کد خبر: ۵۹۱۳۶
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: به هر حال با ترکیه به عنوان کشور دوست و همسایه برای واردات واکسن توافق کرده‌ایم، اما در عین حال این واکسن به زودی در داخل کشور تولید خواهد شد ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: کارشکنی ژاپن در تحویل واکسن باعث شیوع بیماری تب سه روزه گاوی در کشور شده و آنهایی که میگویند غذا و دارو تحریم نیست حال باید ببینند که تحریم‌های ظالمانه مردم کشور را نشانه رفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، چند وقتی است شیوع بیماری «تب سه روزه گاوی» در استان‌ها سروصدای زیادی بپا کرده و گزارش‌هایی که از استان‌ها می‌فرستند حاکی از تلف شدن گاوها در دامداری‌های صنعتی و حتی دامداری‌های سنتی در فضای آزاد است.

علاوه بر خسارت‌های اقتصادی که به بخش تولید دام وارد می‌شود، نگرانی‌هایی وجود دارد که آیا این بیماری تنها بخش دام را گرفتار می‌کند و یا به جامعه انسانی هم سرایت می‌کند؟ درمان آن چیست و قرار است تا کی مهمان بخش دام کشور شود.

این بیماری علاوه بر ایجاد خسارت در صورت فراگیر بودن آن در حقیقت تهدیدی امنیت غذایی کشور تهدید می‌شود. ایران سالانه 850 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌کند اما هنوز 150 هزار تن در سال باید وارد کند تا نیاز کشور تامین شود بنابراین هر گونه خسارت به بخش دام کشور در حقیقت تامین گوشت قرمز  کشور را با خطر جدی مواجه می‌کند.

برای پاسخ به این سوالات با «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفتگویی انجام دادیم.

وی عنوان کرد که در حال حاضر 14 استان کشور و 290 کانون گرفتار این بیماری هستند.

به گفته این مسؤول کارشکنی کشور ژاپن در تحویل واکسن‌ها عامل شیوع بیماری بوده و در نهایت این واکسن‌ها را به ایران تحویل نداده است، اما خبر خوش این که ایران بر اساس قراردادی که با کشور ترکیه داشته 200 هزار دز واکسن وارد کرده که روز گذشته از گمرک ترخیص شده و بین دامداران کشور توزیع می‌شود. همچنین مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی آزمایشات اولیه ساخت این واکسن را انجام داده و پیش بینی کرده که تا پایان سال این واکسن به طور کامل در داخل کشور تولید شود.

به گزارش فارس، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها با ژست سیاسی اعلام کرده که غذا و دارو به هیچ عنوان جزو تحریم‌ نیست و ما در این موارد از مردم ایران حمایت می‌کنیم اما عملکرد وی و کشورهای دنباله رو نشان می‌دهد که غذا و دارو هم برای ما تحریم است. موانع وارداتی هم در زمینه غذا و هم دارو وجود دارد و این علاوه بر این که اخلاقی و انسانی نیست، با هیچ یک از پروتکل‌های بین المللی هم متناسب نیست.

تمام مسائل مختلف مربوط به این بیماری که مدتی است دامداران استان‌ها با آن درگیر بوده و واکنش‌ها و اعتراضات زیادی هم داشته است را در این گفتگو می‌خوانید.

فارس: در مورد بیماری تب سه روزه گاوی توضیح دهید و بفرمایید از چه زمانی در کشور شیوع پیدا کرده است

اکبر شاهی: بیماری تب سه روزه گاوی ویروسی است و از راه عمدتاً پشه‌ها و حشرات دیگر منتقل می‌شود و جمعیت گاوی درگیر این بیماری است و در سایر دام‌ها مشاهده نمی‌شود. این بیماری از سال 92 وارد کشور شده و در تعدادی از استانها دام‌های کشور را درگیر کرده است.

فارس: این بیماری از کدام کشور یا کشورها وارد ایران شده است؟

اکبر شاهی: ویروس بیماری تب سه روزه گاوی از مرزهای کشورهای عراق و پاکستان وارد کشور شده و چند سالی بود که با کنترل به موقع تقریبا کانون بیماری نداشتیم و بیماری مهار شده بود، اما امسال به یکباره این بیماری شیوع پیدا کرد.

