کد خبر: ۵۶۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  دکتر سید علی امامی رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات در گفتگوی زنده تلفنی دقایقی با برنامه "آسمون ریسمون" رادیو سلامت ، عصر پنج شنبه هشتم اردیبهشت ماه به اظهار نظر درباره مسئله نگهداری از حیوانات خانگی پرداخت.

وی در این گفتگو که به مناسبت فرارسیدن روز جهانی دامپزشکی انجام شد طیف فعالیت دامپزشکان را محدود به حیوانات خانگی ندانست و از وسعت این طیف سخن گفت.

دکتر امامی در این زمینه گفت : با نام بردن از حیوانات خانگی معمولاً ذهن‎ مردم به سگ و گربه معطوف می‎شود، در حالی که دامپزشکان با ماهیان آکواریومی و انواع حیوانات نظیر اسب سروکار دارند و خدمات دامپزشکان همه این حیوانات را دربرمی‎گیرد.

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات همچنین درباره بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان بدون اشاره دقیق به عوامل بیماریزا گفت : فرض کنید اگر 1000 جرم بیماریزا داشته باشیم که سبب بیماری در انسان باشد، بیش از 600 جرم از طریق حیوان به انسان منتقل می‎شود.

وی افزود : برخی از بیماریهای مشترک قادرند صاحب حیوان را بیمار نموده و جان وی را تهدید نموده و حتی سبب مرگ وی شوند که از این دسته می‎توان به بیماری هاری اشاره کرد.

دکتر امامی در ادامه گفت : بیماری هاری از طریق مخازن طبیعی نظیر گوشتخواران حیات وحش مانند روباه و گرگ در طبیعت در حال گردش است و انسانی که زخم کوچکی داشته باشد از راه گزش حیوانات گوشتخواری که در باغ و یا بعنوان حیوان خانگی نگهداری می کند به این بیماری به آسانی مبتلا می‎شود.

وی افزود : صاحبان حیوانات خانگی باید متوجه باشند که اگر قصد نگهداری از حیوانات دارند نباید این مسئله برایشان گران تمام شود و جان خود و اعضاء خانواده را تهدید نمایند و حتماً برای دریافت واکسن که با پیشرفت علم، امروزه در دسترس است به کلینیک دامپزشکی مراجعه نمایند.

مجری برنامه در این قسمت با اشاره به رواج نگهداری از حیواناتی نظیر سگ و گربه و حتی موش‎ در منازل گفت: ما در صدد نفی یا تأیید این مسئله نیستیم و می‎خواهیم نظر کارشناسی شما را بدانیم که آیا واقعاً وارد کردن اینگونه حیوانات به پارک‎ها و اماکن عمومی که کودکان در آنجا تردد می‎کنند حتی بر فرض داشتن شناسنامه بهداشتی خطری برای انسان و بخصوص کودکان ندارد؟

رئیس شبکه دامپزشکی شمیرانات بدون توضیح و اصلاح اشتباه مجری برنامه در ذکر عبارت "موش" بجای "همستر" در پاسخ گفت : یک سوی مسئله، موضوع بهداشتی است که باید صاحبان حیوانات در موعد مقرر اقدام به واکسیناسیون حیوان خانگی خود و درمان ضدانگل نمایند و سوی دیگر مسئله حقوق شهروندی است.

دکتر امامی افزود : به فرض سالم بودن یک حیوان وقتی در فرهنگ ما هنوز تردد حیواناتی نظیر سگ به پارک و اماکن عمومی مقبول نیست ، نباید به خود اجازه دهیم که با نقض حقوق شهروندی موجبات آزار و ترس کودکان و سایرین را فراهم آوریم.

وی همچنین گفت : در مورد بحث آلرژی، تماس نزدیک با حیوانات بخصوص در مورد کودکان یا افراد مسن در خانواده توصیه نمی‎شود اما در پارک یا شرایطی که تماس از دور اتفاق می‎افتد بخصوص اگر حیوان سالم باشد مشکل و تهدید چندانی وجود ندارد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
چنگيزي
|
-
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۰
0
0
بايد باشيم تا كاري بكنيم؛نه كاري بكنيم كه باشيم.
نظر شما
ادامه