابهی ۱۲ سال پیش نیز در میانکاله رخ داد و تلفات چندین هزار بالی پرندگان را موجب شد، ولی متاسفانه سابقه بررسی علمی در این زمینه وجود ندارد.
اکرامی افزود : در این حادثه تلخ زیست محیطی ما به دنبال بررسی دقیق میدانی و آزمایشگاهی هستیم تا بتوانیم پیش زمینه علمی آن را برای آینده نگهداری کنیم.

غیرواگیر ولی خطرناک 

دامپزشک معتمد محیط‌زیست مازندران همچنین گفت که اکنون با رد قطعی ارتباط تلفات پرندگان با بیماری میکروبی آنفلوانزا حاد پرندگان و نیوکاسل و باکتریایی بودن ریشه این مرگ و میر ، احتمال سرایت بیماری به سایر پرندگان تا حد زیادی از بین رفت، ولی همین باکتری ها می توانند عامل بیش از ۱۰۰ بیماری دیگری شوند.

دکتر اکرامی در مورد ابتلاء پرندگان به بیماری بوتولیسم به عنوان یکی از مسمومیت های غذایی که بیشتر منشاء آن از کنسروهای خانگی و به خصوص ماهی است، گفت : بررسی ما احتمال بروز این بیماری را تاکنون رد کرده است.

وی توضیح داد: منشاء این بیماری باکتری بی هوازی است که باعث تولید سم در روده می شود و به نوعی منشاء روده ای دارد و چنانچه بحث این بیماری مطرح باشد، باید به جز فلامینگو و چنگر جلبک خوار ، دیگر گونه ها نیز به این بیماری آلوده می شدند و تلفات زیادی داشتند که تلفات سایر گونه ها انگشت شمار بود.

ممنوعیت مصرف پرندگان 

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی چالوس در مورد دلیل ممنوع شدن مصرف پرندگان شکاری وحشی هم گفت : بر اساس اصول بهداشتی در زمانی که برخی بیماری ناشناخته در پرندگان ایجاد می شود، باید از مصرف  پرندگان  وحشی برای سلامت مصرف کنندگان خودداری شود.

وی افزود: باید این ممنوعیت برای مصرف پرندگان تا مشخص شدن علت قطعی بیماری ادامه داشته باشد و توصیه ما به مردم این است که برای سلامتشان از خوردن گوشت پرندگان وحشی تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

محیط زیست مازندران یک روز پس از آشکار شدن تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله ، هرگونه شکار پرندگان در این منطقه را ممنوع کرد و به مردم در باره مصرف گوشت پرندگان وحشی هشدار داد.

بازار فروش پرندگان در فریدونکنار هم به دنبال نگرانی مردم تعطیل شد.

تلفات دسته جمعی پرندگان در میانکاله از عصر چهارشنبه هفته پیش توسط مردم محلی مشاهده و گزارش شد و از روز پنجشنبه هم تیم های کارشناسی دامپزشکی و محیط زیست برای جمع آوری ، نمونه برداری و امحاء لاشه ها در صحنه حضور دارند.

یک گروه تخصصی هم از محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور برای بررسی میدانی موضوع از دیروز به مازندران سفر کردند و هم اکنون در منطقه حضور دارند.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران ۴۰ هزار هکتار مساحت دارد که سالانه ۱۵۰ گونه از پرندگان مهاجر و بومی با جمعیت حدود ۱.۵ میلیون بال از این تالاب تغذیه می کنند که از اواخر هفته گذشته به دلیل بیماری مشکوکی چندین هزار پرنده وحشی که بیش از ۹۰ درصدشان را چنگر و فلامینگو تشکیل می دهند، تلف شدند که تاکنون لاشه حدود ۶ هزار بال جمع آوری شد.


انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
5
این چه تسخیصی بود اسم باکتری رو بگو ،شکا یه جا میگی نوعی باکتری خط بعد میگی احتمال انفلوانزا و میچکاسل و باکتر ی رد شده بعد میگی الودگی بخ فاضلاب خانگی شایدم صنعتی مرد مومن اصلا تشخیص ندادی چیزی ،بعضی وقتا سکوت بهتراز گفتن هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
4
اسم باکتری چی هست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
خودش هم نمیدونه
.........
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
4
یعنی این باکتری نام و نشانی ندارد !!؟؟ پاسخی سر بسته در حد از سر باز کردن !!
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۷
0
3
معنی قطعی رو هم فهمیدیم
ساسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
3
کدوم باکتری بیهوازی؟ نمیشه اسمش رو بگید؟!
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
2
جمله " تا حدودی به قطعیت رسیده است"
یعنی چه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
یعنی:
ولش کن
بسه دیگه
دست از سرم بردار
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۸
0
0
تشکر از ایشون بابت پاسخ دقیق و مستند.
باکتری؟ ویروس؟ سم؟ شیب؟ بام؟ ...
نظر شما
ادامه