فارس: دلیل شیوع این بیماری چه بود، آیا عوامل خاصی در آن دخالت داشت؟

اکبر شاهی: در سال‌های گذشته واکسن این بیماری را از کشور ژاپن وارد می‌کردیم، اما امسال به دلیل تحریم‌ها ژاپن واکسن این بیماری را به ما تحویل نداد و از آن بدتر این که مرتب قول‌هایی داد و امروز و فردا کرد اما در نهایت به قول خودش عمل نکرد و زمان تزریق واکسن به دامها سپری شد. بهترین زمان مناسب برای تزریق واکسن فصل زمستان است، اما چون واکسن تحویل نداد، این بیماری در بهار شیوع کرد و کانون‌های درگیر در کشور افزایش یافت.

فارس: الان چند استان و چه تعداد کانون درگیر این بیماری هستند؟

اکبر شاهی: 14 استان کشور با 290 کانون بیماری وجود دارد و تلاش می‌کنیم که تعداد کانون‌ها را کاهش دهیم.

فارس: میزان خسارت این بیماری چقدر بوده است؟

اکبر شاهی: ارزیابی از میزان خسارت نداریم. باید آمارها جمع آوری بشود اما بر اساس مطالعات علمی میزان خسارت این بیماری زیاد نیست و حدود یک درصد کانون‌های درگیر را شامل می‌شود، اما میزان بیماری‌زایی بسیار زیاد است، به طوری که حدود 70 درصد دام‌ها در کانون‌ها درگیر می‌شوند.

فارس: بالاخره برنامه شما برای کنترل این بیماری چیست، به ویژه این که راه علاج موثر آن را تزریق واکسن می‌دانید؟

اکبر شاهی: بر اساس قراردادی که با ترکیه بستیم، 200 هزار دز برای تزریق 100 هزار راس گاو وارد کردیم و دیروز از گمرک ترخیص شد و قرار است در بین دامداران توزیع کنیم.

فارس: آیا این میزان دز برای پوشش این بیماری تب سه روزه گاوی کافی است؟

اکبر شاهیبله،‌ در سال‌های گذشته مصرف واکسن ما 25 هزار دز تا 50 هزار دز بود و در برخی مواقع به 100 تا 150 هزار دز هم رسیده بود. بنابراین با این میزان واکسنی که وارد  کرده‌ایم برای تأمین نیاز دامداران کافی خواهد بود.

فارس: از آنجایی که گفتید بهترین زمان واکسن این بیماری فصل زمستان است، آیا برنامه‌ای برای تزریق واکسن در این فصل خواهید داشت؟ برای تأمین آن فکری کرده‌اید؟

اکبر شاهیبخشی از این واکسن‌های وارداتی را برای فصل زمستان نگه می‌داریم و البته برای ادامه واردات از ترکیه هم مشکلی وجود ندارد و در زمان نیاز وارد خواهیم کرد.

فارس:مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی از بهترین‌ها در منطقه است. چطور این واکسن را تولید نمی‌کند؟

اکبر شاهیاتفاقا آزمایشات تهیه این واکسن انجام شده و مؤسسه قول داده بتواند تا پایان سال آن را در داخل کشور تولید کند. یعنی ما تا پایان سال بتوانیم در زمینه تأمین این نوع واکسن خوداتکا بشویم.

فارس: گزارشات زیادی بوده و حتی کلیپ‌هایی از استانها ارسال کرده‌اند که خسارت این بیماری در استان‌ها زیاد بوده است، حتی تصاویری از فوت دست جمعی دام‌ها وجود دارد بنابراین اینها نشان می‌دهد که میزان خسارت زیاد بوده است

اکبر شاهیبررسی‌های علمی نشان می‌دهد که تلفات این بیماری تنها یک درصد است اما شاید عوامل دیگری در از بین رفتن و مرگ این حیوانات دخالت داشته است.

فارس: برای مردم سؤال است که آیا این بیماری به انسان هم سرایت می‌کند؟

اکبر شاهیاین بیماری بین حیوان و انسان مشترک نیست و خطری جوامع انسانی را تهدید نمی‌کند و البته علاوه بر واکسن داروهایی هم برای درمان از سوی متخصصین عرضه می‌شود که در بازار وجود دارد و مشکلی در زمینه تأمین آن نیست.

