کد خبر: ۵۷۲۸

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: با هدف جلوگیری از برخی کشتارهای غیر مجاز سه کشتارگاه همجوار اردبیل تعطیل و گوشت آنها از کشتارگاه صنعتی اردبیل تامین می‌شود.

دکتر سبحانعلی علوی در جلسه شورای سلامت اردبیل با اشاره به تعطیلی کشتارگاه نمین در سال گذشته اظهار داشت: علیرغم این تعطیلی قصابان این شهرستان استقبال خوبی از تامین گوشت خود از طریق کشتارگاه صنعتی اردبیل نکردند.
وی از برخورد با هشت مورد از قصابان که اقدام به کشتار غیر مجاز می‌کردند خبر داد و افزود: پرونده آنها تکمیل و برای رسیدگی به دادگاه ارجاع شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل افزود: علاوه بر کشتارگاه نمین، کشتارگاه سنتی نیر و سرعین نیز تعطیل شده اما همچنان با مقاومت قصابان برای تامین گوشت از طریق کشتارگاه‌های سنتی مواجه هستیم.
وی علت راغب نبودن قصابان به تامین گوشت از کشتارگاه صنعتی را هزینه‌های حمل و نقل و برخی مشکلات حمل اعلام کرد و گفت: امسال تلاش می‌کنیم با یک برنامه‌ریزی مناسب گوشت مورد نیاز را از مرکز استان تامین کنیم.
علوی تصریح کرد: به دلیل نزدیکی شهرهای نمین، نیر و سرعین با مشکل چندانی در تامین گوشت مورد نیاز این شهرها مواجه نیستیم اما سعی می‌کنیم برخی معایب را نیز برطرف می‌کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت این بخش به ویژه در ارتقای سلامتی افراد اشاره کرد و افزود: مسیر توسعه پایدار و اهمیت بخشی به سلامت انسان از گذرگاه دامپزشکی و نظارت‌های فنی و بهداشتی دامپزشکی میسر است.
علوی گفت: نامگذاری امسال به نام سال جهانی دامپزشکی گویای این مطلب است که مسیر توسعه و پایداری سلامتی انسان‌ها از این گذرگاه انجام می‌شود و دست‌اندرکاران این مجموعه با یاری گرفتن از توان پرسنل تحصیل کرده مجرب و کارآمد در این امر گام‌های اساسی بر می‌دارند.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: گسترش و ازدحام روز افزون جمعیت انسانی، تغییر در الگوهای مصرف، پیشرفت دانش و تکنولوژی در همه عرصه‌های حیات و صدها مولفه دیگر ارتباط حیوان را با انسان تنگ‌تر، پیچیده‌تر و پراهمیت‌تر کرده است. علوی با بیان اینکه آمار فقر و گرسنگی و مرگ و میر در جهان رابطه مستقیمی با بهداشت و تغذیه دام و طیور و آبزیان دارد، افزود: در این راستا همکاری سه گروه دامداران، سرمایه‌گذاران، دامپزشکان و دست‌اندرکاران بهداشت دام و وارد‌ کنندگان و تولید کنندگان که نهاده‌هایی همچون دارو، سموم واکسن‌های موثر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند ضروری است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف دام و طیور و تشخیص دام‌های آلوده و بیمار و درمان آن توسط نیروهای زحمتکش دامپزشکی سبب نجات انسان‌ها از صدها بیماری مشترک می‌شود.
وی گفت: عوامل ایجاد بخش این بیماری‌ها به تناوب بین انسان و دام در گردش بوده و تهدید حیات یکدیگر را سبب می‌شود.
علوی در پایان دامپزشکان را سربازان عرصه سلامت و تامین غذایی سالم اعلام کرد و از متولیان خواست این مجموعه را بیشتر یاری و همراهی کنند.

 

 

نظر شما
ادامه