فارس: این بیماری در کشور تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟

اکبر شاهیبیماری تب سه روزه گاوی از خرداد ماه آغاز شد و از پایان مرداد تعداد مبتلایان در جمعیت گاوی به تدریج کاهش خواهد یافت. زمانی که دما و رطوبت به میزانی می‌رسد که برای رشد و فعالیت پشه‌ها مناسب است، پشه‌ها زیاد می‌شوند و دام‌ها را مبتلا می‌کنند، اما اکنون که هوا بسیار گرم شده و رطوبت پایین آمده، آرام آرام جمعیت آن کاسته خواهد شد و از این به بعد نیز به فصل سرما که نزدیک می‌شویم فعالیت پشه‌ها کمتر می‌شود و این بیماری افت خواهد کرد.

فارس: چه راهکاری برای مقابله با این بیماری وجود دارد؟

اکبر شاهیمناسب‌ترین راهکار برای به حداقل رساندن ضایعات و خسارات اقتصادی ناشی از بروز این بیماری تشخیص سریع مبتلایان و درمان مناسب بیماری است. برای درمان هم داروهایی در داخل وجود دارد که از سوی متخصصان و دامپزشکان ارائه می‌شود اما باید با تزریق واکسن از ابتلا به این بیماری جلوگیری شود.

فارس: آیا واکسن‌هایی که به دامداران می‌دهند یارانه‌ای است؟

اکبر شاهیخیر، واکسن‌ها آزاد بوده و با هزینه دامدار باید تأمین شود. راه دیگر مقابله با این بیماری سمپاشی اماکن دامی علیه حشرات است. با توجه به فصل گرما و ازدیاد فعالیت پشه‌ها و بندپایان به عنوان ناقلان اصلی این بیماری، دامداران باید هر گونه کانون پشه‌ها را باید از بین ببرند. همچنین باید مکان‌هایی که آب جمع شده و باعث جذب حشرات می‌گردد نیز از بین بروند. دیگر علائم این بیماری افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب، آبریزش از بینی، دهان و چشم حیوان است. ممکن است در دام یبوست یا اسهال دیده شود که بعد از فروکش کردن تب سه روز دام شروع به غذا خوردن و نشخوار می‌کند، اما لنگیدن و ضعف ممکن است تا دو سه روز و زمین‌گیری این حیوان تا چند روز ادامه یابد.

فارس: نشانه‌های این بیماری چیست؟

اکبر شاهیعلائمی همچون کاهش تولید شیر و وزن دام همراه با تب ناگهانی، لنگش، عدم تعادل در راه رفتن، بی اشتهایی، ریزش اشک، ترشحات بزاق و بینی، درد و خشکی مفاصل و سفتی شدید عضلات است که دامداران در صورت مشاهده چنین علائمی باید به کلینیک‌های دامپزشکی مراجعه کنند تا درمان مناسب برای دام‌های آنها تجویز شود

فارس: چطور ژاپن تحریم‌های آمریکا را بهانه کرده و واکسن تحویل نداد؟ آیا ترکیه چنین بهانه‌ای نگرفت؟ اگر تحریم مانع است، چرا برای ترکیه مانع نشد.

اکبر شاهیدر هیچ کشوری غذا و دارو شامل تحریم‌ها نمی‌شود اما متأسفانه به رغم این شعارها در واردات داروهای انسانی و حیوانی مشکلات زیادی وجود دارد و مانع برای تولید کشور می‌شود، بلاخره مسائل سیاسی قوانین خودساخته خودش را دارد و من در این حوزه وارد نمی‌شوم.

فارس: آیا امیدوار هستید برای زمستان امسال و سال‌های بعد بتوانید واکسن را بدون مشکل وارد کنید؟

اکبر شاهیبه هر حال با ترکیه به عنوان کشور دوست و همسایه این توافق را کرده‌ایم، اما در عین حال این واکسن به زودی در داخل کشور تولید خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
9
آقای دکتر اگر سنوات گذشته را بررسی کنید کمتر دامداری اقدام به تزریق واکسن بیماری نموده حتی دامداریهای بزرگ تحت پوشش بانکها یا ارگانهای دیگر بنابراین شاید باید علت را بهتر واکاوی نمود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
4
علی برکت الله دکتر جان
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
0
3
همه بیماریها را فقط با واکسن کنترل می کنند!!!!!؟؟؟؟؟
دلسوز
|
-
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
2
5
ژاپن کارشکنی نمی کند. این از ناتوانی سیستم دولتی در تامین نیازهای صنعت با تکیه بر توان داخلی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
3
دکتر عزیز برین خدا را شکر کنید که دامها به این بیماری دچار شده اند بیماری cchf در کشور ما آندمیک شده و هر دوی این بیماری ها در اثر عدم سمپاشی مناسب دام و جایگاه دام بروز می کند.
قبل از توجه به واکسن به برنامه جامع سمپاشی در مناطق پر خطر باید توجه شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
1
با توجه به هشدار ادارات کل و بارندگی سال اخیر و همچنین پیشیبی احتمال وقوع بیماری متاسفانه سازمان دامپزشکی کم کاری کرده است
دکتررفیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
7
هروقت خراب شد بگردیم دنبال یک کشور مقصر................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
5
3
من متاسفم که مسئولین درجه یک سازمان هم اسم این بیماری را اشتباه میگویند. در گاو تب 3 روزه نداریم اسم این بیماری تب بیدوام یا بیماری 3 روزه است. بعنوان دانشجوی آقای دکتر بازرگانی همین اشتباه را کردم بشدت توبیخ شدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
احتمالا شما سهميه نداشتيد اكنون استاد سهميه اي فراوان داريم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
2
6
یکی دیگه از عوامل بیماری تب سه روزه کشف شد: ژاپن!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
1
3
کم کاری و عدم پیش بینی بیماری را با مقصر جلوه دادن کشور ژاپن نمی توان توجیه کرد. یک مدیر مدبر باید پیش از بروز بیماری و بحران، علاج واقعه بکند وگرنه وارد کردن واکسن گران در این شرایط که هوا رو به سردی می رود و بیماری در حال فروکش کردن است، سبب ضرر واد کننده خواهد شد و با استقبال دامداران هم مواجه نخواهد شد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
3
با سلام
بنده به عنوان کلینیسن فعال اوایل اردیبهشت ماه در یکی از استانهای غربی کشور همزمان ابتلای سه راس دام رو در یک دامداری ها مشاهده کردم. چه طوری ایشون به عنوان یک مسئول عالیرتبه سازمان دامپزشکی میگن بیماری از خرداد شیوع پیدا کرده؟!!!!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
واقعا چه شد ما امروزه وارد کننده ی پیش پا افتاده ترین واکسنها مثل انترو از کشور دوست و برادر شده ایم؟در حالیکه در واکسن سازی قدمت نود ساله داریم.لازم به توضیح نیست وقتی یه شبه قیمت واکسن از ۵۰۰ هزار به دو میلیون میرسه.در حالیکه ۲۰ سال پیش همین واکسن رو خودمون می‌زدیم.متاسفم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
4
دکتر عزیز این بیماری از سال ۹۲ وارد کشور نشده بلکه دهها سال است که کشور را درگیر نموده لطفا قبل از مصاحبه از کارشناسان دفترتان بپرسید یا حد اقل به آرشیو مراجعه نمایید .
دکتر عزیز با توجه باینکه سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ نوبت واکسیناسیون انجام می شود پس واکسن و کارشکنی ژاپن نقشی در جلوگیری از وقوع بیماری نداشته بلکه طبیعت بیماری دارای پیک های ۳ تا ۵ ساله است و با توجه به شرایط مناسب سال جاری برای افزایش جمعیت ویکتورها ببماری شیوع پیدا کرده .
جناب آقای دکتر اکبر شاهی بیماری در کشور از سالها بومی شده پس دنبال مقصر در کشورهای همسایه نگردید .
دکتر عزیز ایا واکسیناسیون ۱۰۰ هزار راس گاو از جمعیت ۵ ملیونی می تواند از گردش و گسترش ویروس جلوگیری نماید دکتر عزیز شاسته است قبل از انجام مصاحبه ابتدا در مورد سوابق رخداد بیماری ، دستور العمل های بین المللی در مورد کنترل بیماری‌ مطالعه لازم صورت گیرد آنگاه اضهار نظر انجام پذیرد
باستحضار جنابعالی و خوانندگان عزیز می رساند نظر باینکه کانون عمده بیماری استان های شمالی و جنوبی بوده به همین دلیل مهمترین اقدام در پیشگیری از بیماری واکسیناسیون حد اقل ۷۵ درصد جمعیت گاوی استان های مذکور در فصل زمستان و جلوگیری از جابجایی دام از مناطق درگیر به مناطق عاری از بیماری می باشد
دکتر محمد نوری، استاد دانشکده دامپزشکی اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
1
11
این بیماری در سال 1350 اول بار درشهر اهواز توسط یک دامپزشک هندی بنام دکتر بنیامین تشخیص داده شد. بنده در آن زمان دانشجوی سال 2 بودم که تابستان در اهواز کارآموزی انجام می‌دادم. روزها مرتب بیمار به درمانگاه آورده میشد و برای دامپزشکان محلی آن زمان نا آشنا بود تا اینکه دکتر بنیامین که کارشناس FAO بود کتاب مرک مینوال آورد و بیماری را به ما نشان داد. و از آن تاریخ تا کنون هر چند سال یکبار که گاوهای حساس زیاد می شوند، شیوع می یابد.
بیماری سه روزه بیماری خطرناکی نیست چرا که بطور مستقیم از گاوی به گاو دیگر انتقال نمی‌یابد و وقتی گاوی مبتلا شد، برای تمام عمر ایمن می‌شود.
مبتلایان بین یک یا دو روز تب داشته و بهبود می یابند. در دوره نقاهت از یک NSAID تا قطع تب و کلسیم جهت رفع هیپوکلسمی و آب و الکترولیت تزریقی نه خوراکی استفاده شود.
در مناطق آندمیک واکسیناسیون سالیانه ضروری است
پاسخ ها
مدبر کرم الهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
جناب استاد بخاطر همه خوبیهایت و اطلاعات بسیار وسیعت از شما ممنونیم افتخار می کنم که شاگرد شما بوده ام وسپاسگزارم که مطالب سایت حکیم را می خوانید و اظهار نظر می فرمائیدزنده باشید استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
الحمدلله که مقصر این معضل هم شناسایی شد!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
حتی تصاویری از فوت دست جمعی دام‌ها وجود دارد

برای دام فوت بکار برده نمی شود.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
سال 78 که تازه فارغ التحصیل شدم بیماری شایع شد خیلی شدید تر از امسال.حدت آن هم بیشتر بود.
شاگرد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
4
باسلام و ادب و احترام ویژه خدمت استاد بزرگوار جناب آقای دکتر نوری که بنده گرچه افتخار شاگردی ایشون رو نداشتم اما احترام و بزرگی و حق استادی ایشون همیشه و همیشه پابرجاست.

فقط خواستم عرض کنم باتوجه به نبود داروهای ضدالتهاب غیر استروییدی، بیماری از فرم بدون خطر و با تب گذرا به فرم بسیار مهلک و خطرناک چهره ی بالینی خودش رو نشون داده و مسبب تلفات بالا در گله شده و بعضا به زمین گیریهای خسته کننده و ذبح اجباری منجر شده و در نتیجه میزان تلفات به 20 تا 30 درصد گله هم رسیده.

و مدیر کل محترم دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی؛ تورو خدا بعنوان یه دفتر تخصصی و علمی، اینقدر جایگاه و شان علم و دانش و مرتبه اون دفتر رو پایین نیارید خواهشا.
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
1
با سلام... جناب آقای دکتر اکبر شاهی عزیز... دفتر مبارزه با دفتر طیور سازمان زمین تا آسمان فرق می کند... .................... فارمی بررسی بفرمایید...و عملیاتی و بصورت عملی به استان‌ها پیشنهاد و راهکار بدهید نه روی کاغذ و تئوری .. پرورش طیور اکثر آیتم های کنترل بیماری تحت کنترل مدیریت فارم هست ولی در دامهای سبک و سنگین متاسفانه افسار گسیخته و دامدار بدلیل عدم وسع مالی و شرایط بد اقتصادی ناشی از نگهداری دامها نمی تواند جهت کنترل با دامپزشکی همراهی نماید...اوایل سال تب برفکی پدر دامدار رو درآورد که دامپزشکی واکسیناسیون داهای سنگین را بصورت رایگان انجام نداد و هیچ کس استقبالی نکرد و اکنون تب سه روزه و لمپی اسکین و در پاییز و زمستان تب برفکی شدید پدر دامداران را در خواهد آورد. و از طرفی هم که تشخیص سل و بروسلوز و مشمشه هم که منوط به بیمه اجباری شده ... حالا هی شما دنبال مقصر بگردید... بابا دامداران کوچک و بزرگ پول ندارن خوراک تهیه کنن چه برسه به دارو سم و واکسن... خواهشا برای دامپزشکی استان‌ها اظهار نظر نفرمایید که آنها هم ما دامداران را به چالش بکشند...
ناشناس
|
Sweden
|
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
2
متاسفانه پروفسور نوری هم که چشم و چراغ ما بود اطلاعاتش را به روز نکرده است. دکتر شاهی عزیز هم خیلی سطحی به موضوع پرداخته و انگاررفرانسی برای تاریخچه بیماری مطالعه نکرده است. کارشناسان سازمان کجا هستند.چه خبره تو اون قسمت سازمان.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
0
0
ایثارگر عزیزم کاش رتبه بندی رعایت میشد تا الان هرکسی سرکارخودش بود
دامپزشگ ازاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
لطفا شما که به روز هستید تاریخچه بیماری را برای دامپزشکان و سازمان بگویید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
3
2
ما دامپزشکان کلا خوب آموزش ندیده ایم و بخصوص بیماریهای عفونی را بسیار سطحی بما یاد دادند. ببینید بزرگترین مسئول دامپزشکی این مملکت اسم این بیماری را اشتباه میگوید. و تمام مدیران کل استانها که اظهار نظر نموده اند نام این بیماری را تب سه روز قید مینمایند . همچنین در تمام کامنت ها از این اسم استفاده میشود. نام این بیماری تب بیدوام و یا بیماری 3 روزه است. اما تب 3 روزه چیست؟. یک بیماری ویروسی است که در اطفال 6ماه تا 3 سال دیده میشود لطفا توجه کنید:
Three-day-fever is caused by a
virus. The child will get a high temperature for three days after which
the temperature will fall again. As
the temperature falls, a red-spotted
rash develops, typically starting on
the upper body and spreading to the
child’s arms and legs.
خوب با توجه به این مطلب این سئوال پیش میاید. در دامپزشکی تب سه روزه اصلال وجود دارد. پاسخ خیر. پس لطفا فارسی را پاس بداریم .
پاسخ ها
جدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
آقای دکتر یا خانم دکتر عزیز، جسارتا جنابعالی خوب آموزش ندیدید. حداقل به خودتون زحمت بدید و برید یه ذره سرچ کنید، چهارتا مقاله بخونید و بعد اظهار فضل بفرمایید و آموزش تاپذیری خودتون رو به بنده و امثال بنده که سالهاست کار فیلد انجام میدیم و مطالعه و تحقیق، نسبت ندید دوست من!!!!!
بعدشم بیماریهای عفونی رو به جنابعالی بسیار سطحی یاد دادند گناه بنده و امثال بنده چیه. زحمت بکشید برید خودتون بخونید و یاد بگیرید و مطالباتتتون رو از استاد و دانشگاه مربوطه بخواید.

داد از جهل و بیسوادی!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
1
1
اصلا چه اهمیتی داره اسمش چیه . مهم اینه که مشکل مردم حل بشه.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
سلام.چقدر ساده و بیخیال راجع به سرمایه دامی کشور و معیشت خیلی از مردم روستاهای کشور صحبت می فرمایید.
...........................
هم چهره بالینی ،هم میزان درگیری و هم میزان تلفات این بیماری تغییر پیدا کرده.
هم درگیری در گله ها و میزان تلفات افزایش پیدا کرده .
بر خلاف سالهای گذشته درمان ضروری بنظر می رسد.
درمان بایستی براساس شدت درگیری بیماری در هر دام بصورت خاص صورت بگیرد.

نوع درمان بر اساس دانش و تجربه دامپزشک صورت می گیرید.
از تغییر چهره بالینی بیماری می توان به امفیزم زیر پوستی وسیع و حتی سرتاسری ،عدم توانایی بلع حتی بعد از گذشت چهار روز و تلف شدن دام در کمتر از 6ساعت.

درمان در موارد شدید درگیری بیماری ،بیفایده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
3
0
دوست محترم شما که مقاله خوندی اسم این بیماری چیه؟. اگر یک پزشک به سرخک بگه سرخجه همین شما می‌گویید چقر بیسواد بعد یک مقام مسئول اسم یک بیماری انسانی بنام تب سه روزه را روی گاو میذاره بعد هم شما اعتراض میکنید چرا اشکال میگیرید. بهتره یک دامپزشک شما را اصلاح کنه یا یک غریبه?.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
ناشناس محترم، جنابعالی زحمت بکشین برین مطالعه بفرمایین و حداقل یه مقاله علمی پر پیمون رو بخونین تا متوجه بشین!!!!
اگرم حالشو ندارین، من آدرس بدم و لقمه رو راحت بذارم دهنتون!!!!
جلل خالق، ببین وضعیت سواد به کجا رسیده!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
0
0
تب سه روزه اخه؟! ژاپن؟! .........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
2
0
لطفا آدرس یک مقاله کم پیمون برای من بفرستید. انسانها همواره اشتباه می‌نمایند ولی انسانی موفق است که اشتباه خود را اصلاح نماید. شما می‌توانید در اشتباه خود بمانید وتا آخر بگویید تب سه روزه مثل خیلی های دیگر ولی اسم صحیح این بیماری بیماری سه روزه است نه تب سه روزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
آقای انسان موفق، برو بخون حداقل یه ذره سوادت بره بالا تا دیگه آموزش ناپذیری و کوتاهی خودتون رو رو کول بقیه نندازین!!!!!!!!
Bovine Ephemeral Fever

Bovine Epizootic Fever, Ephemeral Fever, Three-Day Sickness, Three Day Fever, Three-Day Stiffsickness, Dragon Boat Disease, Lazy Man’s Disease, Dengue of Cattle

Last Updated: July 2016

Bovine Ephemeral Fever
© 2003-2016 www.cfsph.iastate.edu  Email: cfsph@iastate.edu page 4 of 4
References
Akakpo AJ. Three-day fever. Rev Sci Tech. 2015;34(2):533-8, 525-32. Aziz-Boaron O, Brettschneider S, King R, Gelman B, Klement E. Seroprevalence of bovine ephemeral fever virus in domesticated and wildlife species during epidemic and interepidemic periods (2000-2009) in Israel. Transbound Emerg Dis. 2015;62(2):183-7. Aziz-Boaron O, Gleser D, Yadin H, Gelman B, Kedmi M, Galon N, Klement E. The protective effectiveness of an inactivated bovine ephemeral fever virus vaccine. Vet Microbiol. 2014;173(1-2):1-8. Blasdell KR, Adams MM, Davis SS, Walsh SJ, Aziz-Boaron O, Klement E, Tesh RB, Walker PJ. A reverse-transcription PCR method for detecting all known ephemeroviruses in clinical samples. J Virol Methods. 2013;191(2):128-35. Blasdell KR, Voysey R, Bulach DM, Trinidad L, Tesh RB, Boyle DB, Walker PJ. Malakal virus from Africa and Kimberley virus from Australia are geographic variants of a widely distributed ephemerovirus. Virology. 2012;433(1):236-44. Blasdell KR, Widen SG, Diviney SM, Firth C, Wood TG, Guzman H, Holmes EC, Tesh RB, Vasilakis N, Walker PJ. Koolpinyah and Yata viruses: two newly recognised ephemeroviruses from tropical regions of Australia and Africa. Vet Microbiol. 2014;174(3-4):547-53. Geoghegan JL, Walker PJ, Duchemin JB, Jeanne I, Holmes EC. Seasonal drivers of the epidemiology of arthropod-borne viruses in Australia. PLoS Negl Trop Dis. 2014;8(11):e3325. Hamblin C. Bovine ephemeral fever. In: Foreign animal diseases. Boca Raton, FL: United States Animal Health Association; 2008. p. 175-83. Hayama Y, Moriguchi S, Yanase T, Suzuki M, Niwa T, Ikemiyagi K, Nitta Y, Yamamoto T, Kobayashi S, Murai K, Tsutsui T. Epidemiological analysis of bovine ephemeral fever in 20122013 in the subtropical islands of Japan. BMC Vet Res. 2016;12:47. International Committee on Taxonomy of Viruses Universal Virus Database [ICTVdB] Management [online]. Virus taxonomy: 2014 release EC 46, Kingston and Montreal, Canada, July 2014, Email ratification 2015 (MSL #29). Bovine ephemeral fever virus. Available at: http://www.ictvdb.org/virusTaxonomy.asp. Accessed 6 Jul 2016. Kirkland PD. Akabane and bovine ephemeral fever virus infections. Vet Clin North Am Food Anim Pract. 2002;18:501-14, viii-ix. Li Z, Zheng F, Gao S, Wang S, Wang J, Liu Z, Du J, Yin H. Large-scale serological survey of bovine ephemeral fever in China. Vet Microbiol. 2015;176(1-2):155-60. Lim SI, Kweon CH, Tark DS, Kim SH, Yang DK. Sero-survey on Aino, Akabane, Chuzan, bovine ephemeral fever and Japanese encephalitis virus of cattle and swine in Korea. J Vet Sci. 2007;8:45–49. Nandi S, Negi BS. Bovine ephemeral fever: a review. Comp Immunol Microbiol Infect Dis. 1999;22:81–91. Niwa T, Shirafuji H, Ikemiyagi K, Nitta Y, Suzuki M, Kato T, Yanase T. Occurrence of bovine ephemeral fever in Okinawa Prefecture, Japan, in 2012 and development of a reversetranscription polymerase chain reaction assay to detect bovine ephemeral fever virus gene. J Vet Med Sci. 2015;77(4):455-60.
St George TD. Bovine ephemeral fever. In: Foreign animal diseases. Richmond, VA: United States Animal Health Association; 1998. Available at: http://www.aphis.usda.gov/emergency_response/downloads/n ahems/fad.pdf. Accessed 24 Jul 2008. Stram Y, Kuznetzova L, Levin A, Yadin H, Rubinstein-Giuni M. A real-time RT-quantative(q)PCR for the detection of bovine ephemeral fever virus. J Virol Methods. 2005;130:1-6. Ting LJ, Lee MS, Lin YL, Cheng MC, Lee F. Invasion of exotic bovine ephemeral fever virus into Taiwan in 2013-2014. Vet Microbiol. 2016;182:15-7. Tonbak S, Berber E, Yoruk MD, Azkur AK, Pestil Z, Bulut H. A large-scale outbreak of bovine ephemeral fever in Turkey, 2012. J Vet Med Sci. 2013;75(11):1511-4. Walker PJ. Bovine ephemeral fever in Australia and the world. Curr Top Microbiol Immunol. 2005;292:57-80. Walker PJ. Overview of bovine ephemeral fever. In: Kahn CM, Line S, Aiello SE, editors. The Merck veterinary manual [online]. Whitehouse Station, NJ: Merck and Co; 2014. Available at: http://www.merckvetmanual.com/mvm/generalized_condition s/bovine_ephemeral_fever/overview_of_bovine_ephemeral_fe ver.html. Accessed 21 Jul 2016. Walker PJ, Klement E. Epidemiology and control of bovine ephemeral fever. Vet Res. 2015;46:124. Yeruham I, Van Ham M, Stram Y, Friedgut O, Yadin H, Mumcuoglu KY, Braverman Y. Epidemiological investigation of bovine ephemeral fever outbreaks in Israel. Vet Med Int. 2010;2010. pii: 290541. Zheng F, Lin G, Zhou J, Wang G, Cao X, Gong X, Qiu C. A reverse-transcription, loop-mediated isothermal amplification assay for detection of bovine ephemeral fever virus in the blood of infected cattle. J Virol Methods. 2011;171(1):306-9. Zheng F, Qiu C. Phylogenetic relationships of the glycoprotein gene of bovine ephemeral fever virus isolated from mainland China, Taiwan, Japan, Turkey, Israel and Australia. Virol J. 2012;9:268. Zheng FY, Chen QW, Li Z, Gong XW, Wang JD, Yin H. Experimental infection with bovine ephemeral fever virus and analysis of its antibody response cattle. Res Vet Sci. 2016;104:1
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
1
در تمام این مقالات نام تب بید ام ephemeral fever آمده است. اگر در اینترنت سرچ کنید فقط یک مقاله وجود دارد از oieکه three day fever ا ذکر کرده ودر سال 2016 منتشر شده بود که با آن مکاتبه شد قرار شد در شماره های بعد اصلاح کند. دوست من در مسائل علمی دگماتیسم نشانه ضعف است. شما اینهمه مقاله ارسال کردید خودتان یکی از آنهارا مطالعه نکردید. من بعنوان یک ویرولوژیست بشما می‌گویم اسم این بیماری در مجامع علمی تب بیدوام یا بیماری سه روزه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۱
فک کنم خداوند متعال نعمت بینایی به جنابعالی عطا فرمودن که در ابتدای عنوان مقاله، نامهای دگیر بیماری که به ردیف ذکر شده اند را ببینید. کتاب مرک رو دیگه نمیگم برید بخونید که خدای نکرده اذیت میشین!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
0
0
در کتاب مرک مینوال 2020 بیماری بنام three day fever وجود ندارد. ولی اگر در کتاب سرچ کنیدBEFکه مخفف تب بیدوام اَست دیده می‌شود ووقتی آن را مطالعه میکنید در آن اسم مترادف را three day sickness قید نموده. این کتاب بسیار معتبر است. انشالله با خواندن آن این چالنج پایان یابد.
ناشناس
|
Philippines
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۳۰
1
0
دوست عزیز مقاله های خودتون رو لطفا قبل از ارسال یه مطالعه اجمالی بفرمایید که ( یک دقیقه سکوت )
نظر شما
ادامه